Pred rokmi oživená rumunská značka Dacia dnes ponúka najmladší modelový rad vozidiel. My sme na niekoľko dní vyskúšali v minulom roku modernizovaný Logan vo verzii MCV.
Zmena nastala hlavne v ponuke počtu sedadiel. Dacia už s Loganom MCV - kombi, neponúka verziu so siedmimi sedadlami. Rolu veľkého rodinného vozidla zastúpil model Lodgy.
Vďaka priamej spolupráci s automobilkou Renault, sa aj pod kapotu Dacie dostali moderné benzínové jednotky TCe. Tá v testovacom Logane MCV mala tri valce objem 0,9 litra a výkon 66 kW (90 k).
Dacia Logan
MCV 0,9 TCe Arctica
Spotreba v teste:
5,9 l/100km
Cena verzie od:
od 9.590 eur
NÁŠ NÁZOR:
Jednoduchý automobil ponúka veľa priestoru.
Veľký a využiteľný kufor degraduje len slabá podlaha.
Trojvalcový motor 0,9 TCe vie byť úsporný a vozidlo s ním na jedno tankovanie prejde vyše 800 km.
Sluha slúži ale nerozmaznávaInteriér vozidla netreba nikomu zvlášť predstavovať. Vnútorné riešenie je zamerané výsostne na funkčnosť, bez zbytočne zložitých riešení.
Vzhľadom neobťažuje, ale ani neohúri. Jednoduché tvary a praktické, tvrdšie plasty by mali vyzerať roky rovnako.
Dacia sa nehrá na niekoho kto nie je.
Napriek zrejme jednoduchšej konštrukcii karosérie, konštruktéri nešetrili na množstve a umiestnení tlmiacich materiálov okolo pohonnej jednotky.
V smere do kabíny sa zvuk motora prenáša primerane a ani vo vyšších otáčkach neobťažuje posádku.
Tri valce vedia jazdiť úspornePráve motor by sme chceli v Dacii Logan vyzdvihnúť. Už po prvých 200 diaľničných kilometrov nám bolo jasné, že na prevádzku nepotrebuje veľa paliva.
Priemernú spotrebu 5,9 litra benzínu na 100 km jazdy si Logan udržal až do konca testu. Treba však podotknúť, že asi polovicu 1 000 km testu sme jazdili s prázdnym vozidlom a v úspornom režime.
Kontrolka rezervy nádrže sa rozsvietila až na hranici 850 km.
Výkon 66 kW je na trojvalcovú pohonnú jednotku s objemom 898 cm3 papierovo dostačujúci. V praxi nám trochu chýbal záťah "papierových" 135 Nm a s plne naloženým autom sme si museli poriadne rozmyslieť ako a kedy budeme predbiehať.
Ak sú oba rady sedadiel obsadené, vzrastom priemerné dospelé osoby sa nebudú sťažovať na nedostatok miesta ani v druhom rade.
Rodina má miesta dosťObjem batožinového priestoru 573 litrov na prvý pohľad ohúri o to viac, že pod jeho podlahou sa nachádza plnohodnotná rezerva.
Nadšenie však zmizne takmer okamžite po zdvihnutí podlahy, ktorá bola aj pri novom vozidle zdeformovaná a nalepený koberec sa od papierovo-drevenej dosky odliepal.
Práve pri tak dobre využiteľnom kufri, nemali konštruktéri taký zásadný prvok podceniť. Logan MCV si kúpia ľudia, ktorí veľký kufor potrebujú a hodlajú ho pravidelne využívať.
Môže preraziť na vidiekuLogan MCV sme vyskúšali tak, ako si myslíme, že ho ľudia budú využívať - na vidieckych cestách i necestách.
Výhodou je o niečo vyššia svetlá výška (142 mm) bez prvkov, ktoré by nebezpečne trčali z podvozka. Logan na nespevnej ceste namal najmenší problém a nemuseli sme byť zbytočne opatrní pri prejazde výmoľov.
Podvozok je jednoduchý a pracuje dobre.
Náš názorDacia Logan MCV neskrýva funčnosť za dizajn. Benzínový motor 0,9 TCe by sme si vybrali na kratšie medzimestské trasy. Rýchlo sa zohrieva a svojou váhou menej zaťažuje prednú nápravu. Pri plnom obsadení auta však treba plynový pedál potlačiť poriadne hlboko.
Nepáči sa nám riešenie podlahy batožinového priestoru, nie je dostatočne pevné a už po niekoľkých mesiacoch náročnejšieho používania by si vyžiadala opravu, alebo náhradu.
Automobil dobre poslúži drobnému živnostníkovi, alebo nenáročnej rodine s vyšším nárokom na priestor. Za určitých podmienok je možné získať záruku 5 rokov alebo 100 tisíc km, podľa toho čo nastane skôr.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model
Dacia Logan
Verzia
MCV Arctica
Cena modelu od/verzia od
7 290/9 590
Motor
benzínový trojvalcový motor prepĺňaný turbodúchadlom; 898 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
66 kW (90 k)/5250
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
135/2500
Typ prevodovky/počet stupňov
manuálna päťstupňová
Zrýchlenie z 0-100 km/h
11, 1
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
5,9/5,0
Objem palivovej nádrže (l)
50
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
830
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1113/507
Objem batožinového priestoru (l)
573/1518
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2634;4492;1733;1550
Postrehy
Motor
nie je hlučný, prenos vibrácii primeraný, pri väčšom zaťažení vozidla vyžaduje viac plynu
Prevodovka
riadenie nevyniká presnosťou, dlhšia radiaca páka
Podvozok
primeraný vozidlu a triede, veľký priestor kabíny niekedy zvukovo znásobuje rázy od náprav
Interiér
jednoduchý, tvrdšie plasty, ľahko umývateľný
Posed vodiča a výhľad
sedadlá bez výraznejšieho bočného vedenia, pohodlné nastupovanie, viac "stoličkové" sedenie
Ovládanie palubného systému/navigácie
ovládanie počítača rolovaním dvoma tlačidlami, multimediálny a navigačný systém v danej triede výborný - prehľadný a jednoduchý
Odomykanie/vstup do auta
odomykanie diaľkové, štart klasickým kľúčom
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
vpredu manuálne, výškovo nastaviteľné formou nepraktickej kolísky, ktorá vyžaduje nadľahčenie sedadla; vzadu takmer rovná lavica
Sklápanie operadiel v druhom rade
áno - 60:40
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
kufor výborný, bez výstupkov, veľmi slabé dno
Rezervné koleso
plnohodnotná rezerva pod podlahou kufra