Náš test: už nederte zimné plášte, lebo slabo brzdia

Ani chladné rána nie sú dôvodom na dodieranie zimných plášťov. V našom teste prepadli najmä v brzdnej dráhe.

(Zdroj: autor)

Podľa výpočtov a odborníkov zimné plášte zvyšujú spotrebu o 10 percent a o tomto čase je ich zbytočné používať.

Riziko snehu na cestách vo vyšších polohách je naozaj minimálne a ak by sa sneh vyskytol v noci, ráno rýchlo zmizne.

Ani v horských oblastiach nemusí byť počas dňa asfalt studený a niektoré testy ukázali, že kým nie je na ceste sneh a ľad, nemusia byť zimné plášte vždy lepšie ako letné.

V podstate neušetríte

Časť vodičov jazdí celý rok na zimných gumách a neprezúva vôbec s argumentom, že ušetria jednu sadu pneumatík.

Ak však najazdíte viac ako 10 tisíc kilometrov ročne, neušetríte takto nič. „Zimné pneumatiky vydržia kratšiu dobu a navyše majú v lete horšie vlastnosti. Pneumatiky tak kupujete častejšie,“ dodáva M. Jariabka z Centra bezpečnej jazdy.

Navyše, zimná pneumatika kvôli strate špeciálnych prímesí, ktoré ju zmäkčujú, nevydrží viac ako štyri zimné sezóny. Následne stvrdne a je v zime úplne nepoužiteľná.

Testy varujú pred horším brzdením

Dojazdenie zimnej pneumatiky až na povolených 1,6 milimetra nie je dobrý nápad. Jej vlastnosti sú jasne horšie ako pri letnej.

Test rakúskeho ÖAMTC ukázal, že pri osemdesiatke a mokrej ceste je brzdná dráha zimnej gumy dlhšia o 6,4 metra.

Oveľa horšie vyznelo porovnanie na suchej vozovke: kým auto na letných plášťoch už stojí, auto so zimným obutím ešte ide 42 km/h.

Hrozí aj aquaplaning: staré zimné pneumatiky stratili kontakt s cestou už pri rýchlosti 65 km/h.

Zahraničné skúsenosti potvrdil náš test

Pre potvrdenie alebo vyvrátenie teórie o hrošom správaní zimných plášťov v tomto období sme urobili vlastný test.

Pneumatiky súťažili v brzdnej dráhe zo 100-kilometrovej rýchlosti, v prejazde ostrej zákruty a slalome.

Zvolili sme oblasť so starším a po zime trochu znečisteným asfaltom, aký sa vyskytuje všade na vidieku, pretože na super čistom asfalte by mali letné plášte výrazne navrch.

Prepad v brzdách

Asi najdramatickejší rozdiel bol v brzdnej dráhe. Zimné plášte dosiahli pri brzdení na klzkom starom asfalte zo 100-kilometrovej rýchlosti najlepší výsledok 53,38 metrov.

Letné plášte na rovnakom mieste zabrzdili na najkratšej dráhe 44,10 metrov.

Deväťmetrový rozdiel v brzdnej dráhe spôsobil najmä úvod brzdenia ešte pri približne 80 kilometrovej rýchlosti, kde letné pneumatiky dosiahli chvíľkovo najvyššie preťaženie 1,03 G.

Zimné pneumatiky začali lepšie brzdiť pri nízkej rýchlosti, no aj vtedy dosiahli iba spomalenie na úrovni 0,96 G.

Hlavným neduhom zimných plášťov v teple je ich opotrebenie a tiež skorší nábeh šmyku pri brzdení. Skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa potom predĺži.

Prehrali v zákrute aj slalome

Rozdiely v slalome a zákrute neboli také dramatické. Vždy však boli lepšie letné pneumatiky. Napríklad ostrú zákrutu prešli letné plášte o tri kilometre vyššou rýchlosťou.

Jediným negatívom letných pneumatík je, že na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, ale ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty.

Zimné pneumatiky sa šmýkali už pri rýchlosti 43 kilometrov za hodinu. Letné rýchlosť 45,8 kilometrov za hodinu zvládali dobre.

Vodič sa preto nechal v nasledujúcom pokuse vyprovokovať a vošiel do zákruty rýchlosťou 57 kilometrov za hodinu a to už pneumatiky nezvládli.

V slalome boli rozdiely približne rovnaké. Jedine ak bolo na zimných pneumatikách treba zabočiť a brzdiť zároveň, rozdiely sa prejavili ešte výraznejšie.

Pozor na Rakúsko

„Ak cestujete do Rakúska, treba nechať zimné pneumatiky na kolesách až do 15. apríla. Zákon tu prezutie prikazuje fixne na 6 mesiacov (15.11.-15.4.) bez ohľadu na počasie.Ak vás zastavia rakúski policajti pri bežnej cestnej kontrole, zo skúsenosti sa najprv pozerajú na pneumatiky,“ dodáva M. Jariabka z Centra bezpečnej jazdy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 842
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 822
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 17 463
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 187
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 567
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 617
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 453
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 475
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 079
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 639

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.