SME

Seat Ibiza oslavuje 30 rokov

Z výrobnej linky závodu v Barcelona zišiel 27. apríla 1984 prvý Seat Ibiza. Je to najúspešnejší model v histórii španielskej značky.

(Zdroj: Seat)

Seat predstavil prvú generáciu modelu Ibiza na medzinárodnom autosalóne v Paríži v roku 1984.

Na dizajne sa podieľalo štúdio Italdesign (Giorgio Giugiaro). Karosáreň Karmann pomohla pri vývoji bezpečnostnej štruktúry kabíny posádky a Porsche asistovalo na vývoji motora.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To dokumentoval nápis "System Porsche" na hlave valcov).

Seat platil za pomoc pri vývoji motora a výsadu nápisu System Porsche sedem nemeckých mariek z každého predaného kusu automobilke Porsche.

Po uvedení 3-dverovej verzie karosérie v roku 1986 nasledovala 5-dverová karoséria, ktorá mala osloviť zákazníkov s väčšími nárokmi na využitie priestoru.

Okrem toho, v roku 1988 nasledovala športovo ladená verzia Ibiza SXI. Poháňal ju motor s výkonom 74 kW (100 k). Toto vozidlo sa stalo vzorom pre budúce modely CUPRA a FR.

SkryťVypnúť reklamu

Po siedmich rokoch, v roku 1991, uviedol Seat na trh výrazne prepracovaný model. Zmeny sa týkali predovšetkým dizajnu prednej časti karosérie a interiéru.

Súčasťou faceliftu bola verzia Sportline, ktorá bola vybavená poslednou vývojovou verziou motora System Porsche s objemom 1,7 litra a výkonom 81 kW (110 k).

V nasledujúcom roku sa Seat Ibiza stal oficiálnym automobilom Olympijských hier 1992 v Barcelone.

Od roku 1984 do 1993 predala španielska značka 1 342 001 kusov Ibizy prvej generácie.

V Martorell vyrábali druhú generáciu

Ibiza druhej generácie, ktorú predstavili v roku 1993, bola prvým modelom vyrábaným v novom španielskom závode Martorell.

Medzi výrazné zmeny patril zaoblenejší a aerodynamickejší vzhľad. Ibiza druhej generácie bola na výber so šiestimi rozličnými motormi (benzínovými, neprepĺňaným naftovým i turbodieslami).

SkryťVypnúť reklamu

Vývoj vozidla už prebiehal v rámci koncernu Volkswagen na platforme A03, ktorú využíval aj Volkswagen Polo.

Bol to prvý model tejto triedy, ktorý bol k dispozícii s naftovým motorom TDI s výkonom 66 kW (90 k). V roku 1996 Seat pridal motor TDI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý patril k najvýkonnejším naftovým motorom v tejto triede automobilov.

Podľa oficiálnych informácií Seatu, bola Ibiza prvé auto vo svojej triede vybavené elektronickým stabilizačným systémom ESP.

Zrodila sa športová legenda

V roku 1996 Seat dosiahol významný krok vo vývoji športových verzií. Meno Cupra (skratka Cup Racing) nosil model Ibiza, pod kapotou ktorého pracoval benzínový motor 2,0 s výkonom 110 kW (150 k).

Netrpezlivo očakávaný štart výroby Seat oslávil triumfom súťažného špeciálu SEAT Ibiza Kit Car v triede do 2 litrov na majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach FIA WRC v roku 1997, ktorý si o rok neskôr zopakoval.

SkryťVypnúť reklamu

Skúsenosti, ktoré divízia Seat Sport získala za šesť rokov automobilových súťaží zúročil Seat modelom Seat Ibiza Cupra R. Automobil poháňal turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1.8 20V s výkonom 132 kW (180 k).

Predajný úspech druhej generácie modelu Ibiza prekonal predchodcu: od roku 1993 do roku 2002 sa predalo celkovo 1.522.607 exemplárov.

Dizajn tretej generácie je rozporuplný

Tretia generácia modelu Ibiza uzrela svetlo sveta v roku 2002. Dizajn, ktorý vytvoril Walter de Silva nebol atraktívny pre všetkých.

Výroba bola sústredená v materskom závode Martorell, no v septembri 2002 výrobu s objemom 50 tisíc vozidiel ročne Volkswagen presunul do Bratislavy.

V roku 2004 Ibiza oslavovala svoje 20. narodeniny vo veľkom štýle prekonaním hranice 3,3 milióna vyrobených automobilov a uvedením dvoch nových športových verzií – FR (Formula Racing) poháňanej motorom 1.9 TDI s výkonom 96 kW (130 k) a 1.8 Turbo s výkonom 110 kW (150 k)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhou bola verzia CUPRA, ktorej motor 1.9 TDI dosahoval výkon 118 kW (160 k).

Vo februári 2006 Seat predstavil faceliftovanú tretiu generáciu modelu Ibiza. SEAT ponúkal celkovo 18 verzií, vytvorených kombináciou piatich verzií vybavenia a 11 motorov.

Od roku 2002 do roku 2007 Seat predal 1.084.989 kusov tretej generácie.

Štvrtá generácia Seat oživila

V polovici roka 2008 značka Seat spustila reklamnú kampaň na štvrtú generáciu modelu Ibiza, založenú na slovách o dizajne a technológii.

Načítavam video...

Výsledky v bezpečnostnom teste Euro NCAP boli viac ako uspokojivé: 5 hviezdičiek za ochranu dospelých členov posádky, 4 hviezdičky za ochranu detí a 3 hviezdičky za ochranu chodcov.

Najšportovejšie verzie prišli v roku 2009, začínajúc 3-dverovým modelom CUPRA SC, poháňaným benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a prevodovkou DSG.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Onedlho nasledovala verzia FR s 5-dverovou karosériou a ako 3-dverová SC poháňaná benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a neskôr v roku 2010 ako FR 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k).

V roku 2012 boli všetky tri verzie karosérie modelu Seat Ibiza (SC, 5-dverová a ST) štylisticky modernizované.

Modifikácie verzie CUPRA, uskutočnené začiatkom roka 2013, zahŕňali konštrukčné opatrenia na zvýšenie jazdnej dynamiky a bi-xenónové reflektory s dennými svetlami z LED.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 378
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 773
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 643
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 317
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 818
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 729
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 152
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 941
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľubica Adamková: Gaslighting: Keď uveríš, že tvoja pravda je lož
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 7
  3. Ľubica Adamková: Spotrebné dane a spotrebované duše
  4. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 1. časť
  5. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu
  6. Vladimír Bojničan: Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií
  7. Iveta Grootová: Kvetinárka
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 084
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 598
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 882
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 938
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 918
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 765
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 851
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 042
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťZatvoriť reklamu