BRATISLAVA. V minulom roku evidovala poisťovňa Allianz-SP 272 poistných udalostí, ktorých účastníkom bol vodič motocykla. Sú jednými z najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.
Podľa Jozefa Hrdého z Allianz-SP sú rizikoví tí vodiči, ktorí podceňujú silu motocykla a bez rešpektu a prípravy naň presedlajú z automobilu.
Rizikoví sú neskúsení skútristi
Z celkového počtu nehôd je viac ako 60 % škodových udalostí na skútroch. Nadobúdacia cena týchto strojov je prijateľná, rovnako ako aj ich poistenie, preto sú veľmi obľúbené. Riziko nehodovosti však ostáva vysoké.
"Noví majitelia skútrov by mali investovať do kondičných jázd v autoškole, aby sa so svojím strojom stotožnili a naučili sa ho správne ovládať. Najčastejšou nehodou motocykla je šmyk, a to buď na štrku alebo na vlhkej vozovke. Pri takýchto nehodách, našťastie, nejde o život, ale veľké škody spôsobia aj zničené kapoty či plasty," hovorí Hrdý.
Za uplynulých desať rokov sa motocyklisti podieľali na celkovom počte obetí dopravných nehôd približne ôsmimi percentami. Napriek tomu, že to nie je príliš vysoké číslo, riziko je obrovské.
Až takmer polovica (48 %) nehôd motocyklov sa končí zraneniami. Podľa odborníkov je pravdepodobnosť, že pri nehode motocyklista zomrie, 18-krát vyššia ako v prípade vodiča automobilu.
Minulý rok sa počet kolízií zvýšil v mesiacoch jún a august.
Najčastejšie príčiny nehôd
Najčastejšími príčinami hlásených dopravných nehôd je neprimeraná rýchlosť, nedanie prednosti v jazde, vjazd do protismeru či pred vozidlo idúce vedľa motocykla alebo za ním.
Zvlášť jarné a jesenné nehody sú spôsobené zlou viditeľnosťou. Na motocykli je pravidlo "vidieť a byť videný" ešte dôležitejšie ako v aute. Preto netreba zabúdať na viditeľné reflexné prvky.