SME

Volkswagen Polo z roku 1977 radí lepšie ako súčasné autá

Okrem kvality radenia tridsaťročných áut nás zaujal na dnešnú dobu obrovský medzigeneračný skok a radosť z jazdy.

(Zdroj: VW)

Počas nedávnej prezentácie Volkswagenu Polo sme využili príležitosť a pozreli sa na svet aj spoza volantu Pola prvej generácie.

Exemplár z roku 1977 mal najazdených len 23 300 kilometrov. V čase výroby bola jeho základná predajná cena stanovená na 8 325 nemeckých Mariek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho štvorvalcový motor dosahoval maximálny výkon 29 kW a krútiaci moment 82 Nm pri 3500 otáčkach za minútu. Pri pohotovostnej hmotnosti 685 kg vyvinul maximálnu rýchlosť 132 km/h.

Polo vyžaduje jemné zaobchádzanie

Pred prvým naštartovaním nás technici upozornili na potrebu jemne zaobchádzať s plynovým pedálom. Prax ukázala, že pri jeho nesprávnom dávkovaní sa Polo zakuckalo a namiesto očakávanej akcelerácie vozidlom len šklbalo.

SkryťVypnúť reklamu

Elektrické plynové pedále dneška nepracujú len podľa prianí vodiča, ale berú ohľad aj na plnenie emisných noriem. V tomto prípade sme dbali na vlastnosti a charakteristiku vozidla. O žiadnom šliapnutí na podlahu pri štarte zo semaforu nemohlo byť ani reči.

Pozvoľné pridávanie bolo nutné najmä na treťom, či štvrtom prevodovom stupni, kde sa malý benzínový štvorvalec s objemom 0,9 litra dostával na hranicu svojich možností.

Kvalitou radenia sa nestratí ani dnes

V teste nového Pola sme chválili najmä chod a kulisu radiacej páky.

Po skúsenosti s jeho prvou generáciou musíme konštatovať, že aj tá so svojou štvorstupňovou manuálnou prevodovkou, kvalitou radenia minimálne konkuruje, ak priamo neprekonáva niektoré autá súčasnosti.

Brzdy a ich pomalý nástup účinnosti v starom aute neprekvapia. Napriek tomu chvíľu trvá, kým sa nezvyknutý šofér v tomto ohľade aklimatizuje.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Prvá jazda: Vynovený VW Polo je kópiou Golfu v menšom Čítajte 

Medzigeneračný rozdiel je citeľný

Po asi hodinovej jazde sme presadli do Pola druhej generácie s označením CL formula E. Medzigeneračný rozdiel nám vyrazil dych hneď po prejdení pár metrov.

Oveľa lepšia reakcia benzínového motora s objemom 1,1 litra na plyn robí z druhej generácie auto, s ktorým si vieme predstaviť aj jazdu na dlhšie trasy.

Maximálny krútiaci moment je síce rovnaký, ale v dnešnej dobe o smiešnych 8 kW vyšší výkon oproti prvej generácii robí divy.

Pocitovo sa v novšom modeli radí o niečo horšie. To môže byť následkom väčšieho množstva najazdených kilometrov (86 300 km).

Dnes už vyše tridsaťročné autá samozrejme zaostávajú hlavne v oblasti bezpečnosti. Pocitom z jazdy však prinášajú úsmev na tváre posádky, či náhodných okoloidúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Z testovacieho zápisníka

model

Polo I L

Polo II CL Formula E

rok výroby

1977

1983

najazdené kilometre (km)

23 300

86 300

motor

0,9 litrový štvorvalec, benzín

1,1 litrový štvorvalec, benzín

výkon (kW)

29

37

prevodovka

štvorstupňový manuál

štvorstupňový manuál

maximálna rýchlosť (km/h)

132

155

maximálny krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach za minútu

82/3500

82/3300

brzdy

kotúčové/bubnové

kotúčové/bubnové

dĺžka (mm)

3 512

3 655

šírka (mm)

1 560

1 580

výška (mm)

1 344

1 355

rozmer pneumatík

145/80 SR 13

165/65 SR 13

pohotovostná hmotnosť

685

780

celková hmotnosť

1050

1 130

farba

Miami blue

Mars red

doba výroby

1975-1981

1981-1990

základná cena (DM)

8 325

13 430

Autá Volkswagen
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 586
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 251
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 142
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 019
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 269
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 867
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 200
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 1 844
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq Coupé RS

Športová verzia dostala upravené tlmiče.


2
Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol
Ilustračné foto

Ktoré krajiny majú 10 dňovú diaľničnú známku?


21
Citroën nepoužije na Slovensku reklamu s medveďmi.

C3 Aircross značka nebude spájať so šelmami.


11
reklama
  1. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - druhá časť.
  2. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20)
  3. Tomáš Susko: Koniec WW2 a SNP: Medzi Stalinom, Benešom a stratou vlastnej suverenity.
  4. Radoslav Záhumenský: Hrad Branč | výnimočný výhľad, temná história a zrúcanina, ktorú sa oplatí objaviť!
  5. Miroslav Galovič: Rybár a VyGrmená Húska - predpolnočné (nielen) hokejové zamyslenie.
  6. Jakub Cipko: Je Fico ruský agent?
  7. Rastislav Puchala: Ohavní kolaboranti
  8. Ondrej Putra: India a Pakistan nie sú tak ďaleko I. - História
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 010
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 774
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 476
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 400
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 999
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 871
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 879
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 854
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťZatvoriť reklamu