SME

Kto má prednosť v križovatke so semaformi a viacerými pruhmi

Na križovatke Mlynská dolina - Staré Grunty v Bratislave vodiči aj napriek semaforom nedávajú prednosť.

(Zdroj: Monika)

Monika: "Jazdím ráno do práce na Fakultu Matematiky Fyziky a Informatiky do Mlynskej doliny. Časť mojej trasy je vyznačená v mapke.

Problém vzniká na križovatke Mlynská dolina - Staré Grunty, ktorá je označená šípkou. Prichádzam na ňu po nadjazde a potrebujem odbočiť doľava. Po odbočení sa musím zaradiť do pravého jazdného pruhu, aby som o niekoľko metrov ďalej mohla odbočiť vpravo na „univerzitný kopec“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o križovatku riadenú svetelnou signalizáciou a zdalo by sa, že to bude jednoduché. V mojom jazdnom smere (pre odbočenie doľava) totiž na semafore svieti najprv červená smerová šípka, potom žltá smerová šípka a nakoniec sa rozsvieti zelená smerová šípka. To znamená, že môžem odbočiť a nič by mi nemalo stáť v ceste v žiadnom z oboch jazdných pruhov. Tu však nastáva častý problém.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasne s mojim signálom na voľný prejazd križovatkou sa oproti mne rozsvieti autám (a autobusu) doplnkový signál (zelená šípka) pre odbočenie vpravo, doplnený plným červeným svetlom. Väčšina vodičov však zaregistruje iba zelenú šípku a prechádzajú križovatkou bez ohľadu na autá z môjho smeru, ktorým by mali dávať prednosť.

Ak na niekoho zatrúbim, obvykle si vyslúžim trúbenie naspäť. A ak sa vyššie na ceste na kopec zastavím, títo vodiči mi neváhajú ísť osobne nevyberaným spôsobom vynadať.

Do pravého jazdného pruhu ma jednoducho nehodlajú vpustiť. Dokonca ma vytlačil už i autobus. Myslela som si, že títo vodiči prechádzajú pravidelnými previerkami, takže by pravidlá mali poznať."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Križovatka, na ktorú nás upozornila Monika, je riadená semaformi. Vodiči, ktorí odbočujú vľavo tak ako Monika majú v križovatke prednosť pred vozidlami z iných smerov.

Vodiči, ktorí jazdia v smere od internátov, musia dať v križovatke prednosť, ak do nej vojdú na zelenú šípku, ktorá svieti spolu s plným červeným svetlom.

Preto sa sťažnosť Moniky zdá byť opodstatnená.

Prednosť zo semaforu platí len po hranicu križovatky Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky (ktorý svieti s plným červeným svetlom) pre vodičov znamená, že môžu vojsť do križovatky, ak dajú prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Táto prednosť ale platí len po hranicu križovatky. Tou je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky. Konkrétna križovatka sa končí približne v mieste, pri ktorom je umiestnená návesť pred križovatkou.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa Monika po odbočení zaradí do pravého pruhu hneď v križovatke, vodiči idúci od internátov jej musia dať prednosť. Ak by tak nespravili, riskovali by pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.

Nie je ale vylúčené, že sa Monika zaraďuje do pravého pruhu až za hranicou križovatky. V takom prípade je povinná dať prednosť v jazde všetkým vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu.

Ako správne prejsť do pravého pruhu po odbočení Prejsť do pravého pruhu v križovatke s vyznačenými jazdnými pruhmi, je náročné bez porušenia dopravných predpisov.

Vodič odbočujúci vľavo má počas odbočovania zapnuté ľavé smerovky. Ak chce prejsť do pravého pruhu, musí zapnúť smerovky vpravo ešte pred preradením sa do vedľajšieho pruhu. To sa ale nedá pred dokončením odbočovania vľavo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To by neplatilo len v prípade, ak by čiary na ceste vyznačujúce jazdné pruhy boli boli vyšúchané a neviditeľné (ako to vidno na záberoch Google Streetview). Potom by bolo povinnosťou Moniky už počas odbočovania sa čo najskôr zaradiť k pravému okraju vozovky.

Ak by aj Monika ignorovala správny postup odbočovania a presúvania sa medzi jazdnými pruhmi, nedáva to právo ostatným vodičom obmedziť jej prednosť v križovatke.

Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 617
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 368
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 202
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 384
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 911
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 330
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jan Pražák: Heleno, hledej!
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  5. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  6. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  7. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  8. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 902
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 564
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 22 796
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 003
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 579
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 215
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 140
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 079
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu