SME
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

Volkswagen Polo z roku 1977 radí lepšie ako súčasné autá

Okrem kvality radenia tridsaťročných áut nás zaujal na dnešnú dobu obrovský medzigeneračný skok a radosť z jazdy.

(Zdroj: VW)

Počas nedávnej prezentácie Volkswagenu Polo sme využili príležitosť a pozreli sa na svet aj spoza volantu Pola prvej generácie.

Exemplár z roku 1977 mal najazdených len 23 300 kilometrov. V čase výroby bola jeho základná predajná cena stanovená na 8 325 nemeckých Mariek.

Jeho štvorvalcový motor dosahoval maximálny výkon 29 kW a krútiaci moment 82 Nm pri 3500 otáčkach za minútu. Pri pohotovostnej hmotnosti 685 kg vyvinul maximálnu rýchlosť 132 km/h.

Polo vyžaduje jemné zaobchádzanie

Pred prvým naštartovaním nás technici upozornili na potrebu jemne zaobchádzať s plynovým pedálom. Prax ukázala, že pri jeho nesprávnom dávkovaní sa Polo zakuckalo a namiesto očakávanej akcelerácie vozidlom len šklbalo.

Elektrické plynové pedále dneška nepracujú len podľa prianí vodiča, ale berú ohľad aj na plnenie emisných noriem. V tomto prípade sme dbali na vlastnosti a charakteristiku vozidla. O žiadnom šliapnutí na podlahu pri štarte zo semaforu nemohlo byť ani reči.

Pozvoľné pridávanie bolo nutné najmä na treťom, či štvrtom prevodovom stupni, kde sa malý benzínový štvorvalec s objemom 0,9 litra dostával na hranicu svojich možností.

Kvalitou radenia sa nestratí ani dnes

V teste nového Pola sme chválili najmä chod a kulisu radiacej páky.

Po skúsenosti s jeho prvou generáciou musíme konštatovať, že aj tá so svojou štvorstupňovou manuálnou prevodovkou, kvalitou radenia minimálne konkuruje, ak priamo neprekonáva niektoré autá súčasnosti.

Brzdy a ich pomalý nástup účinnosti v starom aute neprekvapia. Napriek tomu chvíľu trvá, kým sa nezvyknutý šofér v tomto ohľade aklimatizuje.

Medzigeneračný rozdiel je citeľný

Po asi hodinovej jazde sme presadli do Pola druhej generácie s označením CL formula E. Medzigeneračný rozdiel nám vyrazil dych hneď po prejdení pár metrov.

Oveľa lepšia reakcia benzínového motora s objemom 1,1 litra na plyn robí z druhej generácie auto, s ktorým si vieme predstaviť aj jazdu na dlhšie trasy.

Maximálny krútiaci moment je síce rovnaký, ale v dnešnej dobe o smiešnych 8 kW vyšší výkon oproti prvej generácii robí divy.

Pocitovo sa v novšom modeli radí o niečo horšie. To môže byť následkom väčšieho množstva najazdených kilometrov (86 300 km).

Dnes už vyše tridsaťročné autá samozrejme zaostávajú hlavne v oblasti bezpečnosti. Pocitom z jazdy však prinášajú úsmev na tváre posádky, či náhodných okoloidúcich.

Z testovacieho zápisníka

model

Polo I L

Polo II CL Formula E

rok výroby

1977

1983

najazdené kilometre (km)

23 300

86 300

motor

0,9 litrový štvorvalec, benzín

1,1 litrový štvorvalec, benzín

výkon (kW)

29

37

prevodovka

štvorstupňový manuál

štvorstupňový manuál

maximálna rýchlosť (km/h)

132

155

maximálny krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach za minútu

82/3500

82/3300

brzdy

kotúčové/bubnové

kotúčové/bubnové

dĺžka (mm)

3 512

3 655

šírka (mm)

1 560

1 580

výška (mm)

1 344

1 355

rozmer pneumatík

145/80 SR 13

165/65 SR 13

pohotovostná hmotnosť

685

780

celková hmotnosť

1050

1 130

farba

Miami blue

Mars red

doba výroby

1975-1981

1981-1990

základná cena (DM)

8 325

13 430

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  6. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  7. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Levanduľa pre zamestnancov
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  5. Unikát medzi značkami. CUPRA
  6. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  7. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  8. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  9. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  10. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 167
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 875
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 495
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 818
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 883
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 869
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 641
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 158
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 658
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 657

Téma: Autá Volkswagen


Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Zvláštny príbeh Bašternákovej vily na Slavíne: Kočner, Počiatek i sudkyne z Threemy

Úrady stavbu opakovane blokovali, až raz zrazu všetko potvrdili.

Bašternákova vila na Havlíčkovej ulici pri Slavíne
Vizualizácia projektu River Park 2.
Bercow neumožnil v pondelok poslancom hlasovať o novej dohode o brexite.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 208 v nižšej výbave Active.

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom

Dojazd na jedno nabitie je vyše 400 kilometrov.

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.