Honda Civic deviatej generácie je už nejaký čas na našom trhu a pri jej opätovnom testovaní sme sa zamerali na bezpečnostné systémy obsiahnuté v balíku ADAS I a na správanie auta na ceste.
Civic počas testu prešiel v rovnakom zastúpení všetky druhy ciest. Ako prvá prišla na rad jazda v meste, kde nás Honda neoslovila. Samotnému autu sme nemali čo vyčítať, ale neohúrilo a neprinášalo žiadnu emóciu.
Päťdverový hatchback bol v danej chvíli pre nás len dopravným prostriedkom a tento pohľad naň nezmenila ani diaľnica.
Tam už prišla na rad aj prvá výčitka, pretože 3350 otáčok na šiestom prevodovom stupni pri rýchlosti 130 km/h nie je úplne ideálna hodnota.
Cestu k sebe sme si našli až na cestách prvej triedy, konkrétne na horskom priechode Šturec. Najskôr sa prebral k životu 1,8 litrový benzínový motor, ktorý sme konečne nechali nadýchnuť sa k výkonu vo vyšších otáčkach.
Zmenu v charaktere plynového pedála prinieslo vypnutie ekonomického režimu. Civic citeľne ožil a zvuk vysokých otáčok prinášal prvé emócie.
Zákruty Civicu pristanú
Prejazdy zákrut zvládal podvozok vo vysokom tempe s výbornou spätnou väzbou. Šofér presne cítil kedy sa približuje vozidlo k hrane svojich možností a behom dvoch troch zákrut sa s autom zžil.
Spätná väzba podvozku má vplyv na bezpečnosť, keďže umožní presne odhadnúť, čo si s Civicom môžete dovoliť.
Po športovej jazde z máloktorého vozidla vystúpite taký svieži ako z Civicu. Dynamický prejazd zákrut vám nezdvihne tlak a nespôsobí stres organizmu. To všetko vďaka predvídateľnému správaniu na ceste.
Výhodou benzínu oproti ťažšej dieselovej pohonnej jednotke je pokojnejšie správanie počas brzdenia v zákrute.
Kto aj náhodou prepáli nájazdovú rýchlosť do zákruty, má s Civicom slušnú šancu vyviaznuť bez nehody, pretože sa auto počas vynúteného brzdenia v zákrute nerozkolíše a umožní relatívne bezpečne zatočiť.
V druhej fáze testu sme v našich podmienkach až na jednu výnimku postupne vyskúšali jednotlivé bezpečnostné a asistenčné systémy balíku ADAS I.
Systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke CTBA
Asistent, ktorý pracuje do rýchlosti 32 km/h, sme nemali odvahu preveriť v praxi na sto percent, takže ponúkame len teoretický spôsob fungovania.
CTBA za pomoci laserového radaru kontroluje situáciu pred vozidlom. V prípade hroziacej zrážky tento trojstupňový bezpečnostný prvok vydá vizuálnu i zvukovú výstrahu.
V druhej fáze začne automatické predbežné brzdenie a nakoniec v prípade nutnosti využije maximálny brzdný účinok na spomalenia a prípadné zastavenie auta.

Upozornenie na nebezpečenstvo kolízie FCW
Doplnkom k CTBA je technológia upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s vpredu idúcim autom.
Pracuje od rýchlosti 15 km/h na báze multifunkčnej kamery a v prípade hroziacej nehody vydá vizuálnu a zvukovú výstrahu.
Počas nášho testu na uzavretom priestranstve fungoval bezchybne. Testované pri nastavení najvyššej citlivosti z troch voliteľných stupňov.
Automatické prepínanie diaľkových svetiel HSS
Pri rýchlosti nad 40 km/h automaticky prepína diaľkové a stretávacie svetlá na základe svetelných podmienok a protiidúcich vozidiel.
Systém reagoval pružne na protiidúce autá, mierne zdržanie oproti manuálnemu režimu nastalo pri zapínaní diaľkových svetiel.
Varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu LDW
Dnes bežný asistent nechýba ani v Honde Civic a je trochu náchylný na kvalitu značenia pruhov. Najväčší význam má asi na diaľnici, kde je vyznačenie jednotlivých jazdných pruhov väčšinou dobré.
Tento systém funguje pri rýchlostiach nad 64 km/h a v zákrutách s polomerom nad 250 m.
Pri jazde po okresných cestách sme ho radšej vypínali, pretože ruší pri každom nečakanom obchádzaní nerovností. Upozornenie je vizuálne a zvukové.
Systém rozpoznávania dopravných značiek TSR
Pomocou multifunkčnej kamery rozpoznáva kruhové dopravné značky obmedzujúce rýchlosť, zakazujúcich vjazd, či predbiehania a zobrazuje ich na displeji i-Mid.
Výhodou je aj rozpoznanie niektorých dodatkových tabúľ a tým pádom filtrovanie značiek relevantných pre osobné auto.
Systém v praxi nezaznamenal značky osadené vo výške, napríklad na diaľnici, alebo klenbe pri vjazde do tunela.
Privítali by sme kombináciu tohto systému s navigáciou, aby napríklad aj rozpoznaná križovatka rušila platnosť značky obmedzujúcej rýchlosť.

Detekcia objektov v mŕtvom uhle BSI
Podľa nás je tento dnes už bežný asistent jedným z najopodstatnenejších, pretože auto schované v mŕtvom uhle môže prekvapiť aj skúseného šoféra.
Pri rýchlosti nad 20 km/h upozorní na objekt nachádzajúci sa v mŕtvom uhle rozsvietením kontrolky v príslušnom zrkadle a v prípade vyhodenia smerovky upozorní na nebezpečenstvo aj zvukovo.
Asistent pracoval spoľahlivo pokiaľ sa nespustil dážď, kedy nás upozorňoval na objekt v mŕtvom uhle aj keď za nami nešlo žiadne vozidlo.

Asistent pri cúvaní z parkovacieho miesta CTM
Asistent upozorní výstražnou šípkou na monitore a zvukovým znamením na auto prichádzajúce z boku pri cúvaní z parkovacieho miesta.
Tento praktický mestský doplnok funguje pokiaľ prichádzajúce auto neprekročí rýchlosť 25 km/h. V praxi fungoval asistent aj pri vyšších rýchlostiach.

V rámci skúšania bezpečnostných systémov sme veľkú pozornosť venovali jazdným vlastnostiam, pretože práve tie považujeme v prípade Civicu za najhodnotnejší bezpečnostný prvok.
Bezpečnostné prvky ponúkané Hondou v balíku ADAS I sú krokom vpred v oblasti ochrany a prevencie pred nehodami, ale k dokonalosti im ešte niečo chýba.
Ich stopercentnú funkčnosť je v reálnej premávke ťažko garantovať a slúžia len ako doplnok, ktorý môže za istých okolností pomôcť. Cena balíku ADAS I je 900 eur.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Honda Civic |
Verzia | 1,8 i-VTEC Sport |
Cena modelu od/verzia od (eur) | 13 590/17 290 (obe ceny po dnes ponúkanej akciovej zľave 2000 eur) |
Motor | benzín; štvorvalec; 1798 cm3; |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 104(142)/6500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 174/4300 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 8,7-9,7 v závislosti na výbave/nemerané |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | nemerané |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | nemerané |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 3350 na 6tke |
Stav tachometra (km) | 2034 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,8-6,1 v závislosti na výbave/6,4-6,7 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 624 |
Typ a rozmer pneumatík | Dunlop SP Winter Sport 4D 225/45 R17 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1375/375 |
Objem batožinového priestoru (l) | 467-477/1342-1378 v závislosti na výbave |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2595; 4315; 1770; 1465 |
Motor | atmosférický motor je v „econ“ režime úsporný, ale so zlou reakciou na plyn, po vypnutí econ auto ožije, pre vyšší výkon je nutné atmosférický motor tradične točiť do otáčok |
Prevodovka | presná |
Podvozok | veľmi dobré jazdné vlastnosti s dobrou odozvou, nízky predok nie je vhodný pre parkovanie v meste na obrubníkoch. |
Interiér | neurazí ale ani neoslní, páči sa nám dominantný otáčkomer a volant; z praktického hľadiska chýba stojan na nápoje; odkladacie priestory sú však relatívne veľké, hlavne ten pod lakťovou opierkou; |
Posed vodiča a výhľad | posed vodiča je v poriadku, dobré sedadlá aj na dlhšie cesty s dobrým bočným vedením, bez výhrad. |
Ovládanie palubného systému/navigácie | komplikované a trochu nelogické nastavenie jednotlivých funkcií do adresárov / nemá navigáciu. |
Jazyk auta/navigácie | anglický/ - |
Grafika displejov a zobrazovanie | jednoduchá grafika, na dnešné pomery menší displej |
Odomykanie/vstup do auta | kľúč, diaľkové, centrál |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | pákový mechanizmus, sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné. |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny, delené sedadlá v pomere 2:1. |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca sada |