SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Porušil pravidlá parkovania, chce sa brániť slovíčkarením

Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej tri metre pre každý smer jazdy.

(Zdroj: Google Streetview)

Juro: "Mám problém s políciou. Neviem, či som zle zaparkoval a nepriznal som si vinu. Posunuli to na dopravný inšpektorát a teraz čakám na to, kým ma predvolajú.

Chcel by som sa nejako brániť. Polemizujem o tom, či smer alebo pruh berie zákon ako synonymá.

Zastavil som v Petržalke na Lužnej ulici za bielym Mercedesom, presne na mieste, ktoré vidno na Google Streetview. Je to v strede križovatky tvaru T.

Policajti mi dali pokutu za zlé parkovanie a odvolali sa na zákon, podľa ktorého som nenechal voľný jazdný pruh. Policajt nameral odo mňa po stredovú čiaru asi 2,3 metra.

Cesta je široká od obrubníku po obrubník presne 8 metrov, teda nechal som voľné vedľa seba presne 6,3 metra. Okrem toho, ja som vlastne cez cestu ani obrubník nemal, pretože tam vedie cesta. Teda nič obmedzujúce pre pohybujúce sa dve ďalšie autá vedľa mňa.

Neviem, ako je chápané v zákone slovo "smer". Keby bolo písané o pruhu, tak je jasné, že ten je ohraničený vodorovným dopravným značením. Ale smer? Nie je smer vlastne len trajektória auta? A teda, ak vedľa mňa bez problémov prejdú dve autá na širokej voľnej vozovke, tak by sa splnil výrok "najmenej 3 m pre oba smery"? Dá sa takto úspešne argumentovať?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Čitateľ porušil pravidlá parkovania a teraz mu hrozí pokuta až 100 eur. Zaparkoval v križovatke. Zvyčajne sa ani toto nesmie, no Juro zaparkoval v križovatke tvaru T.

Ak v T-čkovej križovatke zastavíte na náprotivnej strane ústiacej cesty, nechápe sa to ako zakázaný spôsob parkovania v križovatke.

Juro pri parkovaní nenechal predpísanú šírku vozovky pre premávku.

V zákone sa píše: "Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy."

Keď zaparkujete na kraji cesty, ktorá má vozovku rozdelenú čiarami na jazdné pruhy, nestačí pre celú premávku nechať 6 metrov. To by platilo len vtedy, ak by na vozovke nebola nakreslená stredová čiara, ktorá od seba oddeľuje protismerné jazdné pruhy.

Pri parkovaní na kraji cesty musí premávke v jednom smere ostať voľný

  • aspoň jeden jazdný pruh a
  • voľný jazdný pruh musí byť široký najmenej 3 metre.

To isté platí aj pre opačný smer jazdy.

Mohol obmedziť a aj ohroziť iné vozidlá

Keďže sú na ceste vyznačené jazdné pruhy, Juro nechal voľný jazdný pruh široký najmenej 3 metre len pre opačný smer jazdy. Vozidlá v smere jazdy, v ktorom sa pohyboval Juro, mali k dispozícii voľný pruh široký len 2,3 metra.

Svojim parkovaním mohol prinútiť iné vozidlá čiastočne jazdiť v opačnom smere jazdy a ohroziť tak ich vodičov. A zároveň aj obmedziť vodičov z opačného smeru jazdy.

Z fotky tiež vyplýva, že Juro na odfotenej ulici nie je sám, kto porušuje pravidlá parkovania.

Spôsob, ktorým chce Juro argumentovať na dopravnom inšpektoráte, mu nepomôže. Dokonca mu môže pohoršiť, keďže to bude vyzerať tak, že buď nepozná dopravné pravidlá, alebo sa chce len vyvliecť za každú cenu z trestu za porušenie predpisov.

Aké ďalšie vzdialenosti treba dodržiavať

Pre úplnosť ešte dodáme, že ak by ste na kraji cesty len zastavili, stačí nechať pre oba smery jazdy aspoň jeden voľný jazdný pruh široký najmenej 3 metre.

"Zastavením sa rozumie uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu," definuje zákon.

Okrem toho, medzi vozidlom, ktoré zastavilo alebo stojí a najbližšou električkovou koľajnicou musí ostať voľný jazdný pruh široký najmenej 3,5 metra.


Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 701
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 317
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 538
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 158
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 230
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 531
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 261
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


8 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


1 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  7. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 961
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 020
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 792
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 696
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 704
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 642
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu