SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Ako dať prednosť, keď električky oddeľuje od cesty pás trávy

Odpovedáme na otázky čitateľov. Smie sa otáčať v križovatke, kde šípka ukazuje rovno alebo vľavo?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Stanislav: "V Košiciach na Kuzmányho ulici máme koľajisko električiek popri ceste. Nie je tam nikde značka povoľujúca jazdu popri električke vľavo (v smere zo Štúrovej), veď ani nemusí byť, lebo koľajisko je oddelené trávnatým pásom a nie je zrejme súčasťou cesty.

Preto si myslím, že stopka na Dr. Kostlivého (na fotke) a na Šrobárovej, ktoré vyúsťujú na Kuzmányho, platia iba pre koľajisko. V tom prípade by mala byť aj za koľajnicami minimálne značka Daj prednosť v jazde a bez nej by mala na križovatke s Kuzmányho platiť prednosť sprava. Alebo sa mýlim?"

problem-3.jpg

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Článok pokračuje pod video reklamou

V zákone o cestnej premávke sa píše, že električkový koľajový pás je časť cesty určená predovšetkým pre premávku električiek.

Zákon o pozemných komunikáciách tvrdí, že súčasťou ciest sú aj cestná zeleň, ochranné zelené pásy, dopravné ostrovčeky a tak ďalej.

Preto sa stopka vzťahuje nielen ne električkový pás, ale aj na vozovku vedľa neho. Na fotke je totiž križovatka dvoch ciest: cesty so zeleným pásom a električkovým koľajovým pásom, na ktorú sa kolmo pripája ďalšia cesta.

Vodiči vchádzajúci na Kuzmányho preto musia dať vždy prednosť nielen električkám ale aj vozidlám idúcim po Kuzmányho.

Stanislav: "Ak je na križovatke, napríklad tvar X, vyznačený odbočovací pruh vľavo, smiem sa na nej aj otáčať? A čo v križovatke tvaru T s vedľajšou cestou sprava, kde hlavná cesta je 4-prúdová? Ak idem po nej tak, že sa vedľajšia pripája sprava a v ľavom jazdnom pruhu je vodorovná šípka rovno, smiem sa na nej otáčať?"

problem-1a.jpg problem-1b.jpg

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Šípky nakreslené na vozovke prikazujú vodičom idúcim v jazdnom pruhu prejsť križovatku v smere, akým ukazuje šípka.

Na riadenej križovatke (semaforom alebo policajtom) sa otáčať do opačného smeru jazdy nesmiete, ak vám to značka nedovoľuje.

No ani na neriadenej križovatke sa nesmiete otáčať vždy. Napríklad, ak šípka vám prikazuje ísť rovno. A keďže predpisy rozlišujú medzi odbočovaním a otáčaním a oba manévre majú na to vytvorené šípky, ani v situácii na prvom obrázku sa nesmiete otočiť do opačného smeru jazdy.

Aby ste sa mohli v neriadenej križovatke otočiť, dopravné značenie so šípkami určujúcimi smer prejazdu križovatkou (zvislé a vodorovné) to musí dovoliť, alebo tam nesmie byť.

Stanislav: "Ak sa sprava pripája cesta, do ktorej je zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou s nápisom Mimo dopravnej obsluhy, majú vozidlá, ktoré z nej vychádzajú, prednosť sprava?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákaz vjazdu nesúvisí s dávaním prednosti v jazde.

V prípade, že v križovatke nie sú určené prednosti v jazde dopravnými značkami, potom aj v situácii opísanej Stanislavom sa treba riadiť pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Vozidlá vychádzajúce zo zákazu vjazdu, ak vchádzajú do križovatky sprava, majú prednosť.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 13 813
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 139
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 823
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 759
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 316
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 910
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 895
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 200
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 840
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 688

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako o Gorile klamala Anna Bubeníková

Nominantka SDKÚ pôsobila vo Fonde národného majetku devätnásť rokov.

Anna Bubeníková.
Komentár Petra Schutza

Prezidentka je optimistkou bez dôvodu

Niežeby sa dôvera ku krokom polície i prokuratúry dala rovno vylúčiť.

Peter Schutz

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Asi najsmutnejšie je mlčanie Ivana Mikloša

Kolopič sa neprizná, ani keby ho lámali na kolese.

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR