Po prvých dvoch a vôbec nie márnych generáciách A triedy už Mercedes s písmenom A v označení ničím neprekvapí.
Preto vyzerá ako celkom prirodzené, že k trom základným modelom kompaktných Mercedesov A, CLA a B pribudlo štvrté GLA.
Jednak ide o najmenšie SUV celého „G“ spektra značky a zároveň o priameho konkurenta pre BMW X1 a Audi Q3.
Ak zoberieme do úvahy, že podľa prognóz sa v roku 2020 predá na celom svete o pol milióna viac SUV ako v súčasnosti, príchod GLA vyznieva celkom logicky.
V teréne patrí k najlepšímPočas prvých stoviek kilometrov s Mercedesom GLA v okolí Malagy a Granady sme cítili zmysel značky pre dôsledné vypracovanie a tuhosť auta.
Vo vyschnutom koryte rieky karoséria nevŕzgala ani vtedy, ak bola zapretá len na dvoch kolesách a protiľahlé dve boli vo vzduchu.
Mercedes GLA má dobrú trakciu pohonu všetkých štyroch kolies a samostatný program off road pre jazdu v teréne. Elektronika tak prestaví mapy svojej činnosti pre jazdu po nespevnenom povrchu.
Mercedes GLA nemá jednotlivé režimy pre piesok, sneh, blato alebo skaly, z ktorých si vyberie užívateľ.
Elektronika sama zvolí, čo je dobré. Pribudlo tiež menu zobrazenia terénnej situácie na hlavnom displeji, takže sme mohli na vlastnej koži tlačiť bočný náklon k tridsaťstupňovému uhlu.
Aj GLA potrebuje pre častejšie využitie v teréne prispôsobiť pneumatiky s vyšším profilom, preto má off road verzia GLA 250 4Matic obutie 215/60 R17. Ako výsostne praktické sa javí plastové lemovanie „terénnej“ verzie GLA.
Kufor aj napriek aerodynamicky tvarovanej karosérii dosahuje celkom dobré parametre. Rozmermi je približne taký ako v Mitsubishi ASX. Šírkou aj dĺžkou prekoná Škodu Yeti.
Neohuruje šírkou kabínyAk zoberieme do úvahy, že ani mnohé autá strednej či vyššej strednej triedy nemajú vzadu tri plnohodnotné miesta, potom je aj vo všeobecnosti užšia trieda GLA dosť široká.
Lenže ak si neobjednáte panoramatickú otvárateľnú strechu, získate pár centimetrov nad hlavou k dobru. Priestorom je GLA na tom lepšie ako trieda A, ale neprekonáva využiteľnosť a danosti Mercedesu triedy B.
Má však pohon všetkých štyroch kolies na najvyššej úrovni. A to odlišuje GLA triedu od rodinného Mercedesu B.
Pri dnešnom stave techniky stačí pripájateľný pohon a malá kompaktná spojka v tele zadného diferenciálu.
Nový 4MATIC používa vpredu veľmi jednoduchú rozvodovku, odľahčené kardany a vzadu hydromechanickú elektronicky riadenú multilamelovú spojku.
Nepotrebuje permanentný pohon 4x4Kým v minulosti boli takéto spojky len viskózne a reagovali na rozdiel otáčok medzi nápravami, dnes už vedia reagovať vopred.
V spojke cirkuluje olej ako kedysi, akurát prítlak lamiel a teda zapájanie náprav do činnosti riadi elektronika jednoduchým elektromagnetickým ventilom.
Kritériom pre zásah pohonu všetkých kolies nie je len prešmykujúce sa koleso, ale najmä jazdná situácia, v ktorej sa auto nachádza.
Pohon všetkých štyroch kolies využíva priestorom aj hmotnosťou úspornú hydromechanickú spojku pred zadným diferenciálom.
Nová generácia pohonu 4MATIC funguje naozaj bezvýhradne dobre v teréne aj na štrkovom podklade.
Pohon všetkých kolies nemá ani v najsilnejšej verzii GLA 45 AMG veľkú snahu natáčať auto do zákruty. Skôr ostáva v pozadí a necháva vyniknúť geometriu podvozka.
Dlhý kufor patrí k lepším kompaktomV batožinovom priestore s objemom 421 litrov nenájdete toľko „chytrých“ riešení ako v Škode Yeti. Základná forma kufra je však v škodovke v nami podchytených rozmeroch podobná.
Meraním sme zistili, že kufor ponúka najmä slušnú dĺžku a obstojnú šírku. V podstate má podobné využitie ako Volkswagen Golf.
Zadné operadlá padajú po sklopení do jednej roviny s dnom kufra. Mercedes GLA vnímajte v prvom rade ako štvormiestne auto. Najmä ak chcete používať autosedačky na zadných sedadlách.
Aerodynamika dosiahla nečakanú úroveňMercedes GLA nevyzerá napohľad ako SUV, pretože zbytočne obludné tvary skresali v aerodynamickom tuneli.
Práve aerodynamika hrala podstatnú úlohu pri znižovaní spotreby paliva a technici stlačili koeficient odporu vzduchu na 0,29, čo je niekdajšia úroveň športových áut.
Základná naftová verzia 200 CDI (100 kW) s 2,2 litrovým naftovým štvorvalcom a predným pohonom vraj dosiahne spotrebu 4,3 až 4,5 litra nafty na 100 km.
Nový displej určený výhradne pre GLA ukazuje bočný náklon v teréne. My sme v testoch dosiahli 29 stupňov.
Silnejšie naftové GLA má s rovnakým motorom výkon 125 kW. Nám z celého spektra skúšaných modelov najlepšie sadol model GLA 250 4MATIC s výkonom 155 kW.
Pri troche opatrnosti dokáže jazdiť aj so spotrebou 7,8 litra benzínu. Za zváženie však stojí slabší diesel 200 CDI s pohonom 4 MATIC.
Prišli na absolútny vrchol výkonuNa hranici reálneho sveta s absurditou balansuje verzia GLA 45 AMG Edition1. Aerodynamickými prvkami okrídlený Mercedes s výkonom 360 koní prekonáva vo všetkých výkonových parametroch aj Audi RS Q3.
Vodičovi ponúka okrem vylepšenej sedemstupňovej prevodovky DCT krútiaci moment 460 Nm.
Až keď priamo presadnete z GLA 250 4MATIC do športovej verzie 45 AMG, spoznáte obrovský rozdiel v strmšom riadení a inak nastavenom podvozku.
Ladením elektroniky v prospech rýchlosti má GLA 45 AMG civilizovanejšiu prevodovku, než by kto čakal. Ťah motora nemá žiadnu výraznú špičku, hoci pri zrýchlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy nikto nepochybuje o jeho sile.
Verzia GLA 45 AMG Edition1 je najvýkonnejšie monštrum svojho druhu. Silou aj zrýchlením prekonáva Audi RS Q3.
Mercedes urobil GLA 45 AMG tak, aby si v úzkych serpentínach medzi Malagou a Granadou dokázal zajazdiť aj amatér.
Mercedes GLA 45 AMG ohromujúco plieska do výfuku, v manuálnom režime drží zaradený stupeň aj na maxime otáčok, nešklbe a správa sa veľmi neutrálne. Pri nájazde do zákruty pôsobí uvoľnenejšie ako A45 AMG.
Na základe prvých skúseností nám na bežný život príde vhodná verzia Style a naftový model 200 CDI s pohonom 4 MATIC.
V benzínových verziách si možno verziu 4x4 objednať len s motorom 250 4MATIC alebo potom ako 45 AMG. Základná benzínová motorizácia GLA 200 s 1,6 litrovým motorom (115 kW) má len predný pohon.
Základné parametre skúšaných verziíZnačka a model
Mercedes GLA
Mercedes GLA
Mercedes GLA
Verzia
250 4MATIC
200 CDI
45 AMG
Cena modelu od/ cena verzie od (eur)
29.550/37.812
29.550/34.416
-
Motor
prepĺňaný benzínový štvorvalec 1991 cm3
prepĺňaný naftový štvorvalec 2143 cm3
prepĺňaný benzínový štvorvalec 1991 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
155(211)/5500
100(136)/3400-4000
265 (360) / 6000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
350/1200-4000
300/1400-3000
450 / 2250-5000
Typ prevodovky/počet stupňov
automatická –DCT/7
automatická DCT/7
Automatická / DCT AMG speedschift
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca(s)
7,1
9,9
4,8
Spotreba – výrobca (l/100km)
6,5-6,6
4,9-5,1
7,5
Objem palivovej nádrže (l)
56
56
56
Rozmer pneumatík
215/60 R17
215/60 R17
235/45 R19
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1505/485
1593/480
1585/520
Objem batožinového priestoru (l)
421
421
421
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2699;4417;1804;1494
2699;4417;1804;1494
2699;4445;1804;1479
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm)
750
nakladacia hrana dnu (mm)
105
šírka kufra min./maximálna (mm)
1050/1140
výška kufra po roletu (mm)
450
nakladací otvor výška/šírka(mm)
970/780/710
dĺžka kufra min./max (mm)
810/1590
Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)
1390
šírka lakte vpredu (mm)
1445
výška na hlavu šofér max. (mm)
950
dĺžka sedáku šofér (mm)
520
šírka v ramenách vzadu (mm)
1350
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1410
výška krajné sedadlá (mm)
925
výška stredné sedadlo (mm)
925
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
440/400