SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Predaj elektroáut zaostáva za optimistickými odhadmi

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BERLÍN. Nadšenie z elektroáut nie je v súčasnosti silné.

Autá, uvádza DPA, len s elektrickým pohonom, zostávajú v porovnaní s vozidlami s tradičnými motormi pomerne drahé.

Ich akčný rádius sa všeobecne hodnotí ako krátky. Nejestvuje plošná sieť dobíjacích staníc.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu sa počet elektroáut na cestách pozvoľna zvyšuje. EÚ sa nedávno dohodla na jednotnom nabíjacom konektore pre ne.

Predaj elektroáut stúpa tam, kde to podporujú vlády

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc. Údaj publikovalo Centrum pre výskum slnečnej energie a vodíka v Stuttgarte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nemecko je v počte týchto vozidiel na siedmom mieste za Spojenými štátmi, Japonskom, Čínou, ale aj Holandskom, Nórskom.

V Nórsku sa stalo elektroauto Tesla S najpredávanejším dokonca aj pred Golfom. Predaj elektrických áut v severskej krajine výdatne podporujú daňové úľavy.

Odbyt elektroáut stúpa tam, kde vlády postupujú rovnako ako v Nórsku.

V Nemecku chcú na cestách aspoň milón elektroáut

Najviac sa predávajú elektroautá Nissanu, General Motors, Toyoty a ich štvrtým najväčším výrobcom je americká firma Tesla.

V Nemecku je v evidencii spolkového dopravného automobilového úradu 12 000 elektoráut a 85 500 jazdí s hybridným pohonom. Ide len o 1,6 % evidovaných automobilov v krajine.

Spolková vláda na prelome prvého a druhého desaťročia tohto storočia vytýčila cieľ, že do roku 2020 má byť na nemeckých cestách milión elektroáut. V krajine je v evidencii celkovo 43,9 milióna osobných automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

Spolková vláda odmieta podporovať predaj elektroáut daňovými úľavami.

Určité zlepšenie záujmu o ne si sľubuje od poskytovania nefinančných výhod. Napríklad počas zápch budú môcť jazdiť po pruhoch vyhradených pre autobusy. Na parkoviskách by mali mať vyhradené miesta a k ich evidenčnému číslu by malo pribudnúť písmeno E.

Nemecko chce byť najväčší trh pre elektroautá

V Nemecku výroba elektroáut za konkurenciou vo svete zaostáva, hoci krajina chce mať časom trh pre tento typ vozidiel najväčší na svete. Situácia, aspoň v ponuke, by sa mala zlepšiť už v tomto roku.

Nemecké automobilky ohlásili, že na trh uvedú 16 nových modelov.

Ich ceny ešte stále nebudú nízke, aj keď batérie do nich stoja čoraz menej. BMW i3 so základným vybavením bude stáť 34.950 eur, presne rovnako ako E-Golf.

SkryťVypnúť reklamu

Prevádzkové náklady na elektroautá sú podstatne nižšie, než na vozidlá so spaľovacími motormi. Výrobcovia predpokladajú, že záujem o ne v dôsledku daňových podmienok prejavia predovšetkým firmy a požičovne vozidiel.

Strach z krátkeho dojazdu

Zvýšenie záujmu súkromných osôb o elektroautá brzdí strach z ich krátkeho dojazdu.

V správe nemeckej Národnej platformy elektromobility (NPE), poradenského orgánu spolkovej vlády, sa uvádza, že sa mnohí ľudia obávajú, či im vystačí na ich denné potreby.

Obava je psychologickej povahy, lebo 80 % šoférov v Nemecku najazdí denne podľa NPE menej ako 40 kilometrov.

Akčný rádius na plne nabité batérie súčasných elektroáut sa pohybuje 150 až 200 km.

Drahý vývoj a iné priority

Cesta k elektromobilite je ešte dlhá a bude drahá. Výroba elektroáut sa neukazuje pre ich producentov vysoko zisková. Tí zarábajú na terénnych vozidlách a ťažkých limuzínach.

SkryťVypnúť reklamu

Výskum elektroáut zhltne ťažké miliardy. Automobilky ale musia teraz riešiť zefektívnenie pohonu terajších typov vozidiel, aby splnili aktuálne smernice EÚ o poklese spotreby paliva a aby sa dostali pod limit pre obsah kysličníka uhličitého vo výfukových plynoch osobných vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 909
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 992
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 573
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 263
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


3 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 266
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 942
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 926
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 949
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 595
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 383
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 251
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu