Pozrite sa, ako sa chcel vtlačiť do kolóny

Ak by aj medzi jazdnými pruhmi bola prerušovaná čiara, vodič zeleného auta bol povinný dať prednosť vozidlám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chcel preradiť.

(Zdroj: Michal)

Michal: "Na videu vidno situáciu, ktorá sa úplne bežne deje na odbočke z Popradskej na Medzijarky v Bratislave.

Autá sa najmä v popoludňajšej špičke radia na odbočenie vľavo už od Prievozu, no mnoho vodičov sa preraďuje až tesne pred križovatkou. Dokonca cez plnú čiaru a niekedy neváhajú až tesne pred ostrovčekom.

Nielenže to spomaľuje premávku, keďže rozbehnutá kolóna musí znova a znova brzdiť, ale vytvára to aj nebezpečné situácie.

V tejto súvislosti by som sa chcel opýtať aj na správny spôsob "zipsovania". Nemalo by sa začať "zipsovať" v mieste kde sa končí kolóna? Je v poriadku pokračovať v súbežnom pruhu popri kolóne až do posledného možného miesta a začať sa pripájať až tam?

V zásade rozumiem, ak sa pripájajú v strede kolóny autá, ktoré vyšli z bočnej ulice v mieste, kde už kolóna existuje. Tiež viem pochopiť vodičov autobusov. No v prípade predbiehania kolóny a zaraďovania sa v jej strede, alebo až keď už sa nedá ďalej, značne spomaľuje a komplikuje plynulosť premávky."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič zeleného vozidla na videu porušil niekoľko dopravných pravidiel:

  • prešiel z jedného jazdného pruhu do druhého cez plnú čiaru, pritom nepredchádzal, neobchádzal, neotáčal sa a ani neodbočoval,
  • obmedzil plynulosť v jazdnom pruhu, z ktorého sa chcel dostať preč.

Vodiči, ktorí sa správajú ako šofér zeleného auta, spôsobujú dlhšie kolóny a väčšie zdržanie. Tým, že sa snažia vtlačiť do kolóny, skôr či neskôr niektorého vodiča prinútia neplánovane pribrzdiť, čo pribrzdí aj vozidlá za ním. A ak sa vtlačia príliš agresívne, môže spôsobiť dopravnú nehodu.

Ak by aj medzi jazdnými pruhmi bola prerušovaná čiara, vodič zeleného auta bol povinný dať prednosť vozidlám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chcel preradiť.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, zmeniť náhle smer alebo rýchlosť jazdy.

striedave_radenie.jpgPovinné zipsovanie

Takzvané zipsovanie, oficiálne striedavé radenie do jazdného pruhu, má zmysel vždy na začiatku kolóny a nie na jej konci. Ak by sa zipsovalo na konci, kolóny na viacpruhových cestách by to zbytočne predlžovalo a premávka by bola spomalená v širšom okolí.

Použitie všetkých jazdných pruhov znižuje riziko, že autá v kolóne zablokujú predchádzajúce križovatky.

Vodiči musia zipsovať, keď to určuje dopravná značka, alebo ak sa v jednom z jazdných pruhov nachádza prekážka cestnej premávky.

"Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu," píše sa v definícii dopravnej značky Striedavé radenie (č. C 30).

Rovnaký spôsob musia vodiči použiť aj bez značky Striedavé radenie, ak je na ceste v niektorom z jazdných pruhov prekážka a zároveň nastala "súbežná jazda".

Súbežná jazda vzniká, ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním.

Dobrovoľné zipsovanie

Vodiči neraz zipsujú aj tam, kde to predpisy neprikazujú a kde sa dá jazdiť podľa pravidiel prednosti v jazde. Najmä na miestach, kde sa jazdné pruhy spájajú do jedného alebo v križovatkách, kde sa spájajú dve frekventované cesty.

Ak sú vodiči tolerantní a nikoho neobmedzujú a ani neohrozujú, vzájomné púšťanie sa pomáha zmenšovať kolóny a zdržanie.

Autá na natočenej ceste nezipsujú

Na ceste, ktorú natočil Michal, nejde o priestor, kde by sa dalo hovoriť o zipsovaní. Je to cesta s dvoma jazdnými pruhmi v jednom smere, na ktorú sa na niekoľkých miestach pripájajú iné cesty.

V čase dopravnej špičky tam vznikajú kolóny áut smerujúcich na konci cesty vľavo v smere do Vrakune a vpravo na výpadovku na Komárno.

Presúvanie vodičov z jedného pruhu do druhého nie je znakom zipsovania, ale snahy zaradiť sa do kolóny, ktorá smeruje tam, kde oni. Kolónu smerujúcu vľavo pritom brzdí častejšia červená, preto v nej autá častejšie stoja.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 043
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 644
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 128
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 764
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 282
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 275
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 177
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 390
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 291
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 181

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.