Predaj elektroáut zaostáva za optimistickými odhadmi

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BERLÍN. Nadšenie z elektroáut nie je v súčasnosti silné.

Autá, uvádza DPA, len s elektrickým pohonom, zostávajú v porovnaní s vozidlami s tradičnými motormi pomerne drahé.

Ich akčný rádius sa všeobecne hodnotí ako krátky. Nejestvuje plošná sieť dobíjacích staníc.

Napriek tomu sa počet elektroáut na cestách pozvoľna zvyšuje. EÚ sa nedávno dohodla na jednotnom nabíjacom konektore pre ne.

Predaj elektroáut stúpa tam, kde to podporujú vlády

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc. Údaj publikovalo Centrum pre výskum slnečnej energie a vodíka v Stuttgarte.

Nemecko je v počte týchto vozidiel na siedmom mieste za Spojenými štátmi, Japonskom, Čínou, ale aj Holandskom, Nórskom.

V Nórsku sa stalo elektroauto Tesla S najpredávanejším dokonca aj pred Golfom. Predaj elektrických áut v severskej krajine výdatne podporujú daňové úľavy.

Odbyt elektroáut stúpa tam, kde vlády postupujú rovnako ako v Nórsku.

V Nemecku chcú na cestách aspoň milón elektroáut

Najviac sa predávajú elektroautá Nissanu, General Motors, Toyoty a ich štvrtým najväčším výrobcom je americká firma Tesla.

V Nemecku je v evidencii spolkového dopravného automobilového úradu 12 000 elektoráut a 85 500 jazdí s hybridným pohonom. Ide len o 1,6 % evidovaných automobilov v krajine.

Spolková vláda na prelome prvého a druhého desaťročia tohto storočia vytýčila cieľ, že do roku 2020 má byť na nemeckých cestách milión elektroáut. V krajine je v evidencii celkovo 43,9 milióna osobných automobilov.

Spolková vláda odmieta podporovať predaj elektroáut daňovými úľavami.

Určité zlepšenie záujmu o ne si sľubuje od poskytovania nefinančných výhod. Napríklad počas zápch budú môcť jazdiť po pruhoch vyhradených pre autobusy. Na parkoviskách by mali mať vyhradené miesta a k ich evidenčnému číslu by malo pribudnúť písmeno E.

Nemecko chce byť najväčší trh pre elektroautá

V Nemecku výroba elektroáut za konkurenciou vo svete zaostáva, hoci krajina chce mať časom trh pre tento typ vozidiel najväčší na svete. Situácia, aspoň v ponuke, by sa mala zlepšiť už v tomto roku.

Nemecké automobilky ohlásili, že na trh uvedú 16 nových modelov.

Ich ceny ešte stále nebudú nízke, aj keď batérie do nich stoja čoraz menej. BMW i3 so základným vybavením bude stáť 34.950 eur, presne rovnako ako E-Golf.

Prevádzkové náklady na elektroautá sú podstatne nižšie, než na vozidlá so spaľovacími motormi. Výrobcovia predpokladajú, že záujem o ne v dôsledku daňových podmienok prejavia predovšetkým firmy a požičovne vozidiel.

Strach z krátkeho dojazdu

Zvýšenie záujmu súkromných osôb o elektroautá brzdí strach z ich krátkeho dojazdu.

V správe nemeckej Národnej platformy elektromobility (NPE), poradenského orgánu spolkovej vlády, sa uvádza, že sa mnohí ľudia obávajú, či im vystačí na ich denné potreby.

Obava je psychologickej povahy, lebo 80 % šoférov v Nemecku najazdí denne podľa NPE menej ako 40 kilometrov.

Akčný rádius na plne nabité batérie súčasných elektroáut sa pohybuje 150 až 200 km.

Drahý vývoj a iné priority

Cesta k elektromobilite je ešte dlhá a bude drahá. Výroba elektroáut sa neukazuje pre ich producentov vysoko zisková. Tí zarábajú na terénnych vozidlách a ťažkých limuzínach.

Výskum elektroáut zhltne ťažké miliardy. Automobilky ale musia teraz riešiť zefektívnenie pohonu terajších typov vozidiel, aby splnili aktuálne smernice EÚ o poklese spotreby paliva a aby sa dostali pod limit pre obsah kysličníka uhličitého vo výfukových plynoch osobných vozidiel.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 723
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 930
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 831
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 678
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 445
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 100
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.