Počiatek sľubuje do konca volebného 100 kilometrov diaľnic

Prioritou ministerstva je kompletné rozostavanie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.

BRATISLAVA. Do konca volebného obdobia chce rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) odovzdať vodičom do užívania vyše 100 kilometrov (km) diaľnic a rýchlostných ciest.

Rozostavaných by pritom v tomto termíne malo byť viac ako 300 km ciest. Minister Počiatek to vyhlásil dnes v Bratislave po otvorení Cestnej konferencie 2014.

"Myslím si, že do konca nášho obdobia odovzdáme niečo vyše 100 km diaľnic a rýchlostných ciest," odhadol. Dôležitejšie je však podľa jeho slov to, že rezort si poradil so všetkými kľúčovými úsekmi ciest a teraz ich treba už iba dostavať. Výstavba zložitých úsekov trvá totiž približne tri až štyri roky.

"Je málo pravdepodobné, že jeden minister dokáže niečo začať a stihne to aj dokončiť. Prelína sa to cez jednotlivé obdobia," uviedol Počiatek.

Zopakoval, že prioritou ministerstva je v tomto funkčnom období kompletné rozostavanie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.

Tu už má štát podľa ministra "pod kontrolou" viac-menej všetky úseky. Až na časť D1 Turany Hubová, kde zasiahla príroda a došlo k zosuvu pôdy. Počiatek však verí, že ministerstvu sa podarí vyriešiť aj tento úsek do konca volebného obdobia.

Ďalšou prioritou rezortu je výstavba diaľnice D3 na severe Slovenska smerom do Poľska. "Máme ešte ambície aj na rýchlostných cestách," podotkol. Napríklad na rýchloceste R2 pri Zvolene či pri Trenčíne.

Aktuálne je pritom podľa ministra rozostavaných takmer 110 km diaľnic a rýchlociest a tesne pred vyhodnotením sú ďalšie tri diaľničné súťaže.

Práce meškajú

NDS kritizuje stavbárov za slabé plnenie plánov, žiada zlepšenie.

BRATISLAVA. Diaľničiari nie sú spokojní s tým, ako momentálne prebieha výstavba viacerých úsekov diaľnic na Slovensku.

Stavbári neplnia podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) harmonogramy výstavby ciest, niekde boli ich výkony za minulý rok len na úrovni 70 %. Investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová ich preto dnes na Cestnej konferencii 2014 v Bratislave vyzvala na zlepšenie.

"Na viacerých dnes prebiehajúcich stavbách nie sme celkom spokojní s plnením harmonogramov výstavby zo strany zhotoviteľov," uviedla Chomová. Podľa jej slov dochádza ku sklzom v prácach, ktoré boli naplánované na minulý rok. "Výkony na niektorých stavbách dosahovali len 70 % plánovaných hodnôt," upozornila investičná riaditeľka.

Stavbárov preto vyzvala, aby tieto nedostatky zlepšili. Aby pri stavbách, ktoré sa začínajú budovať len v tomto roku, nebolo nutné o rok hovoriť takéto hrozivé čísla.

Napríklad, pri výstavbe prvého úseku z Jánoviec po Jablonov na diaľnici D1 pri Levoči sa podľa Chomovej plnil vlani harmonogram prác len na 70 %. Časť diaľnice D1 Fričovce Svinia zaznamenala za vlaňajšok 73-% plnenie harmonogramu a obchvat Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2 len 69-% plnenie.

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomíra Palčáka sú jedným z dôvodov takéhoto meškania stavbárov ceny, ktoré sa na diaľnice vysúťažili. Firmy podľa jeho slov znížili ceny v tendroch už pod prijateľnú úroveň a išli aj pod hranicu nákladov, nielen marží. "A to sa teraz prejavuje," skonštatoval Palčák.

V tomto prípade však štát podľa neho veľa nezmôže. Môže len dodržiavať svoje vlastné záväzky, a teda včas platiť stavebným firmám za práce. Chomová ešte počas konferencie zdôraznila, že NDS si svoje záväzky uhrádza včas. "Ba práve hlboko pred dobou splatnosti," uviedla. Samotných stavbárov NDS podľa jej slov vyzýva na každom jednom stretnutí, aby si záväzky voči svojim partnerom plnili.

Nedostatočné napĺňanie harmonogramov prác pri výstavbe diaľnic môže viesť k oneskoreniu termínov dokončenia týchto ciest. Palčák však upozorňuje, že posuny termínov by ešte neboli tým najhorším scenárom. Oveľa horšie by bolo, ak by tento problém vplýval na kvalitu ciest.

tasr

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 30 086
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 176
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 126
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 021
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 009
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 007
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 003
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 941
  9. Používate make-up? Potom spozornite 837
  10. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 831

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť svojich poslancov i partnerov vynucovať krajnými prostriedkami

SVET

Švajčiari otvorili najstrmšiu pozemnú lanovku na svete

Pozemná lanovka prejde prevýšenie 744 metrov.

KOMENTÁRE

Radšej európsku federáciu než vlasteneckú vodu v mäse

Chcem európsku federáciu s otravnými potravinovými kontrolami.

Neprehliadnite tiež

V počítači nasimulovali, ako vyzerá optimálna križovatka

Kruhové objazdy premávku spomaľujú, inteligentné semafory zrýchľujú.

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.