SME

Prvé SUV, Toyota RAV4, vzniklo pred 20 rokmi

Prvý koncept sa objavil už v roku 1989, ale takmer nikto mu neveril. Pozrite sa do histórie SUV a Toyoty RAV4.

(Zdroj: Toyota)

Toyota RAV4 je na automobilovom svete 20 rokov (... do histórie >>).

Štvrtá generácia, ktorú automobilka uviedla na trh v minulom roku, si síce zachovala koncepciu, ale je väčšia s prepracovaným pohonom všetkých štyroch kolies a mala by byť luxusnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do ponuky japonskej značky sa pri príležitosti výročia dostáva nová kombinácia pohonnej jednotky 2,0 D-4D s pohonom všetkých štyroch kolies.

Systém 4x4 označený v Toyote skratkou AWD (all wheel drive) bol doplnený o inteligentný systém riadenia pohonu IDDS.

SkryťVypnúť reklamu

Elektronika už nečaká na preklz kolesa

Dynamicky riadená distribúcia krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá spolupracuje so systémom riadenia stability VSC a elektrickým posilňovačom EPS. Krútiaci moment je rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 100:0 až 50:50.

Nová kombinácia obsahuje naftovú pohonnú jednotku s objemom dva litre a výkonom 91 kW (124 k) pri 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 310 Nm je dostupný od 1 600 do 2 400 ot./min.

Toyota Rav4 s pohonom všetkých štyroch kolies a motorom 2,0 D-D4 stojí na Slovensku 27 600 eur s DPH.

Prvú „ravku“ ukázali pred 20 rokmi v Ženeve

To, že sa Toyota chystá stvoriť kompaktný model s pohonom 4WD (four wheel drive - pohon štyroch kolies), po prvýkrát naznačil koncept RAV-FOUR.

SkryťVypnúť reklamu

Koncept Toyota predstavila v roku 1989 na autosalóne v Tokiu. Bola to len návrhárska štúdia bez potrebných detailov.

Hlavný konštruktér Masakatsu Nonaka len ťažko presviedčal ďalšie oddelenia automobilky, že sa bude dať stvoriť úspešný model v dovtedy neexistujúcom segmente a vyrábať ho veľkosériovo.

Bola to doba, v ktorej si kompaktné vozidlo s pohonom 4x4 mnohí nedokázali predstaviť. Pre interné rozpory dokonca vývoj auta úplne zastavili.

O záchranu Toyoty RAV4 a segmentu SUV sa postarala divízia predaja pre Japonsko a Európu.

Prvá mestská štvorkolka, uvedená ako kompaktný trojdverový model, bola odlišná od tradičných vozidiel s pohonom 4x4.

Toyota RAV4 (Recreational Active Vehicle) vtedy používala pomerne malý priečne zabudovaný motor 2,0 l, samonosnú karosériu a nezávislé zavesenie všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Svojou dĺžkou 369 cm bola kratšia než dnešné malé vozidlá segmentu B.

Vyhotovenie s piatimi dverami a verzia 2WD (pohon dvoch kolies) predstavila Toyota v roku 1996. Do ponuky sa dostala aj trojdverová verzia s plátennou strechou i elektromobil RAV4 EV vyrábaný od októbra 1997 do apríla 2000.

Druhú generáciu Toyoty RAV4 vyrábali šesť rokov

Tak, ako väčšina automobilov, aj model RAV4 generačne narástol. V roku 2000 o 5,5 centimetra (platí pre trojdverovú verziu).

V ponuke boli dve pohonné jednotky – 1,8 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 123 koní a silnejší dvojliter so 150 konskými silami.

Pohon všetkých štyroch kolies sprostredkovaný centrálnym diferenciálom LSD s viskóznou spojkou doplnil na želanie montovaný zadný diferenciál Torsen. Prvý vznetový motor sa v ponuke objavil v roku 2002.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tretia generácie už len s piatimi dverami

V roku 2006 uviedla Toyota na trh tretiu generáciu, ktorú zväčšila v prípade kratšej verzie o 19 cm. Model dodávaný už len s piatimi dverami sa na trhy Ruska a USA dostal s predĺženým rázvorom.

Nové ponuka motorov obsahovala zážihové s objemami 2,0 l, 2,4 l, 2,5 l, 3,5 l V6 a vznetový 2,2 l.

Systém pohonu 4WD dostal elektronicky riadenú spojku, ktorá zovretie riadila v závislosti na rýchlosti, údajov od škrtiacej klapky, uhla natočenia kolies, pozdĺžnej akcelerácie alebo bočného zrýchlenia.

Elektronika začala pomáhať aj v prípade zjazdu prudkým svahom, alebo rozjazde do kopca.

Štvrtá generácia s jediným rázvorom

Štvrtú generáciu modelu Rav4 zmenila japonská značka výrazne.

Vozidlo narástlo do dĺžky o 23,5 centimetra v porovnaní s európskym rázvorom. Toyota vozidlá zjednotila a ponúka jednu dĺžka rázvoru na všetkých svetových trhoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém pohonu AWD je proaktívny a nečaká na kritickú situáciu. Pripravuje sa na ňu vopred.

Toyota celkom zmenila cieľovú skupinu.

Miesto mladých ľudí, resp. mladých rodín chce osloviť rodiny so staršími alebo odrastenými deťmi.

zdroj: Toyota

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 936
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 385
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 090
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 023
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 210
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 202
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 274
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 616
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 556
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 52 764
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 310
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 338
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 634
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 611
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu