SME
Streda, 19. január, 2022 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Ford Mustang má 50 rokov, vyniesli ho na mrakodrap

V celej 83-ročnej histórii Empire State Building bolo na jej vyhliadkovej terase vystavené jediné auto. Po 49 rokoch sa do výšky asi 300 metrov vracia Ford Mustang.

(Zdroj: Ford)

Ford prichystal veľkolepú oslavu 50. výročia legendárneho, kedysi ľudového modelu Mustang. Nový model vo verzii kabriolet vyniesol na vyhliadkovú terasu jednej z najznámejších budov New Yorku, na Empire State Building.

"S prípravou sme začali v polovici februára a veľmi rýchlo sme zistili, že sa neubránime staromódnym postupom. Moderná technika je bezmocná, pretože vyhliadková terasa sa nachádza viac ako 300 metrov nad ulicou," opisuje George Samulski z Ford North America.

"Terasa je veľmi vysoko na to, aby sme použili žeriav. Zároveň sa nad ňou do výšky 122 metrov týči anténa, takže nebolo možné spustiť auto z vrtuľníka."

Mustang na terase mrakodrapu už druhý raz

Podobná operácia sa v celej histórii odohrala zatiaľ len raz, v októbri 1965. Ľudia z firmy DST vtedy rozmontovali Ford Mustang na časti dostatočne kompaktné na to, aby ich bolo možné vyviezť na vrchol budovy vo výťahu.

Po nevyhnutnej prehliadke a premeraní všetkých priechodov budovy v New Yorku sa inžinieri vrátili do vývojového centra Fordu v Dearborne.

Na zmenšenom modeli Mustangu určili línie, podľa ktorých bude potrebné automobil rozdeliť.

Presnosť merania a výpočtov boli pre úspech celej akcie zásadné. Na všetkých častiach musela zostať primeraná rezerva. Bolo vylúčené, aby sa interiér mrakodrapu poškodil kvôli nesprávnej manipulácii s niektorou z častí rozrezaného Mustangu.

Využili dva prototypy

"V roku 1965 sme mali problém iba s volantom," spomína Cochran. "Vyrezali sme z auta celú prostredná časť vrátane čelného skla a volant o kúsok prečnieval. Museli sme nákladný vozík s týmto segmentom do výťahu trochu pritlačiť."

Počas príprav na tohtoročnú inštaláciu boli využité karosérie dvoch prototypov kabrioletu Mustang. Tá, ktorú Ford nakoniec vystavuje v New Yorku, bola kompletne odstrojená a pred rozrezaním uvedená do na pohľad dokonalého stavu.

Druhá karosérie poslúžila ako zdroj náhradných dielov a tiež na overenie zvoleného postupu.

Jednotlivé diely rozrezanej karosérie museli presne sadnúť na špeciálny nosný trubkový rám a zároveň do seba museli znovu zapadnúť.

Tím DST vyrobil pre jednotlivé časti špeciálne vozíky a drevené nosné rámy, ktoré uľahčili transport a inštaláciu rozloženého auta.

Aby sa zmestili do výťahu postavili jeho maketu

Jediná cesta hore na 87. poschodie Empire State Building vedie cez jeden nákladný a dva osobné výťahy.

V rámci príprav vznikla drevená maketa výťahu, na ktorej tím overil priechodnosť všetkých pripravených častí vozidla. Súčasne sledoval hmotnosť jednotlivých "balíkov", aby nebol prekročený limit maximálneho zaťaženia výťahov.

Vyhliadková terasa je pre verejnosť otvorená od ôsmej hodiny rannej do druhej hodiny ráno. Na montáž zostávalo len šesť hodín. Skôr ako doviezli rozmontovaný Mustang na terasu, šesťčlenný tím niekoľko dní nacvičoval proces montáže.

Posledný deň výstavy

Po niekoľkých týždňoch starostlivých príprav a tréningu, preprave do New Yorku a montáže výstavného exponátu si ľudia z DST užívajú krátky odpočinok. Čoskoro ich totiž čaká opačný postup, rozmontovanie Mustangu a jeho preprava výťahom späť dole.

Mustang Convertible v odtieni "Triple Yellow" si môžu návštevníci vyhliadkovej terasy Empire State Building pozrieť ešte dnes. Keď terasu zajtra ráno opäť otvoria, po Mustangu nebude ani stopy.

Ford potreboval predávať mladým

Pred 50 rokmi, v tom istom roku, keď v Mladej Boleslavi dokončili nový závod pre Škodu 1000 MB, bol v New Yorku verejnosti predstavený Ford Mustang.

Na začiatku šesťdesiatych rokov, sa začal v koncerne Ford Motor Company presadzovať ambiciózny inžinier Lee Iacocca, ktorý si výrečnosťou získal náklonnosť ľudí.

Pre Ford to nebolo ľahké obdobie. Úspešný model Falcon postupne prichádzal o zákazníkov aj pre úspech konkurenčného Chevroletu Corvair.

V prospech uvedenia nového modelu Ford hovoril aj ekonomický vzostup krajiny a fakt, že dospievala silná generácia mladých ľudí z povojnového obdobia.

Prvé prototypy Mustangu - otvorené autá s motorom pred zadnou nápravou, boli hotové v roku 1962. Iacoccaovi sa auto páčilo, no vedel, že také auto nebude predávané vo veľkom.

Ujal sa až prototyp postavený tajne

Šéfnávrhár nákladných áut Joe Oros spolu s plánovačom výroby Danom Freyom postavili tajne prototyp auta podľa Iacoccova receptu.

Podarilo sa im využiť pohonnú jednotku vrátane náprav i palubnej dosky z modelu Falcone, čím znížili výrobné náklady. Keď sa s prototypom zoznámil Lee Iacocca, bol nadšený a presvedčil Henryho Forda II. aby súhlasil s výrobou.

Dvojmiestne vozidlo dostalo meno po jednom za najlepších stíhacích lietadiel zo záveru druhej svetovej vojny.

17. apríla 1964 bol Mustang predstavený verejnosti a už v daný deň boli predvádzacie Mustangy v hale každého z 8 160 amerického dílera Ford.

Megareklamná kampaň sa vyplatila

Uvedenie vozidla bolo podporené obrovskou reklamnou kampaňou. V deň premiéry vo viac ako 2 600 novinách objavili celostranové inzeráty, ktoré doplnili reklamné spoty v televízii a Mustangy v halách pätnástich najrušnejších letísk a stovkách hotelov.

Úspech kampane sa dostavil okamžite: počas prvého víkendu sa na nové auto prišlo pozrieť viac ako štyri milióny ľudí. V Amerika sa zrodila nová kategória pomerne lacných športových vozidiel „Ponny Cars.“

V prvom roku Ford predal takmer 420 ticíc Mustangov a v roku 1966 ich bolo celkovo vyrobených viac ako milión.

Shelby postavil známu verziu už rok po začiatku výroby

Prvý Mustang sa vyznačoval relatívne kompaktnými tvarmi. Podvozok bol vybavený nezávislým zavesením predných kolies, zatiaľ čo zadná tuhá náprava využívala dlhé pozdĺžne listové pruženie.

Do ponuky sa dostali šesť a osemvalcové motory. Základnou jednotkou bol šesťvalec s objemom 2,8 litra a výkonom okolo 100 konských síl.

Už čoskoro sa však viac presadili osemvalcové motory s objemom 4,3 a 4,7 litra. V roku 1965 pripravil Caroll Shelby známu verziu GT350, ktorej motor dosahoval viac ako 300 koní.

Ford ponúkal Mustang najprv ako dvojdverové štvormiestne kupé s pevnou alebo skladacou strechou. Na jeseň v roku 1964 ponuku doplnil o „fastback“ s viac skloneným čelným sklom.

zdroj: Ford, autorevue.cz

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mecom ide na zelenú
  2. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  5. Marrákeš je červená perla Maroka
  6. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  9. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  2. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  3. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života
  8. Viac ako 30 000 € z Vianočnej lotérie BILLA poputuje na pomoc
  9. Projekt nórskych grantov „Decent work – dôstojná práca“
  10. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  1. Marrákeš je červená perla Maroka 4 651
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 4 396
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 775
  4. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 465
  5. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 2 562
  6. Cukrovkári a covid-19 2 560
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 517
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 309
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu 1 633
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 1 576
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


16 h
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


23 h
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan
Citroën C5 Aircross

V ponuke ostávajú benzínové aj naftové motory.


13. jan

Blogy SME

  1. Jano Richter: Fico ako Alka Póne?
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Muž z drogovej kauzy súdnej úradníčky žije na úteku v Belize
  3. Radovan Kazda: Minister financií argumentuje o ochrane slovenskej ekonomiky nesprávne
  4. Tupou Ceruzou: Šimečka reprezentuje Slovensko
  5. Irena Šimuneková: Náučný chodník Hrebienok vo fotografiach
  6. Ivan Štefanec: Ako nepomôcť globálnym mocnostiam v hybridnej vojne voči európskym štátom
  7. Natália Šepitková: Takto vyzerá Dánsko - najkrajšie zábery z mesta Hirtshals
  8. Tomáš Harustiak: Ako vznikol Starozákonný Boh Jahve ?
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 032
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 720
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 4 224
  4. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 129
  5. INEKO: Nové školské rebríčky s viacerými posunmi – na prvých miestach bratislavské GJH, SPŠ elektrotechnická v Prešove a po novom aj ZŠ Staničná, Košice 3 466
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 20. Veci sa balia, náhrady hľadajú a srdce ticho puká 2 763
  7. Inštitút strategických politík: Rokovania s Ruskom môžu rozhodnúť nielen o osude Ukrajiny ale aj celej východnej Európy 2 750
  8. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 604
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu