Predaj elektroáut zaostáva za optimistickými odhadmi

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BERLÍN. Nadšenie z elektroáut nie je v súčasnosti silné.

Autá, uvádza DPA, len s elektrickým pohonom, zostávajú v porovnaní s vozidlami s tradičnými motormi pomerne drahé.

Ich akčný rádius sa všeobecne hodnotí ako krátky. Nejestvuje plošná sieť dobíjacích staníc.

Napriek tomu sa počet elektroáut na cestách pozvoľna zvyšuje. EÚ sa nedávno dohodla na jednotnom nabíjacom konektore pre ne.

Predaj elektroáut stúpa tam, kde to podporujú vlády

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc. Údaj publikovalo Centrum pre výskum slnečnej energie a vodíka v Stuttgarte.

Nemecko je v počte týchto vozidiel na siedmom mieste za Spojenými štátmi, Japonskom, Čínou, ale aj Holandskom, Nórskom.

V Nórsku sa stalo elektroauto Tesla S najpredávanejším dokonca aj pred Golfom. Predaj elektrických áut v severskej krajine výdatne podporujú daňové úľavy.

Odbyt elektroáut stúpa tam, kde vlády postupujú rovnako ako v Nórsku.

V Nemecku chcú na cestách aspoň milón elektroáut

Najviac sa predávajú elektroautá Nissanu, General Motors, Toyoty a ich štvrtým najväčším výrobcom je americká firma Tesla.

V Nemecku je v evidencii spolkového dopravného automobilového úradu 12 000 elektoráut a 85 500 jazdí s hybridným pohonom. Ide len o 1,6 % evidovaných automobilov v krajine.

Spolková vláda na prelome prvého a druhého desaťročia tohto storočia vytýčila cieľ, že do roku 2020 má byť na nemeckých cestách milión elektroáut. V krajine je v evidencii celkovo 43,9 milióna osobných automobilov.

Spolková vláda odmieta podporovať predaj elektroáut daňovými úľavami.

Určité zlepšenie záujmu o ne si sľubuje od poskytovania nefinančných výhod. Napríklad počas zápch budú môcť jazdiť po pruhoch vyhradených pre autobusy. Na parkoviskách by mali mať vyhradené miesta a k ich evidenčnému číslu by malo pribudnúť písmeno E.

Nemecko chce byť najväčší trh pre elektroautá

V Nemecku výroba elektroáut za konkurenciou vo svete zaostáva, hoci krajina chce mať časom trh pre tento typ vozidiel najväčší na svete. Situácia, aspoň v ponuke, by sa mala zlepšiť už v tomto roku.

Nemecké automobilky ohlásili, že na trh uvedú 16 nových modelov.

Ich ceny ešte stále nebudú nízke, aj keď batérie do nich stoja čoraz menej. BMW i3 so základným vybavením bude stáť 34.950 eur, presne rovnako ako E-Golf.

Prevádzkové náklady na elektroautá sú podstatne nižšie, než na vozidlá so spaľovacími motormi. Výrobcovia predpokladajú, že záujem o ne v dôsledku daňových podmienok prejavia predovšetkým firmy a požičovne vozidiel.

Strach z krátkeho dojazdu

Zvýšenie záujmu súkromných osôb o elektroautá brzdí strach z ich krátkeho dojazdu.

V správe nemeckej Národnej platformy elektromobility (NPE), poradenského orgánu spolkovej vlády, sa uvádza, že sa mnohí ľudia obávajú, či im vystačí na ich denné potreby.

Obava je psychologickej povahy, lebo 80 % šoférov v Nemecku najazdí denne podľa NPE menej ako 40 kilometrov.

Akčný rádius na plne nabité batérie súčasných elektroáut sa pohybuje 150 až 200 km.

Drahý vývoj a iné priority

Cesta k elektromobilite je ešte dlhá a bude drahá. Výroba elektroáut sa neukazuje pre ich producentov vysoko zisková. Tí zarábajú na terénnych vozidlách a ťažkých limuzínach.

Výskum elektroáut zhltne ťažké miliardy. Automobilky ale musia teraz riešiť zefektívnenie pohonu terajších typov vozidiel, aby splnili aktuálne smernice EÚ o poklese spotreby paliva a aby sa dostali pod limit pre obsah kysličníka uhličitého vo výfukových plynoch osobných vozidiel.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  3. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  2. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  3. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  7. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  8. Move in immediately, if you feel like it
  9. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 23 908
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 208
  3. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 13 251
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 197
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 829
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 422
  7. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 7 111
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 850
  9. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 725
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 5 342

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kompromitujúce nahrávky už znervóznili viacerých

Niektoré nahrávky nie sú dodnes objasnené.

DOMOV

Kľúčová postava Gorily reportérom SME: Nemôžete sa pýtať

Malchárek je v akciovke so Siekelom.

ŠPORT

Sagana čaká nová skúsenosť, skúsi nemožné

Bývalého majstra sveta čaká prvý raz klasika Liége - Bastogne - Liége.

Neprehliadnite tiež

Škola šmyku: Ako správne šoférovať v zime?

Je jeden zaručený spôsob, ako nedostať šmyk.

Na viacerých úsekoch v Bratislave sa zdržíte v kolónach

Na úseku D1 od križovatky Senec až do Petržalky hlásia zdržanie až 50 minút.

Volkswagen čaká plodný rok 2019. Čo prinesie

Najočakávanejší je príchod nového radu elektromobilov.