Spotreba v teste:
6,9 l/100km
Cena verzie od:
od 14.879 eur
Škoda Yeti má na danú triedu výborný pohon všetkých kolies ale vyššia investícia stojí za to len v krajnom prípade. Model 1,4 TSI jazdí celkom úsporne, svižne a hlavne cenou je v inej dimenzii ako diesel 4x4. Na cestách kde jazdí väčšina motoristov 99 percent času nám prišla benzínová verzia lepšia.
Rasťo ChválaZmenená tvár priniesla pomerne užitočnej škodovke nové kombinácie motorov s prevodovkami a niekoľko drobností.
Yeti má napríklad konečne cúvaciu kameru ako mnohé konkurenčné autá pred rokmi.
Na druhej strane, schopnosťami v teréne a pohonom všetkých kolies vytŕča medzi konkurenciou, čo môže byť viac než kamera na cúvanie.
V teste sme si posvietili na dve najlákavejšie verzie 2x4 a 4x4. Konkrétne na moderný prepĺňaný benzínový motor 1,4 TSI s predným pohonom a po novom najslabší diesel 2,0 TDI v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies.
Výbava pomotá hlavu
Škoda pre výraznejšie odlíšenie verzií ponúka Outdoor súpravu za 170 eur, ktorá je čisto kozmetickým doplnkom a nijako nepomáha autu v horších podmienkach.
Podstatnejšie rozdiely sú v technike a najmä cene. Možnosti vybavenia sú pomerne veľké a orientácia v ponuke ťažká.
K základným stupňom vybavenia pribudli balíky a ďalšie výbavy Smile a Mont Blanc.
Nad výberom a ponukou kombinácií môže rozbolieť hlava, preto sme radšej porovnali autá ako také.
Yeti 1,4 TSI a 2,0 TDI 4x4 sú dva automobilové svety, ale práve medzi nimi sa často motoristi rozhodujú.
FOTO-RASTISLAV CHVÁLA
Pocitmi láka benzínový Yeti
Slovenskí vodiči časom vytriezvejú z ošiaľu troch písmen „TDI“. Aj na testy začíname dostávať viac benzínových áut.
Je to dané aj nástupom preplňovaných benzínových motorov, ktoré dokážu aj ťahom od nízkych otáčok robiť dynamický „diesel efekt“.
S autami sme urobili takmer tisíc kilometrov a stále nám na cestách prišiel lepší benzínový motor. Bol tichší, auto pocitovo ľahšie na prednej náprave a aj prevody do mesta a okolia vhodnejšie.
Áno, s dieselom sa lepšie predbiehalo aj na štvorke, ale na treťom stupni to benzínový motor dieselu spočítal aj s drobnými.
Na rovnakých plášťoch bol pri opakovanom brzdení lepší benzín. Čím sme viac brzdili, tým bol rozdiel v brzdnej dráhe väčší.
Ak by mali rozhodnúť len pocity z jazdy, odporúčali by sme benzínový motor 1,4 TSI.
FOTO – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Malý rozdiel v spotrebe
Jazdou v teréne sme zistili, že Outdoor súprava je v podstate zbytočná investícia a Yeti je pekné auto aj bez nej. Nič zásadne praktické totiž neprináša.
Benzínová verzia 1,4 TSI s predným pohonom dynamicky plne vyhovuje a má výbornú spotrebu 6,9 litra.
Dvojlitrový diesel 2,0 TDI (81 kW) musel hnať všetky štyri kolesá a o 130 kilogramov ťažšie auto, takže v spotrebe bol sotva o liter lepší.
V rovnakej výbave je medzi 1,4 TSI a 2,0 TDI 4x4 odstup 3 120 eur. Pri zanedbateľnom rozdiele v spotrebe je teda na motoristovi, či 4x4 skutočne potrebuje.
Kvitujeme však, že Škoda pripravila s pohonom 4x4 aj prístupnejšiu verziu so slabším dieselom, než sú 103 a 125 kW verzie. Tam však treba oželieť dynamiku, pretože najslabší diesel je na úrovni 1,4 TSI.
Pohon 4x4 treba len do extrému
Navlas rovnaké obutie nám dovolilo rukolapne vyskúšať rozdiel medzi pohonom jednej alebo dvoch náprav.
Pohonom všetkých kolies nezískate ani svetlú výšku ani lepšie prejazdové uhly. Po lesných cestách, lúkach a veľkých nerovnostiach totiž prejdete aj s predným pohonom.
Verzie 4x4 sú dnes lákadlom a Škoda Yeti má veľmi dobre urobený pohon aj so zjazdovým asistentom, ktorý funguje tiež bez zaradeného prevodového stupňa.
Štvorky skutočne využijú poľovníci alebo užívatelia, ktorí používajú auto na výjazdoch do strminy a mimo ciest štandardného profilu.
Vyšiel do tretiny kopca
Obe Škody Yeti obuté do rovnakých pneumatík sme zobrali na vlhký strmý kopec, ktorý verzia 4x4 zdolala len tesne.
Na päťdesiat metrov dlhom stúpaní vyšla Škoda Yeti s predným pohonom sotva do tretiny. Presne to je priestor, kde sa Yeti 4x4 oplatí a má význam investovať do pohonu a teda aj do naftového motora.
Kým k tomu nedôjde je Škoda Yeti 4x4 zbytočná.
Verzia s benzínovým motorom o niečo lepšie brzdí a v zákrutách pohotovejšie zatáča.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Škoda Yeti | Škoda Yeti 4x4 |
Motor | 1,4 TSI | 2,0 TDI |
Prevodovka | presná dobre odstupňovaná, vysoká kvalita radenia | presná dobre odstupňovaná, vysoká kvalita radenia |
Podvozok | cítiť ľahkosť, dobre tlmí nerovnosti a patrí medzi top v triede | tiež pracuje veľmi dobre, akurát cítiť väčšie prepruženie na nerovnostiach, tiež patrí medzi lepšie v triede |
Interiér | jednoduchý a prehľadný bez výstrelkov, typická Škoda | jednoduchý a prehľadný bez výstrelkov, typická Škoda |
Posed vodiča a výhľad | dobrý výhľad z miesta vodiča, akurát divný uhol stĺpika volantu, treba si vyskúšať pred kúpou, či posed vyhovuje | dobrý výhľad z miesta vodiča, akurát divný uhol stĺpika volantu, treba si vyskúšať pred kúpou, či posed vyhovuje |
Ovládanie palubného systému/navigácie | bez navigácie, ovládanie palubného systému z volantu, prehľadný palubný počítač | dobre aktualizovaná navigácia, trochu neprehľadné zobrazenie navigácie, český jazyk, zaujímavý výber písmen pri zadávaní adries, príkazy z navigácie aj na displeji palubného počítača čo je výborné |
Jazyk auta/navigácie | český/ nie je | český/český |
Grafika displejov a zobrazovanie | účelné a jednoducho prehľadné | účelné a jednoducho prehľadné |
Predné svetlá technika a účinok | halogénové, výborný | kombinácia xenón a halogén slušný výsledok |
Odomykanie/vstup do auta | kľúč, centrálne a diaľkové zamykanie, samostatné tlačidlo na kufor | kľúč, centrálne a diaľkové zamykanie, samostatné tlačidlo na kufor |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | vyššie auto, pohodlné nastupovanie, pozor na hlavu vzadu, na nohy slušné miesto | vyššie auto, pohodlné nastupovanie, pozor na hlavu vzadu, na nohy slušné miesto |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | manuálne, výškovo nastaviteľné sedadlá vpredu, bedrová opierka nastaviteľná aj u spolujazdca | manuálne, výškovo nastaviteľné sedadlá vpredu, bedrová opierka nastaviteľná aj u spolujazdca |
Sklápanie operadiel v druhom rade | tri samostatne posúvateľné aj vyklápateľné sedadlá, krajné majú nastaviteľný sklon operadla | tri samostatne posúvateľné aj vyklápateľné sedadlá, krajné majú nastaviteľný sklon operadla |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | v skutku veľa doplnkov, háčiky a posuvné lišty, zádržný systém, asi najlepšie možnosti v triede, vysoká nakladacia hrana | v skutku veľa doplnkov, háčiky a posuvné lišty, zádržný systém, asi najlepšie možnosti v triede, vysoká nakladacia hrana |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca súprava | lepiaca súprava |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | príjemné zatváranie kufra, prahy mažú nohavice, ostrekovač aj kapota úplne praktické, nádrž klasické veko | príjemné zatváranie kufra, prahy mažú nohavice, ostrekovač aj kapota úplne praktické, nádrž klasické veko |
Vnútorné rozmery batožinového priestoru v porovnaní s konkurenciou
automobil | Škoda Yeti | Mitsubishi ASX | Suzuki S-Cross |
nakladacia hrana von (mm) | 760 | 785 | 640 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 170 | 65 | 0-100 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1005/1270 | 1015/1360 | 1030/1280 |
výška kufra po roletu (mm) | 480 | 460 | 440 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 840/990 | 760/1080 | 850/980 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 760/1520 | 815/1610 | 770/1550 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1380 | 1305 | 1260 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1460 | 1460 | 1410 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1070 | 1005 | 1000-1050 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 470 | 505 | 470 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1370 | 1320 | 1320 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1445 | 1440 | 1400 |
výška krajné sedadlá (mm) | 1050 | 960 | 890 |
výška stredné sedadlo (mm) | 1050 | 940 | 890 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 430/420 | 475/540 | 480/480 |