Únia chce tichšie autá a hlučnejšie elektromobily

Zvuková signalizácia hybridných a elektrických vozidiel má chodcov varovať pred blížiacim sa automobilom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

BRUSEL. Európsky parlament v stredu schválil sprísnenie limitov hlučnosti pre motorové vozidlá. Účelom je ochrana verejného zdravia.

Nová legislatíva zavádza zároveň systém označovania, ktorý bude potenciálnych zákazníkov informovať o hlučnosti nových automobilov.

Hybridné a elektrické vozidlá budú vybavené systémom zvukovej signalizácie, ktorý by chodcov varoval pred blížiacim sa automobilom.

Povinnú inštaláciu systémov zvukovej signalizácie vozidla (AVAS) do nových typov hybridných automobilov schválili od 1. júla 2019.

Článok pokračuje pod video reklamou

Európska komisia by mala vypracovať požiadavky na nový systém najneskôr do júla 2017.

Polovica mestských ľudí žije v hluku nad 55 decibelov

Europoslanci upozornili, že trvalé pôsobenie vysokých hladín hluku môže vyčerpať fyzické rezervy, narušiť funkciu jednotlivých orgánov a prispieť k vzniku kardiovaskulárnych chorôb.

Podľa odhadov Európskej agentúry pre životné prostredie je polovica obyvateľstva miest vystavená hladine hluku nad úrovňou 55 dB.

"Konečný text, ku ktorému sme dospeli považujem za optimálny kompromis, ktorý prispeje k ochrane zdravia európskych občanov. Na druhej strane by však nemal spôsobiť stratu konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu," uviedol spravodajca pre tento návrh Miroslav Ouzký.

Hlukové limity od polovice roku 2016

Nariadenie stanovuje, že nové limity hlučnosti budú zavedené od 1. júla 2016, 2020, respektíve 2024.

Prvá fáza by sa týkala výlučne typového schvaľovania nových vozidiel. Počas druhej a tretej fázy by došlo k ďalšiemu zníženiu limitov, ktoré by začali platiť pre všetky nové vozidlá vyrobené aspoň dva roky po znížení limitov (od roku 2022, prípadne od roku 2026).

Limity pre štandardné vozidlá by mali byť v priebehu dvanástich rokov znížené zo súčasných 74 dB na 68 dB.

Vozidlá so silnejším motorom by mohli byť hlučnejšie maximálne o 1 až 9 dB v závislosti od pomeru ich výkonu k hmotnosti.

Nové pravidlá znižujú najvyššiu povolenú hlučnosť aj pre najvýkonnejšie a zároveň najťažšie nákladné vozidlá (nad 12 ton) zo súčasných 81 db na 79 db.

Parlament zároveň zavádza systém označovania nových vozidiel, ktorý by spotrebiteľov informoval o emisiách hluku. Založený by mal byť na už existujúcich systémoch, ktoré poskytujú základný prehľad napríklad o emisiách CO2, spotrebe paliva či hlučnosti pneumatík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 925
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 096
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 915
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 818
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 436
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 965
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 589
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 591
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 482
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 222

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.