SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Pozrite sa, ako sa chcel vtlačiť do kolóny

Ak by aj medzi jazdnými pruhmi bola prerušovaná čiara, vodič zeleného auta bol povinný dať prednosť vozidlám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chcel preradiť.

(Zdroj: Michal)

Michal: "Na videu vidno situáciu, ktorá sa úplne bežne deje na odbočke z Popradskej na Medzijarky v Bratislave.

Autá sa najmä v popoludňajšej špičke radia na odbočenie vľavo už od Prievozu, no mnoho vodičov sa preraďuje až tesne pred križovatkou. Dokonca cez plnú čiaru a niekedy neváhajú až tesne pred ostrovčekom.

Nielenže to spomaľuje premávku, keďže rozbehnutá kolóna musí znova a znova brzdiť, ale vytvára to aj nebezpečné situácie.

V tejto súvislosti by som sa chcel opýtať aj na správny spôsob "zipsovania". Nemalo by sa začať "zipsovať" v mieste kde sa končí kolóna? Je v poriadku pokračovať v súbežnom pruhu popri kolóne až do posledného možného miesta a začať sa pripájať až tam?

V zásade rozumiem, ak sa pripájajú v strede kolóny autá, ktoré vyšli z bočnej ulice v mieste, kde už kolóna existuje. Tiež viem pochopiť vodičov autobusov. No v prípade predbiehania kolóny a zaraďovania sa v jej strede, alebo až keď už sa nedá ďalej, značne spomaľuje a komplikuje plynulosť premávky."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič zeleného vozidla na videu porušil niekoľko dopravných pravidiel:

  • prešiel z jedného jazdného pruhu do druhého cez plnú čiaru, pritom nepredchádzal, neobchádzal, neotáčal sa a ani neodbočoval,
  • obmedzil plynulosť v jazdnom pruhu, z ktorého sa chcel dostať preč.

Vodiči, ktorí sa správajú ako šofér zeleného auta, spôsobujú dlhšie kolóny a väčšie zdržanie. Tým, že sa snažia vtlačiť do kolóny, skôr či neskôr niektorého vodiča prinútia neplánovane pribrzdiť, čo pribrzdí aj vozidlá za ním. A ak sa vtlačia príliš agresívne, môže spôsobiť dopravnú nehodu.

Ak by aj medzi jazdnými pruhmi bola prerušovaná čiara, vodič zeleného auta bol povinný dať prednosť vozidlám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chcel preradiť.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, zmeniť náhle smer alebo rýchlosť jazdy.

striedave_radenie.jpgPovinné zipsovanie

Takzvané zipsovanie, oficiálne striedavé radenie do jazdného pruhu, má zmysel vždy na začiatku kolóny a nie na jej konci. Ak by sa zipsovalo na konci, kolóny na viacpruhových cestách by to zbytočne predlžovalo a premávka by bola spomalená v širšom okolí.

Použitie všetkých jazdných pruhov znižuje riziko, že autá v kolóne zablokujú predchádzajúce križovatky.

Vodiči musia zipsovať, keď to určuje dopravná značka, alebo ak sa v jednom z jazdných pruhov nachádza prekážka cestnej premávky.

"Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu," píše sa v definícii dopravnej značky Striedavé radenie (č. C 30).

Rovnaký spôsob musia vodiči použiť aj bez značky Striedavé radenie, ak je na ceste v niektorom z jazdných pruhov prekážka a zároveň nastala "súbežná jazda".

Súbežná jazda vzniká, ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním.

Dobrovoľné zipsovanie

Vodiči neraz zipsujú aj tam, kde to predpisy neprikazujú a kde sa dá jazdiť podľa pravidiel prednosti v jazde. Najmä na miestach, kde sa jazdné pruhy spájajú do jedného alebo v križovatkách, kde sa spájajú dve frekventované cesty.

Ak sú vodiči tolerantní a nikoho neobmedzujú a ani neohrozujú, vzájomné púšťanie sa pomáha zmenšovať kolóny a zdržanie.

Autá na natočenej ceste nezipsujú

Na ceste, ktorú natočil Michal, nejde o priestor, kde by sa dalo hovoriť o zipsovaní. Je to cesta s dvoma jazdnými pruhmi v jednom smere, na ktorú sa na niekoľkých miestach pripájajú iné cesty.

V čase dopravnej špičky tam vznikajú kolóny áut smerujúcich na konci cesty vľavo v smere do Vrakune a vpravo na výpadovku na Komárno.

Presúvanie vodičov z jedného pruhu do druhého nie je znakom zipsovania, ale snahy zaradiť sa do kolóny, ktorá smeruje tam, kde oni. Kolónu smerujúcu vľavo pritom brzdí častejšia červená, preto v nej autá častejšie stoja.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Mecom ide na zelenú
  4. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 659
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 024
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 258
  4. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 253
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 510
  6. Cukrovkári a covid-19 2 617
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 526
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 359
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 132
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 1 979
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 7 h
Peter Schutz.

V predstieraní, že koalícia vládne, sú čoraz väčšie trhliny.


12 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa v najbližších rokoch prebudí z agónie.


17 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  2. Věra Tepličková: Ľudia sú lenivý poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  3. Anna Milanová: Identita... 2020
  4. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  5. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  6. Tomáš Harustiak: Je Ježiš Boh ? Iba tak vo sne
  7. Anna Milanová: Nezábudky... 2022
  8. David Talian: Kuciak žije, médiá klamú!
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 777
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 787
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 245
  4. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 216
  5. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 060
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 840
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 642
  8. Inštitút strategických politík: Rokovania s Ruskom môžu rozhodnúť nielen o osude Ukrajiny ale aj celej východnej Európy 2 476
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu