Monika: "Jazdím ráno do práce na Fakultu Matematiky Fyziky a Informatiky do Mlynskej doliny. Časť mojej trasy je vyznačená v mapke.
Problém vzniká na križovatke Mlynská dolina - Staré Grunty, ktorá je označená šípkou. Prichádzam na ňu po nadjazde a potrebujem odbočiť doľava. Po odbočení sa musím zaradiť do pravého jazdného pruhu, aby som o niekoľko metrov ďalej mohla odbočiť vpravo na „univerzitný kopec“.
Ide o križovatku riadenú svetelnou signalizáciou a zdalo by sa, že to bude jednoduché. V mojom jazdnom smere (pre odbočenie doľava) totiž na semafore svieti najprv červená smerová šípka, potom žltá smerová šípka a nakoniec sa rozsvieti zelená smerová šípka. To znamená, že môžem odbočiť a nič by mi nemalo stáť v ceste v žiadnom z oboch jazdných pruhov. Tu však nastáva častý problém.
Súčasne s mojim signálom na voľný prejazd križovatkou sa oproti mne rozsvieti autám (a autobusu) doplnkový signál (zelená šípka) pre odbočenie vpravo, doplnený plným červeným svetlom. Väčšina vodičov však zaregistruje iba zelenú šípku a prechádzajú križovatkou bez ohľadu na autá z môjho smeru, ktorým by mali dávať prednosť.
Ak na niekoho zatrúbim, obvykle si vyslúžim trúbenie naspäť. A ak sa vyššie na ceste na kopec zastavím, títo vodiči mi neváhajú ísť osobne nevyberaným spôsobom vynadať.
Do pravého jazdného pruhu ma jednoducho nehodlajú vpustiť. Dokonca ma vytlačil už i autobus. Myslela som si, že títo vodiči prechádzajú pravidelnými previerkami, takže by pravidlá mali poznať."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Križovatka, na ktorú nás upozornila Monika, je riadená semaformi. Vodiči, ktorí odbočujú vľavo tak ako Monika majú v križovatke prednosť pred vozidlami z iných smerov.
Vodiči, ktorí jazdia v smere od internátov, musia dať v križovatke prednosť, ak do nej vojdú na zelenú šípku, ktorá svieti spolu s plným červeným svetlom.
Preto sa sťažnosť Moniky zdá byť opodstatnená.
Prednosť zo semaforu platí len po hranicu križovatky Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky (ktorý svieti s plným červeným svetlom) pre vodičov znamená, že môžu vojsť do križovatky, ak dajú prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere.
Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
Táto prednosť ale platí len po hranicu križovatky. Tou je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky. Konkrétna križovatka sa končí približne v mieste, pri ktorom je umiestnená návesť pred križovatkou.
Ak sa Monika po odbočení zaradí do pravého pruhu hneď v križovatke, vodiči idúci od internátov jej musia dať prednosť. Ak by tak nespravili, riskovali by pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.
Nie je ale vylúčené, že sa Monika zaraďuje do pravého pruhu až za hranicou križovatky. V takom prípade je povinná dať prednosť v jazde všetkým vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu.
Ako správne prejsť do pravého pruhu po odbočení Prejsť do pravého pruhu v križovatke s vyznačenými jazdnými pruhmi, je náročné bez porušenia dopravných predpisov.
Vodič odbočujúci vľavo má počas odbočovania zapnuté ľavé smerovky. Ak chce prejsť do pravého pruhu, musí zapnúť smerovky vpravo ešte pred preradením sa do vedľajšieho pruhu. To sa ale nedá pred dokončením odbočovania vľavo.
To by neplatilo len v prípade, ak by čiary na ceste vyznačujúce jazdné pruhy boli boli vyšúchané a neviditeľné (ako to vidno na záberoch Google Streetview). Potom by bolo povinnosťou Moniky už počas odbočovania sa čo najskôr zaradiť k pravému okraju vozovky.
Ak by aj Monika ignorovala správny postup odbočovania a presúvania sa medzi jazdnými pruhmi, nedáva to právo ostatným vodičom obmedziť jej prednosť v križovatke.
Zväčšiť mapu