SME

Prvé SUV, Toyota RAV4, vzniklo pred 20 rokmi

Prvý koncept sa objavil už v roku 1989, ale takmer nikto mu neveril. Pozrite sa do histórie SUV a Toyoty RAV4.

(Zdroj: Toyota)

Toyota RAV4 je na automobilovom svete 20 rokov (... do histórie >>).

Štvrtá generácia, ktorú automobilka uviedla na trh v minulom roku, si síce zachovala koncepciu, ale je väčšia s prepracovaným pohonom všetkých štyroch kolies a mala by byť luxusnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do ponuky japonskej značky sa pri príležitosti výročia dostáva nová kombinácia pohonnej jednotky 2,0 D-4D s pohonom všetkých štyroch kolies.

Systém 4x4 označený v Toyote skratkou AWD (all wheel drive) bol doplnený o inteligentný systém riadenia pohonu IDDS.

SkryťVypnúť reklamu

Elektronika už nečaká na preklz kolesa

Dynamicky riadená distribúcia krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá spolupracuje so systémom riadenia stability VSC a elektrickým posilňovačom EPS. Krútiaci moment je rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 100:0 až 50:50.

Nová kombinácia obsahuje naftovú pohonnú jednotku s objemom dva litre a výkonom 91 kW (124 k) pri 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 310 Nm je dostupný od 1 600 do 2 400 ot./min.

Toyota Rav4 s pohonom všetkých štyroch kolies a motorom 2,0 D-D4 stojí na Slovensku 27 600 eur s DPH.

Prvú „ravku“ ukázali pred 20 rokmi v Ženeve

To, že sa Toyota chystá stvoriť kompaktný model s pohonom 4WD (four wheel drive - pohon štyroch kolies), po prvýkrát naznačil koncept RAV-FOUR.

SkryťVypnúť reklamu

Koncept Toyota predstavila v roku 1989 na autosalóne v Tokiu. Bola to len návrhárska štúdia bez potrebných detailov.

Hlavný konštruktér Masakatsu Nonaka len ťažko presviedčal ďalšie oddelenia automobilky, že sa bude dať stvoriť úspešný model v dovtedy neexistujúcom segmente a vyrábať ho veľkosériovo.

Bola to doba, v ktorej si kompaktné vozidlo s pohonom 4x4 mnohí nedokázali predstaviť. Pre interné rozpory dokonca vývoj auta úplne zastavili.

O záchranu Toyoty RAV4 a segmentu SUV sa postarala divízia predaja pre Japonsko a Európu.

Prvá mestská štvorkolka, uvedená ako kompaktný trojdverový model, bola odlišná od tradičných vozidiel s pohonom 4x4.

Toyota RAV4 (Recreational Active Vehicle) vtedy používala pomerne malý priečne zabudovaný motor 2,0 l, samonosnú karosériu a nezávislé zavesenie všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Svojou dĺžkou 369 cm bola kratšia než dnešné malé vozidlá segmentu B.

Vyhotovenie s piatimi dverami a verzia 2WD (pohon dvoch kolies) predstavila Toyota v roku 1996. Do ponuky sa dostala aj trojdverová verzia s plátennou strechou i elektromobil RAV4 EV vyrábaný od októbra 1997 do apríla 2000.

Druhú generáciu Toyoty RAV4 vyrábali šesť rokov

Tak, ako väčšina automobilov, aj model RAV4 generačne narástol. V roku 2000 o 5,5 centimetra (platí pre trojdverovú verziu).

V ponuke boli dve pohonné jednotky – 1,8 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 123 koní a silnejší dvojliter so 150 konskými silami.

Pohon všetkých štyroch kolies sprostredkovaný centrálnym diferenciálom LSD s viskóznou spojkou doplnil na želanie montovaný zadný diferenciál Torsen. Prvý vznetový motor sa v ponuke objavil v roku 2002.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tretia generácie už len s piatimi dverami

V roku 2006 uviedla Toyota na trh tretiu generáciu, ktorú zväčšila v prípade kratšej verzie o 19 cm. Model dodávaný už len s piatimi dverami sa na trhy Ruska a USA dostal s predĺženým rázvorom.

Nové ponuka motorov obsahovala zážihové s objemami 2,0 l, 2,4 l, 2,5 l, 3,5 l V6 a vznetový 2,2 l.

Systém pohonu 4WD dostal elektronicky riadenú spojku, ktorá zovretie riadila v závislosti na rýchlosti, údajov od škrtiacej klapky, uhla natočenia kolies, pozdĺžnej akcelerácie alebo bočného zrýchlenia.

Elektronika začala pomáhať aj v prípade zjazdu prudkým svahom, alebo rozjazde do kopca.

Štvrtá generácia s jediným rázvorom

Štvrtú generáciu modelu Rav4 zmenila japonská značka výrazne.

Vozidlo narástlo do dĺžky o 23,5 centimetra v porovnaní s európskym rázvorom. Toyota vozidlá zjednotila a ponúka jednu dĺžka rázvoru na všetkých svetových trhoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém pohonu AWD je proaktívny a nečaká na kritickú situáciu. Pripravuje sa na ňu vopred.

Toyota celkom zmenila cieľovú skupinu.

Miesto mladých ľudí, resp. mladých rodín chce osloviť rodiny so staršími alebo odrastenými deťmi.

zdroj: Toyota

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 017
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 514
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 453
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 578
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 909
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 494
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 880
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 662
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Post-sovietska Ukrajina a čo znamená zostať, keď všetci odišli... | 7 knižných tipov
  2. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  3. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  4. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  5. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  6. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  7. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  8. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 81 636
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 812
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 201
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 185
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 065
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 773
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 091
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 651
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
reklama
SkryťZatvoriť reklamu