SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Mercedes GLA má výkon a zdoláva terény

Najmenšie SUV od Mercedesu vyniká aerodynamikou a schopnosťami v ľahkom teréne. Vyskúšali sme tiež brutálne výkonnú verziu GLA 45 AMG.

Mercedes urobil triedu A ešte užitočnejšou pre každodenný život v rodinnej GLA verzii.Mercedes urobil triedu A ešte užitočnejšou pre každodenný život v rodinnej GLA verzii. (Zdroj: Mercedes)

Po prvých dvoch a vôbec nie márnych generáciách A triedy už Mercedes s písmenom A v označení ničím neprekvapí.

Preto vyzerá ako celkom prirodzené, že k trom základným modelom kompaktných Mercedesov A, CLA a B pribudlo štvrté GLA.

Jednak ide o najmenšie SUV celého „G“ spektra značky a zároveň o priameho konkurenta pre BMW X1 a Audi Q3.

Ak zoberieme do úvahy, že podľa prognóz sa v roku 2020 predá na celom svete o pol milióna viac SUV ako v súčasnosti, príchod GLA vyznieva celkom logicky.

V teréne patrí k najlepším

Počas prvých stoviek kilometrov s Mercedesom GLA v okolí Malagy a Granady sme cítili zmysel značky pre dôsledné vypracovanie a tuhosť auta.

Vo vyschnutom koryte rieky karoséria nevŕzgala ani vtedy, ak bola zapretá len na dvoch kolesách a protiľahlé dve boli vo vzduchu.

Mercedes GLA má dobrú trakciu pohonu všetkých štyroch kolies a samostatný program off road pre jazdu v teréne. Elektronika tak prestaví mapy svojej činnosti pre jazdu po nespevnenom povrchu.

Mercedes GLA nemá jednotlivé režimy pre piesok, sneh, blato alebo skaly, z ktorých si vyberie užívateľ.

Elektronika sama zvolí, čo je dobré. Pribudlo tiež menu zobrazenia terénnej situácie na hlavnom displeji, takže sme mohli na vlastnej koži tlačiť bočný náklon k tridsaťstupňovému uhlu.

Aj GLA potrebuje pre častejšie využitie v teréne prispôsobiť pneumatiky s vyšším profilom, preto má off road verzia GLA 250 4Matic obutie 215/60 R17. Ako výsostne praktické sa javí plastové lemovanie „terénnej“ verzie GLA.

Kufor aj napriek aerodynamicky tvarovanej karosérii dosahuje celkom dobré parametre. Rozmermi je približne taký ako v Mitsubishi ASX. Šírkou aj dĺžkou prekoná Škodu Yeti.

Neohuruje šírkou kabíny

Ak zoberieme do úvahy, že ani mnohé autá strednej či vyššej strednej triedy nemajú vzadu tri plnohodnotné miesta, potom je aj vo všeobecnosti užšia trieda GLA dosť široká.

Lenže ak si neobjednáte panoramatickú otvárateľnú strechu, získate pár centimetrov nad hlavou k dobru. Priestorom je GLA na tom lepšie ako trieda A, ale neprekonáva využiteľnosť a danosti Mercedesu triedy B.

Má však pohon všetkých štyroch kolies na najvyššej úrovni. A to odlišuje GLA triedu od rodinného Mercedesu B.

Pri dnešnom stave techniky stačí pripájateľný pohon a malá kompaktná spojka v tele zadného diferenciálu.

Nový 4MATIC používa vpredu veľmi jednoduchú rozvodovku, odľahčené kardany a vzadu hydromechanickú elektronicky riadenú multilamelovú spojku.

Nepotrebuje permanentný pohon 4x4

Kým v minulosti boli takéto spojky len viskózne a reagovali na rozdiel otáčok medzi nápravami, dnes už vedia reagovať vopred.

V spojke cirkuluje olej ako kedysi, akurát prítlak lamiel a teda zapájanie náprav do činnosti riadi elektronika jednoduchým elektromagnetickým ventilom.

Kritériom pre zásah pohonu všetkých kolies nie je len prešmykujúce sa koleso, ale najmä jazdná situácia, v ktorej sa auto nachádza.

Pohon všetkých štyroch kolies využíva priestorom aj hmotnosťou úspornú hydromechanickú spojku pred zadným diferenciálom.

Nová generácia pohonu 4MATIC funguje naozaj bezvýhradne dobre v teréne aj na štrkovom podklade.

Pohon všetkých kolies nemá ani v najsilnejšej verzii GLA 45 AMG veľkú snahu natáčať auto do zákruty. Skôr ostáva v pozadí a necháva vyniknúť geometriu podvozka.

Dlhý kufor patrí k lepším kompaktom

V batožinovom priestore s objemom 421 litrov nenájdete toľko „chytrých“ riešení ako v Škode Yeti. Základná forma kufra je však v škodovke v nami podchytených rozmeroch podobná.

Meraním sme zistili, že kufor ponúka najmä slušnú dĺžku a obstojnú šírku. V podstate má podobné využitie ako Volkswagen Golf.

Zadné operadlá padajú po sklopení do jednej roviny s dnom kufra. Mercedes GLA vnímajte v prvom rade ako štvormiestne auto. Najmä ak chcete používať autosedačky na zadných sedadlách.

Aerodynamika dosiahla nečakanú úroveň

Mercedes GLA nevyzerá napohľad ako SUV, pretože zbytočne obludné tvary skresali v aerodynamickom tuneli.

