Počiatek sľubuje do konca volebného 100 kilometrov diaľnic

Prioritou ministerstva je kompletné rozostavanie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.

BRATISLAVA. Do konca volebného obdobia chce rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) odovzdať vodičom do užívania vyše 100 kilometrov (km) diaľnic a rýchlostných ciest.

Rozostavaných by pritom v tomto termíne malo byť viac ako 300 km ciest. Minister Počiatek to vyhlásil dnes v Bratislave po otvorení Cestnej konferencie 2014.

"Myslím si, že do konca nášho obdobia odovzdáme niečo vyše 100 km diaľnic a rýchlostných ciest," odhadol. Dôležitejšie je však podľa jeho slov to, že rezort si poradil so všetkými kľúčovými úsekmi ciest a teraz ich treba už iba dostavať. Výstavba zložitých úsekov trvá totiž približne tri až štyri roky.

"Je málo pravdepodobné, že jeden minister dokáže niečo začať a stihne to aj dokončiť. Prelína sa to cez jednotlivé obdobia," uviedol Počiatek.

Zopakoval, že prioritou ministerstva je v tomto funkčnom období kompletné rozostavanie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.

Tu už má štát podľa ministra "pod kontrolou" viac-menej všetky úseky. Až na časť D1 Turany Hubová, kde zasiahla príroda a došlo k zosuvu pôdy. Počiatek však verí, že ministerstvu sa podarí vyriešiť aj tento úsek do konca volebného obdobia.

Ďalšou prioritou rezortu je výstavba diaľnice D3 na severe Slovenska smerom do Poľska. "Máme ešte ambície aj na rýchlostných cestách," podotkol. Napríklad na rýchloceste R2 pri Zvolene či pri Trenčíne.

Aktuálne je pritom podľa ministra rozostavaných takmer 110 km diaľnic a rýchlociest a tesne pred vyhodnotením sú ďalšie tri diaľničné súťaže.

Práce meškajú

NDS kritizuje stavbárov za slabé plnenie plánov, žiada zlepšenie.

BRATISLAVA. Diaľničiari nie sú spokojní s tým, ako momentálne prebieha výstavba viacerých úsekov diaľnic na Slovensku.

Stavbári neplnia podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) harmonogramy výstavby ciest, niekde boli ich výkony za minulý rok len na úrovni 70 %. Investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová ich preto dnes na Cestnej konferencii 2014 v Bratislave vyzvala na zlepšenie.

"Na viacerých dnes prebiehajúcich stavbách nie sme celkom spokojní s plnením harmonogramov výstavby zo strany zhotoviteľov," uviedla Chomová. Podľa jej slov dochádza ku sklzom v prácach, ktoré boli naplánované na minulý rok. "Výkony na niektorých stavbách dosahovali len 70 % plánovaných hodnôt," upozornila investičná riaditeľka.

Stavbárov preto vyzvala, aby tieto nedostatky zlepšili. Aby pri stavbách, ktoré sa začínajú budovať len v tomto roku, nebolo nutné o rok hovoriť takéto hrozivé čísla.

Napríklad, pri výstavbe prvého úseku z Jánoviec po Jablonov na diaľnici D1 pri Levoči sa podľa Chomovej plnil vlani harmonogram prác len na 70 %. Časť diaľnice D1 Fričovce Svinia zaznamenala za vlaňajšok 73-% plnenie harmonogramu a obchvat Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2 len 69-% plnenie.

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomíra Palčáka sú jedným z dôvodov takéhoto meškania stavbárov ceny, ktoré sa na diaľnice vysúťažili. Firmy podľa jeho slov znížili ceny v tendroch už pod prijateľnú úroveň a išli aj pod hranicu nákladov, nielen marží. "A to sa teraz prejavuje," skonštatoval Palčák.

V tomto prípade však štát podľa neho veľa nezmôže. Môže len dodržiavať svoje vlastné záväzky, a teda včas platiť stavebným firmám za práce. Chomová ešte počas konferencie zdôraznila, že NDS si svoje záväzky uhrádza včas. "Ba práve hlboko pred dobou splatnosti," uviedla. Samotných stavbárov NDS podľa jej slov vyzýva na každom jednom stretnutí, aby si záväzky voči svojim partnerom plnili.

Nedostatočné napĺňanie harmonogramov prác pri výstavbe diaľnic môže viesť k oneskoreniu termínov dokončenia týchto ciest. Palčák však upozorňuje, že posuny termínov by ešte neboli tým najhorším scenárom. Oveľa horšie by bolo, ak by tento problém vplýval na kvalitu ciest.

tasr

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 246
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 771
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 969
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 762
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 167
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 014
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 630
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 614
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 755

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.