SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Prvé SUV, Toyota RAV4, vzniklo pred 20 rokmi

Prvý koncept sa objavil už v roku 1989, ale takmer nikto mu neveril. Pozrite sa do histórie SUV a Toyoty RAV4.

(Zdroj: Toyota)

Toyota RAV4 je na automobilovom svete 20 rokov (... do histórie >>).

Štvrtá generácia, ktorú automobilka uviedla na trh v minulom roku, si síce zachovala koncepciu, ale je väčšia s prepracovaným pohonom všetkých štyroch kolies a mala by byť luxusnejšia.

Do ponuky japonskej značky sa pri príležitosti výročia dostáva nová kombinácia pohonnej jednotky 2,0 D-4D s pohonom všetkých štyroch kolies.

Systém 4x4 označený v Toyote skratkou AWD (all wheel drive) bol doplnený o inteligentný systém riadenia pohonu IDDS.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Elektronika už nečaká na preklz kolesa

Dynamicky riadená distribúcia krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá spolupracuje so systémom riadenia stability VSC a elektrickým posilňovačom EPS. Krútiaci moment je rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 100:0 až 50:50.

Nová kombinácia obsahuje naftovú pohonnú jednotku s objemom dva litre a výkonom 91 kW (124 k) pri 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 310 Nm je dostupný od 1 600 do 2 400 ot./min.

Toyota Rav4 s pohonom všetkých štyroch kolies a motorom 2,0 D-D4 stojí na Slovensku 27 600 eur s DPH.

Prvú „ravku“ ukázali pred 20 rokmi v Ženeve

To, že sa Toyota chystá stvoriť kompaktný model s pohonom 4WD (four wheel drive - pohon štyroch kolies), po prvýkrát naznačil koncept RAV-FOUR.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncept Toyota predstavila v roku 1989 na autosalóne v Tokiu. Bola to len návrhárska štúdia bez potrebných detailov.

Hlavný konštruktér Masakatsu Nonaka len ťažko presviedčal ďalšie oddelenia automobilky, že sa bude dať stvoriť úspešný model v dovtedy neexistujúcom segmente a vyrábať ho veľkosériovo.

Bola to doba, v ktorej si kompaktné vozidlo s pohonom 4x4 mnohí nedokázali predstaviť. Pre interné rozpory dokonca vývoj auta úplne zastavili.

O záchranu Toyoty RAV4 a segmentu SUV sa postarala divízia predaja pre Japonsko a Európu.

Prvá mestská štvorkolka, uvedená ako kompaktný trojdverový model, bola odlišná od tradičných vozidiel s pohonom 4x4.

Toyota RAV4 (Recreational Active Vehicle) vtedy používala pomerne malý priečne zabudovaný motor 2,0 l, samonosnú karosériu a nezávislé zavesenie všetkých kolies.

Skryť Vypnúť reklamu

Svojou dĺžkou 369 cm bola kratšia než dnešné malé vozidlá segmentu B.

Vyhotovenie s piatimi dverami a verzia 2WD (pohon dvoch kolies) predstavila Toyota v roku 1996. Do ponuky sa dostala aj trojdverová verzia s plátennou strechou i elektromobil RAV4 EV vyrábaný od októbra 1997 do apríla 2000.

Druhú generáciu Toyoty RAV4 vyrábali šesť rokov

Tak, ako väčšina automobilov, aj model RAV4 generačne narástol. V roku 2000 o 5,5 centimetra (platí pre trojdverovú verziu).

V ponuke boli dve pohonné jednotky – 1,8 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 123 koní a silnejší dvojliter so 150 konskými silami.

Pohon všetkých štyroch kolies sprostredkovaný centrálnym diferenciálom LSD s viskóznou spojkou doplnil na želanie montovaný zadný diferenciál Torsen. Prvý vznetový motor sa v ponuke objavil v roku 2002.

Skryť Vypnúť reklamu

Tretia generácie už len s piatimi dverami

V roku 2006 uviedla Toyota na trh tretiu generáciu, ktorú zväčšila v prípade kratšej verzie o 19 cm. Model dodávaný už len s piatimi dverami sa na trhy Ruska a USA dostal s predĺženým rázvorom.

Nové ponuka motorov obsahovala zážihové s objemami 2,0 l, 2,4 l, 2,5 l, 3,5 l V6 a vznetový 2,2 l.

Systém pohonu 4WD dostal elektronicky riadenú spojku, ktorá zovretie riadila v závislosti na rýchlosti, údajov od škrtiacej klapky, uhla natočenia kolies, pozdĺžnej akcelerácie alebo bočného zrýchlenia.

Elektronika začala pomáhať aj v prípade zjazdu prudkým svahom, alebo rozjazde do kopca.

Štvrtá generácia s jediným rázvorom

Štvrtú generáciu modelu Rav4 zmenila japonská značka výrazne.

Vozidlo narástlo do dĺžky o 23,5 centimetra v porovnaní s európskym rázvorom. Toyota vozidlá zjednotila a ponúka jednu dĺžka rázvoru na všetkých svetových trhoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Systém pohonu AWD je proaktívny a nečaká na kritickú situáciu. Pripravuje sa na ňu vopred.

Toyota celkom zmenila cieľovú skupinu.

Miesto mladých ľudí, resp. mladých rodín chce osloviť rodiny so staršími alebo odrastenými deťmi.

zdroj: Toyota

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  2. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  5. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  5. QSI International School of Bratislava
  6. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  7. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 535
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 654
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 155
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 387
  5. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 4 507
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 806
  7. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 481
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 238
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 235
  10. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 195
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sídlo spoločnosti Sipox Holding.

Časť podnikov prvého slovenského oligarchu prosperuje.


15. okt

Poslanec Taraba sa zrazu tvári, že netuší ako sa používajú slová v jazyku. Nie je prvý prípad z tejto jaskyne.


Účastníci nepovoleného protestu.

Štát je k násilníkom napokon láskavý.


19. okt
Jakub Pavlús.

Musím sa priznať, že z toho sa môj farársky žalúdok prevrátil naruby.


19. okt

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


22 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Kytice vo váze... 2021
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ústav verejnej politiky žne úrodu - októbrové novinky!
  3. Marek Šmid: Ak chceme pomôcť, žime v realite
  4. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ???
  5. Štefan Vidlár: Moja pekná spomienka
  6. Miroslav Makyta: Ako Taraba podliezol čiaru
  7. Matúš Lazúr: Úspechy na východnom fronte. Jednotky Delta Force nezadržateľne postupujú smerom na západ.
  8. Samuel Zubo: Zlepšenie prístupu k voľbám MV SR odmietlo
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 28 021
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 8 122
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 6 118
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 875
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 608
  6. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 4 424
  7. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 3 923
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 762
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu