Škoda Yeti Rasťo Chvála
1,4 TSI GreenTec
Spotreba v teste:
6,9 l/100km
Cena verzie od:
od 14.879 eur
NÁŠ NÁZOR:
Škoda Yeti má na danú triedu výborný pohon všetkých kolies ale vyššia investícia stojí za to len v krajnom prípade. Model 1,4 TSI jazdí celkom úsporne, svižne a hlavne cenou je v inej dimenzii ako diesel 4x4. Na cestách kde jazdí väčšina motoristov 99 percent času nám prišla benzínová verzia lepšia.
Zmenená tvár priniesla pomerne užitočnej škodovke nové kombinácie motorov s prevodovkami a niekoľko drobností.
Yeti má napríklad konečne cúvaciu kameru ako mnohé konkurenčné autá pred rokmi.
Na druhej strane, schopnosťami v teréne a pohonom všetkých kolies vytŕča medzi konkurenciou, čo môže byť viac než kamera na cúvanie.
V teste sme si posvietili na dve najlákavejšie verzie 2x4 a 4x4. Konkrétne na moderný prepĺňaný benzínový motor 1,4 TSI s predným pohonom a po novom najslabší diesel 2,0 TDI v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies.
Výbava pomotá hlavuŠkoda pre výraznejšie odlíšenie verzií ponúka Outdoor súpravu za 170 eur, ktorá je čisto kozmetickým doplnkom a nijako nepomáha autu v horších podmienkach.
Podstatnejšie rozdiely sú v technike a najmä cene. Možnosti vybavenia sú pomerne veľké a orientácia v ponuke ťažká.
K základným stupňom vybavenia pribudli balíky a ďalšie výbavy Smile a Mont Blanc.
Nad výberom a ponukou kombinácií môže rozbolieť hlava, preto sme radšej porovnali autá ako také.
Yeti 1,4 TSI a 2,0 TDI 4x4 sú dva automobilové svety, ale práve medzi nimi sa často motoristi rozhodujú.
Jediným výrazným hendikepom verzie s predným pohonom je podľa očakávania strmý kopec na blatistom podklade. So 4x4 vyjdete navrch a s pohonom prednej nápravy sotva do tretiny.
FOTO-RASTISLAV CHVÁLA
Pocitmi láka benzínový YetiSlovenskí vodiči časom vytriezvejú z ošiaľu troch písmen „TDI“. Aj na testy začíname dostávať viac benzínových áut.
Je to dané aj nástupom preplňovaných benzínových motorov, ktoré dokážu aj ťahom od nízkych otáčok robiť dynamický „diesel efekt“.
S autami sme urobili takmer tisíc kilometrov a stále nám na cestách prišiel lepší benzínový motor. Bol tichší, auto pocitovo ľahšie na prednej náprave a aj prevody do mesta a okolia vhodnejšie.
Áno, s dieselom sa lepšie predbiehalo aj na štvorke, ale na treťom stupni to benzínový motor dieselu spočítal aj s drobnými.
Na rovnakých plášťoch bol pri opakovanom brzdení lepší benzín. Čím sme viac brzdili, tým bol rozdiel v brzdnej dráhe väčší.
Ak by mali rozhodnúť len pocity z jazdy, odporúčali by sme benzínový motor 1,4 TSI.
Verzia Outdoor má masívne plasty na nárazníkoch. Je to len vizuálna vec bez reálneho praktického významu.
FOTO – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Malý rozdiel v spotrebeJazdou v teréne sme zistili, že Outdoor súprava je v podstate zbytočná investícia a Yeti je pekné auto aj bez nej. Nič zásadne praktické totiž neprináša.
Benzínová verzia 1,4 TSI s predným pohonom dynamicky plne vyhovuje a má výbornú spotrebu 6,9 litra.
Dvojlitrový diesel 2,0 TDI (81 kW) musel hnať všetky štyri kolesá a o 130 kilogramov ťažšie auto, takže v spotrebe bol sotva o liter lepší.
V rovnakej výbave je medzi 1,4 TSI a 2,0 TDI 4x4 odstup 3 120 eur. Pri zanedbateľnom rozdiele v spotrebe je teda na motoristovi, či 4x4 skutočne potrebuje.
Kvitujeme však, že Škoda pripravila s pohonom 4x4 aj prístupnejšiu verziu so slabším dieselom, než sú 103 a 125 kW verzie. Tam však treba oželieť dynamiku, pretože najslabší diesel je na úrovni 1,4 TSI.
Praktickým sedadlám už chýba len jediné, aby bolo stredné rovnako široké ako krajné sedadlá.
FOTO – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Pohon 4x4 treba len do extrémuNavlas rovnaké obutie nám dovolilo rukolapne vyskúšať rozdiel medzi pohonom jednej alebo dvoch náprav.
Pohonom všetkých kolies nezískate ani svetlú výšku ani lepšie prejazdové uhly. Po lesných cestách, lúkach a veľkých nerovnostiach totiž prejdete aj s predným pohonom.
Verzie 4x4 sú dnes lákadlom a Škoda Yeti má veľmi dobre urobený pohon aj so zjazdovým asistentom, ktorý funguje tiež bez zaradeného prevodového stupňa.
