Spotreba v teste:
5,3-6,0 l/100 km
Cena verzie od:
od 16.890 eur
Faceliftovaný Opel Meriva absolvoval svetovú premiéru začiatkom tohto roka na autosalóne v Bruseli.
Opel navrhol Merivu, podľa vlastných vyjadrení, pre mladé rodiny a aktívnych dôchodcov.
Minimum vonkajších zmien reprezentuje nová predná časť, v ktorej nájdeme prvky z modelu Insignia. Napríklad chrómovanú prednú masku a nový dizajn svetlometov.
Protismerné dvere neohúria
Asi najcharakteristickejšiu črtu v podobe protismerne otváraných zadných dverí si Meriva zachovala.
Výrobca odôvodňuje netradičné riešenie napríklad lepším prístupom pri usádzaní detí do detskej autosedačky.
To sme síce neskúšali, ale protismerné dvere nám neprišli ako praktické riešenie.
Pri voľnom okolí auta sme dvere otvorili až do 90 stupňov, čo značne uľahčuje nastupovanie. Je to však spôsobené výrazným otvorením dverí a nie ich protismernou orientáciou.
Naopak, v typicky úzkych slovenských parkovacích boxoch, kde nie je priestor na dostatočné otvorenie dverí, sa dozadu nastupuje horšie ako v prípade auta s klasickými dverami.

Interiér oplýva odkladacími priestormi
Nemecká značka sa v prípade vynoveného modelu hrdí až 32 odkladacími boxmi v interiéri.
Priehradky vo dverách sú praktické a zmestí sa do nich aj fľaša s vodou.
Iné nám prídu zbytočné a svojimi rozmermi a umiestnením v praxi nepoužiteľné. Akoby výrobca sledoval kvantitu namiesto kvality.
Veľkou variabilitou a počtom odkladacích priestorov oplýva stredová opierka. V praxi sme však využili maximálne dva boxy z jej ponuky.
Stačilo by jednoduchšie a hlavne intuitívnejšie riešenie, variabilná stredová opierka od Oplu nám nepasovala do ruky.
Výhľadu a posedu v aute niet čo vyčítať, ale sedačky sú stavané pre silnejšie postavy.
Vzdialenosť bočného vedenia jednej a druhej strany sedadla, spolu so šmykľavejším povrchom sedačky, nútil pevnejšie zvierať volant pri vyšších bočných preťaženiach.
Vzadu po sklopení stredného sedadla vzniknú dve kreslá, ktoré po ich posunutí do stredu a dozadu ponúknu viac priestoru pre pasažierov.

Silnou stránkou je krútiaci moment
Čo nás potešilo a považujeme za oveľa dôležitejšie, bolo správanie sa Opla na nie vždy ideálnych slovenských cestách.
V teste sme mali možnosť vyskúšať nový dieselový štvorvalec s objemom 1,6 litra v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Výkon 100 kW a krútiaci moment 320 Nm sľubovali dobré dynamické vlastnosti. A tie aj model nemeckého výrobcu mal.
Vrchol maximálneho krútiaceho momentu v 2000 otáčkach bolo cítiť, a tak nebolo potrebné auto vytáčať a zbytočne podraďovať pri predbiehaní.
Diesel ukázal svoju úspornú stránku v meste, kde sme priemernú spotrebu zrazili na slušných 5,3 litra na sto kilometrov. Reálnu kombinovanú spotrebu odhadujeme pod päť litrov.
Počas testu absolvovala Meriva osemsto kilometrovú cestu diaľničným tempom a to zdvihlo celkovú spotrebu na šesť litrov.

Podvozok motoru stíha aj na horších cestách
Krátky výlet okresnými cestami nám odhalil dobré odhlučnenie podvozka a motora. Netvrdíme, že sme sedeli v prémiovom aute, ale chvíľami to vyzeralo akoby sme nesedeli ani v Merive.
Vozidlo pôsobilo pevne, bez rôznych pazvukov absorbovalo rázy od nerovností a ochotne zvládlo prejazd zákruty v tempe, za ktoré by sa nehanbilo ani športovejšie ladené auto.
To výrazne zvyšovalo komfort jazdy a posádka vrátane šoféra subjektívne nevnímala rýchlosť. Až pohľad na tachometer vzbudil rešpekt z malého vanu.
Počas takmer letných teplôt nás pri prejazde jednoznačne limitovali zimné pneumatiky testovaného modelu.
Podvozok sa k svojim limitom nepribližoval a jediné, čo mu vyčítame je, že nás až priveľmi odfiltroval od diania na ceste.
Pri dynamickom prejazde zákruty predsa len priniesol nejakú spätnú väzbu a nemôžeme povedať, že by sme sa v Merive cítili neisto.

Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Opel Meriva |
Verzia | 1,6 CDTI |
Motor | (diesel; štvorvalec; 1598 cm3; priame vstrekovanie paliva Common-Rail a prepĺňanie turbodúchadlom s variabilnou geometriou turbíny VGT |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 100(136)/3500-4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 320/2000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 9,9/10,9 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 47,09 – dlhšia brzdná dráha je spôsobené kombináciou teploty 19 stupňov a zimných gúm |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,57 na treťom prevodovom stupni |
5,21 na štvrtom prevodovom stupni | |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1600 na šiestom prevodovom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2300 na šiestom prevodovom stupni |
Stav tachometra (km) | 5049 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,4/5,3-6,0 zvýšená spotreba v teste spôsobená jazdou diaľničnými rýchlosťami, v meste sme dokázali jazdiť za 5,3 l/100km, odhadovaná reálna kombinovaná spotreba je pod 5,0 l/100km |
Objem palivovej nádrže (l) | 54 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 757 (pri menšom podiele diaľníc považujeme 900 km za reálny dojazd) |
Typ a rozmer pneumatík | Michelin Alpin 225/45 r17 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1518/522 |
Objem batožinového priestoru (l) | 400/1500 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2644; 4288; 1994; 1615 |
Motor | pružný, dobrá reakcia na plyn a dobre odhlučnený pri akcelerácii aj ustálenej diaľničnej rýchlosti |
Prevodovka | dobrá kvalita radenia, niekedy sme netrafili piaty stupeň na prvýkrát, vyžaduje dôsledne posunúť radiacu páku pri radení smerom k spolujazdcovi |
Podvozok | veľmi dobre odhlučnený, pri prejazde nerovnosti sa neozýva nepríjemný buchot, pri 20 stupňových denných teplotách skôr ako podvozok nestíhali jazdnými vlastnosťami zimné gumy testovacieho modelu |
Interiér | v interiéri nájdeme až 32 odkladacích boxov, niektoré sú praktické a dobre tvarované, ako napríklad tie v predných dverách, niektoré sú zbytočné a v praxi ťažko použiteľné, variabilná lakťová opierka ponúka množstvo nastavení a odkladacích priestorov, ale vôbec nám nepasovala do ruky, na palubnej doske sa nachádza priveľa neprehľadných ovládacích prvkov |
Posed vodiča a výhľad | dobrý výhľad dopredu a do strán aj napriek dvojitému A stĺpiku, |
Ovládanie palubného systému/navigácie | páčkou na volante - jednoduché/ ovládače na palubnej doske, menu je prehľadné, ale ovládačov na palubnej doske je veľa a pre šoféra venujúceho sa jazde je to neprehľadné a odvádza to pozornosť |
Jazyk auta/navigácie | svk/svk |
Grafika displejov a zobrazovanie | palubný počítač má jednoduché červené podsvietenie, grafika navigácie nie je zlá, ale jej farebné kombinácie nepovažujeme za oku lahodiace |
Predné svetlá technika a účinok | halogénové adaptívne predné svetlomety AFL sa v zákrutách natáčajú až do 15 stupňov, v ostrých zákrutách sa aktivuje aj dodatočné bočné osvetlenie, na halogén slušná účinnosť |
Odomykanie/vstup do auta | klasický kľúč, diaľkové centrál |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | dvere sa otvárajú o 90 stupňov vpredu aj vzadu, v úzkych parkovacích boxoch nákupných centier, kde sa nedajú dvere dostatočne otvoriť sa hlavne dozadu nastupuje a vystupuje horšie |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | vpredu mechanika a výškovo nastaviteľné obe sedadlá, vzadu po sklopení stredného sedadla vzniknú dve kreslá, ktoré možno posunúť dozadu a do stredu, čím vznikne viac miesta pre pasažierov |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kufra aj z kabíny |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | dvojité dno, háčik na 3 kg nákup, odkladací box, sieťka na upevnenie drobnej batožiny |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca sada |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | klasický uzáver nádrže, pri ostrekovači sú káble lepšie chránené ako v Merive pred faceliftom, hrdlo ostrekovača je však úzke, ochranná guma na prahoch aj dverách, prahy ostávali pomerne čisté |