Opel Meriva
1,6 CDTI
Spotreba v teste:
5,3-6,0 l/100 km
Cena verzie od:
od 16.890 eur
NÁŠ NÁZOR: Každému je jasné, že Meriva nie je športové auto, ale malý van. Má však dobré dynamické vlastnosti.
Diesel je ideálny pre dlhšie rodinné výlety a ak si aj s pribúdajúcim počtom kilometrov podvozok udrží svoje kvality, potom je pre slovenské cesty ako stvorený.
Faceliftovaný Opel Meriva absolvoval svetovú premiéru začiatkom tohto roka na autosalóne v Bruseli.
Opel navrhol Merivu, podľa vlastných vyjadrení, pre mladé rodiny a aktívnych dôchodcov.
Minimum vonkajších zmien reprezentuje nová predná časť, v ktorej nájdeme prvky z modelu Insignia. Napríklad chrómovanú prednú masku a nový dizajn svetlometov.
Protismerné dvere neohúriaAsi najcharakteristickejšiu črtu v podobe protismerne otváraných zadných dverí si Meriva zachovala.
Výrobca odôvodňuje netradičné riešenie napríklad lepším prístupom pri usádzaní detí do detskej autosedačky.
To sme síce neskúšali, ale protismerné dvere nám neprišli ako praktické riešenie.
Pri voľnom okolí auta sme dvere otvorili až do 90 stupňov, čo značne uľahčuje nastupovanie. Je to však spôsobené výrazným otvorením dverí a nie ich protismernou orientáciou.
Naopak, v typicky úzkych slovenských parkovacích boxoch, kde nie je priestor na dostatočné otvorenie dverí, sa dozadu nastupuje horšie ako v prípade auta s klasickými dverami.
Variabilitou vyniká najmä zadná časť kabíny. Po sklopení stredného sedadla sa krajné dajú posunúť dozadu a do stredu.
Interiér oplýva odkladacími priestormiNemecká značka sa v prípade vynoveného modelu hrdí až 32 odkladacími boxmi v interiéri.
Priehradky vo dverách sú praktické a zmestí sa do nich aj fľaša s vodou.
Iné nám prídu zbytočné a svojimi rozmermi a umiestnením v praxi nepoužiteľné. Akoby výrobca sledoval kvantitu namiesto kvality.
Veľkou variabilitou a počtom odkladacích priestorov oplýva stredová opierka. V praxi sme však využili maximálne dva boxy z jej ponuky.
Stačilo by jednoduchšie a hlavne intuitívnejšie riešenie, variabilná stredová opierka od Oplu nám nepasovala do ruky.
Výhľadu a posedu v aute niet čo vyčítať, ale sedačky sú stavané pre silnejšie postavy.
Vzdialenosť bočného vedenia jednej a druhej strany sedadla, spolu so šmykľavejším povrchom sedačky, nútil pevnejšie zvierať volant pri vyšších bočných preťaženiach.
Vzadu po sklopení stredného sedadla vzniknú dve kreslá, ktoré po ich posunutí do stredu a dozadu ponúknu viac priestoru pre pasažierov.
Cez protismerné dvere sa obyčajne nastupuje dobre, ale v úzkych parkovacích priestoroch je nastupovanie zložitejšie ako v prípade bežných dverí.
Silnou stránkou je krútiaci momentČo nás potešilo a považujeme za oveľa dôležitejšie, bolo správanie sa Opla na nie vždy ideálnych slovenských cestách.
V teste sme mali možnosť vyskúšať nový dieselový štvorvalec s objemom 1,6 litra v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Výkon 100 kW a krútiaci moment 320 Nm sľubovali dobré dynamické vlastnosti. A tie aj model nemeckého výrobcu mal.
Vrchol maximálneho krútiaceho momentu v 2000 otáčkach bolo cítiť, a tak nebolo potrebné auto vytáčať a zbytočne podraďovať pri predbiehaní.
Diesel ukázal svoju úspornú stránku v meste, kde sme priemernú spotrebu zrazili na slušných 5,3 litra na sto kilometrov. Reálnu kombinovanú spotrebu odhadujeme pod päť litrov.
Počas testu absolvovala Meriva osemsto kilometrovú cestu diaľničným tempom a to zdvihlo celkovú spotrebu na šesť litrov.
Posádka Merivy subjektívne nevníma rýchlosť, až pohľad na tachometer vzbudí rešpekt z malého vanu.
Podvozok motoru stíha aj na horších cestáchKrátky výlet okresnými cestami nám odhalil dobré odhlučnenie podvozka a motora. Netvrdíme, že sme sedeli v prémiovom aute, ale chvíľami to vyzeralo akoby sme nesedeli ani v Merive.
Vozidlo pôsobilo pevne, bez rôznych pazvukov absorbovalo rázy od nerovností a ochotne zvládlo prejazd zákruty v tempe, za ktoré by sa nehanbilo ani športovejšie ladené auto.
To výrazne zvyšovalo komfort jazdy a posádka vrátane šoféra subjektívne nevnímala rýchlosť. Až pohľad na tachometer vzbudil rešpekt z malého vanu.
Počas takmer letných teplôt nás pri prejazde jednoznačne limitovali zimné pneumatiky testovaného modelu.
Podvozok sa k svojim limitom nepribližoval a jediné, čo mu vyčítame je, že nás až priveľmi odfiltroval od diania na ceste.
Pri dynamickom prejazde zákruty predsa len priniesol nejakú spätnú väzbu a nemôžeme povedať, že by sme sa v Merive cítili neisto.
Kokpit je príjemný, jeho nevýhodou je veľké množstvo ovládacích prvkov, v ktorých sa počas jazdy ťažko orientuje.
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Opel Meriva
Verzia
1,6 CDTI
Motor
(diesel; štvorvalec; 1598 cm3; priame vstrekovanie paliva Common-Rail a prepĺňanie turbodúchadlom s variabilnou geometriou turbíny VGT
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
100(136)/3500-4000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
320/2000
Typ prevodovky/počet stupňov
manuál/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
9,9/10,9
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
47,09 – dlhšia brzdná dráha je spôsobené kombináciou teploty 19 stupňov a zimných gúm
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
4,57 na treťom prevodovom stupni
5,21 na štvrtom prevodovom stupni
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
1600 na šiestom prevodovom stupni
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
2300 na šiestom prevodovom stupni
Stav tachometra (km)
5049
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
4,4/5,3-6,0 zvýšená spotreba v teste spôsobená jazdou diaľničnými rýchlosťami, v meste sme dokázali jazdiť za 5,3 l/100km, odhadovaná reálna kombinovaná spotreba je pod 5,0 l/100km
Objem palivovej nádrže (l)
54
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
757 (pri menšom podiele diaľníc považujeme 900 km za reálny dojazd)
Typ a rozmer pneumatík
Michelin Alpin 225/45 r17
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1518/522
Objem batožinového priestoru (l)
400/1500
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2644; 4288; 1994; 1615
Motor
pružný, dobrá reakcia na plyn a dobre odhlučnený pri akcelerácii aj ustálenej diaľničnej rýchlosti
Prevodovka
dobrá kvalita radenia, niekedy sme netrafili piaty stupeň na prvýkrát, vyžaduje dôsledne posunúť radiacu páku pri radení smerom k spolujazdcovi
Podvozok
veľmi dobre odhlučnený, pri prejazde nerovnosti sa neozýva nepríjemný buchot, pri 20 stupňových denných teplotách skôr ako podvozok nestíhali jazdnými vlastnosťami zimné gumy testovacieho modelu
Interiér
v interiéri nájdeme až 32 odkladacích boxov, niektoré sú praktické a dobre tvarované, ako napríklad tie v predných dverách, niektoré sú zbytočné a v praxi ťažko použiteľné, variabilná lakťová opierka ponúka množstvo nastavení a odkladacích priestorov, ale vôbec nám nepasovala do ruky, na palubnej doske sa nachádza priveľa neprehľadných ovládacích prvkov
Posed vodiča a výhľad
dobrý výhľad dopredu a do strán aj napriek dvojitému A stĺpiku,
Ovládanie palubného systému/navigácie
páčkou na volante - jednoduché/ ovládače na palubnej doske, menu je prehľadné, ale ovládačov na palubnej doske je veľa a pre šoféra venujúceho sa jazde je to neprehľadné a odvádza to pozornosť
Jazyk auta/navigácie
svk/svk
Grafika displejov a zobrazovanie
palubný počítač má jednoduché červené podsvietenie, grafika navigácie nie je zlá, ale jej farebné kombinácie nepovažujeme za oku lahodiace
Predné svetlá technika a účinok
halogénové adaptívne predné svetlomety AFL sa v zákrutách natáčajú až do 15 stupňov, v ostrých zákrutách sa aktivuje aj dodatočné bočné osvetlenie, na halogén slušná účinnosť
Odomykanie/vstup do auta
klasický kľúč, diaľkové centrál
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
dvere sa otvárajú o 90 stupňov vpredu aj vzadu, v úzkych parkovacích boxoch nákupných centier, kde sa nedajú dvere dostatočne otvoriť sa hlavne dozadu nastupuje a vystupuje horšie
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
vpredu mechanika a výškovo nastaviteľné obe sedadlá, vzadu po sklopení stredného sedadla vzniknú dve kreslá, ktoré možno posunúť dozadu a do stredu, čím vznikne viac miesta pre pasažierov
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kufra aj z kabíny
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
dvojité dno, háčik na 3 kg nákup, odkladací box, sieťka na upevnenie drobnej batožiny
Rezervné koleso - prístup
lepiaca sada
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
klasický uzáver nádrže, pri ostrekovači sú káble lepšie chránené ako v Merive pred faceliftom, hrdlo ostrekovača je však úzke, ochranná guma na prahoch aj dverách, prahy ostávali pomerne čisté