SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Embéčka s hliníkovým motorom oslavuje päťdesiatku

Škoda 1000 MB bola prvý veľkosériový model značky. V roku 1964 priniesla viaceré inovácie. Viac než polovica z celkového počtu 443 000 vyrobených kusov išla na export.

(Zdroj: Škoda)

Škoda 1000 MB potrebovala pre svoj vznik a výrobu nové priestory. Preto automobilka vybudovala úplne nový závod, hneď vedľa pôvodnej továrne Škoda.

Na tie časy išlo o pomerne veľkú stavbu s vyše 40 výrobnými halami. Celý areál mal rozlohu 80 hektárov a bolo v ňom 13 kilometrov nových asfaltových ciest a desať kilometrov koľajníc.

Škoda robila pred spustením výroby rozsiahle vytrvalostné testy po celom svete. Päť testovacích prototypov najazdilo v roku 1962 dovedna 1,6 milióna kilometrov.

Prišla s novou koncepciou

Presne 21. marca 1964 vystriedal dosluhujúcu Octaviu model 1000 MB. Embéčka bola prvá škodovka s motorom vzadu a s pohonom zadných kolies.

Škodovka vtedy definitívne opustila rámovú konštrukciu vozidiel a dala svojmu novému autu nezávislé zavesenie všetkých kolies.

Ako prvá automobilka v Európe prišla s metódou tlakového liatia bloku motora a obalu prevodovky.

Prvé auto veľkosériovej výroby Škoda ponúklo batožinový priestor s objemom 220 litrov a v podstate miesto pre celú rodinu.

Verzia 1000 MB mala oproti Škode 100, ktorá prišla neskôr, výhodu v rezerve. Dala sa vyberať bez toho, aby sme museli otvoriť a vyložiť batožinový priestor.

Hliníkový agregát slúžil celé roky

Škoda uviedla prostredníctvom modelu 1000 MB aj úplne nový motor s rozvodom OHV a uložením za zadnou nápravou. Agregát s objemom 998 cm3 dával výkon 27 kW (37 k).

Keďže Škoda 1000 MB vážila iba 755 kilogramov, mohla dosiahnuť s neveľkým motorom rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Spotreba paliva bola v rozmedzí 7 až 8 litrov na 100 km. V roku 1968 automobilka motor vylepšila a zdvihla výkon na 32 kW (43 k).

Motor s blokom z hliníkovej zliatiny ostal v produkcii škodovky celé desaťročia až do modernej doby.

Tisícka potiahla najmä export

Viac než polovica z celkového počtu 443 000 vyrobených kusov išla na export vrátane Nového Zélandu a Austrálie.

Najviac kusov, až 350 000 kusov, bolo v základnej úprave 1000 MB Standard.

Celkom dobre sa však darilo exportným modelom 1000 MB De Luxe a 1100 MB De Luxe.

V súčasnosti najcennejším a najhľadanejším modelom ostávajú verzie MBX, MBT a MBG vyrobené iba v malých sériách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  2. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  5. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  8. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 688
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 12 581
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 170
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 616
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 5 687
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 347
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 112
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Dáte šancu na život 160 000 alebo 120 ľuďom?
  2. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  4. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  5. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  6. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  7. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  8. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 181
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 776
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 041
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 123
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 690
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 076
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 513
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu