SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Diaľnica v Česku je rozkopaná, aj tak v najužšom pruhu jazdia cez 130 km/h

Vodiči nespomaľovali ani v 2,5 metra širokom jazdnom pruhu. Pribrzdili, až keď videli radar.

(Zdroj: iDNES.cz)

Pre opravu diaľnice D1 v Česku natlačili do jedného jazdného smeru štyri pruhy. Sú historicky najužšie, majú šírku len 2,5 metra.

Aj keď tam platí osemdesiatka, nájdu sa vodiči, ktorí idú aj 130 km/h. Prekročenie rýchlosti odhalil test portálu idnes.cz za pomoci technika výrobcu radarov.

Mierne klesanie a 80 km/h

Je piatok predpoludním, pred Veľkou nocou. Premávka pomaly hustne, ľudia sa ponáhľajú na víkend, ale zúžené pruhy na opravovanej diaľnici sú ešte väčšinou voľné. Vodiči tak majú príležitosť rozbehnúť sa.

Navyše mierne klesanie diaľnice v smere na Brno zvádza k rýchlej jazde.

Vystriedali sme dve miesta.

Radar obsluhuje Miroslav Vančura, technik českej firmy LAVET, ktorá laserové radary vyrába. Dodáva ich napríklad strážnikom a školí ich, takže nie je pochýb o správnosti merania.

Prenosná značka obmedzujúca rýchlosť na 80 km/h je zreteľne viditeľná, polovica diaľnice v smere do Brna je už rozkopaná a pracuje v nej bager.

Radar zachytí auto aj na vzdialenosť 300 metrov.

Brzdili, keď spozorovali radar

Najprv stojíme na moste nad zúženou diaľnicou pri obci Šternov, kde nás majú vodiči možnosť uvidieť.

Poznať, že sa niektorí snažia pred siluetami s trojnožkou na poslednú chvíľu dobrzdiť. Napriek tomu sa to nie všetkým podarí.

Drvivá väčšina vodičov jazdí relatívne bezpečne necelou deväťdesiatkou, takže by sa vošli aj do policajnej tolerancie. Lenže technik čoraz častejšie hlási priestupky.

"Tak pätina áut ide nad deväťdesiat a tri percentá oveľa viac ako stovkou," hodnotí výsledky Vančura.

Treba dodať , že kamióny najvyššiu povolenú rýchlosť takmer bez výnimky dodržiavajú.

Rekordéri išli nad 130 km/h

Presúvame sa o pár stoviek metrov nižšie. Tentoraz stojí radar na statíve na trávnatom páse za zvodidlami. Radar a ľudí pri ňom už tak dobre nevidno. Okrem toho, merané úseky sa nachádzajú pod kopcom.

Hneď je to poznať. "Traťový rekord" si však pripísal vodič Volva, ktorý išiel 136 km/h do kopca.

Ten mal pred sebou aspoň voľný priestor. Za najnebezpečnejšieho vodiča ale možno považovať toho, ktorý išiel v kombi BMW síce o trochu menej (134 km/h), ale šiel v zúženom ľavom pruhu a predbiehal kolónu pomalšie idúcich áut.

Objavil sa aj kamión idúci 89 km/h.

Aj keď má vodič pred sebou voľno, svojou jazdou môže ohroziť tých, ktorí idú v protismere. Provizórne pruhy oddeľujú len nízke betónové zábrany, ktoré, teoreticky, môže vymrštené auto po náraze preletieť.

kamion.jpg

Aj auto s rušičkou radaru

Medzi meranými sa objavilo aj Audi s antiradarom vybaveným rušičkou. Podľa Vančuru sa však dá za určitých okolností zmerať aj takýto automobil.

Rušičky sú v Česku a na Slovensku zakázané, lenže je to veľmi ťažko postihnuteľný priestupok.

Polícia by musela vozidlo za pomoci znalca starostlivo prezrieť a preukázať vodičovi, že rušičku naozaj použil.

Nameraní vodiči sa nemusia báť postihu. V priestupkovom konaní v Česku sa zábery z radaru, ktoré nekúpil policajt, použiť nedajú.

Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 488
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 682
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 966
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 103
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 618
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 741
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 710
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 584
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.