SME

Na Slovensku vyrobili vozidlo, ktoré prejde na liter paliva stovky kilometrov

Tím študentov Strojníckej fakulty STU skonštruoval vozidlo pre súťaž v úspornej jazde.

Študenti STU na Primaciálnom námestí odhaľujú model vozidla pre súťaž Shell Eco-marathon.Študenti STU na Primaciálnom námestí odhaľujú model vozidla pre súťaž Shell Eco-marathon. (Zdroj: Shell)

Už o niekoľko dní sa holandský Rotterdam stane dejiskom automobilových pretekov, kde o titul v úspornej jazde zabojuje viac ako dvesto vozidiel.

Cieľom pretekárov je prejsť na liter benzínu, nafty, etanolu, alebo na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť. Jubilejného 30. ročníka Shell Eco-marathon Europe sa po druhýkrát zúčastní aj slovenský FME Racing Team študentov STU.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pravidlá pretekov (totožné s minuloročnými):

Prečítajte si tiež: Prototyp Slovákov prešiel 100 km na jeden liter paliva Čítajte 

Skonštruovali úplne nové vozidlo

Tím FME Racing Team sa v minulom roku dostal do prvej štyridsiatky vozidiel kategórie Prototyp. Za sebou nechali 50 vozidiel vrátane tých, ktoré preteky nedokončili.

SkryťVypnúť reklamu

Po získaných skúsenostiach sa študenti rozhodli pre radikálny krok a namiesto vylepšovania vlaňajšieho modelu skonštruovali úplne nové auto.

Rámovú konštrukciu vymenili za samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien. O dizajn sa postarali študenti z Fakulty architektúry STU.

Štvortaktný agregát Honda GX25 má v porovnaní s minuloročným motorom menší objem aj výkon. Benzínová jednotka tak vyprodukuje iba 0,72 kW výkonu a pre zlepšenie úspornosti na ňom študenti upravili piest, sacie a výfukové potrubie.

Pohonná jednotka má aj nový systém vstrekovania a riadiacu jednotku. Konkurenciu slovenského tímu predstavuje až 3 000 študentov z ďalších 25 krajín Európy.

Na nasledujúcom videu uvidíte, aká trať čaká pretekárov:

Načítavam video...

Rekord držia Francúzi

Preteky na mestskom okruhu v Rotterdame majú okrem kategórie Prototypy aj kategóriu vozidiel mestského typu Urban Concept.

SkryťVypnúť reklamu

Celkovo sa tak na štart postaví viac ako dvesto automobilov. Držiteľom absolútneho rekordu v počte prejdených kilometrov na jeden liter paliva je francúzsky tím Polytech, ktorý v roku 2010 prešiel až neuveriteľných 4896,1 kilometra.

Team STU na pretekoch v roku 2013:

Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 35 700
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 745
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 424
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 322
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 019
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 802
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 536
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 363
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 875
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 452
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 023
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 778
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 944
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 556
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 921
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu