Dávno sú preč časy, keď nad prvým SUV z dielne Porsche krútili neveriacky hlavou nielen ortodoxní automobiloví nadšenci.
Cayenne však dokázal zavrieť mnohým ústa suverénnou jazdou nielen na ceste, ale aj mimo nej. Z nenávideného modelu sa nakoniec stal obrovský predajný úspech, ktorý prakticky zachránil Porsche.
Pri prvom kompaktnom SUV a zároveň siedmom modelovom rade stuttgartskej automobilky preto protestuje málokto. Dopyt po ňom je dokonca taký veľký, že dodacia lehota už dávno presiahla ročnú hranicu.
Základ z AudiZatiaľ čo Cayenne stojí na platforme Volkswagenu Touareg, základom pre Macan je Audi Q5. V Porsche však upravili či úplne vymenili viac ako dve tretiny dielov darcu. Rázvor a hmotnosť majú veľmi podobné, no Macan je širší a nižší než Q5.
V porovnaní s Cayenne ušetríte najmä na dĺžke (-17,5 cm), hmotnosti (-200 kg) a výške (-7 cm), rázvor je kratší o 9 centimetrov a najmenej zúžili šírku (-1,6 cm). S takmer 4,7 metrami dĺžky, skoro 2 metrami šírky a 1,9 tonami ale rozhodne nejde o anorektický prípad v triede kompaktných SUV.
Oproti Cayenne je Macan podľa nás aj krajší. Veľmi čistému dizajnu zadnej časti dominujú pekne tvarované koncové svetlá, aj spredu je vďaka kapote presahujúcej až k blatníkom Macan uhladenejší.
Na prednú kapotu boli inžinieri pri predstavovaní auta obzvlášť hrdí. Okrem jej zložitého tvaru a masívnym rozmerom obsahuje aj v spodnej časti integrované prívodné vzduchové kanály na chladenie turbín.
A snaha o udržanie čistých línií vzadu zašla až tak ďaleko, že tlačidlo na elektrické otváranie batožinového priestoru nájdete ukryté v úchyte stierača.
Ako to už býva, tlačové správy sú plné superlatív a právd, ktoré automobilke „pasujú“ najviac. Pomenovanie „superšport medzi kompaktnými SUV“ je v nej spomenuté hneď niekoľkokrát.
V tomto prípade však treba priznať, že sa je čím chváliť. Macan má totiž (minimálne vo svojej triede) pár prvenstiev.
Medzi kompaktnými SUV ponúka jednoznačne najvýkonnejšiu zostavu poháňacích jednotiek a ako jediný vo svojom segmente má vzduchové pruženie. Vďaka tomu si minimálne tabuľkovo hľadá konkurenciu ťažko na ceste i mimo nej.
Štvorvalec bude, ale iba pre ČínuPôvodné zlé zvesti, že Macan dostane štvorvalec, sú síce pravdivé, no model s motorom 2,0 TFSI si budete môcť kúpiť kvôli tamojším prísnejším emisným kvótam iba v Číne.
Zvyšku sveta poslúži ako základ 340 koňový šesťvalec s dvoma turbami, objemom tri litre a krútiacim momentom 460 Nm.
Verzia Turbo vychádza z toho istého motora, no ponúka väčší objem 3,6 litra, o 60 koní a 90 Nm viac. Vďaka tomu ako jediná z ponuky šprintuje na rýchlosť 100 km/h pod 5 sekúnd. S príplatkovým balíkom Sport Chrono s Launch Control to zvládne dokonca iba za 4,6 sekundy.
Obidve poháňacie jednotky majú takmer dokonalé krivky priebehu výkonu a krútiaceho momentu a obidve obsahujú mazanie so suchou kľukovou skriňou pre optimálnu distribúciu oleja v extrémnych situáciách.
Toto riešenie typické pre automobily Porsche navyše umožnilo ešte viac znížiť ťažisko a zvýšiť svetlú výšku Macanu.
Macan ako dieselVodičov, ktorí neradi často tankujú, poteší skôr Macan S Diesel. Agregát pochádzajúci z modelu Cayenne ešte vylepšili, takže ponúka vyšší výkon 258 koní a krútiaci moment až 580 Nm.
Zaujímavosťou je, že naftová verzia s hliníkovou hlavou valcov je dokonca ľahšia než Macan Turbo. Všetky motory sú k dispozícií výhradne so 7 stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou PDK.
Tá okrem štart/stop systému umožňuje aj automatický režim plachtenia, čím napomáha splniť emisnú normu Euro 6 a stlačiť spotrebu do rozmedzia od 6,1 l/100 km pre naftový model až po 9,2 l/100 km pre verziu Turbo.
S príplatkovým balíkom Sport Chrono dostanete takéto pekné stopky, tlačidlo Sport Plus pre ešte športovejšie naladenie celého auta a zrýchlenie o 0,2 sekundy lepšie vďaka systému Launch Control.
Tri verzie podvozkaTak ako Q5, aj Macan využíva na prednej náprave päťprvkové zavesenie kolies a vzadu nezávislé zavesenie kolies s vrchnou priečkou.
Pre odľahčenie neodpruženej hmotnosti je väčšina podvozkových komponentov vyrobená z hliníku. Základné modely Macan S a Macan S Diesel disponujú štandardnými tlmičmi s oceľovými pružinami.
Verzia Turbo je vybavená navyše adaptívnym riadením charakteristiky tlmičov, ktoré si môžete priplatiť aj v slabších modeloch.
Vrcholom ponuky a unikátom vo svojej triede je príplatkové vzduchové pruženie. V normálnom režime je o 15 mm nižšie než štandardný podvozok so svetlou výškou 198 mm. V športovom režime klesne ešte o centimeter, v off-road móde sa zase zdvihne až na 230 mm.
Využitie nájde aj pre uľahčenie nakladania vecí do 500 litrového batožinového priestoru, kedy si môžete auto vďaka tlačidlu v kufri znížiť o ďalších 5 centimetrov.
Kolesá vpredu sú užšieKolesá na Macane sú tiež výnimočné tým, že sú podobne ako na superšportoch, rozličných šírok na prednej (235 mm) a zadnej (255 mm) náprave.
Základné verzie jazdia na 18“ diskoch, k Turbu dostanete 19“ ráfiky a priplatiť si môžete za disky až do veľkosti 21“.
Brzdy majú vpredu šesťpiestikové strmene a kotúče impozantný priemer 350 mm (Turbo 360 mm), vzadu nájdete kotúče priemeru 330 mm (Turbo 356 mm).
Tak ako pri každom modeli Porsche, aj tu si môžete objednať keramické brzdové kotúče, ktoré sú o polovicu ľahšie a oveľa odolnejšie voči vädnutiu pri častom brzdení.
Viac tlačidiel na stredovom tuneli sme ešte asi pohromade nevideli, no všetky sú usporiadané v logických zoskupeniach, takže si na ne zvyknete rýchlo.
V teréne zvládne veľaHneď v úvode terénnej jazdy nás inštruktor naviedol na pomerne vysoké betónové hrby simulujúce kríženie náprav.
So vzduchovým pružením na najvyššom stupni a výborne pracujúcou elektronikou, ktorá simulovala uzatváranie diferenciálov, bola táto skúška pre Macan hračkou. Zvonku to však všetko vyzeralo celkom drsno.
Okrem toho sme ešte vyskúšali 80-percentný náklon, stúpanie a klesanie. Všetko na betónovom podklade a všetko bez najmenších problémov či zaváhania.
Pri klesaní sa nám páčilo, ako fungoval systém asistencie pri zjazde z kopca. Stačilo spustiť auto na aspoň 5% náklon, kedy sa v off-road režime automaticky zapne Porsche Hill Control, pustiť brzdu a auto veľmi kontrolovane konštantnou rýchlosťou zíde aj veľmi strmé kopce. Vám len stačí krútiť volantom.
Pri suverénnosti, akou Macan prechádzal cez všetky nachystané prekážky, sme si pomysleli, že v Porsche boli k svojmu dielu až veľmi jemní a neukázali nám ani zďaleka všetko, čo by v teréne zvládlo.
V teréne sme s pneumatickým pružením bez problémov zvládli aj takéto kríženie náprav. Podľa nás by Macan dokázal aj oveľa viac, než nám ukázali.
Na okruhu je ako domaNásledne sme sa presunuli iba o pár metrov na plnohodnotný pretekársky okruh, ktorý je priamo v srdci areálu Lipskej továrne.
Jazdili sme síce iba na kratšej verzii trate, no aj tá mala dosť rôznorodých zákrut, ktoré nám o správaní Macanu pri športovej jazde povedali veľa.
Napríklad to, že vyššiu hmotnosť, o ktorej sme si mysleli že zabije akékoľvek športové ambície, cítiť iba pri brzdení. Aj to iba v trochu laxnejšom nástupe bŕzd. Keď sa už zahryznú poriadne, zastavuje Macan celkom presvedčivo.
V zákrutách dokáže oveľa viac, než by ste od akéhokoľvek SUV čakali. Kľúčom k úspechu je okrem výborného naladenia podvozku aj výdatná pomoc elektroniky, ktorá robí všetko preto, aby vás Macan na slovo poslúchal.
Doslova cítite, ako vás auto pribrzdením zadného vnútorného kolesa a presúvaním krútiaceho momentu na tie správne kolesá v správnom pomere a v správny čas nasmeruje do zákruty presne tam, kam ho pošlete, pričom za normálnych okolností by ste sa už mali dávno vzhľadom k veľkosti a stavbe auta hrnúť po nose.
Macan na nás pôsobil ako veľmi presný a rýchly nástroj, nie ako veľké a neohrabané SUV. Klobúk dole pred technikmi z Porsche za to, kam až dokázali posunúť už aj tak celkom slušne jazdiace Audi Q5.
Na cestách sme si vyskúšali rýchlosťNa záver sme ešte absolvovali bežnú „nudnú“ 85 kilometrovú jazdu po nemeckých okresných cestách a diaľniciach. Pomerne plné diaľnice nám nedovolili skúšať dynamiku Macanu naplno, no po 235 km/h zrýchľoval základný Macan S veľmi ochotne aj vo vyšších rýchlostiach.
Po absolvovaní prejazdov cez okolité dediny a cesty medzi nimi a opätovným krátkym návratom na diaľnicu ukazoval palubný počítač spotrebu 13,5 l/100 km, čo je vzhľadom na svižné diaľničné tempo veľmi dobrý výsledok.
Dostať sa pod hranicu 10 litrov by pri normálnej jazde nemusel byť problém. Celkovo je Macan pre nás veľmi príjemným prekvapením a bez okolkov musíme priznať, že v lepšom SUV sme ešte nejazdili.
Na okruhu sa Macan ukázal vo veľmi dobrom svetle. Rozumné nastavenie elektroniky pri športovej jazde nevnímate, no cítiť, že pomáha.
Verzia
Macan S
Macan Turbo
Macan S Diesel
Motor
3,0l V6 biturbo
3,6l V6 biturbo
3,0l V6
Objem (cm3)
2997
3604
2967
Prevodovka
7 stupňová automatická dvojspojková PDK
Výkon (kW(k))
/otáčky
250(340)/5500-6500
294(400)/6000
190(258)/4000-4250
Krútiaci moment (Nm)/otáčky
460/1450-5000
550/1350-4500
580/1750-2500
Rozmery D/Š/V (mm)
4681/1923/1624
4699/1923/1624
4681/1923/1624
Rázvor (mm)
2807
Hmotnosť (kg)
1865
1925
1880
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
5,4 (5,2 Sport Chrono)
4,8 (4,6 Sport Chrono)
6,3 (6,1 Sport Chrono)
Max. rýchlosť (km/h)
254
266
230
Spotreba (l/100 km)
8,7-9,0
8,9-9,2
6,1-6,3
Emisie CO2 (g/km)
204-212
208-216
159-164