Seat Ibiza oslavuje 30 rokov

Z výrobnej linky závodu v Barcelona zišiel 27. apríla 1984 prvý Seat Ibiza. Je to najúspešnejší model v histórii španielskej značky.

(Zdroj: Seat)

Seat predstavil prvú generáciu modelu Ibiza na medzinárodnom autosalóne v Paríži v roku 1984.

Na dizajne sa podieľalo štúdio Italdesign (Giorgio Giugiaro). Karosáreň Karmann pomohla pri vývoji bezpečnostnej štruktúry kabíny posádky a Porsche asistovalo na vývoji motora.

To dokumentoval nápis "System Porsche" na hlave valcov).

Seat platil za pomoc pri vývoji motora a výsadu nápisu System Porsche sedem nemeckých mariek z každého predaného kusu automobilke Porsche.

Po uvedení 3-dverovej verzie karosérie v roku 1986 nasledovala 5-dverová karoséria, ktorá mala osloviť zákazníkov s väčšími nárokmi na využitie priestoru.

Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem toho, v roku 1988 nasledovala športovo ladená verzia Ibiza SXI. Poháňal ju motor s výkonom 74 kW (100 k). Toto vozidlo sa stalo vzorom pre budúce modely CUPRA a FR.

Po siedmich rokoch, v roku 1991, uviedol Seat na trh výrazne prepracovaný model. Zmeny sa týkali predovšetkým dizajnu prednej časti karosérie a interiéru.

Súčasťou faceliftu bola verzia Sportline, ktorá bola vybavená poslednou vývojovou verziou motora System Porsche s objemom 1,7 litra a výkonom 81 kW (110 k).

V nasledujúcom roku sa Seat Ibiza stal oficiálnym automobilom Olympijských hier 1992 v Barcelone.

Od roku 1984 do 1993 predala španielska značka 1 342 001 kusov Ibizy prvej generácie.

V Martorell vyrábali druhú generáciu

Ibiza druhej generácie, ktorú predstavili v roku 1993, bola prvým modelom vyrábaným v novom španielskom závode Martorell.

Medzi výrazné zmeny patril zaoblenejší a aerodynamickejší vzhľad. Ibiza druhej generácie bola na výber so šiestimi rozličnými motormi (benzínovými, neprepĺňaným naftovým i turbodieslami).

Vývoj vozidla už prebiehal v rámci koncernu Volkswagen na platforme A03, ktorú využíval aj Volkswagen Polo.

Bol to prvý model tejto triedy, ktorý bol k dispozícii s naftovým motorom TDI s výkonom 66 kW (90 k). V roku 1996 Seat pridal motor TDI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý patril k najvýkonnejším naftovým motorom v tejto triede automobilov.

Podľa oficiálnych informácií Seatu, bola Ibiza prvé auto vo svojej triede vybavené elektronickým stabilizačným systémom ESP.

Zrodila sa športová legenda

V roku 1996 Seat dosiahol významný krok vo vývoji športových verzií. Meno Cupra (skratka Cup Racing) nosil model Ibiza, pod kapotou ktorého pracoval benzínový motor 2,0 s výkonom 110 kW (150 k).

Netrpezlivo očakávaný štart výroby Seat oslávil triumfom súťažného špeciálu SEAT Ibiza Kit Car v triede do 2 litrov na majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach FIA WRC v roku 1997, ktorý si o rok neskôr zopakoval.

Skúsenosti, ktoré divízia Seat Sport získala za šesť rokov automobilových súťaží zúročil Seat modelom Seat Ibiza Cupra R. Automobil poháňal turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1.8 20V s výkonom 132 kW (180 k).

Predajný úspech druhej generácie modelu Ibiza prekonal predchodcu: od roku 1993 do roku 2002 sa predalo celkovo 1.522.607 exemplárov.

Dizajn tretej generácie je rozporuplný

Tretia generácia modelu Ibiza uzrela svetlo sveta v roku 2002. Dizajn, ktorý vytvoril Walter de Silva nebol atraktívny pre všetkých.

Výroba bola sústredená v materskom závode Martorell, no v septembri 2002 výrobu s objemom 50 tisíc vozidiel ročne Volkswagen presunul do Bratislavy.

V roku 2004 Ibiza oslavovala svoje 20. narodeniny vo veľkom štýle prekonaním hranice 3,3 milióna vyrobených automobilov a uvedením dvoch nových športových verzií – FR (Formula Racing) poháňanej motorom 1.9 TDI s výkonom 96 kW (130 k) a 1.8 Turbo s výkonom 110 kW (150 k)

Druhou bola verzia CUPRA, ktorej motor 1.9 TDI dosahoval výkon 118 kW (160 k).

Vo februári 2006 Seat predstavil faceliftovanú tretiu generáciu modelu Ibiza. SEAT ponúkal celkovo 18 verzií, vytvorených kombináciou piatich verzií vybavenia a 11 motorov.

Od roku 2002 do roku 2007 Seat predal 1.084.989 kusov tretej generácie.

Štvrtá generácia Seat oživila

V polovici roka 2008 značka Seat spustila reklamnú kampaň na štvrtú generáciu modelu Ibiza, založenú na slovách o dizajne a technológii.

Výsledky v bezpečnostnom teste Euro NCAP boli viac ako uspokojivé: 5 hviezdičiek za ochranu dospelých členov posádky, 4 hviezdičky za ochranu detí a 3 hviezdičky za ochranu chodcov.

Najšportovejšie verzie prišli v roku 2009, začínajúc 3-dverovým modelom CUPRA SC, poháňaným benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a prevodovkou DSG.

Onedlho nasledovala verzia FR s 5-dverovou karosériou a ako 3-dverová SC poháňaná benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a neskôr v roku 2010 ako FR 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k).

V roku 2012 boli všetky tri verzie karosérie modelu Seat Ibiza (SC, 5-dverová a ST) štylisticky modernizované.

Modifikácie verzie CUPRA, uskutočnené začiatkom roka 2013, zahŕňali konštrukčné opatrenia na zvýšenie jazdnej dynamiky a bi-xenónové reflektory s dennými svetlami z LED.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 474
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 908
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 261
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 912
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 639
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 887
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 468

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

DOMOV

Kočnera obvinili za prevody bytov vo Five Star Residence

Celkovo je obvinený už v štyroch prípadoch.

KULTÚRA

Francúzi recenzujú slovenskú Špinu: Nejednotní kritici oslavujú Morávkovú

O filme píšu všetky celonárodné denníky.

Neprehliadnite tiež

Nový Mercedes CLS pripomína auto pre superhrdinu (test)

Napriek výkonu je spotreba ukážková.

Nové BMW X7 má najväčšie ľadviny v dejinách značky

Ak sa vám X5 zdá malá a nenápadná, novinka vám ulahodí.