SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Volkswagen Polo z roku 1977 radí lepšie ako súčasné autá

Okrem kvality radenia tridsaťročných áut nás zaujal na dnešnú dobu obrovský medzigeneračný skok a radosť z jazdy.

(Zdroj: VW)

Počas nedávnej prezentácie Volkswagenu Polo sme využili príležitosť a pozreli sa na svet aj spoza volantu Pola prvej generácie.

Exemplár z roku 1977 mal najazdených len 23 300 kilometrov. V čase výroby bola jeho základná predajná cena stanovená na 8 325 nemeckých Mariek.

Jeho štvorvalcový motor dosahoval maximálny výkon 29 kW a krútiaci moment 82 Nm pri 3500 otáčkach za minútu. Pri pohotovostnej hmotnosti 685 kg vyvinul maximálnu rýchlosť 132 km/h.

Polo vyžaduje jemné zaobchádzanie

Pred prvým naštartovaním nás technici upozornili na potrebu jemne zaobchádzať s plynovým pedálom. Prax ukázala, že pri jeho nesprávnom dávkovaní sa Polo zakuckalo a namiesto očakávanej akcelerácie vozidlom len šklbalo.

Elektrické plynové pedále dneška nepracujú len podľa prianí vodiča, ale berú ohľad aj na plnenie emisných noriem. V tomto prípade sme dbali na vlastnosti a charakteristiku vozidla. O žiadnom šliapnutí na podlahu pri štarte zo semaforu nemohlo byť ani reči.

Pozvoľné pridávanie bolo nutné najmä na treťom, či štvrtom prevodovom stupni, kde sa malý benzínový štvorvalec s objemom 0,9 litra dostával na hranicu svojich možností.

Kvalitou radenia sa nestratí ani dnes

V teste nového Pola sme chválili najmä chod a kulisu radiacej páky.

Po skúsenosti s jeho prvou generáciou musíme konštatovať, že aj tá so svojou štvorstupňovou manuálnou prevodovkou, kvalitou radenia minimálne konkuruje, ak priamo neprekonáva niektoré autá súčasnosti.

Brzdy a ich pomalý nástup účinnosti v starom aute neprekvapia. Napriek tomu chvíľu trvá, kým sa nezvyknutý šofér v tomto ohľade aklimatizuje.

Medzigeneračný rozdiel je citeľný

Po asi hodinovej jazde sme presadli do Pola druhej generácie s označením CL formula E. Medzigeneračný rozdiel nám vyrazil dych hneď po prejdení pár metrov.

Oveľa lepšia reakcia benzínového motora s objemom 1,1 litra na plyn robí z druhej generácie auto, s ktorým si vieme predstaviť aj jazdu na dlhšie trasy.

Maximálny krútiaci moment je síce rovnaký, ale v dnešnej dobe o smiešnych 8 kW vyšší výkon oproti prvej generácii robí divy.

Pocitovo sa v novšom modeli radí o niečo horšie. To môže byť následkom väčšieho množstva najazdených kilometrov (86 300 km).

Dnes už vyše tridsaťročné autá samozrejme zaostávajú hlavne v oblasti bezpečnosti. Pocitom z jazdy však prinášajú úsmev na tváre posádky, či náhodných okoloidúcich.

Z testovacieho zápisníka

model

Polo I L

Polo II CL Formula E

rok výroby

1977

1983

najazdené kilometre (km)

23 300

86 300

motor

0,9 litrový štvorvalec, benzín

1,1 litrový štvorvalec, benzín

výkon (kW)

29

37

prevodovka

štvorstupňový manuál

štvorstupňový manuál

maximálna rýchlosť (km/h)

132

155

maximálny krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach za minútu

82/3500

82/3300

brzdy

kotúčové/bubnové

kotúčové/bubnové

dĺžka (mm)

3 512

3 655

šírka (mm)

1 560

1 580

výška (mm)

1 344

1 355

rozmer pneumatík

145/80 SR 13

165/65 SR 13

pohotovostná hmotnosť

685

780

celková hmotnosť

1050

1 130

farba

Miami blue

Mars red

doba výroby

1975-1981

1981-1990

základná cena (DM)

8 325

13 430

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 997
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 004
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 612
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 060
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 061
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 749
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 497
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 369
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 296
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 158
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autá Volkswagen

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

11 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

6 h

Neprehliadnite tiež

Proti ľadu neodporúčame horúcu vodu ani stierače.

10 h
Hyundai Tucson N Line

Dostane rôzne stupne hybridných pohonov.

18 h
Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

26. jan
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan