SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Test: Opel Astra BiTurbo lieta, ale prinízko

Astra v meste neustále ryla predkom o zem. Napriek vyššej hmotnosti ponúka slušnú dynamiku a komfort pri predbiehaní.

Od Astry Sports Tourer sme očakávali praktické auto na každý deň s dobrými dynamickými vlastnosťami.Od Astry Sports Tourer sme očakávali praktické auto na každý deň s dobrými dynamickými vlastnosťami. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Po usadení do výkonného kombi s provokačným prívlastkom turbo nás na prvý pocit potešili sedadlá s dobrým bočným vedením.

Aj po absolvovaní niekoľkohodinovej jazdy sme nemohli Astre uprieť komfort sedenia. Čierny interiér prešívaný červenou niťou prezrádzal športovejšie naladenie auta.

Naproti jednoznačnému signálu do sedadiel a volantu stredový panel pôsobil neprehľadne. Nájsť rýchlo v zmesi ovládacích prvkov ten pravý, bolo niekedy nemožné.

Po niekoľkých zastaveniach, aby sme v pokoji nastavili navigáciu, či charakteristiku auta po zapnutí športového režimu, sme si na ovládanie zvykli. Rozhodne ho však nemôžeme nazvať intuitívnym.

Množstvo ovládacích prvkov na stredovom paneli pôsobí neprehľadne. Vodičovi chvíľu trvá, kým si na ne zvykne.
FOTO: Tomáš Benedikovič

Mesto je pre Astru ťažký terén

Počas nášho testu sme Astru BiTurbo vyskúšali v rovnakom pomere na všetkých štandardne využívaných typoch ciest.

Od jazdy v meste nás okrem dieselového motora odrádzal aj nízky predok. Konkrétne kus lacnej plastovej lišty umiestnenej pod predným nárazníkom. Drahú by sme tam ani neodporúčali pri frekvencii jej styku s asfaltom.

Vyšší poklop kanalizácie na ceste, vyvýšený prechod pre chodcov, retardér, či výjazd z podzemnej garáže.

To sú všetko miesta, kde šofér s Astrou BiTurbo maturuje nad správnym spôsobom prejazdu bez toho, aby predná lišta šúchala o asfalt.

Parkovanie na obrubníku sme neskúšali, to už asi patrí do kategórie sci-fi.

Plastová lišta pod predným nárazníkom toho počas 20tisíc kilometrov prežila evidentne veľa.
FOTO: Tomáš Benedikovič

Predbiehanie jej problém nerobí

Po prejdení značky označujúcej koniec obce sme si vydýchli a na diaľnici predvádzal Opel príjemnú jazdu.

Naftový motor je možno trochu hlučnejší, ale pri vyrovnanom tempe 130 km/h a 2400 otáčkach za minútu to posádku neobťažuje.

Pri predbiehaní na cestách prvej triedy poskytuje motor s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm komfortnú výkonovú rezervu.

Aj keď vplyvom väčšieho izolovania od diania na ceste posádka neprežíva zrýchlenie intenzívne, pohľad na rýchlo sa stúpajúcu ručičku tachometra hovorí niečo iné.

Pri prejazde zákrutami má Astra navrch a len vyslovene kľukaté cesty prinútia šoféra zvoľniť tempo z maximálnej povolenej rýchlosti.

Dieselová pohonná jednotka je trochu hlučnejšia. Pri vyrovnanej jazde diaľničnou rýchlosťou to však posádka nepocíti.
FOTO: Tomáš Benedikovič

Športový podvozok posádku vytrasie

Pri nečakanej nerovnosti pred zákrutou a súbežnom brzdení sa občas znovu pod predným nárazníkom ozval zvuk trenia prednej lišty o povrch vozovky.

Tento neduh sme odstránili zapnutím športového režimu. Riadenie a podvozok citeľne stvrdlo a lišta definitívne upadla do zabudnutia, aspoň kým sme sa nevrátili do mesta.

Dotyk s cestou je v športovom móde oveľa intenzívnejší a šofér precíti správanie auta oveľa lepšie. Daňou je citeľné zníženie komfortu, ale fanúšika športovejšej jazdy tvrdý podvozok neodradí.

Opel Astra
BiTurbo

Spotreba v teste:
5,9 l/100 km

Cena verzie od:
od 22 940 eur

NÁŠ NÁZOR: V Astre BiTurbo sme hľadali služobné auto na každý deň a do každej situácie, ktoré zlúči praktické vlastnosti kombíka s dynamikou športovo ladeného vozidla. V pracovnom zhone všedných dní šofér nemôže riešiť spôsob nájazdu na každú nerovnosť. Astre to svedčí na diaľnici, prípadne na ceste prvej triedy s kvalitným povrchom, ale to je na slovenské pomery úzky záber.

Potrebovala by nižšiu hmotnosť

S dieselovým motorom a s karosériou kombi samozrejme nie je Sports Tourer žiadnym superšportom, ale pri dlhých služobných cestách ponúka slušnú dávku dynamiky.

A mohlo by to byť aj lepšie. To by však v riadku technického preukazu označujúceho pohotovostnú hmotnosť musela svietiť podstatne menšie hodnota ako je 1701 kg.

Vyššia hmotnosť má samozrejme negatívny vplyv aj na ekonomiku prevádzky vozidla.

Výrobcom udávaná spotreba 5,1 litra je bezpochyby dosiahnuteľná, ale pri bežnej jazde s nezaťaženým autom. Podľa testu je 5,6 litra oveľa reálnejší výsledok.

Krátka časť testu, kedy sme vyskúšali dynamický potenciál auta, priblížila celkovú spotrebu k šiestim litrom.

Bixenóny svietia do zákruty

V noci sme ocenili bixenónové svetlá AFL, ktoré osvetľujú zákrutu podľa polohy volantu. Najmä na úzkych serpentínach bol prínos svetiel AFL citeľný.

Automatické prepínanie diaľkových svetiel fungovalo, a ani raz počas testu neoslnilo oproti idúce vozidlo.

Niekedy však systému chvíľku trvalo, kým preplo späť diaľkové svetlá. Bolo to však v rámci normy a tak sme prioritne využívali automatiku.

Kontrast čiernej a červenej sa nevyhol ani sedadlám. Oveľa viac si však ceníme ich dobré bočné vedenie.
FOTO: Tomáš Benedikovič

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Opel Astra

Verzia

BiTurbo

Cena modelu od/verzia od (eur)

13 190/22 940 (akciová cena podľa aktuálneho cenníka zo dňa 3.5.2013)

Motor

diesel; štvorvalec; 1956 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

143(195)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

400/1750-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,9/nemerané

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

nemerané

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1600

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2400

Stav tachometra (km)

21000

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,1/5.9

Objem palivovej nádrže (l)

56

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

685

Typ a rozmer pneumatík

Nokian WR A3 235/45 r18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1701/2170

Objem batožinového priestoru (l)

500-1550

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2685; 4698; 2013; 1535

Motor

na prvý pohľad nepredvádza extrémne zrýchlenie, až pri pohľade na tachometer si šofér uvedomí rýchlosť vozidla

Prevodovka

radenie je príjemné, vzhľadom na športovejší charakter auta má trochu dlhé dráhy radiacej páky

Podvozok

po prepnutí do športového režimu auto trochu vytrasie, ale výborne drží stopu a zlepší sa odozva; lišta pod predným nárazníkom je nízko, prekáža nielen pri parkovaní, ale aj vychádzaní z podzemných garáží, či prejazde vyvýšeného prechodu pre chodcov

Interiér

zrkadlá a predné okná elektricky ovládané, zadné okná manuálne otváranie; červené podsvietenie je v noci príliš výrazné

Posed vodiča a výhľad

dvojitý A stĺpik, bočné zrkadlá posunuté dozadu nútia šoféra výrazne pootočiť hlavu pri kontrole situácie za vozidlom

Ovládanie palubného systému/navigácie

páčka pri volante, možno nie najmodernejšie riešenie, ale za to užívateľsky príjemné/neprehľadný stredový panel; pri zadávaní cieľa navigácie berie systém do úvahy diakritiku, čo robí vyhľadávanie zbytočne zdĺhavé (listovanie medzi zbytočne väčším počtom písmen)

Jazyk auta/navigácie

svk/svk

Grafika displejov a zobrazovanie

grafika displeja je celkom dobrá, v zobrazení navigácie priveľa výraznej červenej farby(pri zobrazení obce) ťahá oči

Predné svetlá technika a účinok

adaptívne bixenóny AFL, ich natočenie do zákruty sme ocenili najmä pri jazde serpentínami, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel funguje relatívne dobre, iba pri automatickom prepnutí diaľkových svetiel systému chvíľu trvá, kým vyhodnotí svetelné podmienky

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové, centrálne/klasický kľúč

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

primerané triede, bez výhrad

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

vpredu mechanika, šofér aj výškovo nastaviteľné sedadlo; vzadu bez možnosti nastavenia

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

praktický tvar kufra; malé odkladacie boxy na stranách na drobnosti; 4 krát oko a 2 krát háčik; dvojité dno; sklápanie zadných sedadiel do jednej roviny s dnom kufra

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

nastupovanie - čisté prahy dve tesniace gumy; ľahko prístupný ostrekovač má trochu úzke hrdlo; tankovanie klasický uzáver hrdla nádrže

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 10 872
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 7 807
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 366
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 871
  5. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 488
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 478
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 344
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 750
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  3. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  4. Ľubomír Maretta: Melódia
  5. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  7. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  8. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 993
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 7 524
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 928
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 846
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 075
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 626
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 334
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 230
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu