Pred niekoľkými rokmi by bolo nemysliteľné, aby o popredné umiestnenia v špičkových motoristických podujatiach bojovali vozidlá s hybridným pohonom. Časy a pravidlá sa však menia.
Tak, ako sme si zvykli na naftové monoposty, ktoré úspešne pôsobia vo vytrvalostných pretekoch Le Mans, budeme si musieť zvyknúť na šampionát F1 s najmodernejšou hybridnou technikou.
V tomto roku je to ešte neprijateľné, no zdá sa, že hybridný pohon sa dostane aj do svetových súťaží v rely (WRC).
Hybrid aj vo vozidlách rely
V súčasnosti najprestížnejšia kategória umožňuje použitie tzv. globálneho agregátu – prepĺňaného štvorvalcového zážihového motora s objemom 1,6 litra a pohonom všetkých štyroch kolies.
Od roku 2017 by sa medzi pohonné jednotky mohli zaradiť aj hybridné systémy. Nič však ešte nie je isté.
Japonská automobilka, známa svojimi úspešnými hybridnými vozidla z pretekov Le Mans, chce byť pripravená včas. S predstihom potavila prototyp testovacieho vozidla, čím by mohla zhmotniť štúdiu Yaris Hybrid-R.
Toyotu Yaris Hybrid-R ukázala japonská značka koncom minulého roka na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte.
Pretekársky hybridný Yaris sme videli vlani
Predné kolesá štúdie Yaris Hybrid-R poháňa 221 kW (300 k) 1,6-litrový štvorvalcový motor prepĺňaný turbodúchadlom. Agregát vyprodukuje maximálny krútiaci moment 420 Nm.
Každé zadné koleso je samostatne poháňané 44 kW (60 k) elektromotorom, rovnakým ako v štandardnom modeli Yaris Hybrid. Energia získavaná počas rekuperácie sa ukladá do „superkondenzátora“.
Medzi spaľovacím motorom a 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou sa nachádza tretí elektromotor, ktorý pracuje ako generátor v dvoch prípadoch: počas spomaľovania vyrába elektrinu na dobíjanie superkondenzátora a počas zrýchľovania priamo napája zadné elektromotory.
Hybridný pohonný systém dokáže vyvinúť celkový systémový výkon 309 kW (420 k).
Ak sa Toytota do svetového šampionátu v rely skutočné vráti, bude to najpravdepodobnejšie s novou generáciou modelu Yaris.
zdroj: racecar-engineering.com