BRATISLAVA. Viacerí motorkári jazdia po zime ako nevybúrení, hodnotí riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity Gustáv Kasanický.
"Všimol som si na cestách stovky motorkárov a niektorí jazdili šialene," poznamenal.
Po zime by mali byť motorkári opatrnejší
Uplynulý víkend zahynuli na cestách štyria ľudia, z toho dvaja motorkári. Podľa Kasanického by mali byť motorkári pri návrate na cesty opatrnejší.
"Človek by sa mal rozohriať a prvý týždeň - dva by mal jazdiť pomalšie. Ale to, čom som videl na cestách, tomu nenasvedčovalo," dodal.
O chybách motorkárov hovorí aj viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel. "Mám dojem, že ostatní vodiči nie sú k nim až tak tolerantní, na druhej strane aj motorkári sa dopustili chýb," povedal pre agentúru SITA Ábel.
V jednom víkendovom prípade nezvládol motorkár riadenie a vyletel zo zákruty, pri druhej nehode vrazil do traktora, ktorý odbočoval doľava.
Chýba tolerancia, na strane motorkárov i vodičov áut
Okrem chýb motocyklistov zostáva podľa odborníka a polície faktom aj nízka tolerancia vodičov áut.
"Nie sme až takí tolerantní v porovnaní s inými krajinami, napríklad s Talianskom," hovorí Ábel s tým, že ide aj o otázku dopravnej výchovy, ktorá bola v minulosti zanedbávaná.
"Je pravdou, že u nás jazdia len šesť či sedem mesiacov a ostatní vodiči akoby zabúdali na tých, ktorých celú zimu nevideli a zrazu tu máme kopu cyklistov a motorkárov," doplnil Kasanický. Podľa neho je problém v tolerancii na oboch stranách.
"Ak máme byť tolerantní k motorkárom, tak žiadame, aby aj oni boli tolerantní a nejazdili vysokými rýchlosťami," hovorí s tým, že často sa motorkári priblížia k autu vysokou rýchlosťou a vodič tak nemá šancu zareagovať.
Následky nehôd motorkárov bývajú pritom fatálne. "Motorka má len dve kolesá, každý pád znamená kontakt tela s vozovkou a čo je horšie, aj s ostatnými zariadeniami pri ceste," pripomína dopravný odborník.
Policajti nemôžu za všetko
Policajný viceprezident prízvukuje disciplínu a osvetu. "Polícia môže ovplyvniť približne 30 percent dopravnej bezpečnostnej situácie," vysvetľuje Ábel a dodáva, že zvyšok je na vyspelosti a zručnosti vodičov.
Kasanický súhlasí, že nemožno všetko pripisovať polícii. Tá by sa mohla podľa neho zamerať na takých účastníkov a tie miesta, ktorú sú problematické a s krycím dozorom sa zamerať aj na motorkárov.
Policajti budú podľa Ábela pokračovať v dopravných akciách, ktorých je niekedy do týždňa aj viac ako desať.
Tragické nehody minulý týždeň
V sobotu vyletel vodič motorky Harley Davidson zo zákruty medzi obcami Čaka a Kolta v okrese Levice. Po zrážke s traktorom zahynul tiež motorkár medzi obcami Hlinné a Čierne nad Topľou na východnom Slovensku.
Vodička Hondy podľahla v nemocnici zraneniam z čelnej zrážky, ktorá sa stala v sobotu pred 18:00 pri obci Veľká Čausa v Prievidzskom okrese.
Ďalšia tragická dopravná nehoda sa udiala v Trenčianskom kraji v nedeľu na ceste z Považskej Bystrice smerom na Prečín, kde havarovalo BMW. V nemocnici zomrel jeden člen posádky.