Michal: "Na videu vidno situáciu, ktorá sa úplne bežne deje na odbočke z Popradskej na Medzijarky v Bratislave.
Autá sa najmä v popoludňajšej špičke radia na odbočenie vľavo už od Prievozu, no mnoho vodičov sa preraďuje až tesne pred križovatkou. Dokonca cez plnú čiaru a niekedy neváhajú až tesne pred ostrovčekom.
Nielenže to spomaľuje premávku, keďže rozbehnutá kolóna musí znova a znova brzdiť, ale vytvára to aj nebezpečné situácie.
V tejto súvislosti by som sa chcel opýtať aj na správny spôsob "zipsovania". Nemalo by sa začať "zipsovať" v mieste kde sa končí kolóna? Je v poriadku pokračovať v súbežnom pruhu popri kolóne až do posledného možného miesta a začať sa pripájať až tam?
V zásade rozumiem, ak sa pripájajú v strede kolóny autá, ktoré vyšli z bočnej ulice v mieste, kde už kolóna existuje. Tiež viem pochopiť vodičov autobusov. No v prípade predbiehania kolóny a zaraďovania sa v jej strede, alebo až keď už sa nedá ďalej, značne spomaľuje a komplikuje plynulosť premávky."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Vodič zeleného vozidla na videu porušil niekoľko dopravných pravidiel:
- prešiel z jedného jazdného pruhu do druhého cez plnú čiaru, pritom nepredchádzal, neobchádzal, neotáčal sa a ani neodbočoval,
- obmedzil plynulosť v jazdnom pruhu, z ktorého sa chcel dostať preč.
Vodiči, ktorí sa správajú ako šofér zeleného auta, spôsobujú dlhšie kolóny a väčšie zdržanie. Tým, že sa snažia vtlačiť do kolóny, skôr či neskôr niektorého vodiča prinútia neplánovane pribrzdiť, čo pribrzdí aj vozidlá za ním. A ak sa vtlačia príliš agresívne, môže spôsobiť dopravnú nehodu.
Ak by aj medzi jazdnými pruhmi bola prerušovaná čiara, vodič zeleného auta bol povinný dať prednosť vozidlám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chcel preradiť.
Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, zmeniť náhle smer alebo rýchlosť jazdy.
Povinné zipsovanie
Takzvané zipsovanie, oficiálne striedavé radenie do jazdného pruhu, má zmysel vždy na začiatku kolóny a nie na jej konci. Ak by sa zipsovalo na konci, kolóny na viacpruhových cestách by to zbytočne predlžovalo a premávka by bola spomalená v širšom okolí.
Použitie všetkých jazdných pruhov znižuje riziko, že autá v kolóne zablokujú predchádzajúce križovatky.
Vodiči musia zipsovať, keď to určuje dopravná značka, alebo ak sa v jednom z jazdných pruhov nachádza prekážka cestnej premávky.
"Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu," píše sa v definícii dopravnej značky Striedavé radenie (č. C 30).
Rovnaký spôsob musia vodiči použiť aj bez značky Striedavé radenie, ak je na ceste v niektorom z jazdných pruhov prekážka a zároveň nastala "súbežná jazda".
Súbežná jazda vzniká, ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním.
Dobrovoľné zipsovanie
Vodiči neraz zipsujú aj tam, kde to predpisy neprikazujú a kde sa dá jazdiť podľa pravidiel prednosti v jazde. Najmä na miestach, kde sa jazdné pruhy spájajú do jedného alebo v križovatkách, kde sa spájajú dve frekventované cesty.
Ak sú vodiči tolerantní a nikoho neobmedzujú a ani neohrozujú, vzájomné púšťanie sa pomáha zmenšovať kolóny a zdržanie.
Autá na natočenej ceste nezipsujú
Na ceste, ktorú natočil Michal, nejde o priestor, kde by sa dalo hovoriť o zipsovaní. Je to cesta s dvoma jazdnými pruhmi v jednom smere, na ktorú sa na niekoľkých miestach pripájajú iné cesty.
V čase dopravnej špičky tam vznikajú kolóny áut smerujúcich na konci cesty vľavo v smere do Vrakune a vpravo na výpadovku na Komárno.
Presúvanie vodičov z jedného pruhu do druhého nie je znakom zipsovania, ale snahy zaradiť sa do kolóny, ktorá smeruje tam, kde oni. Kolónu smerujúcu vľavo pritom brzdí častejšia červená, preto v nej autá častejšie stoja.