Test: Podvozok Hondy Civic prekonal bezpečnostné systémy

Testovali sme bezpečnostné a asistenčné systémy. Pripomenuli sme si aj dobré jazdné vlastnosti Hondy Civic.

Najväčšou devízou Hondy Civic sú jej jazdné vlastnosti.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Honda Civic deviatej generácie je už nejaký čas na našom trhu a pri jej opätovnom testovaní sme sa zamerali na bezpečnostné systémy obsiahnuté v balíku ADAS I a na správanie auta na ceste.

Civic počas testu prešiel v rovnakom zastúpení všetky druhy ciest. Ako prvá prišla na rad jazda v meste, kde nás Honda neoslovila. Samotnému autu sme nemali čo vyčítať, ale neohúrilo a neprinášalo žiadnu emóciu.

Päťdverový hatchback bol v danej chvíli pre nás len dopravným prostriedkom a tento pohľad naň nezmenila ani diaľnica.

Tam už prišla na rad aj prvá výčitka, pretože 3350 otáčok na šiestom prevodovom stupni pri rýchlosti 130 km/h nie je úplne ideálna hodnota.

Prečítajte si tiež:

Cestu k sebe sme si našli až na cestách prvej triedy, konkrétne na horskom priechode Šturec. Najskôr sa prebral k životu 1,8 litrový benzínový motor, ktorý sme konečne nechali nadýchnuť sa k výkonu vo vyšších otáčkach.

Zmenu v charaktere plynového pedála prinieslo vypnutie ekonomického režimu. Civic citeľne ožil a zvuk vysokých otáčok prinášal prvé emócie.

Zákruty Civicu pristanú

Prejazdy zákrut zvládal podvozok vo vysokom tempe s výbornou spätnou väzbou. Šofér presne cítil kedy sa približuje vozidlo k hrane svojich možností a behom dvoch troch zákrut sa s autom zžil.

Spätná väzba podvozku má vplyv na bezpečnosť, keďže umožní presne odhadnúť, čo si s Civicom môžete dovoliť.

Po športovej jazde z máloktorého vozidla vystúpite taký svieži ako z Civicu. Dynamický prejazd zákrut vám nezdvihne tlak a nespôsobí stres organizmu. To všetko vďaka predvídateľnému správaniu na ceste.

Výhodou benzínu oproti ťažšej dieselovej pohonnej jednotke je pokojnejšie správanie počas brzdenia v zákrute.

Kto aj náhodou prepáli nájazdovú rýchlosť do zákruty, má s Civicom slušnú šancu vyviaznuť bez nehody, pretože sa auto počas vynúteného brzdenia v zákrute nerozkolíše a umožní relatívne bezpečne zatočiť.

V druhej fáze testu sme v našich podmienkach až na jednu výnimku postupne vyskúšali jednotlivé bezpečnostné a asistenčné systémy balíku ADAS I.

Systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke CTBA

Asistent, ktorý pracuje do rýchlosti 32 km/h, sme nemali odvahu preveriť v praxi na sto percent, takže ponúkame len teoretický spôsob fungovania.

CTBA za pomoci laserového radaru kontroluje situáciu pred vozidlom. V prípade hroziacej zrážky tento trojstupňový bezpečnostný prvok vydá vizuálnu i zvukovú výstrahu.

V druhej fáze začne automatické predbežné brzdenie a nakoniec v prípade nutnosti využije maximálny brzdný účinok na spomalenia a prípadné zastavenie auta.

V interiéri Civicu sa nám páči dominantný otáčkomer a volant.

Upozornenie na nebezpečenstvo kolízie FCW

Doplnkom k CTBA je technológia upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s vpredu idúcim autom.

Pracuje od rýchlosti 15 km/h na báze multifunkčnej kamery a v prípade hroziacej nehody vydá vizuálnu a zvukovú výstrahu.

Počas nášho testu na uzavretom priestranstve fungoval bezchybne. Testované pri nastavení najvyššej citlivosti z troch voliteľných stupňov.

Automatické prepínanie diaľkových svetiel HSS

Pri rýchlosti nad 40 km/h automaticky prepína diaľkové a stretávacie svetlá na základe svetelných podmienok a protiidúcich vozidiel.

Systém reagoval pružne na protiidúce autá, mierne zdržanie oproti manuálnemu režimu nastalo pri zapínaní diaľkových svetiel.

Varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu LDW

Dnes bežný asistent nechýba ani v Honde Civic a je trochu náchylný na kvalitu značenia pruhov. Najväčší význam má asi na diaľnici, kde je vyznačenie jednotlivých jazdných pruhov väčšinou dobré.

Tento systém funguje pri rýchlostiach nad 64 km/h a v zákrutách s polomerom nad 250 m.

Pri jazde po okresných cestách sme ho radšej vypínali, pretože ruší pri každom nečakanom obchádzaní nerovností. Upozornenie je vizuálne a zvukové.

Systém rozpoznávania dopravných značiek TSR

Pomocou multifunkčnej kamery rozpoznáva kruhové dopravné značky obmedzujúce rýchlosť, zakazujúcich vjazd, či predbiehania a zobrazuje ich na displeji i-Mid.

Výhodou je aj rozpoznanie niektorých dodatkových tabúľ a tým pádom filtrovanie značiek relevantných pre osobné auto.

Systém v praxi nezaznamenal značky osadené vo výške, napríklad na diaľnici, alebo klenbe pri vjazde do tunela.

Privítali by sme kombináciu tohto systému s navigáciou, aby napríklad aj rozpoznaná križovatka rušila platnosť značky obmedzujúcej rýchlosť.

Rozpoznávanie dopravných značiek je príjemnou pomôckou, ale nie je vždy sa dá na ňu spoľahnúť.

Detekcia objektov v mŕtvom uhle BSI

Podľa nás je tento dnes už bežný asistent jedným z najopodstatnenejších, pretože auto schované v mŕtvom uhle môže prekvapiť aj skúseného šoféra.

Pri rýchlosti nad 20 km/h upozorní na objekt nachádzajúci sa v mŕtvom uhle rozsvietením kontrolky v príslušnom zrkadle a v prípade vyhodenia smerovky upozorní na nebezpečenstvo aj zvukovo.

Asistent pracoval spoľahlivo pokiaľ sa nespustil dážď, kedy nás upozorňoval na objekt v mŕtvom uhle aj keď za nami nešlo žiadne vozidlo.

Z nášho pohľadu najpraktickejší asistent je dnes pomerne bežnou súčasťou výbavy.

Asistent pri cúvaní z parkovacieho miesta CTM

Asistent upozorní výstražnou šípkou na monitore a zvukovým znamením na auto prichádzajúce z boku pri cúvaní z parkovacieho miesta.

Tento praktický mestský doplnok funguje pokiaľ prichádzajúce auto neprekročí rýchlosť 25 km/h. V praxi fungoval asistent aj pri vyšších rýchlostiach.

Vychádzanie z parkovacieho miesta uľahčí asistent pri cúvaní.

V rámci skúšania bezpečnostných systémov sme veľkú pozornosť venovali jazdným vlastnostiam, pretože práve tie považujeme v prípade Civicu za najhodnotnejší bezpečnostný prvok.

Bezpečnostné prvky ponúkané Hondou v balíku ADAS I sú krokom vpred v oblasti ochrany a prevencie pred nehodami, ale k dokonalosti im ešte niečo chýba.

Ich stopercentnú funkčnosť je v reálnej premávke ťažko garantovať a slúžia len ako doplnok, ktorý môže za istých okolností pomôcť. Cena balíku ADAS I je 900 eur.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Honda Civic

Verzia

1,8 i-VTEC Sport

Cena modelu od/verzia od (eur)

13 590/17 290 (obe ceny po dnes ponúkanej akciovej zľave 2000 eur)

Motor

benzín; štvorvalec; 1798 cm3;

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

104(142)/6500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

174/4300

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,7-9,7 v závislosti na výbave/nemerané

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

nemerané

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3350 na 6tke

Stav tachometra (km)

2034

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,8-6,1 v závislosti na výbave/6,4-6,7

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

624

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop SP Winter Sport 4D 225/45 R17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1375/375

Objem batožinového priestoru (l)

467-477/1342-1378 v závislosti na výbave

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2595; 4315; 1770; 1465

Motor

atmosférický motor je v „econ“ režime úsporný, ale so zlou reakciou na plyn, po vypnutí econ auto ožije, pre vyšší výkon je nutné atmosférický motor tradične točiť do otáčok

Prevodovka

presná

Podvozok

veľmi dobré jazdné vlastnosti s dobrou odozvou, nízky predok nie je vhodný pre parkovanie v meste na obrubníkoch.

Interiér

neurazí ale ani neoslní, páči sa nám dominantný otáčkomer a volant; z praktického hľadiska chýba stojan na nápoje; odkladacie priestory sú však relatívne veľké, hlavne ten pod lakťovou opierkou;

Posed vodiča a výhľad

posed vodiča je v poriadku, dobré sedadlá aj na dlhšie cesty s dobrým bočným vedením, bez výhrad.

Ovládanie palubného systému/navigácie

komplikované a trochu nelogické nastavenie jednotlivých funkcií do adresárov / nemá navigáciu.

Jazyk auta/navigácie

anglický/ -

Grafika displejov a zobrazovanie

jednoduchá grafika, na dnešné pomery menší displej

Odomykanie/vstup do auta

kľúč, diaľkové, centrál

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

pákový mechanizmus, sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné.

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny, delené sedadlá v pomere 2:1.

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 102
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 823
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 192
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 404
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 702
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 518
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 193
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 737
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 448
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 679

Téma: Honda Civic, CR-V, Accord, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop