SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel
reklama

Prvá jazda: Vylepšená Kia Soul je s dieselom niekedy lenivá

Kia Soul si zachovala svoj dizajn. Dobre zvláda prejazd zákrut. Na výber sú ale len dva motory.

Soul zaujme netypickým dizajnom, predný gril a svetlomety do hmly prebral z konceptu Trackster.Soul zaujme netypickým dizajnom, predný gril a svetlomety do hmly prebral z konceptu Trackster. (Zdroj: Kia)

Kia Soul je auto určené pre mladú generáciu.

Vyniká dizajnom, ktorý sa nemusí všetkým páčiť. Nie je bežný a vytŕča z radu.

Mali sme možnosť zoznámiť sa s novou generáciou a vyskúšať si jej správanie na vidieckych cestách. Napokon, na vidieku sa Soul prvej generácie tešil pomerne veľkej obľube.

Inšpirovaný konceptom Trackster

Na novom Soule nepoužili žiadne rovnaké časti dizajnu exteriéru z predchádzajúceho modelu, napriek tomu je auto ľahko identifikovateľné a ostáva samé sebou.

Soul prebral mnohé prvky z konceptu Trackster. Medzi ne patrí lichobežníkový spodný gril prednej masky, či predné svetlomety do hmly, ktoré sú však posunuté viac na okraj.

Zadné svetlá nám trochu pripomínajú predchádzajúcu generáciu Corsy, podobnosť sa stráca po ich rozsvietení.

Kufor a vnútorný priestor narástli minimálne

Na jazdné vlastnosti na ceste má pozitívny vplyv zníženie karosérie o 10 mm, nárast rázvoru kolies o 20 mm pri rovnakom náraste celkovej dĺžky.

Rozšírenie Soulu oproti predchodcovi o 15 mm umožnilo rozšíriť otvor batožinového priestoru, ktorý narástol o nepodstatné štyri percentá na 354 litrov.

Po sklopení sedadiel ponúka Soul slušný 1367 litrový objem úžitkového priestoru. Naživo pôsobil kufor malým dojmom, čo bolo umocnené platom, ktoré sa po otvorení piatych dverí nezdvihne.

Ani po jeho vyklopení, či odstránení na nás batožinový priestor nespravil zvláštny dojem.

V reálnom živote v ňom väčšinou aj tak prevážame len vzduch a preto za oveľa dôležitejšie považujeme zväčšenie vnútorného priestoru oproti predchádzajúcej generácii.

Napriek zníženiu auta je v kabíne o niekoľko milimetrov väčší priestor na hlavu, nohy a plecia pre pasažierov sediacich vpredu.

Šofér má na výber medzi komfortnou a športovou charakteristikou nastavenia posilňovača riadenia.

Zaujal dizajnovými prvkami interiéru

V interiéri nezaujal len osempalcový displej navigácie a pomerne veľký volant, ale hlavne niektoré dizajnové prvky. Napríklad výduchy klimatizácie so vstavanými reproduktormi, či na dotyk príjemný kožený povrch palubnej dosky.

Väčšina z toho bude dostupná zrejme iba vo vyššom stupni výbavy. Sme zvedaví ako vyzerá interiér základnej výbavy, ktorý sme nemali možnosť zhliadnuť.

Krátky priestor nám ostal aj na vyskúšanie multimediálneho systému. Po spárovaní telefónu sme tentoraz vyskúšali hlasové zadávanie príkazov.

Veľké prekvapenie prišlo po zadaní hlasového príkazu na vytočenie konkrétneho kontaktu z telefónu. Multimediálny systém nemal problém ani so slovenskými menami a s anglickou výslovnosťou ohlásil „call Ajvetka“.

Zaujímavým dizajnovým prvkom je skĺbenie výduchu klimatizácie a reproduktoru do jedného celku.

Ponúka iba dva motory

Nový Soul vznikol na platforme modelu Ceed a až dve tretiny karosérie postavili z vysokopevnostnej a ultra vysokopevnostnej ocele.

Výsledkom je nárast torznej tuhosti, vďaka čomu môže mať Soul o dva centimetre rovnejšie predné stĺpiky a tým aj lepší výhľad z vozidla.

Ponuka motorov trochu zaostáva, pretože v novom Soule je zatiaľ na výber jeden benzínový a jeden dieselový motor s objemom 1,6 litra v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou, alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Na otázku, kedy príde Kia s menšími a úspornejšími motormi v súlade s dnešným trendom downsizingu neposkytli jej zástupcovia konkrétnu odpoveď, ale potvrdili, že sa tomuto trendu nevyhnú.

Počas prvej jazdy sme vyskúšali Soul s dieselovým agregátom, s maximálnym výkonom 95 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Zatiaľ v kombinácii s manuálnou prevodovkou.

Zadné svetlá nám z väčšej vzdialenosti tvarom pripomínali minulú generáciu Corsy. Po rozsvietení podoba zmizla.

Ťah prichádza s nástupom krútiaceho momentu

Výrobcom udávanú priemernú spotrebu 4,8 litra porovnáme s realitou tradične až počas testu, pretože krátka prvá jazda na to neposkytla dostatok priestoru.

O to viac sme preverili jazdné a dynamické vlastnosti auta. Nástup maximálneho krútiaceho momentu má Soul od 1900 otáčok, čo síce nie je vysoké číslo, ale pod touto úrovňou je pocitová výkonnostná diera a aj prázdne auto iba lenivo zrýchľuje.

Nevieme, či je to spôsobené nedostatkom výkonu, prípadne krútiaceho momentu, alebo nastavením charakteristiky plynového pedála v záujme šetrenia paliva.

V každom prípade, nutnosť podradiť pri predbiehaní, alebo jazde do kopca platí v Kii Soul s dieselovou pohonnou jednotkou dvojnásobne.

Po prekročení dvetisíc otáčok auto citeľne ožije a počuť aj mierny nárast hlučnosti pri akcelerácii. Nie je to však nič strašné a počas vyrovnanej jazdy je diesel pomerne tichý.

Z podvozka sme tiež nezaregistrovali žiadne nepríjemné zvuky. Jedine osemnásťpalcové kolesá, by sme vymenili za menšie s vyšším profilom pre lepší komfort a nižšiu hlučnosť.

Batožinový priestor pôsobí naživo malým dojmom, po sklopení operadiel poskytne 1367 litrový objem.

Stabilizačný systém ťahá Soul do zákruty

V zákrutách podával Soul lepšie výkony, ako sme od tohto typu auta čakali. Vozidlo sa síce najskôr typicky pre crossovery nahlo, ale potom poslušne a pomerne ostro zabočilo.

Tomu výrazne napomáhal stabilizačný systém, ktorý auto citeľne smeroval do zákruty. Nezabránil mu v tom ani ťažký naftový motor, či hlúpe stlačenie plynu takmer na podlahu pri prejazde ostrých pomalých serpentín.

Stabilizačný systém povolil len taký prenos krútiaceho momentu na kolesá, aby predná náprava nestrácala trakciu a pribrzdením zadného vnútorného kolesa nasmeroval Kiu do zákruty.

To urobilo z jazdných vlastností pozitívum napriek nakláňaniu auta a chýbajúcemu výkonu v nižších otáčkach.

Z testovacieho zápisníka na prvej jazde

značka

Kia

model

Soul

motorizácia

U2 1,6 VGT

objem (cm 3)/ počet valcov

1582/4

výkon (kW (k))

95(128) pri 4000 otáčkach

krútiaci moment (Nm)

260 Nm v rozsahu 1900-2750 otáčok

dojmy z motora

nástup krútiaceho momentu tesne pod 2000 otáčok citeľne menil charakter dynamických vlastností, nad 2000 otáčok výrazné zlepšenie pružnosti, ale aj mierny nárast hlučnosti pri akcelerácii.

reakcia na plyn/štart stop

znovu záleží od otáčok motora/ má štart stop

prevodovka/ počet stupňov

šesťstupňový manuál

kvalita radenia

dobrý priemer

typ pohonu

predný náhon

rozmer a typ pneumatík

235/45 R18 Nexen Nblue HD

riadenie a vedenie stopy

stabilizačný systém citeľne natáča auto do zákruty; dieselový motor je na Kiu trochu ťažký, čo sa prejavuje na priečnych nerovnostiach náchylnosťou k prepruženiu; v zákrutách typický náklon pre crossover, ale potom vozidlo poslušne zahne

odhlučnenie podvozka

z podvozka nepočuť nepríjemné zvuky, pre lepší komfort a odhlučnenie odporúčame vyšší profil pneumatík

komfort podvozka

dobrý, filtruje nerovnosti, nakláňa sa

asistenčné systémy

automatické prepínanie diaľkových svetiel, asistent vybočenia z jazdného pruhu, parkovací asistent

výhľad od vodiča

dobrý, bez prekážok vo výhľade

posed za volantom

nastavovanie sedadla a volantu umožnilo nájsť si ideálnu polohu, predpokladáme, že ani vyšší šoféri nebudú mať problém s posedom

ovládacie prvky a navigácia

tempomat a rádio na volante, navigácia prostredníctvom osempalcového dotykového displeja

grafika displejov

dobrá grafika na osempalcovom displeji

nastupovanie dopredu a dozadu

bez výhrad, aj pre vyššie postavy

úžitková hodnota a bat. priestor

na pohľad malý batožinový priestor, plató sa nedvíha pri otvorení piatych dverí, dvojité dno

zameranie vozidla

mestský crossover, cieľovou skupinou je mladšia generácia, ponúka iný dizajn, ako je dnes bežný

celkový dojem

Kia vylepšila model Soul, ktorý má napriek extravagancii svoje miesto na trhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 442
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 105
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 4 518
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 384
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 483
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 3 264
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 688
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 561
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kristína Pomothy

Psychologička Kristína Pomothy vraví, že naša kultúra sa odklonila od mystických zážitkov.


23. mar
Miralem Pjanič (vľavo) na MS v drese Bosny a Hercegoviny.

Džeko? Možno to bude znieť hlúpo, ale naozaj nebolo cítiť, že nehral.


7 h
Krojovaný pár víta prezidenta T.G.Masaryka na Morave v Čejkoviciach (1924).

Keď prišiel November, myslela som si, že sa vrátia názvy ulíc a budov po T. G. M.


20. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  2. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  3. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  4. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  5. Štefan Vidlár: Manky doba
  6. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  7. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 023
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 687
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 5 470
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 754
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 855
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 362
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 125
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 112
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu