Škola šmyku má naučiť mladých vodičov zvládať krízové situácie

V Žiline ju pripravili pre 120 študentov. Inštruktor Školy šmyku zdôraznil, že zvládnutie šmyku nie je zložitá operácia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Pavol Funtál)

ŽILINA. Naučiť študentov stredných škôl zvládať za volantom krízové situácie je cieľom projektu Škola šmyku.

Pre 120 študentov ho pripravili Krajské riaditeľstvo Policajného zboru (KR PZ) v Žiline, Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) a Dopravná akadémia v Žiline s ďalšími partnermi.

Najviac usmrtených

Predseda ŽSK Juraj Blanár zdôraznil, že mladí vodiči sa často dostávajú do výkonných áut, ktoré nevedia ovládať.

"Cesty sú upchaté a vzniká množstvo kolíznych situácií, ktoré, bohužiaľ, končia aj smrteľnými zraneniami. Preto sme prišli s projektom pre študentov Dopravnej akadémie - čerstvých vodičov. Aby sa naučili zvládať krízové situácie a mnohokrát mohli zachrániť život nielen sebe, ale aj ďalším účastníkom dopravnej nehody. Dopravná akadémia si to zobrala pod patronát a chceli by sme v tom pokračovať aj v ďalších rokoch. Náš cieľ je, aby v Žilinskom kraji bolo čo najmenej smrteľných úrazov, spôsobených dopravnými nehodami," povedal Blanár.

Podľa riaditeľa KR PZ v Žiline Ivana Špánika sa Žilinský kraj v súčasnosti podieľa na nehodových štatistikách najväčším počtom usmrtených ľudí.

"Aj napriek tomu, že minulý rok dospel k historicky najlepším výsledkom a na cestách Žilinského kraja zahynulo 40 ľudí. Najväčší počet usmrtených osôb v Žilinskom kraji bol v roku 1998, kedy to bolo nad 120. Mladí vodiči majú na dopravných nehodách určite tretinový podiel, pričom najčastejšími príčinami sú rýchlosť a nepozornosť. Alebo prekročenie povolenej rýchlosti či neprispôsobenie stavu a povahe vozovky," uviedol krajský policajný riaditeľ.

Zvládnutie šmyku nie je zložité

Inštruktor Školy šmyku Ján Bazovský zdôraznil, že zvládnutie šmyku nie je zložitá operácia.

"Problém je v tom, že ľudia neadekvátne reagujú, keď sa do šmyku dostanú. Lebo sa zľaknú a nevedia, čo v tom okamihu robiť. Toto by mali byť elementárne ukážky, že pokiaľ sa do šmyku dostane, existujú veľmi jednoduché možnosti, ako sa šmyk dá zvládnuť. Ale samozrejme, za určitých okolností," skonštatoval Bazovský.

Limitujúcim faktorom je podľa neho v prvom rade rýchlosť, pričom účinok zvládnutia šmyku je maximálne do 50 km/h.

"Potom už reakcie vodiča a fyzikálne vlastnosti jednoducho nedovolia šmyk vyrovnať. Na druhej strane sú to aj skúsenosti vodiča. Akým spôsobom sa vozidlo správa pri brzdení, napríklad na nerovnomernom povrchu vozovky, akým pri šmyku, pri prejazde zákrutou. Klasická reakcia každého vodiča je okamžite intenzívne brzdiť. To je v podstate najnesprávnejší spôsob, aký existuje. Keď už, tak pribrzdiť, ale to sa musí človek naučiť. A druhá vec je, podľa možnosti znížiť rýchlosť vozidla a veľmi opatrne narábať s riadením," dodal Bazovský.

Aj prednáška o trestoch

Súčasťou projektu Škola šmyku je podľa hovorkyne KR PZ v Žiline Jany Balogovej okrem praktického nácviku pre študentov stredných škôl, ktorí už sú držiteľmi vodičského oprávnenia skupiny B, aj prednáška o trestno-právnej zodpovednosti vodičov na cestách.

"O tom, čoho všetkého sa môžu dopustiť, pokiaľ si nesplnia povinnosti vodiča alebo porušia ustanovenie zákona o cestnej premávke. V prípade, že ujdú z miesta havárie či neposkytnú pomoc zranenej osobe. A pracovníci Slovenského Červeného kríža so študentmi precvičujú základy poskytovania prvej pomoci," uzatvorila krajská policajná hovorkyňa.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 431
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 570
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 875
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 740
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 749
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 865
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 945
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 838
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 819
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 616

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.

BMW radu M si čoskoro s manuálnou prevodovkou nekúpite

Klasická manuálna, ako i dvojspojková prevodovka DTC budú minulosťou.

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop