SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Seat Ibiza oslavuje 30 rokov

Z výrobnej linky závodu v Barcelona zišiel 27. apríla 1984 prvý Seat Ibiza. Je to najúspešnejší model v histórii španielskej značky.

(Zdroj: Seat)

Seat predstavil prvú generáciu modelu Ibiza na medzinárodnom autosalóne v Paríži v roku 1984.

Na dizajne sa podieľalo štúdio Italdesign (Giorgio Giugiaro). Karosáreň Karmann pomohla pri vývoji bezpečnostnej štruktúry kabíny posádky a Porsche asistovalo na vývoji motora.

To dokumentoval nápis "System Porsche" na hlave valcov).

Seat platil za pomoc pri vývoji motora a výsadu nápisu System Porsche sedem nemeckých mariek z každého predaného kusu automobilke Porsche.

Po uvedení 3-dverovej verzie karosérie v roku 1986 nasledovala 5-dverová karoséria, ktorá mala osloviť zákazníkov s väčšími nárokmi na využitie priestoru.

Okrem toho, v roku 1988 nasledovala športovo ladená verzia Ibiza SXI. Poháňal ju motor s výkonom 74 kW (100 k). Toto vozidlo sa stalo vzorom pre budúce modely CUPRA a FR.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Po siedmich rokoch, v roku 1991, uviedol Seat na trh výrazne prepracovaný model. Zmeny sa týkali predovšetkým dizajnu prednej časti karosérie a interiéru.

Súčasťou faceliftu bola verzia Sportline, ktorá bola vybavená poslednou vývojovou verziou motora System Porsche s objemom 1,7 litra a výkonom 81 kW (110 k).

V nasledujúcom roku sa Seat Ibiza stal oficiálnym automobilom Olympijských hier 1992 v Barcelone.

Od roku 1984 do 1993 predala španielska značka 1 342 001 kusov Ibizy prvej generácie.

V Martorell vyrábali druhú generáciu

Ibiza druhej generácie, ktorú predstavili v roku 1993, bola prvým modelom vyrábaným v novom španielskom závode Martorell.

Medzi výrazné zmeny patril zaoblenejší a aerodynamickejší vzhľad. Ibiza druhej generácie bola na výber so šiestimi rozličnými motormi (benzínovými, neprepĺňaným naftovým i turbodieslami).

Skryť Vypnúť reklamu

Vývoj vozidla už prebiehal v rámci koncernu Volkswagen na platforme A03, ktorú využíval aj Volkswagen Polo.

Bol to prvý model tejto triedy, ktorý bol k dispozícii s naftovým motorom TDI s výkonom 66 kW (90 k). V roku 1996 Seat pridal motor TDI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý patril k najvýkonnejším naftovým motorom v tejto triede automobilov.

Podľa oficiálnych informácií Seatu, bola Ibiza prvé auto vo svojej triede vybavené elektronickým stabilizačným systémom ESP.

Zrodila sa športová legenda

V roku 1996 Seat dosiahol významný krok vo vývoji športových verzií. Meno Cupra (skratka Cup Racing) nosil model Ibiza, pod kapotou ktorého pracoval benzínový motor 2,0 s výkonom 110 kW (150 k).

Netrpezlivo očakávaný štart výroby Seat oslávil triumfom súťažného špeciálu SEAT Ibiza Kit Car v triede do 2 litrov na majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach FIA WRC v roku 1997, ktorý si o rok neskôr zopakoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Skúsenosti, ktoré divízia Seat Sport získala za šesť rokov automobilových súťaží zúročil Seat modelom Seat Ibiza Cupra R. Automobil poháňal turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1.8 20V s výkonom 132 kW (180 k).

Predajný úspech druhej generácie modelu Ibiza prekonal predchodcu: od roku 1993 do roku 2002 sa predalo celkovo 1.522.607 exemplárov.

Dizajn tretej generácie je rozporuplný

Tretia generácia modelu Ibiza uzrela svetlo sveta v roku 2002. Dizajn, ktorý vytvoril Walter de Silva nebol atraktívny pre všetkých.

Výroba bola sústredená v materskom závode Martorell, no v septembri 2002 výrobu s objemom 50 tisíc vozidiel ročne Volkswagen presunul do Bratislavy.

V roku 2004 Ibiza oslavovala svoje 20. narodeniny vo veľkom štýle prekonaním hranice 3,3 milióna vyrobených automobilov a uvedením dvoch nových športových verzií – FR (Formula Racing) poháňanej motorom 1.9 TDI s výkonom 96 kW (130 k) a 1.8 Turbo s výkonom 110 kW (150 k)

Skryť Vypnúť reklamu

Druhou bola verzia CUPRA, ktorej motor 1.9 TDI dosahoval výkon 118 kW (160 k).

Vo februári 2006 Seat predstavil faceliftovanú tretiu generáciu modelu Ibiza. SEAT ponúkal celkovo 18 verzií, vytvorených kombináciou piatich verzií vybavenia a 11 motorov.

Od roku 2002 do roku 2007 Seat predal 1.084.989 kusov tretej generácie.

Štvrtá generácia Seat oživila

V polovici roka 2008 značka Seat spustila reklamnú kampaň na štvrtú generáciu modelu Ibiza, založenú na slovách o dizajne a technológii.

Načítavam video...

Výsledky v bezpečnostnom teste Euro NCAP boli viac ako uspokojivé: 5 hviezdičiek za ochranu dospelých členov posádky, 4 hviezdičky za ochranu detí a 3 hviezdičky za ochranu chodcov.

Najšportovejšie verzie prišli v roku 2009, začínajúc 3-dverovým modelom CUPRA SC, poháňaným benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a prevodovkou DSG.

Skryť Vypnúť reklamu

Onedlho nasledovala verzia FR s 5-dverovou karosériou a ako 3-dverová SC poháňaná benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a neskôr v roku 2010 ako FR 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k).

V roku 2012 boli všetky tri verzie karosérie modelu Seat Ibiza (SC, 5-dverová a ST) štylisticky modernizované.

Modifikácie verzie CUPRA, uskutočnené začiatkom roka 2013, zahŕňali konštrukčné opatrenia na zvýšenie jazdnej dynamiky a bi-xenónové reflektory s dennými svetlami z LED.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 379
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 519
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 289
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 731
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 359
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 319
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 663
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 244
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L