Mini bolo pre nás vždy symbolom mladosti a dynamickej jazdy. Hoci za jeho cieľovú skupinu považujeme mladého človeka, samotný výrobca mieri na obe pohlavia bez obmedzenia veku.
Počas prvej jazdy sme mali možnosť vyskúšať niektoré modely z tretej generácie tohto auta a vytvoriť si názor.
Podobnosť s motokárou si zachoval
Nové Mini narástlo oproti predchodcovi do všetkých smerov a vďaka zväčšenému rázvoru náprav si aj po napuchnutí zachovalo typické črty.
Krátke previsy a kolesá posunuté čo najviac do rohov vozidla pomáhajú jazdným vlastnostiam, ktoré opäť správaním na ceste a nízkym posedom pripomína motokáru.
Zväčšenie auta vidieť v batožinovom priestore, ktorý narástol o 51 litrov na celkových 211 litrov.
V exteriéri si Mini zachovalo svoje tradičné prvky ako sú okrúhle svetlá, či šesťuholníkový tvar predného grilu. Na výber pribudlo päť nových farieb.
Uviedli na trh Head Up displej
V interiéri ponúka nové Mini širokú paletu farebných kombinácii pre potreby individualizácie. Automobilka prichádza prvý krát aj s Head Up displejom, ktorý je rovnako ako v Mazde 3 zobrazený na vysúvacom sklíčku.
Dominantný displej v strede palubnej dosky ostal zachovaný, ale už nezobrazuje údaj o rýchlosti. Nájdete na ňom navigačný systém, rádio, či cúvaciu kameru.

Displej môže mať až 8,8 palca a ovláda sa pomocou Mini ovládača na stredovej konzole podobne ako v BMW.
Pri radiacej páke je ovládač, ktorým si zvolíte jeden z troch jazdných režimov. Green pre úspornú jazdu, normal na bežné jazdenie a režim Sport pre dynamickú jazdu.
Do zákruty zatočí presvedčivo
Počas prvej jazdy sme vyskúšali dve rôzne verzie s rozdielnymi motormi. Ako prvý sa nám dostal do rúk nabrúsený Mini Cooper S s automatickou prevodovkou a so štvorvalcovým motorom.
Benzínový agregát s objemom dva litre poskytoval výkon 141 kW a krútiaci moment 280 Nm. Cooper S vďaka nemu zrýchli z pokoja na 100 km/h za 6,8 sekundy.
Viac ako samotné zrýchlenie nás zaujali veľmi dobré jazdné vlastnosti. Aj v naoko krízovej situácii auto poslúcha a bez zaváhania zahne do zákruty.
Jeho špičková reakcia na plyn nás trochu prekvapila a na dávkovanie plynu vo výjazde zo zákrut sme si museli chvíľu zvykať.

Poriadne trápi prednú nápravu
Dnes nenájdete veľa áut, ktoré takto rýchlo poslúchajú na výkyv vodičovej nohy.
Už na jemné stlačenie plynového pedálu pri zapnutom športovom režime štvorvalec okamžite reagoval a na malý okamih zmenil správanie auta na mierne nedotáčavé, najmä v prudkých a pomalých zákrutách.
Po krátkom zoznámení sme s plynovým pedálom zaobchádzali jemnejšie a Mini Cooper S sa odvďačil výbornými jazdnými vlastnosťami.
Na ceste sedel ako prikovaný a ľahko sa ovládal aj na úzkych vidieckych cestách. Cooper S nevyžaduje veľkú dávku jazdeckej zručnosti a pri troche citu so strmým a tuhým riadením si užije radosť z jazdy každý, kto neprekročí fyzikálne zákony.

Navyše vozidlo dáva dobrú spätnú odozvu, a tak má šofér lepší odhad pre to, čo si môže ešte dovoliť. Vynikajúce jazdné vlastnosti si vypýtali svoju daň v zníženom komforte na horších cestách.
Cooper S nás trochu vytriasol a na bežné jazdenie v mestskej premávke ho naozaj neodporúčame.
Trojvalec postačuje
Civilnejšia verzia Mini Cooper je na tom v otázke komfortu podstatne lepšie.
Nový benzínový trojvalec v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý sme v Mini Cooperi vyskúšali, má objem 1,5 litra a dosahuje maximálny výkon 100 kW v rozmedzí 4500 až 6000 otáčok za minútu.
Výrobcom udávaná kombinovaná spotreba 4,5 l/100 km sľubuje viac než ekonomické jazdenie. Nový TwinPower Turbo motor vyniká po všetkých stránkach.
Svojím akustickým prejavom len málokedy pripomenie menší počet valcov pod kapotou a šofér necíti ani vibrácie, ktoré sú typické pre trojvalcové motory.

Aj bez jedného valca dobre ťahá
Najväčším pozitívom je ťah motora, ktorý pri špeciálnom teste nestrácal na sile ani pri rýchlosti 150 km/h a zaradenom treťom rýchlostnom stupni.
Motor s maximálnym krútiacim momentom 220 Nm nás presvedčil o svojich kvalitách a malému autu vyhovuje aj pre svoju nižšiu hmotnosť v porovnaní so štvorvalcom.
Predtým, než sa s autom oboznámime podrobnejšie, môžeme skonštatovať, že trojvalec od BMW je najväčším príjemným prekvapením novej generácie.
Súhrn prvých dojmov z verzie Mini Cooper
značka | Mini |
model | Cooper |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1499/3 |
výkon (kW (k)) | 100 (136) pri 4500 – 6000 otáčok za minútu |
krútiaci moment (Nm) | 220 pri 1250-4000 otáčok za minútu |
dojmy z motora | benzínový trojvalec prekvapil svojim ťahom a kultivovaným chodom |
reakcia na plyn/štart stop | výborná reakcia na plyn/ má štart stop systém |
prevodovka/ počet stupňov | šesťstupňová manuálna |
kvalita radenia | veľmi dobré |
typ pohonu | predný náhon |
riadenie a vedenie stopy | Mini vyniká jazdnými vlastnosťami a poslušne zatočí do zákruty aj v na oko krízovej situácii |
odhlučnenie podvozka | odhlučnenie je dobré, nezaznamenali sme žiadny výraznejší buchot od podvozku |
komfort podvozka | v prípade Mini Cooper podvozok absorbuje nerovnosti komfortne, |
asistenčné systémy | parkovací asistent, aktívna ochrana chodcov, aktívny tempomat, núdzové volanie |
výhľad od vodiča | kto je zvyknutý na vyššie sedenie sa môže v aute cítiť trochu „utopený“, ale kto nepotrebuje vidieť celú prednú kapotu bude s výhľadom spokojný |
posed za volantom | nízky posed nám dával pocit lepšieho kontaktu s vozovkou, v tele cítite všetko, čo sa deje medzi cestou a autom |
ovládacie prvky a navigácia | ovládanie navigácie a rádia pomocou Mini ovládača v stredovom paneli |
grafika displejov | veľmi dobrá, logika ovládania pochádza od BMW |
nastupovanie dopredu a dozadu | dopredu bez problémov, v trojdverovom aute nikto nechce sedieť vzadu a rovnako je to aj v prípade Mini |
úžitková hodnota a bat. priestor | pri Mini veľmi okrajová záležitosť |
zameranie vozidla | v imidžovom aute si jazdu naozaj užijete |
celkový dojem | Mini vždy budilo záujem okolia svojim vzhľadom, nás zaujalo jazdnými vlastnosťami a trojvalcovým motorom s obdivuhodným „ťahom“. |