Pre opravu diaľnice D1 v Česku natlačili do jedného jazdného smeru štyri pruhy. Sú historicky najužšie, majú šírku len 2,5 metra.
Aj keď tam platí osemdesiatka, nájdu sa vodiči, ktorí idú aj 130 km/h. Prekročenie rýchlosti odhalil test portálu idnes.cz za pomoci technika výrobcu radarov.
Mierne klesanie a 80 km/h Je piatok predpoludním, pred Veľkou nocou. Premávka pomaly hustne, ľudia sa ponáhľajú na víkend, ale zúžené pruhy na opravovanej diaľnici sú ešte väčšinou voľné. Vodiči tak majú príležitosť rozbehnúť sa.
Navyše mierne klesanie diaľnice v smere na Brno zvádza k rýchlej jazde.
Vystriedali sme dve miesta.
Radar obsluhuje Miroslav Vančura, technik českej firmy LAVET, ktorá laserové radary vyrába. Dodáva ich napríklad strážnikom a školí ich, takže nie je pochýb o správnosti merania.
Prenosná značka obmedzujúca rýchlosť na 80 km/h je zreteľne viditeľná, polovica diaľnice v smere do Brna je už rozkopaná a pracuje v nej bager.
Radar zachytí auto aj na vzdialenosť 300 metrov.
Brzdili, keď spozorovali radar Najprv stojíme na moste nad zúženou diaľnicou pri obci Šternov, kde nás majú vodiči možnosť uvidieť.
Poznať, že sa niektorí snažia pred siluetami s trojnožkou na poslednú chvíľu dobrzdiť. Napriek tomu sa to nie všetkým podarí.
Drvivá väčšina vodičov jazdí relatívne bezpečne necelou deväťdesiatkou, takže by sa vošli aj do policajnej tolerancie. Lenže technik čoraz častejšie hlási priestupky.
"Tak pätina áut ide nad deväťdesiat a tri percentá oveľa viac ako stovkou," hodnotí výsledky Vančura.
Treba dodať , že kamióny najvyššiu povolenú rýchlosť takmer bez výnimky dodržiavajú.
Rekordéri išli nad 130 km/h Presúvame sa o pár stoviek metrov nižšie. Tentoraz stojí radar na statíve na trávnatom páse za zvodidlami. Radar a ľudí pri ňom už tak dobre nevidno. Okrem toho, merané úseky sa nachádzajú pod kopcom.
Hneď je to poznať. "Traťový rekord" si však pripísal vodič Volva, ktorý išiel 136 km/h do kopca.
Ten mal pred sebou aspoň voľný priestor. Za najnebezpečnejšieho vodiča ale možno považovať toho, ktorý išiel v kombi BMW síce o trochu menej (134 km/h), ale šiel v zúženom ľavom pruhu a predbiehal kolónu pomalšie idúcich áut.
Objavil sa aj kamión idúci 89 km/h.
Aj keď má vodič pred sebou voľno, svojou jazdou môže ohroziť tých, ktorí idú v protismere. Provizórne pruhy oddeľujú len nízke betónové zábrany, ktoré, teoreticky, môže vymrštené auto po náraze preletieť.
Aj auto s rušičkou radaru Medzi meranými sa objavilo aj Audi s antiradarom vybaveným rušičkou. Podľa Vančuru sa však dá za určitých okolností zmerať aj takýto automobil.
Rušičky sú v Česku a na Slovensku zakázané, lenže je to veľmi ťažko postihnuteľný priestupok.
Polícia by musela vozidlo za pomoci znalca starostlivo prezrieť a preukázať vodičovi, že rušičku naozaj použil.
Nameraní vodiči sa nemusia báť postihu. V priestupkovom konaní v Česku sa zábery z radaru, ktoré nekúpil policajt, použiť nedajú.
Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz
Autor: Jakub Pokorný, idnes.cz