SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Test: Podvozok Hondy Civic prekonal bezpečnostné systémy

Testovali sme bezpečnostné a asistenčné systémy. Pripomenuli sme si aj dobré jazdné vlastnosti Hondy Civic.

Najväčšou devízou Hondy Civic sú jej jazdné vlastnosti.Najväčšou devízou Hondy Civic sú jej jazdné vlastnosti. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Honda Civic deviatej generácie je už nejaký čas na našom trhu a pri jej opätovnom testovaní sme sa zamerali na bezpečnostné systémy obsiahnuté v balíku ADAS I a na správanie auta na ceste.

Civic počas testu prešiel v rovnakom zastúpení všetky druhy ciest. Ako prvá prišla na rad jazda v meste, kde nás Honda neoslovila. Samotnému autu sme nemali čo vyčítať, ale neohúrilo a neprinášalo žiadnu emóciu.

Päťdverový hatchback bol v danej chvíli pre nás len dopravným prostriedkom a tento pohľad naň nezmenila ani diaľnica.

Tam už prišla na rad aj prvá výčitka, pretože 3350 otáčok na šiestom prevodovom stupni pri rýchlosti 130 km/h nie je úplne ideálna hodnota.

Prečítajte si tiež:

Cestu k sebe sme si našli až na cestách prvej triedy, konkrétne na horskom priechode Šturec. Najskôr sa prebral k životu 1,8 litrový benzínový motor, ktorý sme konečne nechali nadýchnuť sa k výkonu vo vyšších otáčkach.

Zmenu v charaktere plynového pedála prinieslo vypnutie ekonomického režimu. Civic citeľne ožil a zvuk vysokých otáčok prinášal prvé emócie.

Zákruty Civicu pristanú

Prejazdy zákrut zvládal podvozok vo vysokom tempe s výbornou spätnou väzbou. Šofér presne cítil kedy sa približuje vozidlo k hrane svojich možností a behom dvoch troch zákrut sa s autom zžil.

Spätná väzba podvozku má vplyv na bezpečnosť, keďže umožní presne odhadnúť, čo si s Civicom môžete dovoliť.

Po športovej jazde z máloktorého vozidla vystúpite taký svieži ako z Civicu. Dynamický prejazd zákrut vám nezdvihne tlak a nespôsobí stres organizmu. To všetko vďaka predvídateľnému správaniu na ceste.

Výhodou benzínu oproti ťažšej dieselovej pohonnej jednotke je pokojnejšie správanie počas brzdenia v zákrute.

Kto aj náhodou prepáli nájazdovú rýchlosť do zákruty, má s Civicom slušnú šancu vyviaznuť bez nehody, pretože sa auto počas vynúteného brzdenia v zákrute nerozkolíše a umožní relatívne bezpečne zatočiť.

V druhej fáze testu sme v našich podmienkach až na jednu výnimku postupne vyskúšali jednotlivé bezpečnostné a asistenčné systémy balíku ADAS I.

Systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke CTBA

Asistent, ktorý pracuje do rýchlosti 32 km/h, sme nemali odvahu preveriť v praxi na sto percent, takže ponúkame len teoretický spôsob fungovania.

CTBA za pomoci laserového radaru kontroluje situáciu pred vozidlom. V prípade hroziacej zrážky tento trojstupňový bezpečnostný prvok vydá vizuálnu i zvukovú výstrahu.

V druhej fáze začne automatické predbežné brzdenie a nakoniec v prípade nutnosti využije maximálny brzdný účinok na spomalenia a prípadné zastavenie auta.

V interiéri Civicu sa nám páči dominantný otáčkomer a volant.

Upozornenie na nebezpečenstvo kolízie FCW

Doplnkom k CTBA je technológia upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s vpredu idúcim autom.

Pracuje od rýchlosti 15 km/h na báze multifunkčnej kamery a v prípade hroziacej nehody vydá vizuálnu a zvukovú výstrahu.

Počas nášho testu na uzavretom priestranstve fungoval bezchybne. Testované pri nastavení najvyššej citlivosti z troch voliteľných stupňov.

Automatické prepínanie diaľkových svetiel HSS

Pri rýchlosti nad 40 km/h automaticky prepína diaľkové a stretávacie svetlá na základe svetelných podmienok a protiidúcich vozidiel.

Systém reagoval pružne na protiidúce autá, mierne zdržanie oproti manuálnemu režimu nastalo pri zapínaní diaľkových svetiel.

Varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu LDW

Dnes bežný asistent nechýba ani v Honde Civic a je trochu náchylný na kvalitu značenia pruhov. Najväčší význam má asi na diaľnici, kde je vyznačenie jednotlivých jazdných pruhov väčšinou dobré.

Tento systém funguje pri rýchlostiach nad 64 km/h a v zákrutách s polomerom nad 250 m.

Pri jazde po okresných cestách sme ho radšej vypínali, pretože ruší pri každom nečakanom obchádzaní nerovností. Upozornenie je vizuálne a zvukové.

Systém rozpoznávania dopravných značiek TSR

Pomocou multifunkčnej kamery rozpoznáva kruhové dopravné značky obmedzujúce rýchlosť, zakazujúcich vjazd, či predbiehania a zobrazuje ich na displeji i-Mid.

Výhodou je aj rozpoznanie niektorých dodatkových tabúľ a tým pádom filtrovanie značiek relevantných pre osobné auto.

Systém v praxi nezaznamenal značky osadené vo výške, napríklad na diaľnici, alebo klenbe pri vjazde do tunela.

Privítali by sme kombináciu tohto systému s navigáciou, aby napríklad aj rozpoznaná križovatka rušila platnosť značky obmedzujúcej rýchlosť.

Rozpoznávanie dopravných značiek je príjemnou pomôckou, ale nie je vždy sa dá na ňu spoľahnúť.

Detekcia objektov v mŕtvom uhle BSI

Podľa nás je tento dnes už bežný asistent jedným z najopodstatnenejších, pretože auto schované v mŕtvom uhle môže prekvapiť aj skúseného šoféra.

Pri rýchlosti nad 20 km/h upozorní na objekt nachádzajúci sa v mŕtvom uhle rozsvietením kontrolky v príslušnom zrkadle a v prípade vyhodenia smerovky upozorní na nebezpečenstvo aj zvukovo.

Asistent pracoval spoľahlivo pokiaľ sa nespustil dážď, kedy nás upozorňoval na objekt v mŕtvom uhle aj keď za nami nešlo žiadne vozidlo.

Z nášho pohľadu najpraktickejší asistent je dnes pomerne bežnou súčasťou výbavy.

Asistent pri cúvaní z parkovacieho miesta CTM

Asistent upozorní výstražnou šípkou na monitore a zvukovým znamením na auto prichádzajúce z boku pri cúvaní z parkovacieho miesta.

Tento praktický mestský doplnok funguje pokiaľ prichádzajúce auto neprekročí rýchlosť 25 km/h. V praxi fungoval asistent aj pri vyšších rýchlostiach.

Vychádzanie z parkovacieho miesta uľahčí asistent pri cúvaní.

V rámci skúšania bezpečnostných systémov sme veľkú pozornosť venovali jazdným vlastnostiam, pretože práve tie považujeme v prípade Civicu za najhodnotnejší bezpečnostný prvok.

Bezpečnostné prvky ponúkané Hondou v balíku ADAS I sú krokom vpred v oblasti ochrany a prevencie pred nehodami, ale k dokonalosti im ešte niečo chýba.

Ich stopercentnú funkčnosť je v reálnej premávke ťažko garantovať a slúžia len ako doplnok, ktorý môže za istých okolností pomôcť. Cena balíku ADAS I je 900 eur.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Honda Civic

Verzia

1,8 i-VTEC Sport

Cena modelu od/verzia od (eur)

13 590/17 290 (obe ceny po dnes ponúkanej akciovej zľave 2000 eur)

Motor

benzín; štvorvalec; 1798 cm3;

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

104(142)/6500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

174/4300

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,7-9,7 v závislosti na výbave/nemerané

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

nemerané

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3350 na 6tke

Stav tachometra (km)

2034

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,8-6,1 v závislosti na výbave/6,4-6,7

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

624

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop SP Winter Sport 4D 225/45 R17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1375/375

Objem batožinového priestoru (l)

467-477/1342-1378 v závislosti na výbave

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2595; 4315; 1770; 1465

Motor

atmosférický motor je v „econ“ režime úsporný, ale so zlou reakciou na plyn, po vypnutí econ auto ožije, pre vyšší výkon je nutné atmosférický motor tradične točiť do otáčok

Prevodovka

presná

Podvozok

veľmi dobré jazdné vlastnosti s dobrou odozvou, nízky predok nie je vhodný pre parkovanie v meste na obrubníkoch.

Interiér

neurazí ale ani neoslní, páči sa nám dominantný otáčkomer a volant; z praktického hľadiska chýba stojan na nápoje; odkladacie priestory sú však relatívne veľké, hlavne ten pod lakťovou opierkou;

Posed vodiča a výhľad

posed vodiča je v poriadku, dobré sedadlá aj na dlhšie cesty s dobrým bočným vedením, bez výhrad.

Ovládanie palubného systému/navigácie

komplikované a trochu nelogické nastavenie jednotlivých funkcií do adresárov / nemá navigáciu.

Jazyk auta/navigácie

anglický/ -

Grafika displejov a zobrazovanie

jednoduchá grafika, na dnešné pomery menší displej

Odomykanie/vstup do auta

kľúč, diaľkové, centrál

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

pákový mechanizmus, sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné.

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny, delené sedadlá v pomere 2:1.

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Mecom ide na zelenú
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  8. Marrákeš je červená perla Maroka
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  10. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  6. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  7. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 770
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 333
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 024
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 770
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 590
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 583
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 598
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 330
  9. Mecom ide na zelenú 2 267
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Poľné nemocnice sa zatiaľ nezriaďujú.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


20 h
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  2. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  3. Zuza Kumanova: Štatistický úrad SR zverejnil výsledky postojových otázok zo Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021
  4. Robert Škerko: Zimná dovolenka v Terchovej.
  5. Kristína Jakubičková: Zápisky z psychiatrie alebo ako prežiť a nezblázniť sa
  6. Miriam Studeničová: Ako ďalej? Pokrok nebude umožnený nehodným!
  7. Tomáš Harustiak: Ježišova identita sa stratila vo vzduchoprázdne
  8. Roman Kebísek: Básnik Krasko a Groeblová
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 096
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 985
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 534
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 571
  5. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 541
  6. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 4 274
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 218
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 840
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu