Audi S3, sedan s dvojspojkovou prevodovkou S-tronic, dokáže v jednom momente zniesť prudký tlak na brzdu aj plynový pedál.
Asistent štartu pri vypnutom stabilizačnom systéme vyženie otáčky na 4000 za minútu a nechá motor frflať do výfuku. Po uvoľnení brzdy biely sedan doslova katapultuje vpred.
Stačí, ak poriadne stupíte pri stojacom aute na brzdu a do toho stlačíte plyn až na podlahu. Opojný pocit zrýchlenia od naoko nevýrazného sedanu čaká málokto.
Nutkanie opakovane skúšať ideálne štarty môže prerušiť iba prehriatie spojok v prevodovke.
Po vychladnutí dovolí auto pokračovať s rovnakým výsledkom a presne podľa údajov výrobcu.
Čo štart, to rovnaké zrýchlenie na stovku odčítané z telemetrie. Ešte sa nám nestalo, aby auto vykazovalo opakovane rovnaké hodnoty zrýchlenia s minimálnym rozdielom pár stotín sekundy.
Je to tak aj preto, že ľudský faktor nemá proces šprintu ako ovplyvniť. Audi S3 poskytuje dôkaz o neomylnosti stroja.
Potvrdil údaje výrobcu
V gangu súperiacich pouličných šprintérov to znie priam kacírsky, ale ak chcete s Audi S3 vyhrávať súboje, tak jedine s automatom.
Prax aj merania nám potvrdili, že Audi neklame, ak uvádza, že sedan S3 s manuálnou prevodovkou zvládne stovku za 5,3 sekundy a s automatom S-tronic za 4,9 s.
Chýba prudší impulz
Dvojspojková prevodovka prepne ťah motora z jedného hriadeľa prevodovky na druhý bez citeľného prerušenia výkonu.
Presne to je podstatou brutálneho využitia potenciálu motora pri zrýchlení z pokoja. Zároveň je to dôvod na kritiku.
Prevodovka ideálna na šprinty a jazdu v meste nedáva spätnú väzbu pri športovej jazde na okruhu alebo v serpentínach.
Počas brzdenia a podraďovania viete o podradení iba vďaka zvuku od výfuku a mechanický impulz brzdenia motora neexistuje.
V Audi S3 všetko podriadili nenápadnej rýchlosti. Kým nesiahnete na úplnú hranu podvozka, o jazde nič neviete a nemáte ako prežiť nadšenie v pomalej rýchlosti.
Napríklad stačí, ak v Toyote GT86 strmo podradíte cestou do obchodu pri 40 km/h, a zadok sa začne vlniť. V Audi S3 na to zabudnite.
Plesknutie vo výfuku pri radení pod plynom je jediné potešenie pre každý deň.
Toto auto jazdí ako v koľajniciach a aby niečo urobilo, potrebuje astronomické rýchlosti aj tlak. Na druhej strane nie je veľa športovo ladených áut, ktoré tak lahodne fungujú pri každodennej jazde.
Z tohto pohľadu je to obojživelník.
Potenciál neukáže každému
Ak chcete rozihrať Audi S3 musíte ísť za hranice bežného. Audi S3 navrhli na precíznu tichú jazdu s astronomickými údajmi na tachometri.
Poznáme podstatne zábavnejšie a komunikatívnejšie kompaktné autá. Na okruhu však bude rýchlejší len máloktorý konkurent.
Po takmer tisíc kilometroch testu nám Audi S3 príde veľmi ľahko použiteľné na každý deň, dokonalé na šprinty. Na odhalenie svojho potenciálu však potrebuje veľký priestor.
Zatáča presvedčivo a neutrálne
Pri povrchnom zoznámení sa zdá, že v nájazde do zákruty si nevie S3 sadnúť, akoby sa v prvom momente neprejavil efekt dlhšieho zadku.
To, čo sme spozorovali pri A3 sedan, však existuje, ale ukáže sa až vtedy, keď začnete Audi S3 žmýkať. Prínos karosérie typu sedan tu jednoducho existuje.
Na suchu musíte zájsť ozaj ďaleko, aby ste spoznali naladenie pohonu všetkých kolies a charakter podvozka.
Tristo koní nepotrebuje veľa benzínu
Zábavnejšie auto v tejto triede určite nájdeme, ale nie také, ktoré by konkurovalo pomerom spotreby a výkonu.
S ľahkou nohou dokážete jazdiť s Audi S3 pri spotrebe okolo osem litrov a celý test s 11 litrovým priemerom na 100 km je výborná vizitka.
Ak zoberieme do úvahy, že pomyslený olymp modelového radu A3 vytvorí budúce RS3, verzia S3 je viac než brutálne avízo.
Pamätáme si časy, keď nám magických 300 koní na papieri prišlo ako nekonečný vesmír. Na taký výkon bolo treba minimálne dvanásťvalcový päťliter a auto za štyri milióny korún. Skoro superšport.
Vtedy sme nad katalógom áut neveriacky krútili hlavou a rozmýšľali, ako môže chutiť katapult z 0 na 100 km/h za 6 sekúnd. Dnes sme sedeli v kompaktnom sedane za tretinovú sumu, ktorý zrýchľuje pod 5 sekúnd.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Audi A3 sedan |
Verzia | S3 |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 42.600/44.170 |
Motor | (benzínový štvorvalec; priame vstrekovanie benzínu; 1984 (cm3); prepĺňanie turbodúchadlom) |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 221(300)/5500-6200 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 380/1800-5500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatická, dvojspojková so spojkami v oleji/6-stupňová |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 4,9/4,9 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 37,6 |
Stav tachometra (km) | 3465 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 7,0/11,0 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 422 |
Typ a rozmer pneumatík | Continental CSC 235/ 35 R19 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1505/475 |
Objem batožinového priestoru (l) | 390 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 5631,4469,1960,1392 |
Motor | excelentný pomer výkonu a spotreby; silný ťah; príjemný zvuk; neobťažuje na diaľnici; veľmi vydarený motor |
Prevodovka | na športové auto príliš jemné preraďovanie; v zrýchlení takmer neprerušuje ťah; pri podraďovaní necítiť väzbu od motora; |
Podvozok | primerane komfortný; v riadení slabšia spätná väzba; veľmi neutrálny a nastavený na čistú stopu; prvoplánovú zábavu si s Audi S3 neužijete, len vysokú rýchlosť na okruhu; na drobné finty v malom tempe zabudnite; celý podvozok vyladili pre jazdu v koľajniciach |
Interiér | tradične perfekcionistické Audi; vo svojej triede asi najlepší kokpit, kvalita materiálov a spracovanie ej absolútna špička |
Posed vodiča a výhľad | výborný posed vzhľadom na volant a pedále; na okruh by sa zišlo nižšie sedenie |
Ovládanie palubného systému/navigácie | výborné zobrazenie na displeji; podstatne lepšie ovládanie ako pri prvom MMI |
Jazyk auta/navigácie | SK/SK |
Grafika displejov a zobrazovanie | grafika veľmi slušná, jedna z najlepších v triede |
Predné svetlá technika a účinok | LED a výborný účinok |
Odomykanie/vstup do auta | klasický kľúč s diaľkovým ovládaním, samostatné otváranie veka kufra; |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | dopredu celkom príjemné až na vyšší prah; pri nastupovaní dozadu pozor na hlavu; priestor na nohy prijateľný |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | vpredu elektrické; vzadu žiadne |
Sklápanie operadiel v druhom rade | asymetricky delené operadlá |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | len zaujímavá šírka |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca súprava |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | príkladná; klasické veko nádrže |