SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Prvé SUV, Toyota RAV4, vzniklo pred 20 rokmi

Prvý koncept sa objavil už v roku 1989, ale takmer nikto mu neveril. Pozrite sa do histórie SUV a Toyoty RAV4.

(Zdroj: Toyota)

Toyota RAV4 je na automobilovom svete 20 rokov (... do histórie >>).

Štvrtá generácia, ktorú automobilka uviedla na trh v minulom roku, si síce zachovala koncepciu, ale je väčšia s prepracovaným pohonom všetkých štyroch kolies a mala by byť luxusnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do ponuky japonskej značky sa pri príležitosti výročia dostáva nová kombinácia pohonnej jednotky 2,0 D-4D s pohonom všetkých štyroch kolies.

Systém 4x4 označený v Toyote skratkou AWD (all wheel drive) bol doplnený o inteligentný systém riadenia pohonu IDDS.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Elektronika už nečaká na preklz kolesa

Dynamicky riadená distribúcia krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá spolupracuje so systémom riadenia stability VSC a elektrickým posilňovačom EPS. Krútiaci moment je rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 100:0 až 50:50.

Nová kombinácia obsahuje naftovú pohonnú jednotku s objemom dva litre a výkonom 91 kW (124 k) pri 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 310 Nm je dostupný od 1 600 do 2 400 ot./min.

Toyota Rav4 s pohonom všetkých štyroch kolies a motorom 2,0 D-D4 stojí na Slovensku 27 600 eur s DPH.

Prvú „ravku“ ukázali pred 20 rokmi v Ženeve

To, že sa Toyota chystá stvoriť kompaktný model s pohonom 4WD (four wheel drive - pohon štyroch kolies), po prvýkrát naznačil koncept RAV-FOUR.

SkryťVypnúť reklamu

Koncept Toyota predstavila v roku 1989 na autosalóne v Tokiu. Bola to len návrhárska štúdia bez potrebných detailov.

Hlavný konštruktér Masakatsu Nonaka len ťažko presviedčal ďalšie oddelenia automobilky, že sa bude dať stvoriť úspešný model v dovtedy neexistujúcom segmente a vyrábať ho veľkosériovo.

Bola to doba, v ktorej si kompaktné vozidlo s pohonom 4x4 mnohí nedokázali predstaviť. Pre interné rozpory dokonca vývoj auta úplne zastavili.

O záchranu Toyoty RAV4 a segmentu SUV sa postarala divízia predaja pre Japonsko a Európu.

Prvá mestská štvorkolka, uvedená ako kompaktný trojdverový model, bola odlišná od tradičných vozidiel s pohonom 4x4.

Toyota RAV4 (Recreational Active Vehicle) vtedy používala pomerne malý priečne zabudovaný motor 2,0 l, samonosnú karosériu a nezávislé zavesenie všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Svojou dĺžkou 369 cm bola kratšia než dnešné malé vozidlá segmentu B.

Vyhotovenie s piatimi dverami a verzia 2WD (pohon dvoch kolies) predstavila Toyota v roku 1996. Do ponuky sa dostala aj trojdverová verzia s plátennou strechou i elektromobil RAV4 EV vyrábaný od októbra 1997 do apríla 2000.

Druhú generáciu Toyoty RAV4 vyrábali šesť rokov

Tak, ako väčšina automobilov, aj model RAV4 generačne narástol. V roku 2000 o 5,5 centimetra (platí pre trojdverovú verziu).

V ponuke boli dve pohonné jednotky – 1,8 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 123 koní a silnejší dvojliter so 150 konskými silami.

Pohon všetkých štyroch kolies sprostredkovaný centrálnym diferenciálom LSD s viskóznou spojkou doplnil na želanie montovaný zadný diferenciál Torsen. Prvý vznetový motor sa v ponuke objavil v roku 2002.

SkryťVypnúť reklamu

Tretia generácie už len s piatimi dverami

V roku 2006 uviedla Toyota na trh tretiu generáciu, ktorú zväčšila v prípade kratšej verzie o 19 cm. Model dodávaný už len s piatimi dverami sa na trhy Ruska a USA dostal s predĺženým rázvorom.

Nové ponuka motorov obsahovala zážihové s objemami 2,0 l, 2,4 l, 2,5 l, 3,5 l V6 a vznetový 2,2 l.

Systém pohonu 4WD dostal elektronicky riadenú spojku, ktorá zovretie riadila v závislosti na rýchlosti, údajov od škrtiacej klapky, uhla natočenia kolies, pozdĺžnej akcelerácie alebo bočného zrýchlenia.

Elektronika začala pomáhať aj v prípade zjazdu prudkým svahom, alebo rozjazde do kopca.

Štvrtá generácia s jediným rázvorom

Štvrtú generáciu modelu Rav4 zmenila japonská značka výrazne.

Vozidlo narástlo do dĺžky o 23,5 centimetra v porovnaní s európskym rázvorom. Toyota vozidlá zjednotila a ponúka jednu dĺžka rázvoru na všetkých svetových trhoch.

SkryťVypnúť reklamu

Systém pohonu AWD je proaktívny a nečaká na kritickú situáciu. Pripravuje sa na ňu vopred.

Toyota celkom zmenila cieľovú skupinu.

Miesto mladých ľudí, resp. mladých rodín chce osloviť rodiny so staršími alebo odrastenými deťmi.

zdroj: Toyota

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 195
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 6 439
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 128
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 937
  5. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 738
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 444
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 401
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 754
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  2. Ľubomír Maretta: Melódia
  3. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  5. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  6. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  7. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  8. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 552
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 9 033
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 867
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 428
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 278
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 622
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 286
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 841
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu