SME

Embéčka s hliníkovým motorom oslavuje päťdesiatku

Škoda 1000 MB bola prvý veľkosériový model značky. V roku 1964 priniesla viaceré inovácie. Viac než polovica z celkového počtu 443 000 vyrobených kusov išla na export.

(Zdroj: Škoda)

Škoda 1000 MB potrebovala pre svoj vznik a výrobu nové priestory. Preto automobilka vybudovala úplne nový závod, hneď vedľa pôvodnej továrne Škoda.

Na tie časy išlo o pomerne veľkú stavbu s vyše 40 výrobnými halami. Celý areál mal rozlohu 80 hektárov a bolo v ňom 13 kilometrov nových asfaltových ciest a desať kilometrov koľajníc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Škoda robila pred spustením výroby rozsiahle vytrvalostné testy po celom svete. Päť testovacích prototypov najazdilo v roku 1962 dovedna 1,6 milióna kilometrov.

Prišla s novou koncepciou

Presne 21. marca 1964 vystriedal dosluhujúcu Octaviu model 1000 MB. Embéčka bola prvá škodovka s motorom vzadu a s pohonom zadných kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Škodovka vtedy definitívne opustila rámovú konštrukciu vozidiel a dala svojmu novému autu nezávislé zavesenie všetkých kolies.

Ako prvá automobilka v Európe prišla s metódou tlakového liatia bloku motora a obalu prevodovky.

Prvé auto veľkosériovej výroby Škoda ponúklo batožinový priestor s objemom 220 litrov a v podstate miesto pre celú rodinu.

Verzia 1000 MB mala oproti Škode 100, ktorá prišla neskôr, výhodu v rezerve. Dala sa vyberať bez toho, aby sme museli otvoriť a vyložiť batožinový priestor.

Hliníkový agregát slúžil celé roky

Škoda uviedla prostredníctvom modelu 1000 MB aj úplne nový motor s rozvodom OHV a uložením za zadnou nápravou. Agregát s objemom 998 cm3 dával výkon 27 kW (37 k).

Keďže Škoda 1000 MB vážila iba 755 kilogramov, mohla dosiahnuť s neveľkým motorom rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Spotreba paliva bola v rozmedzí 7 až 8 litrov na 100 km. V roku 1968 automobilka motor vylepšila a zdvihla výkon na 32 kW (43 k).

Motor s blokom z hliníkovej zliatiny ostal v produkcii škodovky celé desaťročia až do modernej doby.

Tisícka potiahla najmä export

Viac než polovica z celkového počtu 443 000 vyrobených kusov išla na export vrátane Nového Zélandu a Austrálie.

Najviac kusov, až 350 000 kusov, bolo v základnej úprave 1000 MB Standard.

Celkom dobre sa však darilo exportným modelom 1000 MB De Luxe a 1100 MB De Luxe.

V súčasnosti najcennejším a najhľadanejším modelom ostávajú verzie MBX, MBT a MBG vyrobené iba v malých sériách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 162
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 759
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 194
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 876
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 302
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 525
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 417
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 260
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Temnota v podaní Stephena Kinga. Desivá a vražedná! | 7 knižných tipov
  2. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  3. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  5. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  6. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  8. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 270
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 348
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 058
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 941
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 072
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 060
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 605
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 675
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu