Podľa výpočtov a odborníkov zimné plášte zvyšujú spotrebu o 10 percent a o tomto čase je ich zbytočné používať.
Riziko snehu na cestách vo vyšších polohách je naozaj minimálne a ak by sa sneh vyskytol v noci, ráno rýchlo zmizne.
Ani v horských oblastiach nemusí byť počas dňa asfalt studený a niektoré testy ukázali, že kým nie je na ceste sneh a ľad, nemusia byť zimné plášte vždy lepšie ako letné.
V podstate neušetríte
Časť vodičov jazdí celý rok na zimných gumách a neprezúva vôbec s argumentom, že ušetria jednu sadu pneumatík.
Ak však najazdíte viac ako 10 tisíc kilometrov ročne, neušetríte takto nič. „Zimné pneumatiky vydržia kratšiu dobu a navyše majú v lete horšie vlastnosti. Pneumatiky tak kupujete častejšie,“ dodáva M. Jariabka z Centra bezpečnej jazdy.
Navyše, zimná pneumatika kvôli strate špeciálnych prímesí, ktoré ju zmäkčujú, nevydrží viac ako štyri zimné sezóny. Následne stvrdne a je v zime úplne nepoužiteľná.
Testy varujú pred horším brzdením
Dojazdenie zimnej pneumatiky až na povolených 1,6 milimetra nie je dobrý nápad. Jej vlastnosti sú jasne horšie ako pri letnej.
Test rakúskeho ÖAMTC ukázal, že pri osemdesiatke a mokrej ceste je brzdná dráha zimnej gumy dlhšia o 6,4 metra.
Oveľa horšie vyznelo porovnanie na suchej vozovke: kým auto na letných plášťoch už stojí, auto so zimným obutím ešte ide 42 km/h.
Hrozí aj aquaplaning: staré zimné pneumatiky stratili kontakt s cestou už pri rýchlosti 65 km/h.
Zahraničné skúsenosti potvrdil náš test
Pre potvrdenie alebo vyvrátenie teórie o hrošom správaní zimných plášťov v tomto období sme urobili vlastný test.
Pneumatiky súťažili v brzdnej dráhe zo 100-kilometrovej rýchlosti, v prejazde ostrej zákruty a slalome.
Zvolili sme oblasť so starším a po zime trochu znečisteným asfaltom, aký sa vyskytuje všade na vidieku, pretože na super čistom asfalte by mali letné plášte výrazne navrch.
Prepad v brzdách
Asi najdramatickejší rozdiel bol v brzdnej dráhe. Zimné plášte dosiahli pri brzdení na klzkom starom asfalte zo 100-kilometrovej rýchlosti najlepší výsledok 53,38 metrov.
Letné plášte na rovnakom mieste zabrzdili na najkratšej dráhe 44,10 metrov.
Deväťmetrový rozdiel v brzdnej dráhe spôsobil najmä úvod brzdenia ešte pri približne 80 kilometrovej rýchlosti, kde letné pneumatiky dosiahli chvíľkovo najvyššie preťaženie 1,03 G.
Zimné pneumatiky začali lepšie brzdiť pri nízkej rýchlosti, no aj vtedy dosiahli iba spomalenie na úrovni 0,96 G.
Hlavným neduhom zimných plášťov v teple je ich opotrebenie a tiež skorší nábeh šmyku pri brzdení. Skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa potom predĺži.
Prehrali v zákrute aj slalome
Rozdiely v slalome a zákrute neboli také dramatické. Vždy však boli lepšie letné pneumatiky. Napríklad ostrú zákrutu prešli letné plášte o tri kilometre vyššou rýchlosťou.
Jediným negatívom letných pneumatík je, že na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, ale ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty.
Zimné pneumatiky sa šmýkali už pri rýchlosti 43 kilometrov za hodinu. Letné rýchlosť 45,8 kilometrov za hodinu zvládali dobre.
Vodič sa preto nechal v nasledujúcom pokuse vyprovokovať a vošiel do zákruty rýchlosťou 57 kilometrov za hodinu a to už pneumatiky nezvládli.
V slalome boli rozdiely približne rovnaké. Jedine ak bolo na zimných pneumatikách treba zabočiť a brzdiť zároveň, rozdiely sa prejavili ešte výraznejšie.
Pozor na Rakúsko
„Ak cestujete do Rakúska, treba nechať zimné pneumatiky na kolesách až do 15. apríla. Zákon tu prezutie prikazuje fixne na 6 mesiacov (15.11.-15.4.) bez ohľadu na počasie.Ak vás zastavia rakúski policajti pri bežnej cestnej kontrole, zo skúsenosti sa najprv pozerajú na pneumatiky,“ dodáva M. Jariabka z Centra bezpečnej jazdy.