Práve aerodynamika hrala podstatnú úlohu pri znižovaní spotreby paliva a technici stlačili koeficient odporu vzduchu na 0,29, čo je niekdajšia úroveň športových áut.

Základná naftová verzia 200 CDI (100 kW) s 2,2 litrovým naftovým štvorvalcom a predným pohonom vraj dosiahne spotrebu 4,3 až 4,5 litra nafty na 100 km.

Nový displej určený výhradne pre GLA ukazuje bočný náklon v teréne. My sme v testoch dosiahli 29 stupňov.

Silnejšie naftové GLA má s rovnakým motorom výkon 125 kW. Nám z celého spektra skúšaných modelov najlepšie sadol model GLA 250 4MATIC s výkonom 155 kW.

Pri troche opatrnosti dokáže jazdiť aj so spotrebou 7,8 litra benzínu. Za zváženie však stojí slabší diesel 200 CDI s pohonom 4 MATIC.

Prišli na absolútny vrchol výkonu

Na hranici reálneho sveta s absurditou balansuje verzia GLA 45 AMG Edition1. Aerodynamickými prvkami okrídlený Mercedes s výkonom 360 koní prekonáva vo všetkých výkonových parametroch aj Audi RS Q3.

Vodičovi ponúka okrem vylepšenej sedemstupňovej prevodovky DCT krútiaci moment 460 Nm.

Až keď priamo presadnete z GLA 250 4MATIC do športovej verzie 45 AMG, spoznáte obrovský rozdiel v strmšom riadení a inak nastavenom podvozku.

Ladením elektroniky v prospech rýchlosti má GLA 45 AMG civilizovanejšiu prevodovku, než by kto čakal. Ťah motora nemá žiadnu výraznú špičku, hoci pri zrýchlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy nikto nepochybuje o jeho sile.

Verzia GLA 45 AMG Edition1 je najvýkonnejšie monštrum svojho druhu. Silou aj zrýchlením prekonáva Audi RS Q3.

Mercedes urobil GLA 45 AMG tak, aby si v úzkych serpentínach medzi Malagou a Granadou dokázal zajazdiť aj amatér.

Mercedes GLA 45 AMG ohromujúco plieska do výfuku, v manuálnom režime drží zaradený stupeň aj na maxime otáčok, nešklbe a správa sa veľmi neutrálne. Pri nájazde do zákruty pôsobí uvoľnenejšie ako A45 AMG.

Na základe prvých skúseností nám na bežný život príde vhodná verzia Style a naftový model 200 CDI s pohonom 4 MATIC.

V benzínových verziách si možno verziu 4x4 objednať len s motorom 250 4MATIC alebo potom ako 45 AMG. Základná benzínová motorizácia GLA 200 s 1,6 litrovým motorom (115 kW) má len predný pohon.

Základné parametre skúšaných verzií

Značka a model

Mercedes GLA

Mercedes GLA

Mercedes GLA

Verzia

250 4MATIC

200 CDI

45 AMG

Cena modelu od/ cena verzie od (eur)

29.550/37.812

29.550/34.416

-

Motor

prepĺňaný benzínový štvorvalec 1991 cm3

prepĺňaný naftový štvorvalec 2143 cm3

prepĺňaný benzínový štvorvalec 1991 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

155(211)/5500

100(136)/3400-4000

265 (360) / 6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

350/1200-4000

300/1400-3000

450 / 2250-5000

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická –DCT/7

automatická DCT/7

Automatická / DCT AMG speedschift

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca(s)

7,1

9,9

4,8

Spotreba – výrobca (l/100km)

6,5-6,6

4,9-5,1

7,5

Objem palivovej nádrže (l)

56

56

56

Rozmer pneumatík

215/60 R17

215/60 R17

235/45 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1505/485

1593/480

1585/520

Objem batožinového priestoru (l)

421

421

421

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2699;4417;1804;1494

2699;4417;1804;1494

2699;4445;1804;1479

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

750

nakladacia hrana dnu (mm)

105

šírka kufra min./maximálna (mm)

1050/1140

výška kufra po roletu (mm)

450

nakladací otvor výška/šírka(mm)

970/780/710

dĺžka kufra min./max (mm)

810/1590

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1390

šírka lakte vpredu (mm)

1445

výška na hlavu šofér max. (mm)

950

dĺžka sedáku šofér (mm)

520

šírka v ramenách vzadu (mm)

1350

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1410

výška krajné sedadlá (mm)

925

výška stredné sedadlo (mm)

925

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

440/400

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Mecom ide na zelenú
  4. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 661
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 025
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 269
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 262
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 510
  6. Cukrovkári a covid-19 2 617
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 527
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 359
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 133
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 1 987
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 7 h
Peter Schutz.

V predstieraní, že koalícia vládne, sú čoraz väčšie trhliny.


12 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa v najbližších rokoch prebudí z agónie.


17 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  2. Věra Tepličková: Ľudia sú leniví poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  3. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  4. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  5. Anna Milanová: Identita... 2020
  6. Tomáš Harustiak: Je Ježiš Boh ? Iba tak vo sne
  7. Anna Milanová: Nezábudky... 2022
  8. David Talian: Kuciak žije, médiá klamú!
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 778
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 787
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 245
  4. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 216
  5. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 062
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 840
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 642
  8. Tomáš Harustiak: Biblický Exodus Izraelitov z Egypta sa nikdy neodohral 2 377
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu