Ford Mustang má 50 rokov, vyniesli ho na mrakodrap

V celej 83-ročnej histórii Empire State Building bolo na jej vyhliadkovej terase vystavené jediné auto. Po 49 rokoch sa do výšky asi 300 metrov vracia Ford Mustang.

(Zdroj: Ford)

Ford prichystal veľkolepú oslavu 50. výročia legendárneho, kedysi ľudového modelu Mustang. Nový model vo verzii kabriolet vyniesol na vyhliadkovú terasu jednej z najznámejších budov New Yorku, na Empire State Building.

"S prípravou sme začali v polovici februára a veľmi rýchlo sme zistili, že sa neubránime staromódnym postupom. Moderná technika je bezmocná, pretože vyhliadková terasa sa nachádza viac ako 300 metrov nad ulicou," opisuje George Samulski z Ford North America.

"Terasa je veľmi vysoko na to, aby sme použili žeriav. Zároveň sa nad ňou do výšky 122 metrov týči anténa, takže nebolo možné spustiť auto z vrtuľníka."

Mustang na terase mrakodrapu už druhý raz

Podobná operácia sa v celej histórii odohrala zatiaľ len raz, v októbri 1965. Ľudia z firmy DST vtedy rozmontovali Ford Mustang na časti dostatočne kompaktné na to, aby ich bolo možné vyviezť na vrchol budovy vo výťahu.

Po nevyhnutnej prehliadke a premeraní všetkých priechodov budovy v New Yorku sa inžinieri vrátili do vývojového centra Fordu v Dearborne.

Na zmenšenom modeli Mustangu určili línie, podľa ktorých bude potrebné automobil rozdeliť.

Presnosť merania a výpočtov boli pre úspech celej akcie zásadné. Na všetkých častiach musela zostať primeraná rezerva. Bolo vylúčené, aby sa interiér mrakodrapu poškodil kvôli nesprávnej manipulácii s niektorou z častí rozrezaného Mustangu.

Využili dva prototypy

"V roku 1965 sme mali problém iba s volantom," spomína Cochran. "Vyrezali sme z auta celú prostredná časť vrátane čelného skla a volant o kúsok prečnieval. Museli sme nákladný vozík s týmto segmentom do výťahu trochu pritlačiť."

Počas príprav na tohtoročnú inštaláciu boli využité karosérie dvoch prototypov kabrioletu Mustang. Tá, ktorú Ford nakoniec vystavuje v New Yorku, bola kompletne odstrojená a pred rozrezaním uvedená do na pohľad dokonalého stavu.

Druhá karosérie poslúžila ako zdroj náhradných dielov a tiež na overenie zvoleného postupu.

Jednotlivé diely rozrezanej karosérie museli presne sadnúť na špeciálny nosný trubkový rám a zároveň do seba museli znovu zapadnúť.

Tím DST vyrobil pre jednotlivé časti špeciálne vozíky a drevené nosné rámy, ktoré uľahčili transport a inštaláciu rozloženého auta.

Aby sa zmestili do výťahu postavili jeho maketu

Jediná cesta hore na 87. poschodie Empire State Building vedie cez jeden nákladný a dva osobné výťahy.

V rámci príprav vznikla drevená maketa výťahu, na ktorej tím overil priechodnosť všetkých pripravených častí vozidla. Súčasne sledoval hmotnosť jednotlivých "balíkov", aby nebol prekročený limit maximálneho zaťaženia výťahov.

Vyhliadková terasa je pre verejnosť otvorená od ôsmej hodiny rannej do druhej hodiny ráno. Na montáž zostávalo len šesť hodín. Skôr ako doviezli rozmontovaný Mustang na terasu, šesťčlenný tím niekoľko dní nacvičoval proces montáže.

Posledný deň výstavy

Po niekoľkých týždňoch starostlivých príprav a tréningu, preprave do New Yorku a montáže výstavného exponátu si ľudia z DST užívajú krátky odpočinok. Čoskoro ich totiž čaká opačný postup, rozmontovanie Mustangu a jeho preprava výťahom späť dole.

Mustang Convertible v odtieni "Triple Yellow" si môžu návštevníci vyhliadkovej terasy Empire State Building pozrieť ešte dnes. Keď terasu zajtra ráno opäť otvoria, po Mustangu nebude ani stopy.

Ford potreboval predávať mladým

Pred 50 rokmi, v tom istom roku, keď v Mladej Boleslavi dokončili nový závod pre Škodu 1000 MB, bol v New Yorku verejnosti predstavený Ford Mustang.

Na začiatku šesťdesiatych rokov, sa začal v koncerne Ford Motor Company presadzovať ambiciózny inžinier Lee Iacocca, ktorý si výrečnosťou získal náklonnosť ľudí.

Pre Ford to nebolo ľahké obdobie. Úspešný model Falcon postupne prichádzal o zákazníkov aj pre úspech konkurenčného Chevroletu Corvair.

V prospech uvedenia nového modelu Ford hovoril aj ekonomický vzostup krajiny a fakt, že dospievala silná generácia mladých ľudí z povojnového obdobia.

Prvé prototypy Mustangu - otvorené autá s motorom pred zadnou nápravou, boli hotové v roku 1962. Iacoccaovi sa auto páčilo, no vedel, že také auto nebude predávané vo veľkom.

Ujal sa až prototyp postavený tajne

Šéfnávrhár nákladných áut Joe Oros spolu s plánovačom výroby Danom Freyom postavili tajne prototyp auta podľa Iacoccova receptu.

Podarilo sa im využiť pohonnú jednotku vrátane náprav i palubnej dosky z modelu Falcone, čím znížili výrobné náklady. Keď sa s prototypom zoznámil Lee Iacocca, bol nadšený a presvedčil Henryho Forda II. aby súhlasil s výrobou.

Dvojmiestne vozidlo dostalo meno po jednom za najlepších stíhacích lietadiel zo záveru druhej svetovej vojny.

17. apríla 1964 bol Mustang predstavený verejnosti a už v daný deň boli predvádzacie Mustangy v hale každého z 8 160 amerického dílera Ford.

Megareklamná kampaň sa vyplatila

Uvedenie vozidla bolo podporené obrovskou reklamnou kampaňou. V deň premiéry vo viac ako 2 600 novinách objavili celostranové inzeráty, ktoré doplnili reklamné spoty v televízii a Mustangy v halách pätnástich najrušnejších letísk a stovkách hotelov.

Úspech kampane sa dostavil okamžite: počas prvého víkendu sa na nové auto prišlo pozrieť viac ako štyri milióny ľudí. V Amerika sa zrodila nová kategória pomerne lacných športových vozidiel „Ponny Cars.“

V prvom roku Ford predal takmer 420 ticíc Mustangov a v roku 1966 ich bolo celkovo vyrobených viac ako milión.

Shelby postavil známu verziu už rok po začiatku výroby

Prvý Mustang sa vyznačoval relatívne kompaktnými tvarmi. Podvozok bol vybavený nezávislým zavesením predných kolies, zatiaľ čo zadná tuhá náprava využívala dlhé pozdĺžne listové pruženie.

Do ponuky sa dostali šesť a osemvalcové motory. Základnou jednotkou bol šesťvalec s objemom 2,8 litra a výkonom okolo 100 konských síl.

Už čoskoro sa však viac presadili osemvalcové motory s objemom 4,3 a 4,7 litra. V roku 1965 pripravil Caroll Shelby známu verziu GT350, ktorej motor dosahoval viac ako 300 koní.

Ford ponúkal Mustang najprv ako dvojdverové štvormiestne kupé s pevnou alebo skladacou strechou. Na jeseň v roku 1964 ponuku doplnil o „fastback“ s viac skloneným čelným sklom.

zdroj: Ford, autorevue.cz

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  4. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  5. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  6. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  10. Dva rekordy na druhý pokus
  1. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  2. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  3. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  4. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  5. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  6. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  7. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  9. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  10. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 349
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 29 673
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 021
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 919
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 498
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 243
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 223
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 127

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk


Článok je zaradený aj do ďalších tém Ford

Hlavné správy zo Sme.sk

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Zimný alebo letný, aký čas bude mať Slovensko

Na čo je vlastne dobrá zmena času.

Komentár Petra Schutza

Len či nebola konečnou zadávateľkou veštica

Tóthovo svedectvo o sledovaní je na úrovni nepriameho dôkazu proti Kočnerovi.

Neprehliadnite tiež