SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Vylepšená Kia Soul je s dieselom niekedy lenivá

Kia Soul si zachovala svoj dizajn. Dobre zvláda prejazd zákrut. Na výber sú ale len dva motory.

Soul zaujme netypickým dizajnom, predný gril a svetlomety do hmly prebral z konceptu Trackster.Soul zaujme netypickým dizajnom, predný gril a svetlomety do hmly prebral z konceptu Trackster. (Zdroj: Kia)

Kia Soul je auto určené pre mladú generáciu.

Vyniká dizajnom, ktorý sa nemusí všetkým páčiť. Nie je bežný a vytŕča z radu.

Mali sme možnosť zoznámiť sa s novou generáciou a vyskúšať si jej správanie na vidieckych cestách. Napokon, na vidieku sa Soul prvej generácie tešil pomerne veľkej obľube.

Inšpirovaný konceptom Trackster

Na novom Soule nepoužili žiadne rovnaké časti dizajnu exteriéru z predchádzajúceho modelu, napriek tomu je auto ľahko identifikovateľné a ostáva samé sebou.

Soul prebral mnohé prvky z konceptu Trackster. Medzi ne patrí lichobežníkový spodný gril prednej masky, či predné svetlomety do hmly, ktoré sú však posunuté viac na okraj.

Zadné svetlá nám trochu pripomínajú predchádzajúcu generáciu Corsy, podobnosť sa stráca po ich rozsvietení.

Kufor a vnútorný priestor narástli minimálne

Na jazdné vlastnosti na ceste má pozitívny vplyv zníženie karosérie o 10 mm, nárast rázvoru kolies o 20 mm pri rovnakom náraste celkovej dĺžky.

Rozšírenie Soulu oproti predchodcovi o 15 mm umožnilo rozšíriť otvor batožinového priestoru, ktorý narástol o nepodstatné štyri percentá na 354 litrov.

Po sklopení sedadiel ponúka Soul slušný 1367 litrový objem úžitkového priestoru. Naživo pôsobil kufor malým dojmom, čo bolo umocnené platom, ktoré sa po otvorení piatych dverí nezdvihne.

Ani po jeho vyklopení, či odstránení na nás batožinový priestor nespravil zvláštny dojem.

V reálnom živote v ňom väčšinou aj tak prevážame len vzduch a preto za oveľa dôležitejšie považujeme zväčšenie vnútorného priestoru oproti predchádzajúcej generácii.

Napriek zníženiu auta je v kabíne o niekoľko milimetrov väčší priestor na hlavu, nohy a plecia pre pasažierov sediacich vpredu.

Šofér má na výber medzi komfortnou a športovou charakteristikou nastavenia posilňovača riadenia.

Zaujal dizajnovými prvkami interiéru

V interiéri nezaujal len osempalcový displej navigácie a pomerne veľký volant, ale hlavne niektoré dizajnové prvky. Napríklad výduchy klimatizácie so vstavanými reproduktormi, či na dotyk príjemný kožený povrch palubnej dosky.

Väčšina z toho bude dostupná zrejme iba vo vyššom stupni výbavy. Sme zvedaví ako vyzerá interiér základnej výbavy, ktorý sme nemali možnosť zhliadnuť.

Krátky priestor nám ostal aj na vyskúšanie multimediálneho systému. Po spárovaní telefónu sme tentoraz vyskúšali hlasové zadávanie príkazov.

Veľké prekvapenie prišlo po zadaní hlasového príkazu na vytočenie konkrétneho kontaktu z telefónu. Multimediálny systém nemal problém ani so slovenskými menami a s anglickou výslovnosťou ohlásil „call Ajvetka“.

Zaujímavým dizajnovým prvkom je skĺbenie výduchu klimatizácie a reproduktoru do jedného celku.

Ponúka iba dva motory

Nový Soul vznikol na platforme modelu Ceed a až dve tretiny karosérie postavili z vysokopevnostnej a ultra vysokopevnostnej ocele.

Výsledkom je nárast torznej tuhosti, vďaka čomu môže mať Soul o dva centimetre rovnejšie predné stĺpiky a tým aj lepší výhľad z vozidla.

Ponuka motorov trochu zaostáva, pretože v novom Soule je zatiaľ na výber jeden benzínový a jeden dieselový motor s objemom 1,6 litra v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou, alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Na otázku, kedy príde Kia s menšími a úspornejšími motormi v súlade s dnešným trendom downsizingu neposkytli jej zástupcovia konkrétnu odpoveď, ale potvrdili, že sa tomuto trendu nevyhnú.

Počas prvej jazdy sme vyskúšali Soul s dieselovým agregátom, s maximálnym výkonom 95 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Zatiaľ v kombinácii s manuálnou prevodovkou.

Zadné svetlá nám z väčšej vzdialenosti tvarom pripomínali minulú generáciu Corsy. Po rozsvietení podoba zmizla.

Ťah prichádza s nástupom krútiaceho momentu

Výrobcom udávanú priemernú spotrebu 4,8 litra porovnáme s realitou tradične až počas testu, pretože krátka prvá jazda na to neposkytla dostatok priestoru.

