Vstúpili sme do raja, do slobodného sveta dizajnérov a konštruktérov automobilky Škoda. Je to svet, kde sa fantázii medze nekladú a kde neexistuje žiadny šéf, ktorý by na základe excelovských tabuliek určoval pravidlá hry.
Na vlastnej koži som si mohli vyskúšať, ako si konštruktéri z Mladej Boleslavi predstavujú supermini.
Konzervatívna Škoda má aj športového duchaŠkodovka je často kritizovaná za prílišnú konzervatívnosť v oblasti dizajnu svojich modelov. Zdá sa, že je za tým "priškrcovanie z vyšších poschodí ". Ostatne, tak tomu je asi v každej automobilke.
Už niekoľko rokov sa mladoboleslavskí dizajnéri rozvášňujú na zrazoch GTI u rakúskeho jazera Wörthersee.
Prvýkrát prišli s ľahko upravenými verziami modelov RS, potom ukázali oskalpovanú pretekársku verziu rely auta RS 2000 a naposledy prišli s niečím, čo mi podlomilo kolená.
Je to brutálna verzia mestského mini, ktorá je inšpirovaná úspechmi rely špeciálu Fabia Super 2000.
Citigo prilepené k zemi vyzerá úžasne. Keď som ho videl na stánku, hneď som k nemu letel.
Blatníky trčiace z auta von, krídlo na tretích dverách, ochranný rám, obrie brzdy a výfuk uprostred zadného nárazníka.
Presne toto je škodovka, ktorá by mala miesto u mňa v garáži. Od jej predstavenia však neprišla jediná informácie o tom, čo je to vlastne zač, či to jazdí, aký to má motor a aké zámery má s týmto konceptom vedenie automobilky.
Trvalo mi vyše roka, než som prehovoril dôležitých ľudí v automobilke a mohol sa s nadopovaným Citigo zoznámiť osobne.
Škoda Citigo Rally pripravená na odhalenie.
Stáli tam dve Citigo - Rally a SportPravdupovediac, keď som sa blížil k pretekárskemu okruhu Motorland v Bělépod Bezdězem, pripadal som si, ako keby som išiel znova na maturitu. Tá nervozita, či tam Citigo Rally naozaj bude, či ma nechajú sa do neho posadiť a hlavne zviezť ...
Stálo tam!
Bolo prikryté pod plachtou, hneď vedľa individualizovaného Citigo Sport .
Stiahli sme plachtu a ja som začal Citigo Rally obchádzať, ohmatávať a nakúkať cez okno dnu.
Kotúče prezrádzali, že tu nejde len o dizajnérsku zábavu.
Jazdili sme aj
Škoda Citigo Sport
Citigo Rally je brutálny koncept , ktorý ukazuje možnosti slovenských dizajnérov a konštruktérov. Zároveň ide ale o prepojovací článok k dostupnej individualizáciu mestského mini.
Škodovka ukazuje, že nemusí byť vždy šedou myškou v uliciach veľkomiest.
Sériové Citigo Šport predstavuje ideálny spôsob, ako sa za rozumné peniaze odlíšiť od väčšiny. Čierne zliatinové kolesá , lízatko pod predným nárazníkom, difúzor pod zadným nárazníkom, strešný spojler a rýchly čierny pruh.
Stačí naozaj len málo k tomu, aby Citigo vyzeralo atraktívnejšie.
Za menej ako štvrť milióna ešte dostanete individualizovaný interiér . Kľúčik v farbách exteriéru Citigo Šport a hravo farebné čalúnenie sedačiek.
Pohonná jednotka je síce rovnaká, ale odvážnejšie nastavenie dostali tlmiče a pružiny.
Citigo Sport sa už v zákrutách neohýba tak ako základná verzia a s ukrčaným trojvalcom môžete letieť takmer stále na plný plyn .
Ako Škoda Citigo Rally vznikalaTomáš, ktorý auto priviezol, mi začal prezrádzať, čo sa skrýva Citigo Rally .
Napriek tomu, že na začiatku nebolo v pláne vyčíňanie na cestách, extrémne Citigo dostalo extrémny podvozok. Celý spodok je z pretekárskej Fabie Super 2000. Áno, z rely špeciálu, ktorý už trikrát vyhral šampionát IRC a aj majstrovstvá Európy.
Na rad prišli špeciálne nápravy, veľké brzdy, tlmiče od firmy Rieger, tvrdé pružiny. Chýba len pohon všetkých kolies.
Najťažšie bolo nasúkať podvozok z väčšej Fabie do miniatúrneho Citigo.
Automobilka musela zmeniť veľa vecí. Rozšírila karosériu, v Citigo upravovali uloženie tlmičov, ktoré tiež pochádzajú z Fabie Super 2000.
Najťažšie bolo upraviť poloosí, ktoré má auto vyriešené tak, že sa vyberajú cez náboj. Ako ich dostať do sériovej manuálnej prevodovky? V pretekárskom náboji máte totiž väčší priemer, v prevodovke menší.
Nečakajte žiadnu fušerinu v podobe zváranie dvoch rôznych komponentov. Vyrobili nové poloosi s rôznym priemerom na svojich koncoch. Aj preto budem mať možnosť vydolovať z podvozku maximum.
Úplne rovnaká situácia nastala s veľkým chladičom. Pre veľkú papuľu v prednom nárazníku bolo potrebné použiť veľký chladič, ktorý by vyplnil celú mriežku. I tu sa muselo veľa upravovať.
Chválospevy z Tomášových úst však smerujú k brzdám. "Podvozok je vynikajúci, ale keď si vyskúšaš brzdy, nebudeš rozumieť".
Obrie chladené kotúče a brzdiče Brembo z Fabie Super 2000 musia robiť s týmto drobcom, ktorého hmotnosť sa dostala dosť pod 1000 kg, strašné veci. Odhadujem, že sa bude stavať na predné. Ale ešte si na to chvíľu počkajte.
Pripravená na okruhu, čaká na šoféra.
Motorsport je nebezpečnýNajskôr sa musím pozrieť na svoje nové pracovisko.
Nie je tu nič navyše. Väčšinu vecí dodala partnerská firma Sparco. Najmä veľké čierne ušiaky, volant, pedále a radiacu páku. Potom je tu
veľa karbónu,
displej na zaradený rýchlostný stupeň,
panel , ktorým sa ovláda mozog Citigo Rally a
displej dole na stredovom tuneli, ktorý informuje o základných jazdných údajoch.
Posledné tri veci sú originály z pretekárskeho špeciálu, ale tu nie sú pripojené. Naopak štýlové sú dve prilby za sedačkami v dvojfarebnej bielo - karbónovej kombinácii.
Vnútri je to teda ako v kokpite pravého rely špeciálu. Je tam ale aj pár drobností, ktoré pripomínajú sériové Citigo:
ovládanie sťahovania okienok,
páčky pod volantom,
kľúčik na štartovanie a
tvar kaplnky prístrojov.
Zabudol som ešte na samolepku "Upozornenie: Motorsport môže byť nebezpečný", ktorú mám priamo pred očami.
Sedačka sa posúvať nedáPomaličky sa súkam za volant do tesnej sedačky, ktorú nemožno posúvať. Našťastie je nastavená na podobnú postavu.
Sedí sa extrémne nízko. Pútam sa do šesťbodových zelených pásov, nasadzujem si helmu a dostávam povel, že môžem vyraziť.
Som zvedavý, čo mi Citigo Rally ukáže.
Ak napäto čakáte, aký brutálny motor skrýva pod krátkou kapotou, sklamem vás. Je to to jediné, na čo sa netlačilo. Toto auto má preto pod kapotou obyčajný sériový trojvalec.
Vnútri je to ako v kokpite pravého rely špeciálu.
75 koní, veľmi hlučných koníAuto by si zaslúžilo prepĺňanú tisícštyristovku TSI z Fabie RS. Ale to by sa muselo veľa vecí meniť aj v motorovom priestore. Mrzí ma to, ale len do doby, kedy naštartujem.
Padla mi brada. To je rev. Drobec sa na chvíľku zaklepe a potom vykríkne.
Tomáš nám nepovedal, že je tu pretekársky trombón. Mohlo nás to napadnúť podľa dole zatočenej šesťdesiatkovej koncovky, ktoré sa používajú pre áčkové pretekárske autá.
Niekoľkokrát dupnem na plyn. Ten zvuk je neskutočný.
Na voľnobeh nebezpečne hrmí a pri vyšších otáčkach pripomína skôr nakŕmené Lancer EVO IX alebo Subaru STI. Rozhodne to nezodpovedá 75 koňom na predných kolesách.
Tlačím spojku a rozbieham sa.
Prvé kolo na Škode Citigo RallyCitigo Rally pripomína pretekárske autá, pretože sa mu nechce rozhýbať sa. Trochu poskakuje, ale len do okamihu, než sa trojvalec dostane do otáčok.
Motor reve ako šialený, ale veľmi sa mu ísť nechce. Už ale začínam cítiť podvozok . Je extrémne tvrdý.
V prvej zákrute sa ani pri rýchlejšom prejazde neobťažuje nakloniť.
Cítim každý kamienok na asfalte, ale svoj podiel na tom majú aj pretekárske michelinky, ktoré prenášajú informácie z cesty ako najrýchlejší procesor.
Začína sa mi to páčiť. Tá komunikatívnosť a rýchlosť reakcií.
Skúšam volant nachytať na hruškách, ale nedarí sa mi to. Reaguje na sebemenší povel, akoby bol spojený s mozgom, ktorý dopredu vie, čo budem robiť.
Skúšam ťukať do bŕzd. Ešteže ma držia šesťbodové pásy.
V prvej zákrute sa ani pri rýchlejšom prejazde neobťažuje nakloniť.
Druhé koloTomáš mal pravdu , pretože Citigo stojí skoro na centimeter. To bude chcieť väčšiu rýchlosť.
Do druhého kola zvyšujem tempo a snažím sa trojvalca vytlačiť, čo sa dá. V žiadnej zo zákrut, teda až na "vracáky" a jednu pravú z kopca, nemusím dávať nohu dole z plynu.
Podvozok je v porovnaní s motorom asi stotisíckrát predimezovaný. Zvládne úplne všetko a vykreslí mi tým na tvári snáď ešte väčší úsmev, ako nová GT3 od Porsche.
Aj ľahké trhnutie ručnou brzdou spravilo hodinyDan, môj fotograf, ma s Tomášom zastavujú. Je vidieť, že ich baví sledovanie prejazdov, ale chcú, aby som sa do toho vo "vracákoch" oprel a použil rúčku, ktorá trčí do priestoru medzi sedačkami.
Nemôžem odmietnuť.
Najskôr z kopca. Tu mu to ide predsa len lepšie. Citigo Rally sa rozbieha celkom dobre.
Idem veľa neskoro na brzdy, ľahko trhnem za rúčku a ....
Zadok sa utrhol až príliš a ja končím v hodinách.
Zabudol som na to, že je tu hydraulická ručná brzda, ktorá funguje o dosť lepšie ako v klasických autách. Navyše, je až príliš vzadu oproti posunutej sedačke. Potreboval by som ju mať lepšie po ruke, aby bola reakcia dokonalá.
Nevadí, zvyknem si na to.
Chýba výkon na rozbeh zo zákrutySkúšam to znova. Nádhera. Nezabrzdím ho toľko, zadok sa ľahko odtrhne a prichádza efektný prejazd bokom s rýchlym výjazdom zo zákruty.
Opakujem to smerom nahor. "Priletíte" po rovinke, krátko na brzdy a trhnúť za rúčku.
Zadok mi krásne pomôže zatočiť do zákruty, ale odchod už nie je tak efektný. Opäť chýba výkon.
Trojvalec má problém, pretože v sériovom prevedení nemusí roztočiť tak veľké kolesá, ktoré autu dávajú veľkú dávku priľnavosti.
Vjazd do zákruty šmykom. Chcelo by to ešte výkon.
Pretáčavý šmyk ako zo spomaleného záberuNakoniec si dávame pasáž so zjazdom, kde sa ide na brzdy do zákruty, nasleduje kratučká rovinka a ďalšia pravá cez zlom. Aj v tomto mieste sa Citigo Rally dokáže rozbehnúť tak, že ma núti ísť na brzdy.
Reakcia je vynikajúca a po miernom naznačení zatočenie ide zadok do pretáčavého šmyku. Ťahá sa ako med. Kontrolovane. Ako keď si pred očami púšťate opakovaný spomalený záber.
Malá škodovka je tak čitateľná, že by to mohla vyučovať. Ako mi neskôr Tomáš prezradil, svoj podiel na tom majú aj michelinky, ktoré nie sú úplne čerstvé a sú tvrdé.
Nasleduje kratučká rovinka a druhá zákruta. Citigo Rally sa tam krásne oprie o vonkajšie predné koleso a do vzduchu vyhodí vnútorné zadné kopýtko.
Museli ma zastaviťTomáš sleduje, ako autu podkurujem a radšej ma asi po dvadsiatom kole zastavuje.
Vystupujem a nemám slov. Stále sa ho pýtam, prečo je toto len ako ukážkové vozidlo, prečo tam nie je poriadny motor?
Samozrejme je to nezmysel. Na cesty by v takej podobe nemohlo vyraziť a dokonalosti vďačí podvozku z Fabie Super 2000.
Škoda Citigo Sport a Citigo Rally.
Pošlite Škodu Citigo na pretekárske trateVšetci sa zhodujeme, že by to bolo fantastické pretekárske auto. Závodné Citigo Rally, pokojne v nejakej ľahkej forme, by si našlo dostatok zákazníkov
Už dlho nám tu chýba lacné pretekárske auto, ktoré by zásadným spôsobom rozšírilo štartové pole a zatraktívnilo okruhové preteky alebo súťaže.
Asi do smrti budem ďakovať tým, ktorí mi umožnili riadiť a ochutnať atmosféru konceptu Škody. Zároveň sme mohli zhodnotiť prácu česko - slovenských dizajnérov, ktorá nie je vôbec zlá.
Koncept je dokonalý aj v detailochTo isté platí aj o samotnom spracovaní konceptu. Už som ich videl dosť, ale kvalitu, s ktorou je postavená Škoda Citigo Rally, som často nevidel.
Napríklad, komplikované tvarovanie vytiahnutých blatníkov a ich prechody do nárazníkov. Škáry sú tu ešte presnejšie ako u sériovek.
Väčšinou sa nižšia kvalita podpíše na interiéri. Citigo Rally má výhodu, že sa nevychádzalo zo sériového prevedenia, ale vznikalo úplne rovnako, ako pri stavbe pretekárskeho špeciálu.
Nič tu nie je odfláknuté. Nech som hľadal, ako som chcel, žiadnu zásadnú chybu som nenašiel. Dokonca som bol prekvapený, že koncept vydržal moje "nevyberané " správanie sa.
Auto vydržalo a ešte by pokojne vyvádzalo ďalších pár hodín.
Prajem si, aby mali dizajnéri škodovky stále priestor vymýšľať podobne šialené koncepty. Snáď sa niekedy dočkáme jedného z nich v sériovom prevedení.
Na záver treba po sebe upratať.
Autor je šéfredaktor Faster magazine.
Autor: Jakub Rejlek