SME

Test: Podvozok Hondy Civic prekonal bezpečnostné systémy

Testovali sme bezpečnostné a asistenčné systémy. Pripomenuli sme si aj dobré jazdné vlastnosti Hondy Civic.

Najväčšou devízou Hondy Civic sú jej jazdné vlastnosti.Najväčšou devízou Hondy Civic sú jej jazdné vlastnosti. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Honda Civic deviatej generácie je už nejaký čas na našom trhu a pri jej opätovnom testovaní sme sa zamerali na bezpečnostné systémy obsiahnuté v balíku ADAS I a na správanie auta na ceste.Honda Civic ostala sama sebou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Civic počas testu prešiel v rovnakom zastúpení všetky druhy ciest. Ako prvá prišla na rad jazda v meste, kde nás Honda neoslovila. Samotnému autu sme nemali čo vyčítať, ale neohúrilo a neprinášalo žiadnu emóciu.

Päťdverový hatchback bol v danej chvíli pre nás len dopravným prostriedkom a tento pohľad naň nezmenila ani diaľnica.

SkryťVypnúť reklamu

Tam už prišla na rad aj prvá výčitka, pretože 3350 otáčok na šiestom prevodovom stupni pri rýchlosti 130 km/h nie je úplne ideálna hodnota.


V Honde Civic nepoznať, že ide o deviatu generáciu

Cestu k sebe sme si našli až na cestách prvej triedy, konkrétne na horskom priechode Šturec. Najskôr sa prebral k životu 1,8 litrový benzínový motor, ktorý sme konečne nechali nadýchnuť sa k výkonu vo vyšších otáčkach.

Zmenu v charaktere plynového pedála prinieslo vypnutie ekonomického režimu. Civic citeľne ožil a zvuk vysokých otáčok prinášal prvé emócie.

Zákruty Civicu pristanú

Prejazdy zákrut zvládal podvozok vo vysokom tempe s výbornou spätnou väzbou. Šofér presne cítil kedy sa približuje vozidlo k hrane svojich možností a behom dvoch troch zákrut sa s autom zžil.

SkryťVypnúť reklamu

Spätná väzba podvozku má vplyv na bezpečnosť, keďže umožní presne odhadnúť, čo si s Civicom môžete dovoliť.

Po športovej jazde z máloktorého vozidla vystúpite taký svieži ako z Civicu. Dynamický prejazd zákrut vám nezdvihne tlak a nespôsobí stres organizmu. To všetko vďaka predvídateľnému správaniu na ceste.

Výhodou benzínu oproti ťažšej dieselovej pohonnej jednotke je pokojnejšie správanie počas brzdenia v zákrute.

Kto aj náhodou prepáli nájazdovú rýchlosť do zákruty, má s Civicom slušnú šancu vyviaznuť bez nehody, pretože sa auto počas vynúteného brzdenia v zákrute nerozkolíše a umožní relatívne bezpečne zatočiť.

V druhej fáze testu sme v našich podmienkach až na jednu výnimku postupne vyskúšali jednotlivé bezpečnostné a asistenčné systémy balíku ADAS I.

SkryťVypnúť reklamu

Systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke CTBA

Asistent, ktorý pracuje do rýchlosti 32 km/h, sme nemali odvahu preveriť v praxi na sto percent, takže ponúkame len teoretický spôsob fungovania.

CTBA za pomoci laserového radaru kontroluje situáciu pred vozidlom. V prípade hroziacej zrážky tento trojstupňový bezpečnostný prvok vydá vizuálnu i zvukovú výstrahu.

V druhej fáze začne automatické predbežné brzdenie a nakoniec v prípade nutnosti využije maximálny brzdný účinok na spomalenia a prípadné zastavenie auta.

V interiéri Civicu sa nám páči dominantný otáčkomer a volant.

Upozornenie na nebezpečenstvo kolízie FCW

Doplnkom k CTBA je technológia upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s vpredu idúcim autom.

Pracuje od rýchlosti 15 km/h na báze multifunkčnej kamery a v prípade hroziacej nehody vydá vizuálnu a zvukovú výstrahu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počas nášho testu na uzavretom priestranstve fungoval bezchybne. Testované pri nastavení najvyššej citlivosti z troch voliteľných stupňov.

Automatické prepínanie diaľkových svetiel HSS

Pri rýchlosti nad 40 km/h automaticky prepína diaľkové a stretávacie svetlá na základe svetelných podmienok a protiidúcich vozidiel.

Systém reagoval pružne na protiidúce autá, mierne zdržanie oproti manuálnemu režimu nastalo pri zapínaní diaľkových svetiel.

Varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu LDW

Dnes bežný asistent nechýba ani v Honde Civic a je trochu náchylný na kvalitu značenia pruhov. Najväčší význam má asi na diaľnici, kde je vyznačenie jednotlivých jazdných pruhov väčšinou dobré.

Tento systém funguje pri rýchlostiach nad 64 km/h a v zákrutách s polomerom nad 250 m.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri jazde po okresných cestách sme ho radšej vypínali, pretože ruší pri každom nečakanom obchádzaní nerovností. Upozornenie je vizuálne a zvukové.

Systém rozpoznávania dopravných značiek TSR

Pomocou multifunkčnej kamery rozpoznáva kruhové dopravné značky obmedzujúce rýchlosť, zakazujúcich vjazd, či predbiehania a zobrazuje ich na displeji i-Mid.

Výhodou je aj rozpoznanie niektorých dodatkových tabúľ a tým pádom filtrovanie značiek relevantných pre osobné auto.

Systém v praxi nezaznamenal značky osadené vo výške, napríklad na diaľnici, alebo klenbe pri vjazde do tunela.

Privítali by sme kombináciu tohto systému s navigáciou, aby napríklad aj rozpoznaná križovatka rušila platnosť značky obmedzujúcej rýchlosť.

Rozpoznávanie dopravných značiek je príjemnou pomôckou, ale nie je vždy sa dá na ňu spoľahnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Detekcia objektov v mŕtvom uhle BSI

Podľa nás je tento dnes už bežný asistent jedným z najopodstatnenejších, pretože auto schované v mŕtvom uhle môže prekvapiť aj skúseného šoféra.

Pri rýchlosti nad 20 km/h upozorní na objekt nachádzajúci sa v mŕtvom uhle rozsvietením kontrolky v príslušnom zrkadle a v prípade vyhodenia smerovky upozorní na nebezpečenstvo aj zvukovo.

Asistent pracoval spoľahlivo pokiaľ sa nespustil dážď, kedy nás upozorňoval na objekt v mŕtvom uhle aj keď za nami nešlo žiadne vozidlo.

Z nášho pohľadu najpraktickejší asistent je dnes pomerne bežnou súčasťou výbavy.

Asistent pri cúvaní z parkovacieho miesta CTM

Asistent upozorní výstražnou šípkou na monitore a zvukovým znamením na auto prichádzajúce z boku pri cúvaní z parkovacieho miesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento praktický mestský doplnok funguje pokiaľ prichádzajúce auto neprekročí rýchlosť 25 km/h. V praxi fungoval asistent aj pri vyšších rýchlostiach.

Vychádzanie z parkovacieho miesta uľahčí asistent pri cúvaní.

V rámci skúšania bezpečnostných systémov sme veľkú pozornosť venovali jazdným vlastnostiam, pretože práve tie považujeme v prípade Civicu za najhodnotnejší bezpečnostný prvok.

Bezpečnostné prvky ponúkané Hondou v balíku ADAS I sú krokom vpred v oblasti ochrany a prevencie pred nehodami, ale k dokonalosti im ešte niečo chýba.

Ich stopercentnú funkčnosť je v reálnej premávke ťažko garantovať a slúžia len ako doplnok, ktorý môže za istých okolností pomôcť. Cena balíku ADAS I je 900 eur.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Honda Civic

Verzia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1,8 i-VTEC Sport

Cena modelu od/verzia od (eur)

13 590/17 290 (obe ceny po dnes ponúkanej akciovej zľave 2000 eur)

Motor

benzín; štvorvalec; 1798 cm3;

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

104(142)/6500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

174/4300

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,7-9,7 v závislosti na výbave/nemerané

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

nemerané

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3350 na 6tke

Stav tachometra (km)

2034

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,8-6,1 v závislosti na výbave/6,4-6,7

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

624

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop SP Winter Sport 4D 225/45 R17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1375/375

Objem batožinového priestoru (l)

467-477/1342-1378 v závislosti na výbave

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2595; 4315; 1770; 1465

Motor

atmosférický motor je v „econ“ režime úsporný, ale so zlou reakciou na plyn, po vypnutí econ auto ožije, pre vyšší výkon je nutné atmosférický motor tradične točiť do otáčok

Prevodovka

presná

Podvozok

veľmi dobré jazdné vlastnosti s dobrou odozvou, nízky predok nie je vhodný pre parkovanie v meste na obrubníkoch.

Interiér

neurazí ale ani neoslní, páči sa nám dominantný otáčkomer a volant; z praktického hľadiska chýba stojan na nápoje; odkladacie priestory sú však relatívne veľké, hlavne ten pod lakťovou opierkou;

Posed vodiča a výhľad

posed vodiča je v poriadku, dobré sedadlá aj na dlhšie cesty s dobrým bočným vedením, bez výhrad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ovládanie palubného systému/navigácie

komplikované a trochu nelogické nastavenie jednotlivých funkcií do adresárov / nemá navigáciu.

Jazyk auta/navigácie

anglický/ -

Grafika displejov a zobrazovanie

jednoduchá grafika, na dnešné pomery menší displej

Odomykanie/vstup do auta

kľúč, diaľkové, centrál

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

pákový mechanizmus, sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné.

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny, delené sedadlá v pomere 2:1.

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 127
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 145
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 235
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 526
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 134
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 262
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 124
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 370
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 733
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 627
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 459
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 671
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 683
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 620
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu