Honda Civic deviatej generácie je už nejaký čas na našom trhu a pri jej opätovnom testovaní sme sa zamerali na bezpečnostné systémy obsiahnuté v balíku ADAS I a na správanie auta na ceste.Honda Civic ostala sama sebou
Civic počas testu prešiel v rovnakom zastúpení všetky druhy ciest. Ako prvá prišla na rad jazda v meste, kde nás Honda neoslovila. Samotnému autu sme nemali čo vyčítať, ale neohúrilo a neprinášalo žiadnu emóciu.
Päťdverový hatchback bol v danej chvíli pre nás len dopravným prostriedkom a tento pohľad naň nezmenila ani diaľnica.
Tam už prišla na rad aj prvá výčitka, pretože 3350 otáčok na šiestom prevodovom stupni pri rýchlosti 130 km/h nie je úplne ideálna hodnota.
V Honde Civic nepoznať, že ide o deviatu generáciu
Cestu k sebe sme si našli až na cestách prvej triedy, konkrétne na horskom priechode Šturec. Najskôr sa prebral k životu 1,8 litrový benzínový motor, ktorý sme konečne nechali nadýchnuť sa k výkonu vo vyšších otáčkach.
Zmenu v charaktere plynového pedála prinieslo vypnutie ekonomického režimu. Civic citeľne ožil a zvuk vysokých otáčok prinášal prvé emócie.
Zákruty Civicu pristanú
Prejazdy zákrut zvládal podvozok vo vysokom tempe s výbornou spätnou väzbou. Šofér presne cítil kedy sa približuje vozidlo k hrane svojich možností a behom dvoch troch zákrut sa s autom zžil.
Spätná väzba podvozku má vplyv na bezpečnosť, keďže umožní presne odhadnúť, čo si s Civicom môžete dovoliť.
Po športovej jazde z máloktorého vozidla vystúpite taký svieži ako z Civicu. Dynamický prejazd zákrut vám nezdvihne tlak a nespôsobí stres organizmu. To všetko vďaka predvídateľnému správaniu na ceste.
Výhodou benzínu oproti ťažšej dieselovej pohonnej jednotke je pokojnejšie správanie počas brzdenia v zákrute.
Kto aj náhodou prepáli nájazdovú rýchlosť do zákruty, má s Civicom slušnú šancu vyviaznuť bez nehody, pretože sa auto počas vynúteného brzdenia v zákrute nerozkolíše a umožní relatívne bezpečne zatočiť.
V druhej fáze testu sme v našich podmienkach až na jednu výnimku postupne vyskúšali jednotlivé bezpečnostné a asistenčné systémy balíku ADAS I.
Systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke CTBA
Asistent, ktorý pracuje do rýchlosti 32 km/h, sme nemali odvahu preveriť v praxi na sto percent, takže ponúkame len teoretický spôsob fungovania.
CTBA za pomoci laserového radaru kontroluje situáciu pred vozidlom. V prípade hroziacej zrážky tento trojstupňový bezpečnostný prvok vydá vizuálnu i zvukovú výstrahu.
V druhej fáze začne automatické predbežné brzdenie a nakoniec v prípade nutnosti využije maximálny brzdný účinok na spomalenia a prípadné zastavenie auta.
V interiéri Civicu sa nám páči dominantný otáčkomer a volant.
Upozornenie na nebezpečenstvo kolízie FCW
Doplnkom k CTBA je technológia upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s vpredu idúcim autom.
Pracuje od rýchlosti 15 km/h na báze multifunkčnej kamery a v prípade hroziacej nehody vydá vizuálnu a zvukovú výstrahu.
Počas nášho testu na uzavretom priestranstve fungoval bezchybne. Testované pri nastavení najvyššej citlivosti z troch voliteľných stupňov.
Automatické prepínanie diaľkových svetiel HSS
Pri rýchlosti nad 40 km/h automaticky prepína diaľkové a stretávacie svetlá na základe svetelných podmienok a protiidúcich vozidiel.
Systém reagoval pružne na protiidúce autá, mierne zdržanie oproti manuálnemu režimu nastalo pri zapínaní diaľkových svetiel.
Varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu LDW
Dnes bežný asistent nechýba ani v Honde Civic a je trochu náchylný na kvalitu značenia pruhov. Najväčší význam má asi na diaľnici, kde je vyznačenie jednotlivých jazdných pruhov väčšinou dobré.
Tento systém funguje pri rýchlostiach nad 64 km/h a v zákrutách s polomerom nad 250 m.
Pri jazde po okresných cestách sme ho radšej vypínali, pretože ruší pri každom nečakanom obchádzaní nerovností. Upozornenie je vizuálne a zvukové.
Systém rozpoznávania dopravných značiek TSR
Pomocou multifunkčnej kamery rozpoznáva kruhové dopravné značky obmedzujúce rýchlosť, zakazujúcich vjazd, či predbiehania a zobrazuje ich na displeji i-Mid.
Výhodou je aj rozpoznanie niektorých dodatkových tabúľ a tým pádom filtrovanie značiek relevantných pre osobné auto.
Systém v praxi nezaznamenal značky osadené vo výške, napríklad na diaľnici, alebo klenbe pri vjazde do tunela.
Privítali by sme kombináciu tohto systému s navigáciou, aby napríklad aj rozpoznaná križovatka rušila platnosť značky obmedzujúcej rýchlosť.
Rozpoznávanie dopravných značiek je príjemnou pomôckou, ale nie je vždy sa dá na ňu spoľahnúť.
Detekcia objektov v mŕtvom uhle BSI
Podľa nás je tento dnes už bežný asistent jedným z najopodstatnenejších, pretože auto schované v mŕtvom uhle môže prekvapiť aj skúseného šoféra.
Pri rýchlosti nad 20 km/h upozorní na objekt nachádzajúci sa v mŕtvom uhle rozsvietením kontrolky v príslušnom zrkadle a v prípade vyhodenia smerovky upozorní na nebezpečenstvo aj zvukovo.
Asistent pracoval spoľahlivo pokiaľ sa nespustil dážď, kedy nás upozorňoval na objekt v mŕtvom uhle aj keď za nami nešlo žiadne vozidlo.
Z nášho pohľadu najpraktickejší asistent je dnes pomerne bežnou súčasťou výbavy.
Asistent pri cúvaní z parkovacieho miesta CTM
Asistent upozorní výstražnou šípkou na monitore a zvukovým znamením na auto prichádzajúce z boku pri cúvaní z parkovacieho miesta.
Tento praktický mestský doplnok funguje pokiaľ prichádzajúce auto neprekročí rýchlosť 25 km/h. V praxi fungoval asistent aj pri vyšších rýchlostiach.
Vychádzanie z parkovacieho miesta uľahčí asistent pri cúvaní.
V rámci skúšania bezpečnostných systémov sme veľkú pozornosť venovali jazdným vlastnostiam, pretože práve tie považujeme v prípade Civicu za najhodnotnejší bezpečnostný prvok.
Bezpečnostné prvky ponúkané Hondou v balíku ADAS I sú krokom vpred v oblasti ochrany a prevencie pred nehodami, ale k dokonalosti im ešte niečo chýba.
Ich stopercentnú funkčnosť je v reálnej premávke ťažko garantovať a slúžia len ako doplnok, ktorý môže za istých okolností pomôcť. Cena balíku ADAS I je 900 eur.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model
Honda Civic
Verzia
1,8 i-VTEC Sport
Cena modelu od/verzia od (eur)
13 590/17 290 (obe ceny po dnes ponúkanej akciovej zľave 2000 eur)
Motor
benzín; štvorvalec; 1798 cm3;
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
104(142)/6500
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
174/4300
Typ prevodovky/počet stupňov
manuál/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
8,7-9,7 v závislosti na výbave/nemerané
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
nemerané
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
nemerané
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
3350 na 6tke
Stav tachometra (km)
2034
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
5,8-6,1 v závislosti na výbave/6,4-6,7
Objem palivovej nádrže (l)
50
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
624
Typ a rozmer pneumatík
Dunlop SP Winter Sport 4D 225/45 R17
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1375/375
Objem batožinového priestoru (l)
467-477/1342-1378 v závislosti na výbave
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2595; 4315; 1770; 1465
Motor
atmosférický motor je v „econ“ režime úsporný, ale so zlou reakciou na plyn, po vypnutí econ auto ožije, pre vyšší výkon je nutné atmosférický motor tradične točiť do otáčok
Prevodovka
presná
Podvozok
veľmi dobré jazdné vlastnosti s dobrou odozvou, nízky predok nie je vhodný pre parkovanie v meste na obrubníkoch.
Interiér
neurazí ale ani neoslní, páči sa nám dominantný otáčkomer a volant; z praktického hľadiska chýba stojan na nápoje; odkladacie priestory sú však relatívne veľké, hlavne ten pod lakťovou opierkou;
Posed vodiča a výhľad
posed vodiča je v poriadku, dobré sedadlá aj na dlhšie cesty s dobrým bočným vedením, bez výhrad.
Ovládanie palubného systému/navigácie
komplikované a trochu nelogické nastavenie jednotlivých funkcií do adresárov / nemá navigáciu.
Jazyk auta/navigácie
anglický/ -
Grafika displejov a zobrazovanie
jednoduchá grafika, na dnešné pomery menší displej
Odomykanie/vstup do auta
kľúč, diaľkové, centrál
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
pákový mechanizmus, sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné.
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kabíny, delené sedadlá v pomere 2:1.
Rezervné koleso - prístup
lepiaca sada