SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Aké smerovky zapnete v križovatke tvaru Y?

Viete odlíšiť pripájací pruh od cesty, ktorá sa spája s inou v križovatke tvaru Y? Viete správne zapínať smerovky?

(Zdroj: AUTOsme.sk)

Ladislav: "Na dvoch náčrtkoch som sa pokúsil zobraziť dve reálne križovatky v stredne veľkom meste na Považí, ktoré je známe najmä výrobou pneumatík.

Na prvom náčrtku je znázornená križovatka, kde sa hlavne od hypermarketu vchádza na hlavnú cestu cez pripájací pruh. Preto vodiči použijú aj ľavú smerovku, aj keď na križovatke odbočujú vpravo.

Na druhom náčrtku je križovatka hlavnej cesty so šikmým pripojením vedľajšej cesty, pričom na hlavnej ceste je krajnica vyznačená prerušovanou čiarou aj priamo v križovatke. Tento fakt zvádza vodičov odbočujúcich z vedľajšej cesty vpravo, aby zapínali ľavú smerovku, ako keby vchádzali do vedľajšieho pruhu. A žiaľ tento úkon takto "učia" robiť aj niektorí učitelia autoškôl svojich žiakov.

Ako to je správne?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

nacrt_01.jpg nacrt_02.jpg

Smerovky je potrebné používať, aby ste ostatných účastníkov cestnej premávky informovali o svojom úmysle. Ak by ste ich nezapínali, alebo používali v rozpore s tým, ako sa zachováte, mohli by ste spôsobiť aj dopravnú nehodu.

((anketa))

Na prvom obrázku vodiči najprv odbočujú vpravo do pripájacieho jazdného pruhu.

Počas odbočovania vpravo treba zapnúť smerovku vpravo. Ak by ste odbočovali vľavo, tak smerovku vľavo.

Keď sa vodič dostane do pripájacieho pruhu, musí zapnúť smerovku vľavo skôr, ako sa začne presúvať do susedného (priebežného) jazdného pruhu. Vyžadujú to predpisy o jazde v jazdných pruhoch.

Na druhom obrázku vidno križovatku tvaru Y. Vodič prichádza po ceste ktorá sa spája s ľavou cestou. Odbočuje vpravo.

Mnohých zvádza tvar križovatky zapnúť smerovku vľavo napriek smeru odbočenia. Napriek tomu, že tam nie je pripájací jazdný pruh.

Predpisy vyžadujú v prípade načrtnutom na druhom obrázku zapnúť práve smerovku vpravo. Opačná smerovka (vľavo) totiž informuje ostatných, že sa vodič chystá v križovatke odbočiť vľavo. So zapnutou smerovkou vľavo v takomto prípade môžete zároveň obmedziť plynulosť cestnej premávky.

Podľa dopravných pravidiel treba smerovky zapínať:

  • pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého,
  • pri obchádzaní prekážky, stojaceho vozidla, alebo chodca,
  • pri predchádzaní iného vozidla,
  • pred odbočovaním a počas neho,
  • pri zachádzaní na okraj cesty,
  • pri vychádzaní od okraja cesty alebo chodníka,
  • pri výjazde z kruhového objazdu,
  • pri akejkoľvek zmene smeru jazdy,
  • pri vybočení zo smeru jazdy,
  • ak si to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 245
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 469
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 718
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 641
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 826
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 740
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 603
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.