SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Únia chce tichšie autá a hlučnejšie elektromobily

Zvuková signalizácia hybridných a elektrických vozidiel má chodcov varovať pred blížiacim sa automobilom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

BRUSEL. Európsky parlament v stredu schválil sprísnenie limitov hlučnosti pre motorové vozidlá. Účelom je ochrana verejného zdravia.

Nová legislatíva zavádza zároveň systém označovania, ktorý bude potenciálnych zákazníkov informovať o hlučnosti nových automobilov.

Hybridné a elektrické vozidlá budú vybavené systémom zvukovej signalizácie, ktorý by chodcov varoval pred blížiacim sa automobilom.

Povinnú inštaláciu systémov zvukovej signalizácie vozidla (AVAS) do nových typov hybridných automobilov schválili od 1. júla 2019.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Európska komisia by mala vypracovať požiadavky na nový systém najneskôr do júla 2017.

Polovica mestských ľudí žije v hluku nad 55 decibelov

Europoslanci upozornili, že trvalé pôsobenie vysokých hladín hluku môže vyčerpať fyzické rezervy, narušiť funkciu jednotlivých orgánov a prispieť k vzniku kardiovaskulárnych chorôb.

Podľa odhadov Európskej agentúry pre životné prostredie je polovica obyvateľstva miest vystavená hladine hluku nad úrovňou 55 dB.

"Konečný text, ku ktorému sme dospeli považujem za optimálny kompromis, ktorý prispeje k ochrane zdravia európskych občanov. Na druhej strane by však nemal spôsobiť stratu konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu," uviedol spravodajca pre tento návrh Miroslav Ouzký.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlukové limity od polovice roku 2016

Nariadenie stanovuje, že nové limity hlučnosti budú zavedené od 1. júla 2016, 2020, respektíve 2024.

Prvá fáza by sa týkala výlučne typového schvaľovania nových vozidiel. Počas druhej a tretej fázy by došlo k ďalšiemu zníženiu limitov, ktoré by začali platiť pre všetky nové vozidlá vyrobené aspoň dva roky po znížení limitov (od roku 2022, prípadne od roku 2026).

Limity pre štandardné vozidlá by mali byť v priebehu dvanástich rokov znížené zo súčasných 74 dB na 68 dB.

Vozidlá so silnejším motorom by mohli byť hlučnejšie maximálne o 1 až 9 dB v závislosti od pomeru ich výkonu k hmotnosti.

Nové pravidlá znižujú najvyššiu povolenú hlučnosť aj pre najvýkonnejšie a zároveň najťažšie nákladné vozidlá (nad 12 ton) zo súčasných 81 db na 79 db.

Skryť Vypnúť reklamu

Parlament zároveň zavádza systém označovania nových vozidiel, ktorý by spotrebiteľov informoval o emisiách hluku. Založený by mal byť na už existujúcich systémoch, ktoré poskytujú základný prehľad napríklad o emisiách CO2, spotrebe paliva či hlučnosti pneumatík.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 084
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 081
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 112
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 328
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 352
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 837
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 825
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 427
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 256
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 629
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Európska únia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Európsky parlament
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Infektologička Alena Koščálová
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana