SME

Prvá jazda: Mercedes GLA má výkon a zdoláva terény

Najmenšie SUV od Mercedesu vyniká aerodynamikou a schopnosťami v ľahkom teréne. Vyskúšali sme tiež brutálne výkonnú verziu GLA 45 AMG.

Mercedes urobil triedu A ešte užitočnejšou pre každodenný život v rodinnej GLA verzii.Mercedes urobil triedu A ešte užitočnejšou pre každodenný život v rodinnej GLA verzii. (Zdroj: Mercedes)

Po prvých dvoch a vôbec nie márnych generáciách A triedy už Mercedes s písmenom A v označení ničím neprekvapí.

Preto vyzerá ako celkom prirodzené, že k trom základným modelom kompaktných Mercedesov A, CLA a B pribudlo štvrté GLA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednak ide o najmenšie SUV celého „G“ spektra značky a zároveň o priameho konkurenta pre BMW X1 a Audi Q3.

Ak zoberieme do úvahy, že podľa prognóz sa v roku 2020 predá na celom svete o pol milióna viac SUV ako v súčasnosti, príchod GLA vyznieva celkom logicky.

V teréne patrí k najlepšímPočas prvých stoviek kilometrov s Mercedesom GLA v okolí Malagy a Granady sme cítili zmysel značky pre dôsledné vypracovanie a tuhosť auta.

SkryťVypnúť reklamu

Vo vyschnutom koryte rieky karoséria nevŕzgala ani vtedy, ak bola zapretá len na dvoch kolesách a protiľahlé dve boli vo vzduchu.

Mercedes GLA má dobrú trakciu pohonu všetkých štyroch kolies a samostatný program off road pre jazdu v teréne. Elektronika tak prestaví mapy svojej činnosti pre jazdu po nespevnenom povrchu.

Mercedes GLA nemá jednotlivé režimy pre piesok, sneh, blato alebo skaly, z ktorých si vyberie užívateľ.

Elektronika sama zvolí, čo je dobré. Pribudlo tiež menu zobrazenia terénnej situácie na hlavnom displeji, takže sme mohli na vlastnej koži tlačiť bočný náklon k tridsaťstupňovému uhlu.

Aj GLA potrebuje pre častejšie využitie v teréne prispôsobiť pneumatiky s vyšším profilom, preto má off road verzia GLA 250 4Matic obutie 215/60 R17. Ako výsostne praktické sa javí plastové lemovanie „terénnej“ verzie GLA.

SkryťVypnúť reklamu

Kufor aj napriek aerodynamicky tvarovanej karosérii dosahuje celkom dobré parametre. Rozmermi je približne taký ako v Mitsubishi ASX. Šírkou aj dĺžkou prekoná Škodu Yeti.

Neohuruje šírkou kabínyAk zoberieme do úvahy, že ani mnohé autá strednej či vyššej strednej triedy nemajú vzadu tri plnohodnotné miesta, potom je aj vo všeobecnosti užšia trieda GLA dosť široká.

Lenže ak si neobjednáte panoramatickú otvárateľnú strechu, získate pár centimetrov nad hlavou k dobru. Priestorom je GLA na tom lepšie ako trieda A, ale neprekonáva využiteľnosť a danosti Mercedesu triedy B.

Má však pohon všetkých štyroch kolies na najvyššej úrovni. A to odlišuje GLA triedu od rodinného Mercedesu B.

Pri dnešnom stave techniky stačí pripájateľný pohon a malá kompaktná spojka v tele zadného diferenciálu.

SkryťVypnúť reklamu

Nový 4MATIC používa vpredu veľmi jednoduchú rozvodovku, odľahčené kardany a vzadu hydromechanickú elektronicky riadenú multilamelovú spojku.

Nepotrebuje permanentný pohon 4x4Kým v minulosti boli takéto spojky len viskózne a reagovali na rozdiel otáčok medzi nápravami, dnes už vedia reagovať vopred.

V spojke cirkuluje olej ako kedysi, akurát prítlak lamiel a teda zapájanie náprav do činnosti riadi elektronika jednoduchým elektromagnetickým ventilom.

Kritériom pre zásah pohonu všetkých kolies nie je len prešmykujúce sa koleso, ale najmä jazdná situácia, v ktorej sa auto nachádza.

Pohon všetkých štyroch kolies využíva priestorom aj hmotnosťou úspornú hydromechanickú spojku pred zadným diferenciálom.

Nová generácia pohonu 4MATIC funguje naozaj bezvýhradne dobre v teréne aj na štrkovom podklade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohon všetkých kolies nemá ani v najsilnejšej verzii GLA 45 AMG veľkú snahu natáčať auto do zákruty. Skôr ostáva v pozadí a necháva vyniknúť geometriu podvozka.

Dlhý kufor patrí k lepším kompaktomV batožinovom priestore s objemom 421 litrov nenájdete toľko „chytrých“ riešení ako v Škode Yeti. Základná forma kufra je však v škodovke v nami podchytených rozmeroch podobná.

Meraním sme zistili, že kufor ponúka najmä slušnú dĺžku a obstojnú šírku. V podstate má podobné využitie ako Volkswagen Golf.

Zadné operadlá padajú po sklopení do jednej roviny s dnom kufra. Mercedes GLA vnímajte v prvom rade ako štvormiestne auto. Najmä ak chcete používať autosedačky na zadných sedadlách.

Aerodynamika dosiahla nečakanú úroveňMercedes GLA nevyzerá napohľad ako SUV, pretože zbytočne obludné tvary skresali v aerodynamickom tuneli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práve aerodynamika hrala podstatnú úlohu pri znižovaní spotreby paliva a technici stlačili koeficient odporu vzduchu na 0,29, čo je niekdajšia úroveň športových áut.

Základná naftová verzia 200 CDI (100 kW) s 2,2 litrovým naftovým štvorvalcom a predným pohonom vraj dosiahne spotrebu 4,3 až 4,5 litra nafty na 100 km.

Nový displej určený výhradne pre GLA ukazuje bočný náklon v teréne. My sme v testoch dosiahli 29 stupňov.

Silnejšie naftové GLA má s rovnakým motorom výkon 125 kW. Nám z celého spektra skúšaných modelov najlepšie sadol model GLA 250 4MATIC s výkonom 155 kW.

Pri troche opatrnosti dokáže jazdiť aj so spotrebou 7,8 litra benzínu. Za zváženie však stojí slabší diesel 200 CDI s pohonom 4 MATIC.

Prišli na absolútny vrchol výkonuNa hranici reálneho sveta s absurditou balansuje verzia GLA 45 AMG Edition1. Aerodynamickými prvkami okrídlený Mercedes s výkonom 360 koní prekonáva vo všetkých výkonových parametroch aj Audi RS Q3.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodičovi ponúka okrem vylepšenej sedemstupňovej prevodovky DCT krútiaci moment 460 Nm.

Až keď priamo presadnete z GLA 250 4MATIC do športovej verzie 45 AMG, spoznáte obrovský rozdiel v strmšom riadení a inak nastavenom podvozku.

Ladením elektroniky v prospech rýchlosti má GLA 45 AMG civilizovanejšiu prevodovku, než by kto čakal. Ťah motora nemá žiadnu výraznú špičku, hoci pri zrýchlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy nikto nepochybuje o jeho sile.

Verzia GLA 45 AMG Edition1 je najvýkonnejšie monštrum svojho druhu. Silou aj zrýchlením prekonáva Audi RS Q3.

Mercedes urobil GLA 45 AMG tak, aby si v úzkych serpentínach medzi Malagou a Granadou dokázal zajazdiť aj amatér.

Mercedes GLA 45 AMG ohromujúco plieska do výfuku, v manuálnom režime drží zaradený stupeň aj na maxime otáčok, nešklbe a správa sa veľmi neutrálne. Pri nájazde do zákruty pôsobí uvoľnenejšie ako A45 AMG.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na základe prvých skúseností nám na bežný život príde vhodná verzia Style a naftový model 200 CDI s pohonom 4 MATIC.

V benzínových verziách si možno verziu 4x4 objednať len s motorom 250 4MATIC alebo potom ako 45 AMG. Základná benzínová motorizácia GLA 200 s 1,6 litrovým motorom (115 kW) má len predný pohon.

Základné parametre skúšaných verziíZnačka a model

Mercedes GLA

Mercedes GLA

Mercedes GLA

Verzia

250 4MATIC

200 CDI

45 AMG

Cena modelu od/ cena verzie od (eur)

29.550/37.812

29.550/34.416

-

Motor

prepĺňaný benzínový štvorvalec 1991 cm3

prepĺňaný naftový štvorvalec 2143 cm3

prepĺňaný benzínový štvorvalec 1991 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

155(211)/5500

100(136)/3400-4000

265 (360) / 6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

350/1200-4000

300/1400-3000

SkryťVypnúť reklamu
reklama

450 / 2250-5000

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická –DCT/7

automatická DCT/7

Automatická / DCT AMG speedschift

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca(s)

7,1

9,9

4,8

Spotreba – výrobca (l/100km)

6,5-6,6

4,9-5,1

7,5

Objem palivovej nádrže (l)

56

56

56

Rozmer pneumatík

215/60 R17

215/60 R17

235/45 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1505/485

1593/480

1585/520

Objem batožinového priestoru (l)

421

421

421

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2699;4417;1804;1494

2699;4417;1804;1494

2699;4445;1804;1479

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

750

nakladacia hrana dnu (mm)

105

šírka kufra min./maximálna (mm)

1050/1140

výška kufra po roletu (mm)

450

nakladací otvor výška/šírka(mm)

970/780/710

dĺžka kufra min./max (mm)

810/1590

Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1390

šírka lakte vpredu (mm)

1445

výška na hlavu šofér max. (mm)

950

dĺžka sedáku šofér (mm)

520

šírka v ramenách vzadu (mm)

1350

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1410

výška krajné sedadlá (mm)

925

výška stredné sedadlo (mm)

925

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

440/400

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 729
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 311
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 343
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 889
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 855
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 465
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 885
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 100
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 854
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 479
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 974
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 276
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu