SME
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Skúšali sme pneumatiku Michelin pre budúcu zimu

Zima je v Európe miernejšia a pneumatikárske firmy na to reagujú vývojom nových zmesí a tvarov plášťov.

(Zdroj: Michelin)

Zašli sme do Rakúska vyskúšať novú generáciu zimných pneumatík spoločnosti Michelin, ktoré sa na trhu ukážu na budúcu sezónu.

Nepočítajú len so závejmi, ale predovšetkým s vymrznutými, suchými i mokrými cestami, na ktorých sa stáva najviac zimných nehôd .

Vývoj podľa štýlu jazdy a počasia

Poprední výrobcovia sa zamerali na sledovanie počasia a predovšetkým štýlu jazdy vodičov z rôznych kútov Európy.

Michelin investuje veľa peňazí do škatuliek, ktoré pripomínajú špeciálny dátový systém pretekárskych vozidiel.

Zaznamenáva správanie každého vodiča. Zrýchlenie, brzdenie, zatáčanie, miesto kde sa pohybuje a ďalšie drobnosti.

Po celej Európe sa pohybuje tritisíc vybraných vodičov, ktorí zbierajú dáta.

Michelin potom dáta študuje a zisťuje, na aké oblasti je potrebné sústrediť sa pri vývoji nových pneumatík.

Podľa analýzy Michelinu a Univerzity VUFO v Drážďanoch, až 92 percent dopravných nehôd v zime sa stane za suchých alebo mokrých podmienok.

Iba 8 percenz nehôd sa v zime stane na zasnežených či zľadovatených vozovkách.

Je to celkom logické, pretože väčšina vodičov na snehu a ľade jazdí extrémne pomaly. Naopak na mokrej a suchej ceste idú výrazne rýchlejšie.

Dezén zlepšuje trakciu na snehu

Nová generácia pneumatiky Michelin Pilot Alpin 5 by mala vynikať vynikajúcou priľnavosťou na mokrom a suchom povrchu pri zachovaní dobrých záberových vlastností na ceste.

Ak si hovoríte, že vám dizajn dezénu niečo pripomína, tak nie ste ďaleko. Spomeňte si na Eagle F1. Dôvod je jednoduchý - tento typ dezénu poskytuje najlepší záber na snehu.

Alpin 5 sa vyznačuje hlboko prerezaným smerovým dezénom so špeciálne prispôsobenými dezénovými blokmi a pomerom prerezania, ktorý je o 17 percent vyšší ako v prípade predchádzajúcej generácie.

Pneumatiky vytvára efekt ozubeného kolesa. Špeciálne bočné drážky odvádzajú vodu preč z kontaktnej plochy a znižujú riziko vzniku aquaplaningu.

Lamely fungujú ako tisíce malých pazúrikov, ktoré priľnú k povrchu a zaisťujú efektívny záber. Tento efekt je o to účinnejší, o koľko je vyšší počet tvarovaných lamiel.

V porovnaní so svojimi predchodcami má nová pneumatika MICHELIN Alpin 5 o 12 percent viac dezénových blokov, o 16 percent viac lamiel a o 17 percent vyšší pomer prerezania.

Magická zmes

Aby zmes gumy dobre priliehala k studenému - mokrému povrchu, musí obsahovať veľké množstvo siliky. Michelin pridal do zmesi gumy zimných pneumatík funkčné elastoméry. Tento postup sa nazýva technológia inovačnej zmesi gumy.

Úlohou funkčných elastomérov je prostredníctvom vyššieho pomeru zmesi siliky zaručiť, aby bola zmes gumy rovnomernejšia.

Nová zmes gumy je založená na štvrtej generácii technológie Helio Compound. Táto zmes obsahuje slnečnicový olej, vďaka ktorému je pneumatika funkčná aj pri nízkych teplotách.

Michelin Pilot Alpin 5 je k dispozícii v 28 rozmeroch, od 195 / 65 R15 až po 225 / 55 R17 .

Ticho aj na zimných gumách

V Rakúsku sme na výber mali dve vozidlá a vybrali sme si to zaujímavejšie, teda BMW 320d GT s pohonom zadných kolies a turbodieselovým motorom.

Najväčším nešvárom zimných pneumatík je hluk, ktorý sa od nich dostáva do interiéru. A tu urobil Michelin veľký pokrok.

Komfort Alpin 5 pri jazde na diaľnici bol výborný.

Druhým benefitom, už menej prekvapivým, je trakcia na snehu. Šípovitý dizajn nemá problém ani na mäkšom snehu.

Priľnavosť na suchom a ľahko vlhkom asfalte bola rovnako vynikajúca ako kultivovanosť na diaľnici. Zadná časť vozidla sa nesnažila utekať do strany a úroveň priľnavosti bola veľmi vysoká.

Pri brzdení nesklamala

Michelin nás zobral na testovací okruh ÖAMTC, na dva vodou kropené úseky. Jedným bolo cvičenie na skidpadu, kde sme mali možnosť vyskúšať rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou.

Vonkajšia teplota nepresiahla päť stupňov nad nulou a letná pneumatika zhruba v rýchlosti okolo 60 km/h prestala byť pre Audi A3 Sportback oporou a začala tlačiť vozidlo smerom von zo zákruty. Zimná pneumatika dokázala držať stopu o nejakých 10 km/h dlhšie.

Druhým testom bolo brzdenie zo 60 km/h. Opäť sme mali možnosť vidieť rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou, ale tiež medzi zimnou Alpin 5 a konkurenčným Continentalom, ktorý je špičkou medzi zimnými pneumatikami.

Letná pneumatika prehrala na celej čiare. Rozdiel bol okolo desiatich metrov v brzdnej dráhe. Dve konkurenčné pneumatiky sa líšili zhruba o jeden meter.

My sme boli v priebehu štyroch pokusov o niečo lepší s konkurenčnou gumou, celkovo však bola po päťdesiatich pokusoch lepšia pneumatika Michelin.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 542
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 511
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 803
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 4 141
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 844
  6. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 792
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 556
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 019
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  2. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  3. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  4. Martin Sústrik: Okno do blackoutu
  5. Irena Šimuneková: Vrchhora a Michalov vrch
  6. Roman Daniel Baranek: Oprášené predstavenie Rigoletto v SND, alebo príjemné prekvapenie na piatočný večer.
  7. Kristína Jakubičková: Ako sa žije "rozmaznávanej" žene
  8. Peter Maroncik: Už sa zase liahnu, komančovia
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 11 708
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 462
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 351
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 806
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 235
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 186
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 3 061
  8. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 033
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu