SME
Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav
reklama

Nespoliehajte sa na to, že vás za zákaz zastavenia doteraz nepokutovali

Značka zákazu zastavenia alebo státia by neplatila na chodníku len v prípade, že by predpisy obmedzili jej platnosť len na vozovku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Stanislav: "Je dopravná značka Zákaz zastavenia platná, aj keď je auto zaparkované na chodníku? V Michalovciach policajti značku zákaz zastavenia berú, akoby tam nebola, keď auto parkuje na chodníku. Toto čo tu píšem policajti aj verejne prehlasujú. Pokiaľ je to tak, napíšte, v ktorom zákone pod akým paragrafom sa o tom píše."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Značka zákazu zastavenia alebo státia by neplatila na chodníku len v prípade, že by predpisy obmedzili jej platnosť len na vozovku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chodník, rovnako ako vozovka, je podľa zákona o cestnej premávke súčasťou cesty.

Značka platí na ceste, nie len na vozovke

Vo všeobecnosti, akékoľvek dopravné značenie platí pre cestu ako takú, nielen pre vozovku. Definícia dopravnej značky to môže upresniť alebo zmeniť. To ale nie je prípad značky Zákaz zastavenia.

V zákone sa píše: "Dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú."

Vyhláška sa v súvislosti s jednosmerkami takisto odvoláva na platnosť značky Zákaz zastavenia na cestu a nie na vozovku.

"Zvislé dopravné značky upravujúce zákaz zastavenia alebo státia na jednosmernej ceste platia len pre tú stranu cesty, pri ktorej sú umiestnené."

K rozsahu platnosti sa definícia značiek obmedzila na tvrdenie: "Značka sa umiestňuje na miesto, kde sa platnosť zákazu začína."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Značka má prednosť pred všeobecnými pravidlami

Od čias, kedy na Slovensku dovolili vodičom parkovať na chodník aj bez toho, aby to dopravné značky dovolili, si zvykli parkovať aj na miestach za značkou zákazu zastavenia či státia.

Pocit beztrestnosti podporuje aj fakt, že policajti, či štátni alebo mestskí, zvyčajne ignorujú toto porušenie pravidiel pre nedostatok parkovacích miest v tej-ktorej lokalite.

A tak sa stáva, že ľudia hľadajú argumenty pre zaužívanú prax, aby im náhodou nehrozila pokuta.

Jedným z argumentov je, že stačí, ak vodič dodrží 1,5 metra voľnej šírky chodníka a na chodníku smie parkovať aj za značkou zákaz zastavenia či státia.

Dopravné značenie má prednosť pred všeobecnými dopravnými pravidlami, ak tie tvrdia niečo iné, ako značka. Preto nesmiete na chodníku parkovať za značkou Zákaz státia alebo Zákaz zastavenia, aj keby ste chodcom nechali predpísanú šírku chodníka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Miesto pri ceste nie je to isté ako miesto pri ceste

Ďalší argument, ktorý s obľubou používajú tí, ktorí sú za parkovanie na chodníku napriek značkám zákazu státia či zastavenia, je ten, že značky sa umiestňujú na mieste pri ceste. A teda, ak je značka na chodníku, chodník je miestom pri ceste.

To však odporuje definícii chodníka, ktorý je jednoznačne v zákone určený ako súčasť cesty. Zároveň je "miesto pri ceste" len pojmom a nie určením miesta.

"Miesto pri ceste" definované zákonom nie je to isté ako miesto pri ceste, ako ho bežne v živote chápeme. Podobne zákon pristupuje napríklad aj k definícii zastavenia.

"Miestom pri ceste sa rozumie priestor, v ktorom je umiestnená dopravná značka alebo dopravné zariadenie; takýmto miestom je aj priestor, v ktorom sa dopravné značky alebo dopravné zariadenia spravidla umiestňujú," píše sa v zákone. Okrem toho, takáto definícia "miesta pri ceste" nevylučuje umiestnenie značky aj mimo miesta pri ceste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeden policajt pokutu nedá, druhý dať môže

Môže sa stať, že niektorí z policajtov budú tvrdiť opak a nebudú pokutovať nesprávne zaparkované autá s tvrdením, že Zákaz zastavenia sa nevzťahuje na chodník.

To ale neznamená, že niekde inde alebo inokedy nenatrafíte na iného, ktorý bude takéto parkovanie považovať za problematické. Potom sa netreba čudovať pokute, ktorá môže na dopravnom inšpektoráte dosiahnuť hodnotu 100 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 216
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 488
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 946
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 052
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 708
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 5 529
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 179
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 993
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  7. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 029
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 628
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 903
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 368
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 586
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 499
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 416
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 352
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu