
ezpečnosti. Po trojdverovej verzii uvedenej v minulom roku nasledovala v máji tohto roku päťdverový hatchback.

Zaujme v prvom rade dizajnom karosérie, výbavou a komfortom automobilov vyšších kategórií. Od trojdverovej sa líši pridanou dvojicou dverí, ktorá zvyšuje úžitkovú hodnotu bez toho, aby narúšala estetiku vonkajšieho vzhľadu, keďže kľučky zadných bočných dverí sú zamaskované do zadného stĺpika. Najnovšia alfa je moderný automobil so všetkými známymi systémami, ako protiblokovací systém bŕzd ABS s EBD a protipreklzový ASR, kompletnou elektrickou výbavou i špičkovou autodiosústavou, elektronickou stabilizáciou podvozku, palubným počítačom, tempomatom a inými vymoženosťami.

Efektný je športový trojramenný volant, zapustené prístroje s bielym podkladom, praktické zasa anatomické sedadlá s hebkým velúrovým poťahom akoby šité na mieru, predné s vyhrievaním, digitálna klimatizácia s oddelenými zónami pre pravú a ľavú stranu, kotúčové brzdy na všetkých kolesách, luxusom audiosústava Bose s ôsmimi reproduktormi, CD prehrávačom s ovládaním na volante. Novinkou zasa komunikačný systém Conect s farebnou obrazovkou, prostredníctvom ktorého môže vodič nepretržite 24 hodín denne získavať informácie o dopravnej situácii, počasí a iné, cestovať podľa navigačného systému, u nás však zatiaľ s obmedzeným využívaním pre neexistujúcu elektronickú mapu. Aj najobyčajnejšia 147-ka má šesť airbagov, elektrické ovládanie okien a nastavovanie vonkajších zrkadiel i ďalšie doplnky výbavy.

Testovaná Alfa mala dvojlitrový motor s výkonom 150 k a samočinnú prevodovku Selespeed s možnosťou sekvenčného radenia radiacou pákou na stredovom tuneli alebo na volante, ako má formula 1. Tá radí rýchlo, smerom dole dokonca efektne a samočinne s medziplynom. Je výborná, treba si však na ňu zvyknúť, aj keď automobilu so športovými vlastnosťami by viac pristalo klasické manuálne radenie. Skvelé jazdné vlastnosti zdedila najmenšia Alfa 147 z vylepšeného podvozku väčšej 156-ky. „Záprah“ 150 konských síl, ktoré má pod kapotou, treba poriadne krotiť, čo však pre skúseného vodiča nie je problémom, skôr pôžitkom, ktorý sa v malej alfe ešte znásobuje.

Vďaka nemu, výkonnému a pružnému motoru ponúka nová Alfa 147 výnimočnú dynamiku, pôžitok z jazdy i maximálnu mieru aktívnej a pasívnej bezpečnosti.

Technické údaje
Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci s elektrohydraulickým časovaním. Hlava valcovz ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1970 cm3, vŕtanie a zdvih 83/91 mm. Kompresný pomer 10,0 : 1. Najväčší výkon 110 kW/150 k pri otáčkach 6300 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 181 Nm pri otáčkach 3800 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie integrované so zapaľovaním, premenlivá dĺžka nasávacieho potrubia.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, sekvenčná prevodovka typu Selespeed s ovládaním na volante a radiacou pákou typu joystick a funkciou City. Prevodové stupne - 3,909 – 2,238 – 1,520 - 1,156- 0,946, R 3,909. Stály prevod hnanej nápravy 3,866.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné kolesá s nezávislým viacprvkovýn zavesením a skrutným stabilizátorom. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Vzadu nezávislé typu McPherson s priečnym skrutným stabilizátorom. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, prednés vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS s EBD. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Riadenie hrebeňové s posilňovačom. Pneumatiky 205/55 WR 16.
Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverový päťmiestny hatchback.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4170/1729/1421 mm, rázvor náprav 2546 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1509/1494 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1250 kg. Objem batožinového priestoru 280/1030 l. Objem palivovej nádrže 60 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 208 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/hza 9,3 s. Spotreba paliva podľa EU 93/11612,1/7,0/8,9 l/100 km.
Základná cena
947 000 Sk
Autor: gold