SME
Štvrtok, 22. apríl, 2021 | Meniny má SlavomírKrížovkyKrížovky

Policajti vysvetľujú, prečo pomáhali anketárom na cestách

Diaľničná spoločnosť požiadala políciu o pomoc pri dopravnom prieskume. V jeho čase sa tvorili kolóny.

V okolí Žiliny sa konal 1. apríla 2014 na 10 vjazdoch a výjazdoch do tohto krajského mesta smerový dopravný prieskum cestnej premávky. Anketári sa vodičov pýtali ako často chodia týmto úsekom, kde sa ich cesta začala a kde sa končí a či idú za prácou. AnkV okolí Žiliny sa konal 1. apríla 2014 na 10 vjazdoch a výjazdoch do tohto krajského mesta smerový dopravný prieskum cestnej premávky. Anketári sa vodičov pýtali ako často chodia týmto úsekom, kde sa ich cesta začala a kde sa končí a či idú za prácou. Ank (Zdroj: TASR)

Jozef: "Dňa 8. apríla sa v čase medzi 6. a 10. hodinou a následne od 14. do 18. hodiny uskutočnil v Prešove smerový prieskum anketovou formou.

Vozidlá boli pre potreby anketárov (objednávateľom vykonania ankety bola Národná diaľničná spoločnosť) zastavované príslušníkmi polície na vstupoch aj výstupoch. Výsledkom boli tvoriace sa kilometrové kolóny.

Nie je mi jasné, na základe akého právneho predpisu, v akých medziach a rozsahu a spôsobom môže polícia vykonávať takúto nadprácu pri zabezpečení prebiehajúcej ankety pre potreby anketárov."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

"Áno tvorili sa v čase špičky aj kolóny a s tým súvisiace zdržania, ktoré boli primerané dopravnému obmedzeniu. Zaznamenali sme tri negatívne reakcie vodičov, dva telefonáty a jeden e-mail," informoval Daniel Džobanik, hovorca prešovskej krajskej polície.

Aj v Košiciach o dva dni neskôr zastavovali anketári vodičov. Tamojší policajti ale nezaznamenali negatívne reakcie, uviedol Alexander Szabó, hovorca košických krajských policajtov.

Prieskum robili anketári Národnej diaľničnej v okolí štyroch krajských miest: Žilina, Banská Bystrica, Prešov a Košice. Niektoré vozidlá aj zastavovali a vodičom kládli niekoľko pripravených otázok.

Informácie a dáta získané z prieskumu majú poslúžiť pri výstavbe diaľničných úsekov v okolí týchto miest.

Štandardné smerové prieskumy sa dajú spraviť aj automaticky, bez zásahu ľudí, pomocou rôznych senzorov. Tie sa však nedokážu vodičov nič pýtať.

Polícia asistovala na požiadanie NDS

NDS požiadala Prezídium Policajného zboru o pomoc pri zabezpečení smerového dopravného prieskumu.

Krajské riaditeľstvá následne dostali od prezídia pokyn uskutočniť "kontrolu so zameraním na zlepšenie aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie počas výkonu prieskumu, t.j. dohliadať na priebeh a bezpečnosť smerového dopravného prieskumu," vysvetlili obaja hovorcovia.

Úlohou polície je zabezpečovať bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Anketa by sa uskutočnila aj bez nich, no bez policajtov by mohli vznikať konflikty medzi anketármi a vodičmi a premávka by sa mohla zdržiavať viac, ako by bolo nevyhnutné.

Zastavovať vozidlá smú aj "nepolicajti"

Zákon o cestnej premávke umožňuje zastavovať vozidlá nielen policajtom. Dávať pokyny na zastanie vozidla smú aj

  • sprievodca vedených alebo hnaných zvierat, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
  • vedúci organizovaného útvaru školskej mládeže alebo organizovanej skupiny detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke, alebo sprievodca osôb so zdravotným postihnutím pri prechádzaní cez vozovku,
  • osoba vykonávajúca prácu na ceste spojenú s jej údržbou, opravou alebo s výstavbou, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
  • osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia,
  • dostatočne spôsobilá osoba staršia ako 18 rokov, ktorú na to písomne poveril orgán Policajného zboru s určením prípadov, v ktorých môže taká osoba zastavovať vozidlá,
  • iné osoby, ak je to nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo na zaistenie ochrany života, zdravia alebo majetku osôb.

Prítomnosť polície pomohla znížiť riziká ďalších komplikácií

Keďže výsledky ankety slúžia v konečnom dôsledku na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, smerový prieskum bol oprávneným dôvodom na zastavovanie áut.

Policajti majú ale vyššiu autoritu, ako ktokoľvek iný, kto by chcel zastavovať autá. Lebo oni za nezastavenie môžu pokutovať.

Preto asistencia policajtov bola dôležitá. Bez nich by sa pravdepodobne našlo mnoho vodičov, ktorí by smerový prieskum ignorovali.

Anketári tak vďaka prítomnosti policajtov nemuseli zdržiavať vodičov dlhšie, ako bolo nevyhnutné.

"Chceme sa vodičom poďakovať za pochopenie a toleranciu počas prieskumu," dodali na záver obaja policajní hovorcovia.

O smerových prieskumoch

zo stanovísk Prešovskej a Košickej krajskej polície:

Národná diaľničná spoločnosť reagujúc na podmienky agentúry Jaspers, ktorá je poradným orgánom Európskej komisie, dostala za úlohu realizovanie smerového dopravného prieskumu podľa platnej metodiky na vstupných a výstupných komunikáciách formou anketového dotazníka pre vodičov, ktorí mali odpovedať na najviac 5 – 6 otázok.

Výsledky budú mať rozhodujúci vplyv pre pridelenie finančných prostriedkov na výstavbu tunelového diaľničného obchvatu miest Banská Bystrica, Košice, Prešov a Žilina.

Informácie a dáta získané z prieskumu poslúžia ako podklad pre vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti. V tomto prípade sa bude zohľadňovať efektivita a opodstatnenosť potenciálne vynaložených finančných prostriedkov, dôvodov a príčin o ich poskytnutie na daný účel.

Prípadné financovanie danej výstavby by sa realizovalo prostredníctvom Operačného programu Doprava pre programové obdobie 2014 - 2020 z Kohézneho fondu Európskej únie a z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  3. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  4. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  5. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  6. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  7. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  8. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  9. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  10. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  1. 7 najčastejších chýb pri zateplení fasády
  2. Riaditeľ Kositu: Odpad vyriešia technológie, skládky končia
  3. Nákupy zadarmo vo Forum Poprad
  4. AAA AUTO otvorilo pobočky s ponukou 4000 áut
  5. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  6. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  7. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  8. Viete ako na to, ak potrebujete silu a energiu?
  9. Viac ako polovica to zažila, hovoriť nechce nikto
  10. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 864
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 14 974
  3. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 10 288
  4. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou 9 190
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 004
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 344
  7. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 187
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 6 743
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 730
  10. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov 6 564
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany SR Jaroslav Naď, predseda vlády SR Eduard Heger a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Ivan Korčok počas vyhlásenia po zasadnutí Bezpečnostnej rady SR.

Slovensko je prvou krajinou, ktorá vyjadrila solidaritu s Českom vyhostením diplomatov.

3 h

Penta odchádza z pozície minoritného akcionára vydavateľstva Petit Press, a. s.

8 h

Penta odchádza zo SME.

8 h
Rusko reagovalo absolútne neadekvátne. Vyhostilo dvadsať našich diplomatov, ktorí neurobili nič zlé, iba si vykonávali svoju prácu, vyhlásil vo štvrtok minister Jakub Kulhánek.

Posledné slovo nepadlo, hovorí Jourová.

2 h

Neprehliadnite tiež

Audi A6 e-tron

Na dojazd 300 kilometrov postačí nabíjať 10 minút.

8 h
Honda HR-V e:HEV

Dostala väčší výkon ako Jazz.

18. feb
Vysokonapäťové akumulátory z modelov Volvo budú mať ďalšie využitie.

Od roku 2040 bude všetky diely áut recyklovať.

21. apr
Ford Evos

Má priniesť nový impulz do strednej triedy.

21. apr