Obľuba ekologických áut v Európe narastá, Slováci zaostávajú

Slováci preferujú väčšie a ťažšie autá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

BRATISLAVA. Európania aj vlani pokračovali v trende nákupu čoraz ekologickejších osobných automobilov.

Z pohľadu emisií škodlivého oxidu uhličitého (CO2) boli osobné autá predané v roku 2013 o štyri percentá účinnejšie ako autá predané rok predtým.

Ukázali to predbežné údaje, ktoré tento týždeň zverejnila Európska environmentálna agentúra (EEA). Slováci za týmto trendom zaostávajú.

Cieľ množstva emisií CO2 áut je splnený

Priemer emisií CO2 vyplývajúci z vlaňajšieho predaja nových osobných automobilov je podľa predbežných údajov EEA 127 g/km. Medziročne poklesol o 5,2 g/km. Európska únia tak v predstihu splnila kolektívny cieľ na rok 2015 (130 g/km).

Článok pokračuje pod video reklamou

"Vlani predané osobné auto bolo takmer o 10 percent účinnejšie, ako auto predané v roku 2010, kedy sa sledovanie začalo," uviedol pri tejto príležitosti výkonný riaditeľ agentúry Hans Bruyninckx.

Považuje to za dobrú správu. Osobná doprava však podľa neho stále vytvára značnú časť celkových emisií v EÚ. Domnieva sa preto, že je treba rozmýšľať o udržateľnejších spôsoboch dopravy.

Najekologickejší sú v Holandsku a v Grécku

V EÚ bolo vlani zaregistrovaných 11,8 milióna nových osobných áut, predaj neustále klesá od roku 2007 (15,5 milióna áut). Najekologickejšie autá z pohľadu emisií CO2 si vlani kupovali Holanďania (109 g/km), Gréci (111 g/km) a Portugalci (112 g/km).

Najmenej zelené autá sa potom predávali v Lotyšsku (147 g/km), Estónsku (147 g/km) a Bulharsku (142 g/km).

EEA si pritom všíma, že v Európe z tohto pohľadu existujú akoby dva odlišné trhy. V starších štátoch EÚ sa výrazne viac nakupujú efektívne modely osobných áut v porovnaní s novšími členmi únie.

Na Slovensku sa vlani registrovalo 66 000 nových osobných áut s priemerom 135,2 g/km emisií CO2. Naša krajina tak skončila pod priemerom EÚ.

Jedným z vysvetlení môže byť aj to, že Slováci preferujú väčšie a ťažšie autá. Kým priemerná hmotnosť osobného automobilu predaného vlani v Holandsku je 1288 kg, v SR to je až 1415 kg.

Celkovo sa emisie CO2 zlepšili napriek nárastu hmotnosti

Celkovo lepšie emisie pri predaji nových áut v roku 2013 ale EÚ dosiahla aj napriek tomu, že sa zvýšila priemerná hmotnosť.

"Hlavnými faktormi boli technické zlepšenia a vyšší predaj automobilov s naftovým motorom, ktoré majú zvyčajne nižšie úrovne emisií, ako benzín ekvivalenty," hľadá vysvetlenie správa EEA.

K zlepšeniu životného prostredia na našom kontinente ani vlani neprispel predaj vozidiel s elektrickým pohonom, ktoré stále predstavujú iba zlomok vozového parku.

Celkom sa vlani v EÚ zaregistrovalo 24.000 nových elektromobilov, čo predstavuje nárast o 71 percent oproti číslam z roku 2012. Zároveň bolo vlani zaregistrovaných okolo 31.000 plug-in hybridných automobilov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 246
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 771
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 969
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 762
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 167
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 014
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 630
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 614
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 755

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.