SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Obľuba ekologických áut v Európe narastá, Slováci zaostávajú

Slováci preferujú väčšie a ťažšie autá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

BRATISLAVA. Európania aj vlani pokračovali v trende nákupu čoraz ekologickejších osobných automobilov.

Z pohľadu emisií škodlivého oxidu uhličitého (CO2) boli osobné autá predané v roku 2013 o štyri percentá účinnejšie ako autá predané rok predtým.

Ukázali to predbežné údaje, ktoré tento týždeň zverejnila Európska environmentálna agentúra (EEA). Slováci za týmto trendom zaostávajú.

Cieľ množstva emisií CO2 áut je splnený

Priemer emisií CO2 vyplývajúci z vlaňajšieho predaja nových osobných automobilov je podľa predbežných údajov EEA 127 g/km. Medziročne poklesol o 5,2 g/km. Európska únia tak v predstihu splnila kolektívny cieľ na rok 2015 (130 g/km).

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

"Vlani predané osobné auto bolo takmer o 10 percent účinnejšie, ako auto predané v roku 2010, kedy sa sledovanie začalo," uviedol pri tejto príležitosti výkonný riaditeľ agentúry Hans Bruyninckx.

Považuje to za dobrú správu. Osobná doprava však podľa neho stále vytvára značnú časť celkových emisií v EÚ. Domnieva sa preto, že je treba rozmýšľať o udržateľnejších spôsoboch dopravy.

Najekologickejší sú v Holandsku a v Grécku

V EÚ bolo vlani zaregistrovaných 11,8 milióna nových osobných áut, predaj neustále klesá od roku 2007 (15,5 milióna áut). Najekologickejšie autá z pohľadu emisií CO2 si vlani kupovali Holanďania (109 g/km), Gréci (111 g/km) a Portugalci (112 g/km).

Najmenej zelené autá sa potom predávali v Lotyšsku (147 g/km), Estónsku (147 g/km) a Bulharsku (142 g/km).

Skryť Vypnúť reklamu

EEA si pritom všíma, že v Európe z tohto pohľadu existujú akoby dva odlišné trhy. V starších štátoch EÚ sa výrazne viac nakupujú efektívne modely osobných áut v porovnaní s novšími členmi únie.

Na Slovensku sa vlani registrovalo 66 000 nových osobných áut s priemerom 135,2 g/km emisií CO2. Naša krajina tak skončila pod priemerom EÚ.

Jedným z vysvetlení môže byť aj to, že Slováci preferujú väčšie a ťažšie autá. Kým priemerná hmotnosť osobného automobilu predaného vlani v Holandsku je 1288 kg, v SR to je až 1415 kg.

Celkovo sa emisie CO2 zlepšili napriek nárastu hmotnosti

Celkovo lepšie emisie pri predaji nových áut v roku 2013 ale EÚ dosiahla aj napriek tomu, že sa zvýšila priemerná hmotnosť.

"Hlavnými faktormi boli technické zlepšenia a vyšší predaj automobilov s naftovým motorom, ktoré majú zvyčajne nižšie úrovne emisií, ako benzín ekvivalenty," hľadá vysvetlenie správa EEA.

Skryť Vypnúť reklamu

K zlepšeniu životného prostredia na našom kontinente ani vlani neprispel predaj vozidiel s elektrickým pohonom, ktoré stále predstavujú iba zlomok vozového parku.

Celkom sa vlani v EÚ zaregistrovalo 24.000 nových elektromobilov, čo predstavuje nárast o 71 percent oproti číslam z roku 2012. Zároveň bolo vlani zaregistrovaných okolo 31.000 plug-in hybridných automobilov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Stiahnite si stovky e-kníh
  1. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  4. Vážení poslanci, to naozaj?
  5. Koniec čakania na kuriéra
  6. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  7. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 10 691
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 643
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 708
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 896
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 4 630
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 567
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 997
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 981
  9. Crème de la crème po slovensky 2 940
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 751
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


12 h
Smútok futbalistov Slovenska po zápase so Španielskom na EURO 2020.

Pokazili sme si dojem, tvrdí Šatka.


Pavol Spál 11 h
Peter Schutz

Prežitok hlbšej krízy Slovensko ani na jeseň neminie.


15 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Pri hybride ponúka aj pohon všetkých kolies.


47m
Felicia s "novou tvárou" prišla v roku 1998 a modernizácia ju udržala vo výrobe do júna 2001.

Dobre sa predáva aj 18 rokov po ukončení výroby.


26. sep
Peugeot 308 SW

Predĺžený rázvor kolies ponúkne posádke ešte viac miesta.


21 h
Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


22. jún