Škola šmyku má naučiť mladých vodičov zvládať krízové situácie

V Žiline ju pripravili pre 120 študentov. Inštruktor Školy šmyku zdôraznil, že zvládnutie šmyku nie je zložitá operácia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Pavol Funtál)

ŽILINA. Naučiť študentov stredných škôl zvládať za volantom krízové situácie je cieľom projektu Škola šmyku.

Pre 120 študentov ho pripravili Krajské riaditeľstvo Policajného zboru (KR PZ) v Žiline, Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) a Dopravná akadémia v Žiline s ďalšími partnermi.

Najviac usmrtených

Predseda ŽSK Juraj Blanár zdôraznil, že mladí vodiči sa často dostávajú do výkonných áut, ktoré nevedia ovládať.

"Cesty sú upchaté a vzniká množstvo kolíznych situácií, ktoré, bohužiaľ, končia aj smrteľnými zraneniami. Preto sme prišli s projektom pre študentov Dopravnej akadémie - čerstvých vodičov. Aby sa naučili zvládať krízové situácie a mnohokrát mohli zachrániť život nielen sebe, ale aj ďalším účastníkom dopravnej nehody. Dopravná akadémia si to zobrala pod patronát a chceli by sme v tom pokračovať aj v ďalších rokoch. Náš cieľ je, aby v Žilinskom kraji bolo čo najmenej smrteľných úrazov, spôsobených dopravnými nehodami," povedal Blanár.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa riaditeľa KR PZ v Žiline Ivana Špánika sa Žilinský kraj v súčasnosti podieľa na nehodových štatistikách najväčším počtom usmrtených ľudí.

"Aj napriek tomu, že minulý rok dospel k historicky najlepším výsledkom a na cestách Žilinského kraja zahynulo 40 ľudí. Najväčší počet usmrtených osôb v Žilinskom kraji bol v roku 1998, kedy to bolo nad 120. Mladí vodiči majú na dopravných nehodách určite tretinový podiel, pričom najčastejšími príčinami sú rýchlosť a nepozornosť. Alebo prekročenie povolenej rýchlosti či neprispôsobenie stavu a povahe vozovky," uviedol krajský policajný riaditeľ.

Zvládnutie šmyku nie je zložité

Inštruktor Školy šmyku Ján Bazovský zdôraznil, že zvládnutie šmyku nie je zložitá operácia.

"Problém je v tom, že ľudia neadekvátne reagujú, keď sa do šmyku dostanú. Lebo sa zľaknú a nevedia, čo v tom okamihu robiť. Toto by mali byť elementárne ukážky, že pokiaľ sa do šmyku dostane, existujú veľmi jednoduché možnosti, ako sa šmyk dá zvládnuť. Ale samozrejme, za určitých okolností," skonštatoval Bazovský.

Limitujúcim faktorom je podľa neho v prvom rade rýchlosť, pričom účinok zvládnutia šmyku je maximálne do 50 km/h.

"Potom už reakcie vodiča a fyzikálne vlastnosti jednoducho nedovolia šmyk vyrovnať. Na druhej strane sú to aj skúsenosti vodiča. Akým spôsobom sa vozidlo správa pri brzdení, napríklad na nerovnomernom povrchu vozovky, akým pri šmyku, pri prejazde zákrutou. Klasická reakcia každého vodiča je okamžite intenzívne brzdiť. To je v podstate najnesprávnejší spôsob, aký existuje. Keď už, tak pribrzdiť, ale to sa musí človek naučiť. A druhá vec je, podľa možnosti znížiť rýchlosť vozidla a veľmi opatrne narábať s riadením," dodal Bazovský.

Aj prednáška o trestoch

Súčasťou projektu Škola šmyku je podľa hovorkyne KR PZ v Žiline Jany Balogovej okrem praktického nácviku pre študentov stredných škôl, ktorí už sú držiteľmi vodičského oprávnenia skupiny B, aj prednáška o trestno-právnej zodpovednosti vodičov na cestách.

"O tom, čoho všetkého sa môžu dopustiť, pokiaľ si nesplnia povinnosti vodiča alebo porušia ustanovenie zákona o cestnej premávke. V prípade, že ujdú z miesta havárie či neposkytnú pomoc zranenej osobe. A pracovníci Slovenského Červeného kríža so študentmi precvičujú základy poskytovania prvej pomoci," uzatvorila krajská policajná hovorkyňa.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  4. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  10. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  1. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov? Dá sa to aj na Slovensku
  2. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  3. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  4. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  7. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  8. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  9. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  10. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 821
  2. Najužitočnejšia appka 17 746
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 460
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 639
  5. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 406
  6. V O2 to s dátami poriadne prehnali 6 120
  7. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 5 312
  8. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 957
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 090
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 490

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Polícia (Senec), Polícia (Pezinok), Polícia (Trnava), Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michaely Terenzani

Prežil útok na Bataclan: Slovensko ma vyliečilo

Tu som sa naučil znovu žiť. V Paríži by sa mi to nepodarilo, hovorí Thomas Tran Dinh.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Kára s hnojom ide ďalej. Aj tá s uhlím

Žarty z výhrevnosti hlušiny vydolovanej v Novákoch si robia aj sami baníci.

Neprehliadnite tiež

Rusi sa novej Nivy od Chevroletu zrejme nedočkajú

Automobilka sa postupne sťahuje z ruského trhu.

Nové autá pustili proti stene, Suzuki Jimny pohorelo

Hodnotiace kritéria sa stále sprísňujú.

Volkswagen znovu predstavil ten istý koncept, tentokrát mu nedal okná

I.D.Buzz Cargo chce zefektívniť prácu pomocou chytrých riešení.