Majstrovstvá Slovenska v automobilových rely súťažiach začali prvým podujatím v Maďarsku s názvom 20. Vredestein Miskolc Rally.
Organizátori okolitých krajín spájajú niektoré podujatia s cieľom zdieľať vzájomne náklady a pritom udržať úroveň rely na prijateľnej úrovni.
Jednak ide o čo najvyšší počet posádok a zároveň o rozmanité trate. Tie v okolí maďarského mesta Miškolc patria medzi technicky náročné.
Fotograf Hárfa z Maďarska zachytil moment deformácie nášho nárazníka a návratu do pôvodnej polohy. Na pretekárskom aute je sériový nárazník z Peugeotu 208 avšak bez patričnej výstuže. Jeho demontáž z vozidla pomocou rýchlospojok trvá necelú minútu. Zľahčuje sa tak prístup k upravenému chladiču aj ochrannej lyžine motora. Nebyť pohotového fotografa, ani nevieme čo sa dialo s nárazníkom v ostrej ľavej zákrute na druhej rýchlostnej skúške druhého dňa. Vzhľadom na vyhádzanú zem po ceste sme museli využiť ako oporu auta vnútornú časť zákruty mimo cesty. Nové auto nám servisuje Jiří Pertlíček z Aspekty, s ktorým sme spolupracoval už v minulosti a doposiaľ sme nemuseli nikdy odstúpiť pre poruchu vozidla.
„Chvíľu jazdíte po starej úzkej asfaltke v lese a následne po širokých serpentínach. Oživilo to moje spomienky na rok 2009 a rely v neďalekom Egri,“ komentoval charakter súťaže Rasťo Chvála bezprostredne po obhliadke trate.
Štartujeme s novým Peugeotom R2Redaktor auto.sme.sk dostal po vyše trojročnej prestávke v automobilových súťažiach možnosť jazdiť s novým Peugeotom 208 R2.
Práve kategória vozidiel R a najmä trieda R2 zaznamenávajú v Európe veľký rozvoj. Napokon v Miškolci odštartovalo v danej triede až 10 automobilov a z toho tri Peugeoty 208 R2.
Okrem poľskej posádky šiel na Peugeote R2 aj Roman Koňuch, ktorý vymenil Suzuki Ignis Super 1600 za nový Peugeot 208 R2.
„Peugeot je oproti Suzuki podstatne pokojnejší, to uvidíš,“ avizoval Rasťovi Chválovi správanie auta Roman Koňuch. Práve k Romanovi zasadla niekdajšia Rasťova navigátorka Zuzana Lieskovcová.
Preto posádku auto.sme.sk doplnil známy český motoristický novinár Libor Hlisnikovský, ktorý už sedel na sedadle navigátora, avšak v podstatne pomalšom aute.
Skromný začiatok sezónySúčasný nie celkom priaznivý ekonomický vývoj v Maďarsku bolo cítiť aj v počte prihlásených posádok, ktoré sa postavili na štart.
Kým v minulosti kolónky v štartovej listine prekračovali stovku, tentoraz sa na súpiske ocitlo 66 vozidiel. Z toho 25 posádok bolo prihlásených do Majstrovstiev Slovenska 2014 v rely.
Práve trieda 6, kde patria vozidlá kategórie R2, je najobsadenejšou so sedmičkou posádok zapísaných do majstrovstiev Slovenska.
Jednak to sľubuje pekné súboje počas sezóny a ide o istý signál rozvoja motoristického športu dobrým smerom.
Ani organizátori nechcú triedy, v ktorých sa naháňajú dve posádky. Preto už na najbližšom podujatí pribudne v kategórii Martin Koiš na Forde Fiesta R2.
Poliak a Maďar bojovali o slovenské prvenstvoV Miškolci každý čakal súboj o absolútne prvenstvo medzi úradujúcim majstrom Slovenska Gregorzom Grzybom z Poľska na Fabii S2000 a päťnásobným majstrom republiky Jozefom Bérešom Juniorom na Subaru Impreza R4.
Do Majstrovstiev Slovenska sa však prihlásil aj András Hadik na Subaru Impreza s veľkou šancou na popredné umiestnenie.
Na Slovensku je automobilových súťaží poskromnejšie. Preto sa dvojdňové rely v Slovenskom meradle posudzujú ako dve rely.
V takomto hodnotení vyhral prvé sobotné podujatie práve Maďar András Hadik na Subaru R4 pred Grzybom a Bérešom juniorom.
Na legendu Igora Drotára ostalo štvrté miesto v absolútnom hodnotení. V nedeľu a teda už v druhom podujatí slovenského šampionátu Grzyb oplatil Hadikovi sobotu a vyhral.
S podvozkom a nastavením auta nespokojný Jozef Béreš junior si aj z druhého dňa odviezol tretie miesto. V spleti rýchlych vozidiel bývalej skupiny N a dnes triedy 3 dominoval Vlasto Majerčák na Mitsubishi EVO IX.
V šestkách bude poriadne horúcoNajobsadenejšia trieda 6 s vozidlami R2 splnila očakávanie a priniesla zaujímavé súboje.
Nikto nepochyboval o tom, že úradujúci majster Slovenska Pavol Nagy bude chcieť všetkým ukázať chrbát a začal pomerne ostro, ale ešte počas prvého večera ho z bojov vyradil zdravotný stav spolujazdca.
V nedeľu bol Pavol Krušnier schopný navigovať ale tri rýchlostné skúšky pred koncom vypovedal službu Citroen C2R2 Max.
Prvý večer súťaže odstavil aj ďalšieho z favoritov, talentovaného Tomáša Fuska.
Dobšinčan dostal šmyk a prevrátil svoj Citroen na strechu už vo štvrtej rýchlostnej skúške.
Začali sme opatrneRasťo Chvála začal na vôbec prvej rýchlostnej skúške s novým autom celkom sľubne, avšak v oboch prejazdoch rýchlostnej skúšky 2 a 4 sa trápil s rozpisom a strácal čas na dôležitých miestach.
V treťom teste musel zastať kvôli poľskej posádke na rovnakom Peugeot 208 R2 a čas bol horší ako pri prvom prejazde.
To sa už dopredu dral Roman Koňuch a na čele ostal s jasným náskokom Akos Tábori na Citroene C2 R2 Max.
Chvála síce na treťom prejazde rýchlostnej skúšky Bukkszentlászló prekonal svoj prvý čas, ale na lepšie ako štvrté miesto v triede to nebolo.
Prišlo aj mierne zrýchleniePo ospalom tempe v prvej rýchlostnej skúške druhého dňa nastalo zlepšenie a posádka Mihyring Rally Teamu začala zrýchľovať.
„Už je to lepšie a dokonca mi to tempo aj vyhovuje, asi začíname pretekať,“ povedal po druhej skúške dňa spolujazdec Libor Hlisnikovský.
Rasťo Chvála zašiel druhý čas v triede a o necelé dve sekundy zaostal za veľmi rýchlym Táborim na C2 R2 Max.
V ďalšej až 20 kilometrovej rýchlostnej skúške Sajómersce dokonca Chvála vyhral o vyše dve sekundy pred Táborim.
V tom čase mal už technické problémy Pavol Nagy a zasa zdravotné Roman Koňuch. Priebežné druhé miesto dávalo nádej na dobré umiestnenie vozidla slovenského zastúpenia značky Peugeot na Slovensku.
Taktická jazda doniesla prvé víťazstvo„Vo štvrtej rýchlostnej skúške sme urobili chybu, ale tretím časom sme sa neprepadli nižšie a ostali na priebežne druhom mieste.
Po odstúpení niekoľkých a veľmi silných súperov bola strata 14 sekúnd na Táboriho neveľká,“ komentoval situáciu Chvála a v piatej rýchlostnej skúške trochu ubral.
Oplatilo sa, lebo ostro jazdiaci Tábori dostal defekt, poškodil si auto a posunul posádku Chvála – Hlisnikovský na prvé priebežné miesto.
Zo siedmych posádok triedy 6 prišli do cieľa iba tri a auto.sme.sk tak získalo prvé víťazstvo v tejto sezóne.
Radosť je o to väčšia, že v absolútnom poradí Majstrovstiev Slovenska skončila posádka s Peugeotom 208 R2 na siedmom mieste, čo je doposiaľ Chválov najlepší výsledok v celkovom hodnotení.
Potešilo tiež druhé miesto v triede 6. v konečnom účtovaní dvojdňovej rely spoločne aj s maďarskými posádkami.