Embéčka s hliníkovým motorom oslavuje päťdesiatku

Škoda 1000 MB bola prvý veľkosériový model značky. V roku 1964 priniesla viaceré inovácie. Viac než polovica z celkového počtu 443 000 vyrobených kusov išla na export.

(Zdroj: Škoda)

Škoda 1000 MB potrebovala pre svoj vznik a výrobu nové priestory. Preto automobilka vybudovala úplne nový závod, hneď vedľa pôvodnej továrne Škoda.

Na tie časy išlo o pomerne veľkú stavbu s vyše 40 výrobnými halami. Celý areál mal rozlohu 80 hektárov a bolo v ňom 13 kilometrov nových asfaltových ciest a desať kilometrov koľajníc.

Škoda robila pred spustením výroby rozsiahle vytrvalostné testy po celom svete. Päť testovacích prototypov najazdilo v roku 1962 dovedna 1,6 milióna kilometrov.

Prišla s novou koncepciou

Presne 21. marca 1964 vystriedal dosluhujúcu Octaviu model 1000 MB. Embéčka bola prvá škodovka s motorom vzadu a s pohonom zadných kolies.

Škodovka vtedy definitívne opustila rámovú konštrukciu vozidiel a dala svojmu novému autu nezávislé zavesenie všetkých kolies.

Ako prvá automobilka v Európe prišla s metódou tlakového liatia bloku motora a obalu prevodovky.

Prvé auto veľkosériovej výroby Škoda ponúklo batožinový priestor s objemom 220 litrov a v podstate miesto pre celú rodinu.

Verzia 1000 MB mala oproti Škode 100, ktorá prišla neskôr, výhodu v rezerve. Dala sa vyberať bez toho, aby sme museli otvoriť a vyložiť batožinový priestor.

Hliníkový agregát slúžil celé roky

Škoda uviedla prostredníctvom modelu 1000 MB aj úplne nový motor s rozvodom OHV a uložením za zadnou nápravou. Agregát s objemom 998 cm3 dával výkon 27 kW (37 k).

Keďže Škoda 1000 MB vážila iba 755 kilogramov, mohla dosiahnuť s neveľkým motorom rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Spotreba paliva bola v rozmedzí 7 až 8 litrov na 100 km. V roku 1968 automobilka motor vylepšila a zdvihla výkon na 32 kW (43 k).

Motor s blokom z hliníkovej zliatiny ostal v produkcii škodovky celé desaťročia až do modernej doby.

Tisícka potiahla najmä export

Viac než polovica z celkového počtu 443 000 vyrobených kusov išla na export vrátane Nového Zélandu a Austrálie.

Najviac kusov, až 350 000 kusov, bolo v základnej úprave 1000 MB Standard.

Celkom dobre sa však darilo exportným modelom 1000 MB De Luxe a 1100 MB De Luxe.

V súčasnosti najcennejším a najhľadanejším modelom ostávajú verzie MBX, MBT a MBG vyrobené iba v malých sériách.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 923
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 228
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 706
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 979
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 784
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 036
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 511
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 127
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 400
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 187

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop