SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Náš test: už nederte zimné plášte, lebo slabo brzdia

Ani chladné rána nie sú dôvodom na dodieranie zimných plášťov. V našom teste prepadli najmä v brzdnej dráhe.

(Zdroj: autor)

Podľa výpočtov a odborníkov zimné plášte zvyšujú spotrebu o 10 percent a o tomto čase je ich zbytočné používať.

Riziko snehu na cestách vo vyšších polohách je naozaj minimálne a ak by sa sneh vyskytol v noci, ráno rýchlo zmizne.

Ani v horských oblastiach nemusí byť počas dňa asfalt studený a niektoré testy ukázali, že kým nie je na ceste sneh a ľad, nemusia byť zimné plášte vždy lepšie ako letné.

V podstate neušetríte

Časť vodičov jazdí celý rok na zimných gumách a neprezúva vôbec s argumentom, že ušetria jednu sadu pneumatík.

Ak však najazdíte viac ako 10 tisíc kilometrov ročne, neušetríte takto nič. „Zimné pneumatiky vydržia kratšiu dobu a navyše majú v lete horšie vlastnosti. Pneumatiky tak kupujete častejšie,“ dodáva M. Jariabka z Centra bezpečnej jazdy.

Navyše, zimná pneumatika kvôli strate špeciálnych prímesí, ktoré ju zmäkčujú, nevydrží viac ako štyri zimné sezóny. Následne stvrdne a je v zime úplne nepoužiteľná.

Testy varujú pred horším brzdením

Dojazdenie zimnej pneumatiky až na povolených 1,6 milimetra nie je dobrý nápad. Jej vlastnosti sú jasne horšie ako pri letnej.

Test rakúskeho ÖAMTC ukázal, že pri osemdesiatke a mokrej ceste je brzdná dráha zimnej gumy dlhšia o 6,4 metra.

Oveľa horšie vyznelo porovnanie na suchej vozovke: kým auto na letných plášťoch už stojí, auto so zimným obutím ešte ide 42 km/h.

Hrozí aj aquaplaning: staré zimné pneumatiky stratili kontakt s cestou už pri rýchlosti 65 km/h.

Zahraničné skúsenosti potvrdil náš test

Pre potvrdenie alebo vyvrátenie teórie o hrošom správaní zimných plášťov v tomto období sme urobili vlastný test.

Pneumatiky súťažili v brzdnej dráhe zo 100-kilometrovej rýchlosti, v prejazde ostrej zákruty a slalome.

Zvolili sme oblasť so starším a po zime trochu znečisteným asfaltom, aký sa vyskytuje všade na vidieku, pretože na super čistom asfalte by mali letné plášte výrazne navrch.

Prepad v brzdách

Asi najdramatickejší rozdiel bol v brzdnej dráhe. Zimné plášte dosiahli pri brzdení na klzkom starom asfalte zo 100-kilometrovej rýchlosti najlepší výsledok 53,38 metrov.

Letné plášte na rovnakom mieste zabrzdili na najkratšej dráhe 44,10 metrov.

Deväťmetrový rozdiel v brzdnej dráhe spôsobil najmä úvod brzdenia ešte pri približne 80 kilometrovej rýchlosti, kde letné pneumatiky dosiahli chvíľkovo najvyššie preťaženie 1,03 G.

Zimné pneumatiky začali lepšie brzdiť pri nízkej rýchlosti, no aj vtedy dosiahli iba spomalenie na úrovni 0,96 G.

Hlavným neduhom zimných plášťov v teple je ich opotrebenie a tiež skorší nábeh šmyku pri brzdení. Skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa potom predĺži.

Prehrali v zákrute aj slalome

Rozdiely v slalome a zákrute neboli také dramatické. Vždy však boli lepšie letné pneumatiky. Napríklad ostrú zákrutu prešli letné plášte o tri kilometre vyššou rýchlosťou.

Jediným negatívom letných pneumatík je, že na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, ale ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty.

Zimné pneumatiky sa šmýkali už pri rýchlosti 43 kilometrov za hodinu. Letné rýchlosť 45,8 kilometrov za hodinu zvládali dobre.

Vodič sa preto nechal v nasledujúcom pokuse vyprovokovať a vošiel do zákruty rýchlosťou 57 kilometrov za hodinu a to už pneumatiky nezvládli.

V slalome boli rozdiely približne rovnaké. Jedine ak bolo na zimných pneumatikách treba zabočiť a brzdiť zároveň, rozdiely sa prejavili ešte výraznejšie.

Pozor na Rakúsko

„Ak cestujete do Rakúska, treba nechať zimné pneumatiky na kolesách až do 15. apríla. Zákon tu prezutie prikazuje fixne na 6 mesiacov (15.11.-15.4.) bez ohľadu na počasie.Ak vás zastavia rakúski policajti pri bežnej cestnej kontrole, zo skúsenosti sa najprv pozerajú na pneumatiky,“ dodáva M. Jariabka z Centra bezpečnej jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 428
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 633
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 904
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 975
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 054
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 613
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 762
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 714
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 584
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 8 992
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.