Po usadení do výkonného kombi s provokačným prívlastkom turbo nás na prvý pocit potešili sedadlá s dobrým bočným vedením.
Aj po absolvovaní niekoľkohodinovej jazdy sme nemohli Astre uprieť komfort sedenia. Čierny interiér prešívaný červenou niťou prezrádzal športovejšie naladenie auta.
Naproti jednoznačnému signálu do sedadiel a volantu stredový panel pôsobil neprehľadne. Nájsť rýchlo v zmesi ovládacích prvkov ten pravý, bolo niekedy nemožné.
Po niekoľkých zastaveniach, aby sme v pokoji nastavili navigáciu, či charakteristiku auta po zapnutí športového režimu, sme si na ovládanie zvykli. Rozhodne ho však nemôžeme nazvať intuitívnym.
Množstvo ovládacích prvkov na stredovom paneli pôsobí neprehľadne. Vodičovi chvíľu trvá, kým si na ne zvykne.
FOTO: Tomáš Benedikovič
Mesto je pre Astru ťažký terénPočas nášho testu sme Astru BiTurbo vyskúšali v rovnakom pomere na všetkých štandardne využívaných typoch ciest.
Od jazdy v meste nás okrem dieselového motora odrádzal aj nízky predok. Konkrétne kus lacnej plastovej lišty umiestnenej pod predným nárazníkom. Drahú by sme tam ani neodporúčali pri frekvencii jej styku s asfaltom.
Vyšší poklop kanalizácie na ceste, vyvýšený prechod pre chodcov, retardér, či výjazd z podzemnej garáže.
To sú všetko miesta, kde šofér s Astrou BiTurbo maturuje nad správnym spôsobom prejazdu bez toho, aby predná lišta šúchala o asfalt.
Parkovanie na obrubníku sme neskúšali, to už asi patrí do kategórie sci-fi.
Plastová lišta pod predným nárazníkom toho počas 20tisíc kilometrov prežila evidentne veľa.
FOTO: Tomáš Benedikovič
Predbiehanie jej problém nerobíPo prejdení značky označujúcej koniec obce sme si vydýchli a na diaľnici predvádzal Opel príjemnú jazdu.
Naftový motor je možno trochu hlučnejší, ale pri vyrovnanom tempe 130 km/h a 2400 otáčkach za minútu to posádku neobťažuje.
Pri predbiehaní na cestách prvej triedy poskytuje motor s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm komfortnú výkonovú rezervu.
Aj keď vplyvom väčšieho izolovania od diania na ceste posádka neprežíva zrýchlenie intenzívne, pohľad na rýchlo sa stúpajúcu ručičku tachometra hovorí niečo iné.
Pri prejazde zákrutami má Astra navrch a len vyslovene kľukaté cesty prinútia šoféra zvoľniť tempo z maximálnej povolenej rýchlosti.
Dieselová pohonná jednotka je trochu hlučnejšia. Pri vyrovnanej jazde diaľničnou rýchlosťou to však posádka nepocíti.
FOTO: Tomáš Benedikovič
Športový podvozok posádku vytrasiePri nečakanej nerovnosti pred zákrutou a súbežnom brzdení sa občas znovu pod predným nárazníkom ozval zvuk trenia prednej lišty o povrch vozovky.
Tento neduh sme odstránili zapnutím športového režimu. Riadenie a podvozok citeľne stvrdlo a lišta definitívne upadla do zabudnutia, aspoň kým sme sa nevrátili do mesta.
Dotyk s cestou je v športovom móde oveľa intenzívnejší a šofér precíti správanie auta oveľa lepšie. Daňou je citeľné zníženie komfortu, ale fanúšika športovejšej jazdy tvrdý podvozok neodradí.
Opel Astra
BiTurbo
Spotreba v teste:
5,9 l/100 km
Cena verzie od:
od 22 940 eur
NÁŠ NÁZOR: V Astre BiTurbo sme hľadali služobné auto na každý deň a do každej situácie, ktoré zlúči praktické vlastnosti kombíka s dynamikou športovo ladeného vozidla. V pracovnom zhone všedných dní šofér nemôže riešiť spôsob nájazdu na každú nerovnosť. Astre to svedčí na diaľnici, prípadne na ceste prvej triedy s kvalitným povrchom, ale to je na slovenské pomery úzky záber.
Potrebovala by nižšiu hmotnosťS dieselovým motorom a s karosériou kombi samozrejme nie je Sports Tourer žiadnym superšportom, ale pri dlhých služobných cestách ponúka slušnú dávku dynamiky.
A mohlo by to byť aj lepšie. To by však v riadku technického preukazu označujúceho pohotovostnú hmotnosť musela svietiť podstatne menšie hodnota ako je 1701 kg.
Vyššia hmotnosť má samozrejme negatívny vplyv aj na ekonomiku prevádzky vozidla.
Výrobcom udávaná spotreba 5,1 litra je bezpochyby dosiahnuteľná, ale pri bežnej jazde s nezaťaženým autom. Podľa testu je 5,6 litra oveľa reálnejší výsledok.
Krátka časť testu, kedy sme vyskúšali dynamický potenciál auta, priblížila celkovú spotrebu k šiestim litrom.
Bixenóny svietia do zákrutyV noci sme ocenili bixenónové svetlá AFL, ktoré osvetľujú zákrutu podľa polohy volantu. Najmä na úzkych serpentínach bol prínos svetiel AFL citeľný.
Automatické prepínanie diaľkových svetiel fungovalo, a ani raz počas testu neoslnilo oproti idúce vozidlo.
Niekedy však systému chvíľku trvalo, kým preplo späť diaľkové svetlá. Bolo to však v rámci normy a tak sme prioritne využívali automatiku.
Kontrast čiernej a červenej sa nevyhol ani sedadlám. Oveľa viac si však ceníme ich dobré bočné vedenie.
FOTO: Tomáš Benedikovič
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Opel Astra
Verzia
BiTurbo
Cena modelu od/verzia od (eur)
13 190/22 940 (akciová cena podľa aktuálneho cenníka zo dňa 3.5.2013)
Motor
diesel; štvorvalec; 1956 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
143(195)/4000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
400/1750-2500
Typ prevodovky/počet stupňov
manuál/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
8,9/nemerané
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
nemerané
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
nemerané
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
1600
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
2400
Stav tachometra (km)
21000
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
5,1/5.9
Objem palivovej nádrže (l)
56
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
685
Typ a rozmer pneumatík
Nokian WR A3 235/45 r18
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1701/2170
Objem batožinového priestoru (l)
500-1550
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2685; 4698; 2013; 1535
Motor
na prvý pohľad nepredvádza extrémne zrýchlenie, až pri pohľade na tachometer si šofér uvedomí rýchlosť vozidla
Prevodovka
radenie je príjemné, vzhľadom na športovejší charakter auta má trochu dlhé dráhy radiacej páky
Podvozok
po prepnutí do športového režimu auto trochu vytrasie, ale výborne drží stopu a zlepší sa odozva; lišta pod predným nárazníkom je nízko, prekáža nielen pri parkovaní, ale aj vychádzaní z podzemných garáží, či prejazde vyvýšeného prechodu pre chodcov
Interiér
zrkadlá a predné okná elektricky ovládané, zadné okná manuálne otváranie; červené podsvietenie je v noci príliš výrazné
Posed vodiča a výhľad
dvojitý A stĺpik, bočné zrkadlá posunuté dozadu nútia šoféra výrazne pootočiť hlavu pri kontrole situácie za vozidlom
Ovládanie palubného systému/navigácie
páčka pri volante, možno nie najmodernejšie riešenie, ale za to užívateľsky príjemné/neprehľadný stredový panel; pri zadávaní cieľa navigácie berie systém do úvahy diakritiku, čo robí vyhľadávanie zbytočne zdĺhavé (listovanie medzi zbytočne väčším počtom písmen)
Jazyk auta/navigácie
svk/svk
Grafika displejov a zobrazovanie
grafika displeja je celkom dobrá, v zobrazení navigácie priveľa výraznej červenej farby(pri zobrazení obce) ťahá oči
Predné svetlá technika a účinok
adaptívne bixenóny AFL, ich natočenie do zákruty sme ocenili najmä pri jazde serpentínami, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel funguje relatívne dobre, iba pri automatickom prepnutí diaľkových svetiel systému chvíľu trvá, kým vyhodnotí svetelné podmienky
Odomykanie/vstup do auta
diaľkové, centrálne/klasický kľúč
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
primerané triede, bez výhrad
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
vpredu mechanika, šofér aj výškovo nastaviteľné sedadlo; vzadu bez možnosti nastavenia
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kabíny
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
praktický tvar kufra; malé odkladacie boxy na stranách na drobnosti; 4 krát oko a 2 krát háčik; dvojité dno; sklápanie zadných sedadiel do jednej roviny s dnom kufra
Rezervné koleso - prístup
lepiaca sada
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
nastupovanie - čisté prahy dve tesniace gumy; ľahko prístupný ostrekovač má trochu úzke hrdlo; tankovanie klasický uzáver hrdla nádrže