O to viac sme preverili jazdné a dynamické vlastnosti auta. Nástup maximálneho krútiaceho momentu má Soul od 1900 otáčok, čo síce nie je vysoké číslo, ale pod touto úrovňou je pocitová výkonnostná diera a aj prázdne auto iba lenivo zrýchľuje.

Nevieme, či je to spôsobené nedostatkom výkonu, prípadne krútiaceho momentu, alebo nastavením charakteristiky plynového pedála v záujme šetrenia paliva.

V každom prípade, nutnosť podradiť pri predbiehaní, alebo jazde do kopca platí v Kii Soul s dieselovou pohonnou jednotkou dvojnásobne.

Po prekročení dvetisíc otáčok auto citeľne ožije a počuť aj mierny nárast hlučnosti pri akcelerácii. Nie je to však nič strašné a počas vyrovnanej jazdy je diesel pomerne tichý.

Z podvozka sme tiež nezaregistrovali žiadne nepríjemné zvuky. Jedine osemnásťpalcové kolesá, by sme vymenili za menšie s vyšším profilom pre lepší komfort a nižšiu hlučnosť.

Batožinový priestor pôsobí naživo malým dojmom, po sklopení operadiel poskytne 1367 litrový objem.

Stabilizačný systém ťahá Soul do zákruty

V zákrutách podával Soul lepšie výkony, ako sme od tohto typu auta čakali. Vozidlo sa síce najskôr typicky pre crossovery nahlo, ale potom poslušne a pomerne ostro zabočilo.

Tomu výrazne napomáhal stabilizačný systém, ktorý auto citeľne smeroval do zákruty. Nezabránil mu v tom ani ťažký naftový motor, či hlúpe stlačenie plynu takmer na podlahu pri prejazde ostrých pomalých serpentín.

Stabilizačný systém povolil len taký prenos krútiaceho momentu na kolesá, aby predná náprava nestrácala trakciu a pribrzdením zadného vnútorného kolesa nasmeroval Kiu do zákruty.

To urobilo z jazdných vlastností pozitívum napriek nakláňaniu auta a chýbajúcemu výkonu v nižších otáčkach.

Z testovacieho zápisníka na prvej jazde

značka

Kia

model

Soul

motorizácia

U2 1,6 VGT

objem (cm 3)/ počet valcov

1582/4

výkon (kW (k))

95(128) pri 4000 otáčkach

krútiaci moment (Nm)

260 Nm v rozsahu 1900-2750 otáčok

dojmy z motora

nástup krútiaceho momentu tesne pod 2000 otáčok citeľne menil charakter dynamických vlastností, nad 2000 otáčok výrazné zlepšenie pružnosti, ale aj mierny nárast hlučnosti pri akcelerácii.

reakcia na plyn/štart stop

znovu záleží od otáčok motora/ má štart stop

prevodovka/ počet stupňov

šesťstupňový manuál

kvalita radenia

dobrý priemer

typ pohonu

predný náhon

rozmer a typ pneumatík

235/45 R18 Nexen Nblue HD

riadenie a vedenie stopy

stabilizačný systém citeľne natáča auto do zákruty; dieselový motor je na Kiu trochu ťažký, čo sa prejavuje na priečnych nerovnostiach náchylnosťou k prepruženiu; v zákrutách typický náklon pre crossover, ale potom vozidlo poslušne zahne

odhlučnenie podvozka

z podvozka nepočuť nepríjemné zvuky, pre lepší komfort a odhlučnenie odporúčame vyšší profil pneumatík

komfort podvozka

dobrý, filtruje nerovnosti, nakláňa sa

asistenčné systémy

automatické prepínanie diaľkových svetiel, asistent vybočenia z jazdného pruhu, parkovací asistent

výhľad od vodiča

dobrý, bez prekážok vo výhľade

posed za volantom

nastavovanie sedadla a volantu umožnilo nájsť si ideálnu polohu, predpokladáme, že ani vyšší šoféri nebudú mať problém s posedom

ovládacie prvky a navigácia

tempomat a rádio na volante, navigácia prostredníctvom osempalcového dotykového displeja

grafika displejov

dobrá grafika na osempalcovom displeji

nastupovanie dopredu a dozadu

bez výhrad, aj pre vyššie postavy

úžitková hodnota a bat. priestor

na pohľad malý batožinový priestor, plató sa nedvíha pri otvorení piatych dverí, dvojité dno

zameranie vozidla

mestský crossover, cieľovou skupinou je mladšia generácia, ponúka iný dizajn, ako je dnes bežný

celkový dojem

Kia vylepšila model Soul, ktorý má napriek extravagancii svoje miesto na trhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  6. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  9. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  10. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  1. Helping people with apps and social networks in Kosice
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  4. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  5. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  6. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  8. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  9. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  10. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 578
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 649
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 638
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 346
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 15 186
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 131
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 551
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 432
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 424
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 438
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

3 h

Čo hovorí správa špeciálnej komisie?

1 h

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr