Zašli sme do Rakúska vyskúšať novú generáciu zimných pneumatík spoločnosti Michelin, ktoré sa na trhu ukážu na budúcu sezónu.
Nepočítajú len so závejmi, ale predovšetkým s vymrznutými, suchými i mokrými cestami, na ktorých sa stáva najviac zimných nehôd .
Vývoj podľa štýlu jazdy a počasia
Poprední výrobcovia sa zamerali na sledovanie počasia a predovšetkým štýlu jazdy vodičov z rôznych kútov Európy.
Michelin investuje veľa peňazí do škatuliek, ktoré pripomínajú špeciálny dátový systém pretekárskych vozidiel.
Zaznamenáva správanie každého vodiča. Zrýchlenie, brzdenie, zatáčanie, miesto kde sa pohybuje a ďalšie drobnosti.
Po celej Európe sa pohybuje tritisíc vybraných vodičov, ktorí zbierajú dáta.
Michelin potom dáta študuje a zisťuje, na aké oblasti je potrebné sústrediť sa pri vývoji nových pneumatík.
Podľa analýzy Michelinu a Univerzity VUFO v Drážďanoch, až 92 percent dopravných nehôd v zime sa stane za suchých alebo mokrých podmienok.
Iba 8 percenz nehôd sa v zime stane na zasnežených či zľadovatených vozovkách.
Je to celkom logické, pretože väčšina vodičov na snehu a ľade jazdí extrémne pomaly. Naopak na mokrej a suchej ceste idú výrazne rýchlejšie.
Dezén zlepšuje trakciu na snehu
Nová generácia pneumatiky Michelin Pilot Alpin 5 by mala vynikať vynikajúcou priľnavosťou na mokrom a suchom povrchu pri zachovaní dobrých záberových vlastností na ceste.
Ak si hovoríte, že vám dizajn dezénu niečo pripomína, tak nie ste ďaleko. Spomeňte si na Eagle F1. Dôvod je jednoduchý - tento typ dezénu poskytuje najlepší záber na snehu.
Alpin 5 sa vyznačuje hlboko prerezaným smerovým dezénom so špeciálne prispôsobenými dezénovými blokmi a pomerom prerezania, ktorý je o 17 percent vyšší ako v prípade predchádzajúcej generácie.
Pneumatiky vytvára efekt ozubeného kolesa. Špeciálne bočné drážky odvádzajú vodu preč z kontaktnej plochy a znižujú riziko vzniku aquaplaningu.
Lamely fungujú ako tisíce malých pazúrikov, ktoré priľnú k povrchu a zaisťujú efektívny záber. Tento efekt je o to účinnejší, o koľko je vyšší počet tvarovaných lamiel.
V porovnaní so svojimi predchodcami má nová pneumatika MICHELIN Alpin 5 o 12 percent viac dezénových blokov, o 16 percent viac lamiel a o 17 percent vyšší pomer prerezania.
Magická zmes
Aby zmes gumy dobre priliehala k studenému - mokrému povrchu, musí obsahovať veľké množstvo siliky. Michelin pridal do zmesi gumy zimných pneumatík funkčné elastoméry. Tento postup sa nazýva technológia inovačnej zmesi gumy.
Úlohou funkčných elastomérov je prostredníctvom vyššieho pomeru zmesi siliky zaručiť, aby bola zmes gumy rovnomernejšia.
Nová zmes gumy je založená na štvrtej generácii technológie Helio Compound. Táto zmes obsahuje slnečnicový olej, vďaka ktorému je pneumatika funkčná aj pri nízkych teplotách.
Michelin Pilot Alpin 5 je k dispozícii v 28 rozmeroch, od 195 / 65 R15 až po 225 / 55 R17 .
Ticho aj na zimných gumách
V Rakúsku sme na výber mali dve vozidlá a vybrali sme si to zaujímavejšie, teda BMW 320d GT s pohonom zadných kolies a turbodieselovým motorom.
Najväčším nešvárom zimných pneumatík je hluk, ktorý sa od nich dostáva do interiéru. A tu urobil Michelin veľký pokrok.
Komfort Alpin 5 pri jazde na diaľnici bol výborný.
Druhým benefitom, už menej prekvapivým, je trakcia na snehu. Šípovitý dizajn nemá problém ani na mäkšom snehu.
Priľnavosť na suchom a ľahko vlhkom asfalte bola rovnako vynikajúca ako kultivovanosť na diaľnici. Zadná časť vozidla sa nesnažila utekať do strany a úroveň priľnavosti bola veľmi vysoká.
Pri brzdení nesklamala
Michelin nás zobral na testovací okruh ÖAMTC, na dva vodou kropené úseky. Jedným bolo cvičenie na skidpadu, kde sme mali možnosť vyskúšať rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou.
Vonkajšia teplota nepresiahla päť stupňov nad nulou a letná pneumatika zhruba v rýchlosti okolo 60 km/h prestala byť pre Audi A3 Sportback oporou a začala tlačiť vozidlo smerom von zo zákruty. Zimná pneumatika dokázala držať stopu o nejakých 10 km/h dlhšie.
Druhým testom bolo brzdenie zo 60 km/h. Opäť sme mali možnosť vidieť rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou, ale tiež medzi zimnou Alpin 5 a konkurenčným Continentalom, ktorý je špičkou medzi zimnými pneumatikami.
Letná pneumatika prehrala na celej čiare. Rozdiel bol okolo desiatich metrov v brzdnej dráhe. Dve konkurenčné pneumatiky sa líšili zhruba o jeden meter.
My sme boli v priebehu štyroch pokusov o niečo lepší s konkurenčnou gumou, celkovo však bola po päťdesiatich pokusoch lepšia pneumatika Michelin.
Autor: Jakub Rejlek