SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Škola šmyku má naučiť mladých vodičov zvládať krízové situácie

V Žiline ju pripravili pre 120 študentov. Inštruktor Školy šmyku zdôraznil, že zvládnutie šmyku nie je zložitá operácia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Pavol Funtál)

ŽILINA. Naučiť študentov stredných škôl zvládať za volantom krízové situácie je cieľom projektu Škola šmyku.

Pre 120 študentov ho pripravili Krajské riaditeľstvo Policajného zboru (KR PZ) v Žiline, Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) a Dopravná akadémia v Žiline s ďalšími partnermi.

Najviac usmrtených

Predseda ŽSK Juraj Blanár zdôraznil, že mladí vodiči sa často dostávajú do výkonných áut, ktoré nevedia ovládať.

"Cesty sú upchaté a vzniká množstvo kolíznych situácií, ktoré, bohužiaľ, končia aj smrteľnými zraneniami. Preto sme prišli s projektom pre študentov Dopravnej akadémie - čerstvých vodičov. Aby sa naučili zvládať krízové situácie a mnohokrát mohli zachrániť život nielen sebe, ale aj ďalším účastníkom dopravnej nehody. Dopravná akadémia si to zobrala pod patronát a chceli by sme v tom pokračovať aj v ďalších rokoch. Náš cieľ je, aby v Žilinskom kraji bolo čo najmenej smrteľných úrazov, spôsobených dopravnými nehodami," povedal Blanár.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Podľa riaditeľa KR PZ v Žiline Ivana Špánika sa Žilinský kraj v súčasnosti podieľa na nehodových štatistikách najväčším počtom usmrtených ľudí.

"Aj napriek tomu, že minulý rok dospel k historicky najlepším výsledkom a na cestách Žilinského kraja zahynulo 40 ľudí. Najväčší počet usmrtených osôb v Žilinskom kraji bol v roku 1998, kedy to bolo nad 120. Mladí vodiči majú na dopravných nehodách určite tretinový podiel, pričom najčastejšími príčinami sú rýchlosť a nepozornosť. Alebo prekročenie povolenej rýchlosti či neprispôsobenie stavu a povahe vozovky," uviedol krajský policajný riaditeľ.

Zvládnutie šmyku nie je zložité

Inštruktor Školy šmyku Ján Bazovský zdôraznil, že zvládnutie šmyku nie je zložitá operácia.

"Problém je v tom, že ľudia neadekvátne reagujú, keď sa do šmyku dostanú. Lebo sa zľaknú a nevedia, čo v tom okamihu robiť. Toto by mali byť elementárne ukážky, že pokiaľ sa do šmyku dostane, existujú veľmi jednoduché možnosti, ako sa šmyk dá zvládnuť. Ale samozrejme, za určitých okolností," skonštatoval Bazovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Limitujúcim faktorom je podľa neho v prvom rade rýchlosť, pričom účinok zvládnutia šmyku je maximálne do 50 km/h.

"Potom už reakcie vodiča a fyzikálne vlastnosti jednoducho nedovolia šmyk vyrovnať. Na druhej strane sú to aj skúsenosti vodiča. Akým spôsobom sa vozidlo správa pri brzdení, napríklad na nerovnomernom povrchu vozovky, akým pri šmyku, pri prejazde zákrutou. Klasická reakcia každého vodiča je okamžite intenzívne brzdiť. To je v podstate najnesprávnejší spôsob, aký existuje. Keď už, tak pribrzdiť, ale to sa musí človek naučiť. A druhá vec je, podľa možnosti znížiť rýchlosť vozidla a veľmi opatrne narábať s riadením," dodal Bazovský.

Aj prednáška o trestoch

Súčasťou projektu Škola šmyku je podľa hovorkyne KR PZ v Žiline Jany Balogovej okrem praktického nácviku pre študentov stredných škôl, ktorí už sú držiteľmi vodičského oprávnenia skupiny B, aj prednáška o trestno-právnej zodpovednosti vodičov na cestách.

Skryť Vypnúť reklamu

"O tom, čoho všetkého sa môžu dopustiť, pokiaľ si nesplnia povinnosti vodiča alebo porušia ustanovenie zákona o cestnej premávke. V prípade, že ujdú z miesta havárie či neposkytnú pomoc zranenej osobe. A pracovníci Slovenského Červeného kríža so študentmi precvičujú základy poskytovania prvej pomoci," uzatvorila krajská policajná hovorkyňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  2. Mecom ide na zelenú
  3. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  4. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 662
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 025
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 286
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 267
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 511
  6. Cukrovkári a covid-19 2 617
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 527
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 362
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 135
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 1 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 7 h
Peter Schutz.

V predstieraní, že koalícia vládne, sú čoraz väčšie trhliny.


13 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa v najbližších rokoch prebudí z agónie.


17 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  2. Věra Tepličková: Ľudia sú leniví poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  3. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  4. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  5. Anna Milanová: Identita... 2020
  6. Tomáš Harustiak: Je Ježiš Boh ? Iba tak vo sne
  7. Anna Milanová: Nezábudky... 2022
  8. David Talian: Kuciak žije, médiá klamú!
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 780
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 787
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 250
  4. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 217
  5. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 094
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 872
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 642
  8. Inštitút strategických politík: Rokovania s Ruskom môžu rozhodnúť nielen o osude Ukrajiny ale aj celej východnej Európy 2 476
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu