SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Obľuba ekologických áut v Európe narastá, Slováci zaostávajú

Slováci preferujú väčšie a ťažšie autá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

BRATISLAVA. Európania aj vlani pokračovali v trende nákupu čoraz ekologickejších osobných automobilov.

Z pohľadu emisií škodlivého oxidu uhličitého (CO2) boli osobné autá predané v roku 2013 o štyri percentá účinnejšie ako autá predané rok predtým.

Ukázali to predbežné údaje, ktoré tento týždeň zverejnila Európska environmentálna agentúra (EEA). Slováci za týmto trendom zaostávajú.

Cieľ množstva emisií CO2 áut je splnený

Priemer emisií CO2 vyplývajúci z vlaňajšieho predaja nových osobných automobilov je podľa predbežných údajov EEA 127 g/km. Medziročne poklesol o 5,2 g/km. Európska únia tak v predstihu splnila kolektívny cieľ na rok 2015 (130 g/km).

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

"Vlani predané osobné auto bolo takmer o 10 percent účinnejšie, ako auto predané v roku 2010, kedy sa sledovanie začalo," uviedol pri tejto príležitosti výkonný riaditeľ agentúry Hans Bruyninckx.

Považuje to za dobrú správu. Osobná doprava však podľa neho stále vytvára značnú časť celkových emisií v EÚ. Domnieva sa preto, že je treba rozmýšľať o udržateľnejších spôsoboch dopravy.

Najekologickejší sú v Holandsku a v Grécku

V EÚ bolo vlani zaregistrovaných 11,8 milióna nových osobných áut, predaj neustále klesá od roku 2007 (15,5 milióna áut). Najekologickejšie autá z pohľadu emisií CO2 si vlani kupovali Holanďania (109 g/km), Gréci (111 g/km) a Portugalci (112 g/km).

Najmenej zelené autá sa potom predávali v Lotyšsku (147 g/km), Estónsku (147 g/km) a Bulharsku (142 g/km).

Skryť Vypnúť reklamu

EEA si pritom všíma, že v Európe z tohto pohľadu existujú akoby dva odlišné trhy. V starších štátoch EÚ sa výrazne viac nakupujú efektívne modely osobných áut v porovnaní s novšími členmi únie.

Na Slovensku sa vlani registrovalo 66 000 nových osobných áut s priemerom 135,2 g/km emisií CO2. Naša krajina tak skončila pod priemerom EÚ.

Jedným z vysvetlení môže byť aj to, že Slováci preferujú väčšie a ťažšie autá. Kým priemerná hmotnosť osobného automobilu predaného vlani v Holandsku je 1288 kg, v SR to je až 1415 kg.

Celkovo sa emisie CO2 zlepšili napriek nárastu hmotnosti

Celkovo lepšie emisie pri predaji nových áut v roku 2013 ale EÚ dosiahla aj napriek tomu, že sa zvýšila priemerná hmotnosť.

"Hlavnými faktormi boli technické zlepšenia a vyšší predaj automobilov s naftovým motorom, ktoré majú zvyčajne nižšie úrovne emisií, ako benzín ekvivalenty," hľadá vysvetlenie správa EEA.

Skryť Vypnúť reklamu

K zlepšeniu životného prostredia na našom kontinente ani vlani neprispel predaj vozidiel s elektrickým pohonom, ktoré stále predstavujú iba zlomok vozového parku.

Celkom sa vlani v EÚ zaregistrovalo 24.000 nových elektromobilov, čo predstavuje nárast o 71 percent oproti číslam z roku 2012. Zároveň bolo vlani zaregistrovaných okolo 31.000 plug-in hybridných automobilov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 23 786
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 060
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 856
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 536
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 850
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 768
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 479
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 378
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 165
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Európska únia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.
Podcast Dobré Ráno.
Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept