SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Policajti vysvetľujú, prečo pomáhali anketárom na cestách

Diaľničná spoločnosť požiadala políciu o pomoc pri dopravnom prieskume. V jeho čase sa tvorili kolóny.

V okolí Žiliny sa konal 1. apríla 2014 na 10 vjazdoch a výjazdoch do tohto krajského mesta smerový dopravný prieskum cestnej premávky. Anketári sa vodičov pýtali ako často chodia týmto úsekom, kde sa ich cesta začala a kde sa končí a či idú za prácou. AnkV okolí Žiliny sa konal 1. apríla 2014 na 10 vjazdoch a výjazdoch do tohto krajského mesta smerový dopravný prieskum cestnej premávky. Anketári sa vodičov pýtali ako často chodia týmto úsekom, kde sa ich cesta začala a kde sa končí a či idú za prácou. Ank (Zdroj: TASR)

Jozef: "Dňa 8. apríla sa v čase medzi 6. a 10. hodinou a následne od 14. do 18. hodiny uskutočnil v Prešove smerový prieskum anketovou formou.

Vozidlá boli pre potreby anketárov (objednávateľom vykonania ankety bola Národná diaľničná spoločnosť) zastavované príslušníkmi polície na vstupoch aj výstupoch. Výsledkom boli tvoriace sa kilometrové kolóny.

Nie je mi jasné, na základe akého právneho predpisu, v akých medziach a rozsahu a spôsobom môže polícia vykonávať takúto nadprácu pri zabezpečení prebiehajúcej ankety pre potreby anketárov."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

"Áno tvorili sa v čase špičky aj kolóny a s tým súvisiace zdržania, ktoré boli primerané dopravnému obmedzeniu. Zaznamenali sme tri negatívne reakcie vodičov, dva telefonáty a jeden e-mail," informoval Daniel Džobanik, hovorca prešovskej krajskej polície.

Aj v Košiciach o dva dni neskôr zastavovali anketári vodičov. Tamojší policajti ale nezaznamenali negatívne reakcie, uviedol Alexander Szabó, hovorca košických krajských policajtov.

Prieskum robili anketári Národnej diaľničnej v okolí štyroch krajských miest: Žilina, Banská Bystrica, Prešov a Košice. Niektoré vozidlá aj zastavovali a vodičom kládli niekoľko pripravených otázok.

Informácie a dáta získané z prieskumu majú poslúžiť pri výstavbe diaľničných úsekov v okolí týchto miest.

Štandardné smerové prieskumy sa dajú spraviť aj automaticky, bez zásahu ľudí, pomocou rôznych senzorov. Tie sa však nedokážu vodičov nič pýtať.

Polícia asistovala na požiadanie NDS

NDS požiadala Prezídium Policajného zboru o pomoc pri zabezpečení smerového dopravného prieskumu.

Krajské riaditeľstvá následne dostali od prezídia pokyn uskutočniť "kontrolu so zameraním na zlepšenie aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie počas výkonu prieskumu, t.j. dohliadať na priebeh a bezpečnosť smerového dopravného prieskumu," vysvetlili obaja hovorcovia.

Úlohou polície je zabezpečovať bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Anketa by sa uskutočnila aj bez nich, no bez policajtov by mohli vznikať konflikty medzi anketármi a vodičmi a premávka by sa mohla zdržiavať viac, ako by bolo nevyhnutné.

Zastavovať vozidlá smú aj "nepolicajti"

Zákon o cestnej premávke umožňuje zastavovať vozidlá nielen policajtom. Dávať pokyny na zastanie vozidla smú aj

  • sprievodca vedených alebo hnaných zvierat, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
  • vedúci organizovaného útvaru školskej mládeže alebo organizovanej skupiny detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke, alebo sprievodca osôb so zdravotným postihnutím pri prechádzaní cez vozovku,
  • osoba vykonávajúca prácu na ceste spojenú s jej údržbou, opravou alebo s výstavbou, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
  • osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia,
  • dostatočne spôsobilá osoba staršia ako 18 rokov, ktorú na to písomne poveril orgán Policajného zboru s určením prípadov, v ktorých môže taká osoba zastavovať vozidlá,
  • iné osoby, ak je to nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo na zaistenie ochrany života, zdravia alebo majetku osôb.

Prítomnosť polície pomohla znížiť riziká ďalších komplikácií

Keďže výsledky ankety slúžia v konečnom dôsledku na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, smerový prieskum bol oprávneným dôvodom na zastavovanie áut.

Policajti majú ale vyššiu autoritu, ako ktokoľvek iný, kto by chcel zastavovať autá. Lebo oni za nezastavenie môžu pokutovať.

Preto asistencia policajtov bola dôležitá. Bez nich by sa pravdepodobne našlo mnoho vodičov, ktorí by smerový prieskum ignorovali.

Anketári tak vďaka prítomnosti policajtov nemuseli zdržiavať vodičov dlhšie, ako bolo nevyhnutné.

"Chceme sa vodičom poďakovať za pochopenie a toleranciu počas prieskumu," dodali na záver obaja policajní hovorcovia.

O smerových prieskumoch

zo stanovísk Prešovskej a Košickej krajskej polície:

Národná diaľničná spoločnosť reagujúc na podmienky agentúry Jaspers, ktorá je poradným orgánom Európskej komisie, dostala za úlohu realizovanie smerového dopravného prieskumu podľa platnej metodiky na vstupných a výstupných komunikáciách formou anketového dotazníka pre vodičov, ktorí mali odpovedať na najviac 5 – 6 otázok.

Výsledky budú mať rozhodujúci vplyv pre pridelenie finančných prostriedkov na výstavbu tunelového diaľničného obchvatu miest Banská Bystrica, Košice, Prešov a Žilina.

Informácie a dáta získané z prieskumu poslúžia ako podklad pre vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti. V tomto prípade sa bude zohľadňovať efektivita a opodstatnenosť potenciálne vynaložených finančných prostriedkov, dôvodov a príčin o ich poskytnutie na daný účel.

Prípadné financovanie danej výstavby by sa realizovalo prostredníctvom Operačného programu Doprava pre programové obdobie 2014 - 2020 z Kohézneho fondu Európskej únie a z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Mecom ide na zelenú
  4. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 666
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 029
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 310
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 274
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 512
  6. Cukrovkári a covid-19 2 618
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 527
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 362
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 139
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 1 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 7 h
Peter Schutz.

Niet dôležitého bodu s jednomyseľnou podporou.


13 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


17 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Tajná história mráčikárstva
  2. Věra Tepličková: Ľudia sú leniví poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  3. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  4. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  5. Anna Milanová: Identita... 2020
  6. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  7. Tomáš Harustiak: Je Ježiš Boh ? Iba tak vo sne
  8. David Talian: Kuciak žije, médiá klamú!
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 783
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 787
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 258
  4. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 218
  5. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 143
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 872
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 642
  8. Tomáš Harustiak: Biblický Exodus Izraelitov z Egypta sa nikdy neodohral 2 380
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu tentokrát stoja na štúdii o sliepkach
Skryť Zatvoriť reklamu