Počas nedávnej prezentácie Volkswagenu Polo sme využili príležitosť a pozreli sa na svet aj spoza volantu Pola prvej generácie.
Exemplár z roku 1977 mal najazdených len 23 300 kilometrov. V čase výroby bola jeho základná predajná cena stanovená na 8 325 nemeckých Mariek.
Jeho štvorvalcový motor dosahoval maximálny výkon 29 kW a krútiaci moment 82 Nm pri 3500 otáčkach za minútu. Pri pohotovostnej hmotnosti 685 kg vyvinul maximálnu rýchlosť 132 km/h.
Polo vyžaduje jemné zaobchádzanie
Pred prvým naštartovaním nás technici upozornili na potrebu jemne zaobchádzať s plynovým pedálom. Prax ukázala, že pri jeho nesprávnom dávkovaní sa Polo zakuckalo a namiesto očakávanej akcelerácie vozidlom len šklbalo.
Elektrické plynové pedále dneška nepracujú len podľa prianí vodiča, ale berú ohľad aj na plnenie emisných noriem. V tomto prípade sme dbali na vlastnosti a charakteristiku vozidla. O žiadnom šliapnutí na podlahu pri štarte zo semaforu nemohlo byť ani reči.
Pozvoľné pridávanie bolo nutné najmä na treťom, či štvrtom prevodovom stupni, kde sa malý benzínový štvorvalec s objemom 0,9 litra dostával na hranicu svojich možností.
Kvalitou radenia sa nestratí ani dnes
V teste nového Pola sme chválili najmä chod a kulisu radiacej páky.
Po skúsenosti s jeho prvou generáciou musíme konštatovať, že aj tá so svojou štvorstupňovou manuálnou prevodovkou, kvalitou radenia minimálne konkuruje, ak priamo neprekonáva niektoré autá súčasnosti.
Brzdy a ich pomalý nástup účinnosti v starom aute neprekvapia. Napriek tomu chvíľu trvá, kým sa nezvyknutý šofér v tomto ohľade aklimatizuje.

Medzigeneračný rozdiel je citeľný
Po asi hodinovej jazde sme presadli do Pola druhej generácie s označením CL formula E. Medzigeneračný rozdiel nám vyrazil dych hneď po prejdení pár metrov.
Oveľa lepšia reakcia benzínového motora s objemom 1,1 litra na plyn robí z druhej generácie auto, s ktorým si vieme predstaviť aj jazdu na dlhšie trasy.
Maximálny krútiaci moment je síce rovnaký, ale v dnešnej dobe o smiešnych 8 kW vyšší výkon oproti prvej generácii robí divy.
Pocitovo sa v novšom modeli radí o niečo horšie. To môže byť následkom väčšieho množstva najazdených kilometrov (86 300 km).
Dnes už vyše tridsaťročné autá samozrejme zaostávajú hlavne v oblasti bezpečnosti. Pocitom z jazdy však prinášajú úsmev na tváre posádky, či náhodných okoloidúcich.
Z testovacieho zápisníka
model | Polo I L | Polo II CL Formula E |
rok výroby | 1977 | 1983 |
najazdené kilometre (km) | 23 300 | 86 300 |
motor | 0,9 litrový štvorvalec, benzín | 1,1 litrový štvorvalec, benzín |
výkon (kW) | 29 | 37 |
prevodovka | štvorstupňový manuál | štvorstupňový manuál |
maximálna rýchlosť (km/h) | 132 | 155 |
maximálny krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach za minútu | 82/3500 | 82/3300 |
brzdy | kotúčové/bubnové | kotúčové/bubnové |
dĺžka (mm) | 3 512 | 3 655 |
šírka (mm) | 1 560 | 1 580 |
výška (mm) | 1 344 | 1 355 |
rozmer pneumatík | 145/80 SR 13 | 165/65 SR 13 |
pohotovostná hmotnosť | 685 | 780 |
celková hmotnosť | 1050 | 1 130 |
farba | Miami blue | Mars red |
doba výroby | 1975-1981 | 1981-1990 |
základná cena (DM) | 8 325 | 13 430 |