SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Kto má prednosť v križovatke so semaformi a viacerými pruhmi

Na križovatke Mlynská dolina - Staré Grunty v Bratislave vodiči aj napriek semaforom nedávajú prednosť.

(Zdroj: Monika)

Monika: "Jazdím ráno do práce na Fakultu Matematiky Fyziky a Informatiky do Mlynskej doliny. Časť mojej trasy je vyznačená v mapke.

Problém vzniká na križovatke Mlynská dolina - Staré Grunty, ktorá je označená šípkou. Prichádzam na ňu po nadjazde a potrebujem odbočiť doľava. Po odbočení sa musím zaradiť do pravého jazdného pruhu, aby som o niekoľko metrov ďalej mohla odbočiť vpravo na „univerzitný kopec“.

Ide o križovatku riadenú svetelnou signalizáciou a zdalo by sa, že to bude jednoduché. V mojom jazdnom smere (pre odbočenie doľava) totiž na semafore svieti najprv červená smerová šípka, potom žltá smerová šípka a nakoniec sa rozsvieti zelená smerová šípka. To znamená, že môžem odbočiť a nič by mi nemalo stáť v ceste v žiadnom z oboch jazdných pruhov. Tu však nastáva častý problém.

Súčasne s mojim signálom na voľný prejazd križovatkou sa oproti mne rozsvieti autám (a autobusu) doplnkový signál (zelená šípka) pre odbočenie vpravo, doplnený plným červeným svetlom. Väčšina vodičov však zaregistruje iba zelenú šípku a prechádzajú križovatkou bez ohľadu na autá z môjho smeru, ktorým by mali dávať prednosť.

Ak na niekoho zatrúbim, obvykle si vyslúžim trúbenie naspäť. A ak sa vyššie na ceste na kopec zastavím, títo vodiči mi neváhajú ísť osobne nevyberaným spôsobom vynadať.

Do pravého jazdného pruhu ma jednoducho nehodlajú vpustiť. Dokonca ma vytlačil už i autobus. Myslela som si, že títo vodiči prechádzajú pravidelnými previerkami, takže by pravidlá mali poznať."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Križovatka, na ktorú nás upozornila Monika, je riadená semaformi. Vodiči, ktorí odbočujú vľavo tak ako Monika majú v križovatke prednosť pred vozidlami z iných smerov.

Vodiči, ktorí jazdia v smere od internátov, musia dať v križovatke prednosť, ak do nej vojdú na zelenú šípku, ktorá svieti spolu s plným červeným svetlom.

Preto sa sťažnosť Moniky zdá byť opodstatnená.

Prednosť zo semaforu platí len po hranicu križovatky

Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky (ktorý svieti s plným červeným svetlom) pre vodičov znamená, že môžu vojsť do križovatky, ak dajú prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Táto prednosť ale platí len po hranicu križovatky. Tou je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky. Konkrétna križovatka sa končí približne v mieste, pri ktorom je umiestnená návesť pred križovatkou.

Ak sa Monika po odbočení zaradí do pravého pruhu hneď v križovatke, vodiči idúci od internátov jej musia dať prednosť. Ak by tak nespravili, riskovali by pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.

Nie je ale vylúčené, že sa Monika zaraďuje do pravého pruhu až za hranicou križovatky. V takom prípade je povinná dať prednosť v jazde všetkým vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu.

Ako správne prejsť do pravého pruhu po odbočení

Prejsť do pravého pruhu v križovatke s vyznačenými jazdnými pruhmi, je náročné bez porušenia dopravných predpisov.

Vodič odbočujúci vľavo má počas odbočovania zapnuté ľavé smerovky. Ak chce prejsť do pravého pruhu, musí zapnúť smerovky vpravo ešte pred preradením sa do vedľajšieho pruhu. To sa ale nedá pred dokončením odbočovania vľavo.

To by neplatilo len v prípade, ak by čiary na ceste vyznačujúce jazdné pruhy boli boli vyšúchané a neviditeľné (ako to vidno na záberoch Google Streetview). Potom by bolo povinnosťou Moniky už počas odbočovania sa čo najskôr zaradiť k pravému okraju vozovky.

Ak by aj Monika ignorovala správny postup odbočovania a presúvania sa medzi jazdnými pruhmi, nedáva to právo ostatným vodičom obmedziť jej prednosť v križovatke.


Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 908
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 992
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 570
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 263
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


2 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Irena Šimuneková: Fotohrátky 17.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 315
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 941
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 922
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 949
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 596
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 381
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 251
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu