Toyota RAV4 je na automobilovom svete 20 rokov (... do histórie >>).
Štvrtá generácia, ktorú automobilka uviedla na trh v minulom roku, si síce zachovala koncepciu, ale je väčšia s prepracovaným pohonom všetkých štyroch kolies a mala by byť luxusnejšia.
Do ponuky japonskej značky sa pri príležitosti výročia dostáva nová kombinácia pohonnej jednotky 2,0 D-4D s pohonom všetkých štyroch kolies.
Systém 4x4 označený v Toyote skratkou AWD (all wheel drive) bol doplnený o inteligentný systém riadenia pohonu IDDS.
Elektronika už nečaká na preklz kolesa
Dynamicky riadená distribúcia krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá spolupracuje so systémom riadenia stability VSC a elektrickým posilňovačom EPS. Krútiaci moment je rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 100:0 až 50:50.
Nová kombinácia obsahuje naftovú pohonnú jednotku s objemom dva litre a výkonom 91 kW (124 k) pri 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 310 Nm je dostupný od 1 600 do 2 400 ot./min.
Toyota Rav4 s pohonom všetkých štyroch kolies a motorom 2,0 D-D4 stojí na Slovensku 27 600 eur s DPH.
Prvú „ravku“ ukázali pred 20 rokmi v Ženeve
To, že sa Toyota chystá stvoriť kompaktný model s pohonom 4WD (four wheel drive - pohon štyroch kolies), po prvýkrát naznačil koncept RAV-FOUR.
Koncept Toyota predstavila v roku 1989 na autosalóne v Tokiu. Bola to len návrhárska štúdia bez potrebných detailov.
Hlavný konštruktér Masakatsu Nonaka len ťažko presviedčal ďalšie oddelenia automobilky, že sa bude dať stvoriť úspešný model v dovtedy neexistujúcom segmente a vyrábať ho veľkosériovo.
Bola to doba, v ktorej si kompaktné vozidlo s pohonom 4x4 mnohí nedokázali predstaviť. Pre interné rozpory dokonca vývoj auta úplne zastavili.
O záchranu Toyoty RAV4 a segmentu SUV sa postarala divízia predaja pre Japonsko a Európu.
Prvá mestská štvorkolka, uvedená ako kompaktný trojdverový model, bola odlišná od tradičných vozidiel s pohonom 4x4.
Toyota RAV4 (Recreational Active Vehicle) vtedy používala pomerne malý priečne zabudovaný motor 2,0 l, samonosnú karosériu a nezávislé zavesenie všetkých kolies.
Svojou dĺžkou 369 cm bola kratšia než dnešné malé vozidlá segmentu B.
Vyhotovenie s piatimi dverami a verzia 2WD (pohon dvoch kolies) predstavila Toyota v roku 1996. Do ponuky sa dostala aj trojdverová verzia s plátennou strechou i elektromobil RAV4 EV vyrábaný od októbra 1997 do apríla 2000.
Druhú generáciu Toyoty RAV4 vyrábali šesť rokov
Tak, ako väčšina automobilov, aj model RAV4 generačne narástol. V roku 2000 o 5,5 centimetra (platí pre trojdverovú verziu).
V ponuke boli dve pohonné jednotky – 1,8 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 123 koní a silnejší dvojliter so 150 konskými silami.
Pohon všetkých štyroch kolies sprostredkovaný centrálnym diferenciálom LSD s viskóznou spojkou doplnil na želanie montovaný zadný diferenciál Torsen. Prvý vznetový motor sa v ponuke objavil v roku 2002.
Tretia generácie už len s piatimi dverami
V roku 2006 uviedla Toyota na trh tretiu generáciu, ktorú zväčšila v prípade kratšej verzie o 19 cm. Model dodávaný už len s piatimi dverami sa na trhy Ruska a USA dostal s predĺženým rázvorom.
Nové ponuka motorov obsahovala zážihové s objemami 2,0 l, 2,4 l, 2,5 l, 3,5 l V6 a vznetový 2,2 l.
Systém pohonu 4WD dostal elektronicky riadenú spojku, ktorá zovretie riadila v závislosti na rýchlosti, údajov od škrtiacej klapky, uhla natočenia kolies, pozdĺžnej akcelerácie alebo bočného zrýchlenia.
Elektronika začala pomáhať aj v prípade zjazdu prudkým svahom, alebo rozjazde do kopca.
Štvrtá generácia s jediným rázvorom
Štvrtú generáciu modelu Rav4 zmenila japonská značka výrazne.
Vozidlo narástlo do dĺžky o 23,5 centimetra v porovnaní s európskym rázvorom. Toyota vozidlá zjednotila a ponúka jednu dĺžka rázvoru na všetkých svetových trhoch.
Systém pohonu AWD je proaktívny a nečaká na kritickú situáciu. Pripravuje sa na ňu vopred.
Toyota celkom zmenila cieľovú skupinu.
Miesto mladých ľudí, resp. mladých rodín chce osloviť rodiny so staršími alebo odrastenými deťmi.
zdroj: Toyota