Predaj elektroáut zaostáva za optimistickými odhadmi

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BERLÍN. Nadšenie z elektroáut nie je v súčasnosti silné.

Autá, uvádza DPA, len s elektrickým pohonom, zostávajú v porovnaní s vozidlami s tradičnými motormi pomerne drahé.

Ich akčný rádius sa všeobecne hodnotí ako krátky. Nejestvuje plošná sieť dobíjacích staníc.

Napriek tomu sa počet elektroáut na cestách pozvoľna zvyšuje. EÚ sa nedávno dohodla na jednotnom nabíjacom konektore pre ne.

Predaj elektroáut stúpa tam, kde to podporujú vlády

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc. Údaj publikovalo Centrum pre výskum slnečnej energie a vodíka v Stuttgarte.

Nemecko je v počte týchto vozidiel na siedmom mieste za Spojenými štátmi, Japonskom, Čínou, ale aj Holandskom, Nórskom.

V Nórsku sa stalo elektroauto Tesla S najpredávanejším dokonca aj pred Golfom. Predaj elektrických áut v severskej krajine výdatne podporujú daňové úľavy.

Odbyt elektroáut stúpa tam, kde vlády postupujú rovnako ako v Nórsku.

V Nemecku chcú na cestách aspoň milón elektroáut

Najviac sa predávajú elektroautá Nissanu, General Motors, Toyoty a ich štvrtým najväčším výrobcom je americká firma Tesla.

V Nemecku je v evidencii spolkového dopravného automobilového úradu 12 000 elektoráut a 85 500 jazdí s hybridným pohonom. Ide len o 1,6 % evidovaných automobilov v krajine.

Spolková vláda na prelome prvého a druhého desaťročia tohto storočia vytýčila cieľ, že do roku 2020 má byť na nemeckých cestách milión elektroáut. V krajine je v evidencii celkovo 43,9 milióna osobných automobilov.

Spolková vláda odmieta podporovať predaj elektroáut daňovými úľavami.

Určité zlepšenie záujmu o ne si sľubuje od poskytovania nefinančných výhod. Napríklad počas zápch budú môcť jazdiť po pruhoch vyhradených pre autobusy. Na parkoviskách by mali mať vyhradené miesta a k ich evidenčnému číslu by malo pribudnúť písmeno E.

Nemecko chce byť najväčší trh pre elektroautá

V Nemecku výroba elektroáut za konkurenciou vo svete zaostáva, hoci krajina chce mať časom trh pre tento typ vozidiel najväčší na svete. Situácia, aspoň v ponuke, by sa mala zlepšiť už v tomto roku.

Nemecké automobilky ohlásili, že na trh uvedú 16 nových modelov.

Ich ceny ešte stále nebudú nízke, aj keď batérie do nich stoja čoraz menej. BMW i3 so základným vybavením bude stáť 34.950 eur, presne rovnako ako E-Golf.

Prevádzkové náklady na elektroautá sú podstatne nižšie, než na vozidlá so spaľovacími motormi. Výrobcovia predpokladajú, že záujem o ne v dôsledku daňových podmienok prejavia predovšetkým firmy a požičovne vozidiel.

Strach z krátkeho dojazdu

Zvýšenie záujmu súkromných osôb o elektroautá brzdí strach z ich krátkeho dojazdu.

V správe nemeckej Národnej platformy elektromobility (NPE), poradenského orgánu spolkovej vlády, sa uvádza, že sa mnohí ľudia obávajú, či im vystačí na ich denné potreby.

Obava je psychologickej povahy, lebo 80 % šoférov v Nemecku najazdí denne podľa NPE menej ako 40 kilometrov.

Akčný rádius na plne nabité batérie súčasných elektroáut sa pohybuje 150 až 200 km.

Drahý vývoj a iné priority

Cesta k elektromobilite je ešte dlhá a bude drahá. Výroba elektroáut sa neukazuje pre ich producentov vysoko zisková. Tí zarábajú na terénnych vozidlách a ťažkých limuzínach.

Výskum elektroáut zhltne ťažké miliardy. Automobilky ale musia teraz riešiť zefektívnenie pohonu terajších typov vozidiel, aby splnili aktuálne smernice EÚ o poklese spotreby paliva a aby sa dostali pod limit pre obsah kysličníka uhličitého vo výfukových plynoch osobných vozidiel.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 510
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 641
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 122
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 011
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 428
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 272
  7. Kam do tepla v januári? 2 278
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 002
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 887
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 149

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.