Jozef: "Dňa 8. apríla sa v čase medzi 6. a 10. hodinou a následne od 14. do 18. hodiny uskutočnil v Prešove smerový prieskum anketovou formou.
Vozidlá boli pre potreby anketárov (objednávateľom vykonania ankety bola Národná diaľničná spoločnosť) zastavované príslušníkmi polície na vstupoch aj výstupoch. Výsledkom boli tvoriace sa kilometrové kolóny.
Nie je mi jasné, na základe akého právneho predpisu, v akých medziach a rozsahu a spôsobom môže polícia vykonávať takúto nadprácu pri zabezpečení prebiehajúcej ankety pre potreby anketárov."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
"Áno tvorili sa v čase špičky aj kolóny a s tým súvisiace zdržania, ktoré boli primerané dopravnému obmedzeniu. Zaznamenali sme tri negatívne reakcie vodičov, dva telefonáty a jeden e-mail," informoval Daniel Džobanik, hovorca prešovskej krajskej polície.
Aj v Košiciach o dva dni neskôr zastavovali anketári vodičov. Tamojší policajti ale nezaznamenali negatívne reakcie, uviedol Alexander Szabó, hovorca košických krajských policajtov.
Prieskum robili anketári Národnej diaľničnej v okolí štyroch krajských miest: Žilina, Banská Bystrica, Prešov a Košice. Niektoré vozidlá aj zastavovali a vodičom kládli niekoľko pripravených otázok.
Informácie a dáta získané z prieskumu majú poslúžiť pri výstavbe diaľničných úsekov v okolí týchto miest.
Štandardné smerové prieskumy sa dajú spraviť aj automaticky, bez zásahu ľudí, pomocou rôznych senzorov. Tie sa však nedokážu vodičov nič pýtať.
Polícia asistovala na požiadanie NDS
NDS požiadala Prezídium Policajného zboru o pomoc pri zabezpečení smerového dopravného prieskumu.
Krajské riaditeľstvá následne dostali od prezídia pokyn uskutočniť "kontrolu so zameraním na zlepšenie aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie počas výkonu prieskumu, t.j. dohliadať na priebeh a bezpečnosť smerového dopravného prieskumu," vysvetlili obaja hovorcovia.
Úlohou polície je zabezpečovať bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
Anketa by sa uskutočnila aj bez nich, no bez policajtov by mohli vznikať konflikty medzi anketármi a vodičmi a premávka by sa mohla zdržiavať viac, ako by bolo nevyhnutné.
Zastavovať vozidlá smú aj "nepolicajti"
Zákon o cestnej premávke umožňuje zastavovať vozidlá nielen policajtom. Dávať pokyny na zastanie vozidla smú aj
- sprievodca vedených alebo hnaných zvierat, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
- vedúci organizovaného útvaru školskej mládeže alebo organizovanej skupiny detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke, alebo sprievodca osôb so zdravotným postihnutím pri prechádzaní cez vozovku,
- osoba vykonávajúca prácu na ceste spojenú s jej údržbou, opravou alebo s výstavbou, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
- osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia,
- dostatočne spôsobilá osoba staršia ako 18 rokov, ktorú na to písomne poveril orgán Policajného zboru s určením prípadov, v ktorých môže taká osoba zastavovať vozidlá,
- iné osoby, ak je to nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo na zaistenie ochrany života, zdravia alebo majetku osôb.
Prítomnosť polície pomohla znížiť riziká ďalších komplikácií
Keďže výsledky ankety slúžia v konečnom dôsledku na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, smerový prieskum bol oprávneným dôvodom na zastavovanie áut.
Policajti majú ale vyššiu autoritu, ako ktokoľvek iný, kto by chcel zastavovať autá. Lebo oni za nezastavenie môžu pokutovať.
Preto asistencia policajtov bola dôležitá. Bez nich by sa pravdepodobne našlo mnoho vodičov, ktorí by smerový prieskum ignorovali.
Anketári tak vďaka prítomnosti policajtov nemuseli zdržiavať vodičov dlhšie, ako bolo nevyhnutné.
"Chceme sa vodičom poďakovať za pochopenie a toleranciu počas prieskumu," dodali na záver obaja policajní hovorcovia.
O smerových prieskumoch
zo stanovísk Prešovskej a Košickej krajskej polície:
Národná diaľničná spoločnosť reagujúc na podmienky agentúry Jaspers, ktorá je poradným orgánom Európskej komisie, dostala za úlohu realizovanie smerového dopravného prieskumu podľa platnej metodiky na vstupných a výstupných komunikáciách formou anketového dotazníka pre vodičov, ktorí mali odpovedať na najviac 5 – 6 otázok.
Výsledky budú mať rozhodujúci vplyv pre pridelenie finančných prostriedkov na výstavbu tunelového diaľničného obchvatu miest Banská Bystrica, Košice, Prešov a Žilina.
Informácie a dáta získané z prieskumu poslúžia ako podklad pre vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti. V tomto prípade sa bude zohľadňovať efektivita a opodstatnenosť potenciálne vynaložených finančných prostriedkov, dôvodov a príčin o ich poskytnutie na daný účel.
Prípadné financovanie danej výstavby by sa realizovalo prostredníctvom Operačného programu Doprava pre programové obdobie 2014 - 2020 z Kohézneho fondu Európskej únie a z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.