Jozef: "Píšete, že chodník je súčasťou ulice. Mňa ale zaujíma, že ak je na ulici zákaz zastavenia, platí to aj pre bicykle? Napríklad, ak cyklista vyjde na chodník za účelom zastavenia vozidla. Môže tak urobiť aj na úseku označenom dopravnou značkou Zákaz zastavenia?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zákaz platí pre vodiča vozidla, teda aj pre cyklistu
Bicykel je podľa dopravných pravidiel nemotorové vozidlo. Cyklista je vodič, ktorý je rovnako, ako vodič auta, povinný dodržiavať predpisy.
Znie to možno absurdne, ale aj pre cyklistov platia značky Zákaz zastavenia alebo Zákaz státia. Predpisy vo vzťahu k zákazu zastavenia alebo státia nerozlišujú medzi motorovým a nemotorovým vozidlom.
Chodník je súčasťou cesty, píše sa v zákone. Keďže značka zákazu zastavenia alebo státia sa vzťahuje na tú stranu cesty, pri ktorej je umiestnená, vzťahuje sa aj na chodník.
Preto ani cyklista nesmie zastaviť či odstaviť bicykel ani na vozovke a ani na chodníku za značkou Zákaz zastavenia či státia.
"Značka Zákaz zastavenia (č. B 34) sa používa v prípade, keď by zastavenie vozidla mohlo s prihliadnutím na dané dopravné podmienky výrazne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo narušiť jej plynulosť," píše sa v definícii značky.
Kto si všimne porušenie zákazu zastavenia u cyklistu?
Nemyslíme si ale, že by to vo väčšine prípadov mohlo spôsobovať cyklistom problémy. Nech by zastavili alebo stáli kdekoľvek, ak by pritom nikoho neohrozili alebo neobmedzili, nikto by si ich podľa nás nevšimol. Ani policajti.
Samozrejme, ak by neskrývali jazdu na bicykli na chodníku za zastavovanie. Chodník je určený len chodcom; vozidlám len pre parkovanie, alebo ak to dovolí dopravná značka.
Ak by sa ale objavila prvá pokuta, nie je vylúčené, že by sa našli poslanci, ktorý by navrhli upraviť zákon o cestnej premávke tak, aby cyklisti smeli "parkovať" kdekoľvek, ak tým nikoho neohrozia alebo neobmedzia.
Treba ale prihliadať aj na to, aby cyklisti svojim zastavením či státím v zákaze neohrozili sami seba. Nie vždy sa to dá posúdiť priamo na mieste bez ďalších znalostí o celkovej dopravnej situácii v lokalite.