Štvorky skutočne využijú poľovníci alebo užívatelia, ktorí používajú auto na výjazdoch do strminy a mimo ciest štandardného profilu.
Pred kúpou si vyskúšajte, či vám pasuje netradične strmý uhol osi volantu. Nad výberom výbavy strávite veľa času. FOTO – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Vyšiel do tretiny kopcaObe Škody Yeti obuté do rovnakých pneumatík sme zobrali na vlhký strmý kopec, ktorý verzia 4x4 zdolala len tesne.
Na päťdesiat metrov dlhom stúpaní vyšla Škoda Yeti s predným pohonom sotva do tretiny. Presne to je priestor, kde sa Yeti 4x4 oplatí a má význam investovať do pohonu a teda aj do naftového motora.
Kým k tomu nedôjde je Škoda Yeti 4x4 zbytočná.
Verzia s benzínovým motorom o niečo lepšie brzdí a v zákrutách pohotovejšie zatáča.
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Škoda Yeti
Škoda Yeti 4x4
Motor
1,4 TSI
2,0 TDI
Prevodovka
presná dobre odstupňovaná, vysoká kvalita radenia
presná dobre odstupňovaná, vysoká kvalita radenia
Podvozok
cítiť ľahkosť, dobre tlmí nerovnosti a patrí medzi top v triede
tiež pracuje veľmi dobre, akurát cítiť väčšie prepruženie na nerovnostiach, tiež patrí medzi lepšie v triede
Interiér
jednoduchý a prehľadný bez výstrelkov, typická Škoda
jednoduchý a prehľadný bez výstrelkov, typická Škoda
Posed vodiča a výhľad
dobrý výhľad z miesta vodiča, akurát divný uhol stĺpika volantu, treba si vyskúšať pred kúpou, či posed vyhovuje
dobrý výhľad z miesta vodiča, akurát divný uhol stĺpika volantu, treba si vyskúšať pred kúpou, či posed vyhovuje
Ovládanie palubného systému/navigácie
bez navigácie, ovládanie palubného systému z volantu, prehľadný palubný počítač
dobre aktualizovaná navigácia, trochu neprehľadné zobrazenie navigácie, český jazyk, zaujímavý výber písmen pri zadávaní adries, príkazy z navigácie aj na displeji palubného počítača čo je výborné
Jazyk auta/navigácie
český/ nie je
český/český
Grafika displejov a zobrazovanie
účelné a jednoducho prehľadné
účelné a jednoducho prehľadné
Predné svetlá technika a účinok
halogénové, výborný
kombinácia xenón a halogén slušný výsledok
Odomykanie/vstup do auta
kľúč, centrálne a diaľkové zamykanie, samostatné tlačidlo na kufor
kľúč, centrálne a diaľkové zamykanie, samostatné tlačidlo na kufor
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
vyššie auto, pohodlné nastupovanie, pozor na hlavu vzadu, na nohy slušné miesto
vyššie auto, pohodlné nastupovanie, pozor na hlavu vzadu, na nohy slušné miesto
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
manuálne, výškovo nastaviteľné sedadlá vpredu, bedrová opierka nastaviteľná aj u spolujazdca
manuálne, výškovo nastaviteľné sedadlá vpredu, bedrová opierka nastaviteľná aj u spolujazdca
Sklápanie operadiel v druhom rade
tri samostatne posúvateľné aj vyklápateľné sedadlá, krajné majú nastaviteľný sklon operadla
tri samostatne posúvateľné aj vyklápateľné sedadlá, krajné majú nastaviteľný sklon operadla
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
v skutku veľa doplnkov, háčiky a posuvné lišty, zádržný systém, asi najlepšie možnosti v triede, vysoká nakladacia hrana
v skutku veľa doplnkov, háčiky a posuvné lišty, zádržný systém, asi najlepšie možnosti v triede, vysoká nakladacia hrana
Rezervné koleso - prístup
lepiaca súprava
lepiaca súprava
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
príjemné zatváranie kufra, prahy mažú nohavice, ostrekovač aj kapota úplne praktické, nádrž klasické veko
príjemné zatváranie kufra, prahy mažú nohavice, ostrekovač aj kapota úplne praktické, nádrž klasické veko
Vnútorné rozmery batožinového priestoru v porovnaní s konkurenciouautomobil
Škoda Yeti
Mitsubishi ASX
Suzuki S-Cross
nakladacia hrana von (mm)
760
785
640
nakladacia hrana dnu (mm)
170
65
0-100
šírka kufra min./maximálna (mm)
1005/1270
1015/1360
1030/1280
výška kufra po roletu (mm)
480
460
440
nakladací otvor výška/šírka(mm)
840/990
760/1080
850/980
dĺžka kufra min./max (mm)
760/1520
815/1610
770/1550
Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)
1380
1305
1260
šírka lakte vpredu (mm)
1460
1460
1410
výška na hlavu šofér max. (mm)
1070
1005
1000-1050
dĺžka sedáku šofér (mm)
470
505
470
šírka v ramenách vzadu (mm)
1370
1320
1320
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1445
1440
1400
výška krajné sedadlá (mm)
1050
960
890
výška stredné sedadlo (mm)
1050
940
890
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
430/420
475/540
480/480