Únia chce tichšie autá a hlučnejšie elektromobily

Zvuková signalizácia hybridných a elektrických vozidiel má chodcov varovať pred blížiacim sa automobilom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

BRUSEL. Európsky parlament v stredu schválil sprísnenie limitov hlučnosti pre motorové vozidlá. Účelom je ochrana verejného zdravia.

Nová legislatíva zavádza zároveň systém označovania, ktorý bude potenciálnych zákazníkov informovať o hlučnosti nových automobilov.

Hybridné a elektrické vozidlá budú vybavené systémom zvukovej signalizácie, ktorý by chodcov varoval pred blížiacim sa automobilom.

Povinnú inštaláciu systémov zvukovej signalizácie vozidla (AVAS) do nových typov hybridných automobilov schválili od 1. júla 2019.

Európska komisia by mala vypracovať požiadavky na nový systém najneskôr do júla 2017.

Polovica mestských ľudí žije v hluku nad 55 decibelov

Europoslanci upozornili, že trvalé pôsobenie vysokých hladín hluku môže vyčerpať fyzické rezervy, narušiť funkciu jednotlivých orgánov a prispieť k vzniku kardiovaskulárnych chorôb.

Podľa odhadov Európskej agentúry pre životné prostredie je polovica obyvateľstva miest vystavená hladine hluku nad úrovňou 55 dB.

"Konečný text, ku ktorému sme dospeli považujem za optimálny kompromis, ktorý prispeje k ochrane zdravia európskych občanov. Na druhej strane by však nemal spôsobiť stratu konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu," uviedol spravodajca pre tento návrh Miroslav Ouzký.

Hlukové limity od polovice roku 2016

Nariadenie stanovuje, že nové limity hlučnosti budú zavedené od 1. júla 2016, 2020, respektíve 2024.

Prvá fáza by sa týkala výlučne typového schvaľovania nových vozidiel. Počas druhej a tretej fázy by došlo k ďalšiemu zníženiu limitov, ktoré by začali platiť pre všetky nové vozidlá vyrobené aspoň dva roky po znížení limitov (od roku 2022, prípadne od roku 2026).

Limity pre štandardné vozidlá by mali byť v priebehu dvanástich rokov znížené zo súčasných 74 dB na 68 dB.

Vozidlá so silnejším motorom by mohli byť hlučnejšie maximálne o 1 až 9 dB v závislosti od pomeru ich výkonu k hmotnosti.

Nové pravidlá znižujú najvyššiu povolenú hlučnosť aj pre najvýkonnejšie a zároveň najťažšie nákladné vozidlá (nad 12 ton) zo súčasných 81 db na 79 db.

Parlament zároveň zavádza systém označovania nových vozidiel, ktorý by spotrebiteľov informoval o emisiách hluku. Založený by mal byť na už existujúcich systémoch, ktoré poskytujú základný prehľad napríklad o emisiách CO2, spotrebe paliva či hlučnosti pneumatík.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 211
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 267
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 583
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 904
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 743
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 185
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 060
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 187
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop