Seat Ibiza oslavuje 30 rokov

Z výrobnej linky závodu v Barcelona zišiel 27. apríla 1984 prvý Seat Ibiza. Je to najúspešnejší model v histórii španielskej značky.

(Zdroj: Seat)

Seat predstavil prvú generáciu modelu Ibiza na medzinárodnom autosalóne v Paríži v roku 1984.

Na dizajne sa podieľalo štúdio Italdesign (Giorgio Giugiaro). Karosáreň Karmann pomohla pri vývoji bezpečnostnej štruktúry kabíny posádky a Porsche asistovalo na vývoji motora.

To dokumentoval nápis "System Porsche" na hlave valcov).

Seat platil za pomoc pri vývoji motora a výsadu nápisu System Porsche sedem nemeckých mariek z každého predaného kusu automobilke Porsche.

Po uvedení 3-dverovej verzie karosérie v roku 1986 nasledovala 5-dverová karoséria, ktorá mala osloviť zákazníkov s väčšími nárokmi na využitie priestoru.

Okrem toho, v roku 1988 nasledovala športovo ladená verzia Ibiza SXI. Poháňal ju motor s výkonom 74 kW (100 k). Toto vozidlo sa stalo vzorom pre budúce modely CUPRA a FR.

Po siedmich rokoch, v roku 1991, uviedol Seat na trh výrazne prepracovaný model. Zmeny sa týkali predovšetkým dizajnu prednej časti karosérie a interiéru.

Súčasťou faceliftu bola verzia Sportline, ktorá bola vybavená poslednou vývojovou verziou motora System Porsche s objemom 1,7 litra a výkonom 81 kW (110 k).

V nasledujúcom roku sa Seat Ibiza stal oficiálnym automobilom Olympijských hier 1992 v Barcelone.

Od roku 1984 do 1993 predala španielska značka 1 342 001 kusov Ibizy prvej generácie.

V Martorell vyrábali druhú generáciu

Ibiza druhej generácie, ktorú predstavili v roku 1993, bola prvým modelom vyrábaným v novom španielskom závode Martorell.

Medzi výrazné zmeny patril zaoblenejší a aerodynamickejší vzhľad. Ibiza druhej generácie bola na výber so šiestimi rozličnými motormi (benzínovými, neprepĺňaným naftovým i turbodieslami).

Vývoj vozidla už prebiehal v rámci koncernu Volkswagen na platforme A03, ktorú využíval aj Volkswagen Polo.

Bol to prvý model tejto triedy, ktorý bol k dispozícii s naftovým motorom TDI s výkonom 66 kW (90 k). V roku 1996 Seat pridal motor TDI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý patril k najvýkonnejším naftovým motorom v tejto triede automobilov.

Podľa oficiálnych informácií Seatu, bola Ibiza prvé auto vo svojej triede vybavené elektronickým stabilizačným systémom ESP.

Zrodila sa športová legenda

V roku 1996 Seat dosiahol významný krok vo vývoji športových verzií. Meno Cupra (skratka Cup Racing) nosil model Ibiza, pod kapotou ktorého pracoval benzínový motor 2,0 s výkonom 110 kW (150 k).

Netrpezlivo očakávaný štart výroby Seat oslávil triumfom súťažného špeciálu SEAT Ibiza Kit Car v triede do 2 litrov na majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach FIA WRC v roku 1997, ktorý si o rok neskôr zopakoval.

Skúsenosti, ktoré divízia Seat Sport získala za šesť rokov automobilových súťaží zúročil Seat modelom Seat Ibiza Cupra R. Automobil poháňal turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1.8 20V s výkonom 132 kW (180 k).

Predajný úspech druhej generácie modelu Ibiza prekonal predchodcu: od roku 1993 do roku 2002 sa predalo celkovo 1.522.607 exemplárov.

Dizajn tretej generácie je rozporuplný

Tretia generácia modelu Ibiza uzrela svetlo sveta v roku 2002. Dizajn, ktorý vytvoril Walter de Silva nebol atraktívny pre všetkých.

Výroba bola sústredená v materskom závode Martorell, no v septembri 2002 výrobu s objemom 50 tisíc vozidiel ročne Volkswagen presunul do Bratislavy.

V roku 2004 Ibiza oslavovala svoje 20. narodeniny vo veľkom štýle prekonaním hranice 3,3 milióna vyrobených automobilov a uvedením dvoch nových športových verzií – FR (Formula Racing) poháňanej motorom 1.9 TDI s výkonom 96 kW (130 k) a 1.8 Turbo s výkonom 110 kW (150 k)

Druhou bola verzia CUPRA, ktorej motor 1.9 TDI dosahoval výkon 118 kW (160 k).

Vo februári 2006 Seat predstavil faceliftovanú tretiu generáciu modelu Ibiza. SEAT ponúkal celkovo 18 verzií, vytvorených kombináciou piatich verzií vybavenia a 11 motorov.

Od roku 2002 do roku 2007 Seat predal 1.084.989 kusov tretej generácie.

Štvrtá generácia Seat oživila

V polovici roka 2008 značka Seat spustila reklamnú kampaň na štvrtú generáciu modelu Ibiza, založenú na slovách o dizajne a technológii.

Výsledky v bezpečnostnom teste Euro NCAP boli viac ako uspokojivé: 5 hviezdičiek za ochranu dospelých členov posádky, 4 hviezdičky za ochranu detí a 3 hviezdičky za ochranu chodcov.

Najšportovejšie verzie prišli v roku 2009, začínajúc 3-dverovým modelom CUPRA SC, poháňaným benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a prevodovkou DSG.

Onedlho nasledovala verzia FR s 5-dverovou karosériou a ako 3-dverová SC poháňaná benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a neskôr v roku 2010 ako FR 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k).

V roku 2012 boli všetky tri verzie karosérie modelu Seat Ibiza (SC, 5-dverová a ST) štylisticky modernizované.

Modifikácie verzie CUPRA, uskutočnené začiatkom roka 2013, zahŕňali konštrukčné opatrenia na zvýšenie jazdnej dynamiky a bi-xenónové reflektory s dennými svetlami z LED.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 782
  2. Moskva alebo Petrohrad? 4 962
  3. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 4 606
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 142
  5. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 928
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 557
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 300
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 176
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 517
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 204

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

ŠPORT

Prerušenie ligy? Neexistuje na to dôvod, tvrdí Lintner

Kluby si môžu vyskúšať, aké je to hrať bez kľúčových hráčov, hovorí šéf ligy.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.