SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Fiat Tipo

Fiat Tipo získal v roku 1989 titul európsky automobil roka a priniesol iný pohľad na automobily typu hatchback. K nám sa začal oficiálne dovážať s nie najpodarenejším benzínovým motorom so zdvihovým objemom 1,4 l, pre ktorý bola príznačná vysoká spotreba


a nízky výkon. Pri individuálnom dovoze hrali prím modely s dieselovým motorom.

Svojho času dokázalo Tipo osloviť množstvo záujemcov, ktorí hľadali spoľahlivé, nenáročné vozidlo, ktoré je dostatočne malé na manévrovanie v meste a zároveň dostatočne veľké pre príjemný pocit pasažierov s objemnou batožinou. Dnes už stojí Tipo takmer na konci záujmu o ojazdené autá. Jeho najstaršie verzie tvoria koncové svetlo v štatistike poruchovosti.

Podľa spracovaných výsledkov je v Nemecku ročne z 1000 áut, ktoré si vynútili zásah servisu 64 až 92 práve Fiat Tipo. Príčinou porúch sú v prvom rade elektrické poruchy (batéria, alternátor), zapaľovanie (sviečky, rozdeľovač) a štartér (magnetická cievka). Každý piaty majiteľ sa sťažuje na príliš vysokú spotrebu oleja, každý šiesty na nepríjemný klepotavý hluk, čo je presne taký istý počet ako sa sťažuje na poškodenie motora (tesnenie pod hlavou valcov, ventily).

K veľmi častým poruchám patrí aj zlyhávanie chladiaceho systému. K tomu sa pridružujú aj znervózňujúce maličkosti ako nepresný palivomer, kmitajúca ručička tachometra, tuhé alebo zovreté závesy dverí. U exemplárov vyrobených do roku 1993 možno očakávať aj rezervy prvkov pasívnej bezpečnosti. Modely s neskorším rokom výroby už majú stabilnú štruktúru karosérie a airbag. V obmedzenej sérii boli vyrobené aj trojdverové verzie.


Typické slabé miesta

  • vysoká spotreba oleja
  • netesnosti motora a prevodovky
  • nepresný a poruchový ukazovateľ stavu paliva
  • netesný chladiaci systém
  • poruchy tesnenia pod hlavou valcov
  • Plusy

  • dostatok priestoru vo vnútri karosérie
  • variabilný batožinový priestor
  • komfortné pruženie
  • spoľahlivé jazdné vlastnosti
  • Mínusy

  • nedbalé dielenské spracovanie
  • nepresné radenie
  • trochu nepraktické umiestnenie ovládacích prvkov
  • Odporúčané druhy motorov

  • 1,4 l štvorvalcový s výkonom 70 k. Primeraný jazdný výkon. Spotreba 8 l/100 km.
  • 1,6 l štvorvalcový s výkonom 75 k. Spotreba 8,5 l/100 km.
  • 2,0 l štvorvalcový s výkonom 113 k. Dobré jazdné vlastnosti. Spotreba 9 l/100 km.
  • SkryťVypnúť reklamu

    Najčítanejšie na SME Auto

    Inzercia - Tlačové správy

    1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
    2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
    3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
    4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
    5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
    6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
    7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
    8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
    1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
    2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
    3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
    4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
    5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
    6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
    7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
    8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
    1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 210
    2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 359
    3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 5 914
    4. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 532
    5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 4 129
    6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 956
    7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 758
    8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 154
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu

    Hlavné správy zo Sme.sk

    Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

    Zuckerberg prelietal v tryskáči 1,6 milióna a emisie prudko rastú.


    17 h
    Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská.

    Trnavský súd zatiaľ nepovedal, či ju bude súdiť napriek zlej psychike.


    17 h
    Klimatológ Pavol Faško.

    Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.


    2 h
    Ruskí vojaci hliadkujú pred vstupom do hydroelektrárne na rieke Dneper v Chersonskej oblasti.

    Vojna na Ukrajine pokračuje.


    a 6 ďalší 11 h

    Blogy SME

    1. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
    2. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
    3. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
    4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline
    5. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
    6. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
    7. Martina Paulenová: Narodeninový darček
    8. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
    1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 501
    2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 6 867
    3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 516
    4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 049
    5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 986
    6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 597
    7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 213
    8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 120
    1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
    2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
    3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
    4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
    5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
    6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
    7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
    8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
    SkryťZatvoriť reklamu