SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Vylepšená Kia Soul je s dieselom niekedy lenivá

Kia Soul si zachovala svoj dizajn. Dobre zvláda prejazd zákrut. Na výber sú ale len dva motory.

Soul zaujme netypickým dizajnom, predný gril a svetlomety do hmly prebral z konceptu Trackster.Soul zaujme netypickým dizajnom, predný gril a svetlomety do hmly prebral z konceptu Trackster. (Zdroj: Kia)

Kia Soul je auto určené pre mladú generáciu.

Vyniká dizajnom, ktorý sa nemusí všetkým páčiť. Nie je bežný a vytŕča z radu.

Mali sme možnosť zoznámiť sa s novou generáciou a vyskúšať si jej správanie na vidieckych cestách. Napokon, na vidieku sa Soul prvej generácie tešil pomerne veľkej obľube.

Inšpirovaný konceptom Trackster

Na novom Soule nepoužili žiadne rovnaké časti dizajnu exteriéru z predchádzajúceho modelu, napriek tomu je auto ľahko identifikovateľné a ostáva samé sebou.

Soul prebral mnohé prvky z konceptu Trackster. Medzi ne patrí lichobežníkový spodný gril prednej masky, či predné svetlomety do hmly, ktoré sú však posunuté viac na okraj.

Zadné svetlá nám trochu pripomínajú predchádzajúcu generáciu Corsy, podobnosť sa stráca po ich rozsvietení.

Kufor a vnútorný priestor narástli minimálne

Na jazdné vlastnosti na ceste má pozitívny vplyv zníženie karosérie o 10 mm, nárast rázvoru kolies o 20 mm pri rovnakom náraste celkovej dĺžky.

Rozšírenie Soulu oproti predchodcovi o 15 mm umožnilo rozšíriť otvor batožinového priestoru, ktorý narástol o nepodstatné štyri percentá na 354 litrov.

Po sklopení sedadiel ponúka Soul slušný 1367 litrový objem úžitkového priestoru. Naživo pôsobil kufor malým dojmom, čo bolo umocnené platom, ktoré sa po otvorení piatych dverí nezdvihne.

Ani po jeho vyklopení, či odstránení na nás batožinový priestor nespravil zvláštny dojem.

V reálnom živote v ňom väčšinou aj tak prevážame len vzduch a preto za oveľa dôležitejšie považujeme zväčšenie vnútorného priestoru oproti predchádzajúcej generácii.

Napriek zníženiu auta je v kabíne o niekoľko milimetrov väčší priestor na hlavu, nohy a plecia pre pasažierov sediacich vpredu.

Šofér má na výber medzi komfortnou a športovou charakteristikou nastavenia posilňovača riadenia.

Zaujal dizajnovými prvkami interiéru

V interiéri nezaujal len osempalcový displej navigácie a pomerne veľký volant, ale hlavne niektoré dizajnové prvky. Napríklad výduchy klimatizácie so vstavanými reproduktormi, či na dotyk príjemný kožený povrch palubnej dosky.

Väčšina z toho bude dostupná zrejme iba vo vyššom stupni výbavy. Sme zvedaví ako vyzerá interiér základnej výbavy, ktorý sme nemali možnosť zhliadnuť.

Krátky priestor nám ostal aj na vyskúšanie multimediálneho systému. Po spárovaní telefónu sme tentoraz vyskúšali hlasové zadávanie príkazov.

Veľké prekvapenie prišlo po zadaní hlasového príkazu na vytočenie konkrétneho kontaktu z telefónu. Multimediálny systém nemal problém ani so slovenskými menami a s anglickou výslovnosťou ohlásil „call Ajvetka“.

Zaujímavým dizajnovým prvkom je skĺbenie výduchu klimatizácie a reproduktoru do jedného celku.

Ponúka iba dva motory

Nový Soul vznikol na platforme modelu Ceed a až dve tretiny karosérie postavili z vysokopevnostnej a ultra vysokopevnostnej ocele.

Výsledkom je nárast torznej tuhosti, vďaka čomu môže mať Soul o dva centimetre rovnejšie predné stĺpiky a tým aj lepší výhľad z vozidla.

Ponuka motorov trochu zaostáva, pretože v novom Soule je zatiaľ na výber jeden benzínový a jeden dieselový motor s objemom 1,6 litra v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou, alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Na otázku, kedy príde Kia s menšími a úspornejšími motormi v súlade s dnešným trendom downsizingu neposkytli jej zástupcovia konkrétnu odpoveď, ale potvrdili, že sa tomuto trendu nevyhnú.

Počas prvej jazdy sme vyskúšali Soul s dieselovým agregátom, s maximálnym výkonom 95 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Zatiaľ v kombinácii s manuálnou prevodovkou.

Zadné svetlá nám z väčšej vzdialenosti tvarom pripomínali minulú generáciu Corsy. Po rozsvietení podoba zmizla.

Ťah prichádza s nástupom krútiaceho momentu

Výrobcom udávanú priemernú spotrebu 4,8 litra porovnáme s realitou tradične až počas testu, pretože krátka prvá jazda na to neposkytla dostatok priestoru.

O to viac sme preverili jazdné a dynamické vlastnosti auta. Nástup maximálneho krútiaceho momentu má Soul od 1900 otáčok, čo síce nie je vysoké číslo, ale pod touto úrovňou je pocitová výkonnostná diera a aj prázdne auto iba lenivo zrýchľuje.

Nevieme, či je to spôsobené nedostatkom výkonu, prípadne krútiaceho momentu, alebo nastavením charakteristiky plynového pedála v záujme šetrenia paliva.

V každom prípade, nutnosť podradiť pri predbiehaní, alebo jazde do kopca platí v Kii Soul s dieselovou pohonnou jednotkou dvojnásobne.

Po prekročení dvetisíc otáčok auto citeľne ožije a počuť aj mierny nárast hlučnosti pri akcelerácii. Nie je to však nič strašné a počas vyrovnanej jazdy je diesel pomerne tichý.

Z podvozka sme tiež nezaregistrovali žiadne nepríjemné zvuky. Jedine osemnásťpalcové kolesá, by sme vymenili za menšie s vyšším profilom pre lepší komfort a nižšiu hlučnosť.

Batožinový priestor pôsobí naživo malým dojmom, po sklopení operadiel poskytne 1367 litrový objem.

Stabilizačný systém ťahá Soul do zákruty

V zákrutách podával Soul lepšie výkony, ako sme od tohto typu auta čakali. Vozidlo sa síce najskôr typicky pre crossovery nahlo, ale potom poslušne a pomerne ostro zabočilo.

Tomu výrazne napomáhal stabilizačný systém, ktorý auto citeľne smeroval do zákruty. Nezabránil mu v tom ani ťažký naftový motor, či hlúpe stlačenie plynu takmer na podlahu pri prejazde ostrých pomalých serpentín.

Stabilizačný systém povolil len taký prenos krútiaceho momentu na kolesá, aby predná náprava nestrácala trakciu a pribrzdením zadného vnútorného kolesa nasmeroval Kiu do zákruty.

To urobilo z jazdných vlastností pozitívum napriek nakláňaniu auta a chýbajúcemu výkonu v nižších otáčkach.

Z testovacieho zápisníka na prvej jazde

značka

Kia

model

Soul

motorizácia

U2 1,6 VGT

objem (cm 3)/ počet valcov

1582/4

výkon (kW (k))

95(128) pri 4000 otáčkach

krútiaci moment (Nm)

260 Nm v rozsahu 1900-2750 otáčok

dojmy z motora

nástup krútiaceho momentu tesne pod 2000 otáčok citeľne menil charakter dynamických vlastností, nad 2000 otáčok výrazné zlepšenie pružnosti, ale aj mierny nárast hlučnosti pri akcelerácii.

reakcia na plyn/štart stop

znovu záleží od otáčok motora/ má štart stop

prevodovka/ počet stupňov

šesťstupňový manuál

kvalita radenia

dobrý priemer

typ pohonu

predný náhon

rozmer a typ pneumatík

235/45 R18 Nexen Nblue HD

riadenie a vedenie stopy

stabilizačný systém citeľne natáča auto do zákruty; dieselový motor je na Kiu trochu ťažký, čo sa prejavuje na priečnych nerovnostiach náchylnosťou k prepruženiu; v zákrutách typický náklon pre crossover, ale potom vozidlo poslušne zahne

odhlučnenie podvozka

z podvozka nepočuť nepríjemné zvuky, pre lepší komfort a odhlučnenie odporúčame vyšší profil pneumatík

komfort podvozka

dobrý, filtruje nerovnosti, nakláňa sa

asistenčné systémy

automatické prepínanie diaľkových svetiel, asistent vybočenia z jazdného pruhu, parkovací asistent

výhľad od vodiča

dobrý, bez prekážok vo výhľade

posed za volantom

nastavovanie sedadla a volantu umožnilo nájsť si ideálnu polohu, predpokladáme, že ani vyšší šoféri nebudú mať problém s posedom

ovládacie prvky a navigácia

tempomat a rádio na volante, navigácia prostredníctvom osempalcového dotykového displeja

grafika displejov

dobrá grafika na osempalcovom displeji

nastupovanie dopredu a dozadu

bez výhrad, aj pre vyššie postavy

úžitková hodnota a bat. priestor

na pohľad malý batožinový priestor, plató sa nedvíha pri otvorení piatych dverí, dvojité dno

zameranie vozidla

mestský crossover, cieľovou skupinou je mladšia generácia, ponúka iný dizajn, ako je dnes bežný

celkový dojem

Kia vylepšila model Soul, ktorý má napriek extravagancii svoje miesto na trhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  5. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  7. Home (ale aj) Office
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 543
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 468
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 571
  4. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 234
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 212
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 941
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 303
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 528
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 415
  10. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 9 368
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská v rukách polície.
Sam Bennett vyhral záverečnú etapu.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Moskva nasadzuje proti Covidu šalajky

Na svete je 50 týchto psov, všetky patria Aeroflotu na letisku Šeremetevo.

Kontrola pasažierov po pristání lietadla na moskovskom letisku Šeremetevo.
CYNICKÁ OBLUDA

Zrodenie Borisa Kollára

V septembri 2015 sme sa všetci najviac báli utečeneckej krízy. Dnes vieme, že sme sa báli oprávnene, ale z nesprávnych príčin.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20