SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Čo robiť, keď kamienok rozbije čelné sklo, a kto zaplatí škodu

Radíme, ako riešiť výmenu okna a neprísť o diaľničnú nálepku a nálepky od technickej a emisnej kontroly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Marián: "Kamienok vystrelený kolesami protiidúceho auta mi rozbil čelné sklo. Na skle mám nalepenú celoročnú diaľničnú známku a nálepky s informáciami o absolvovanej technickej a emisnej kontroly. Ako mám riešiť výmenu okna, pokiaľ nechcem o tieto nálepky prísť?

Mám aj otázku ohľadom riešenia výmeny čelného skla ako poistnej udalosti. Samozrejme, ťažko budete "chytať" šoféra protiidúceho auta, z ktorého kamienok odletel. A opisovať si ŠPZ asi tiež nemá veľký význam, keďže takto by som si mohol vymyslieť v podstate akúkoľvek ŠPZ o ktorej viem, že v danom čase bol na tejto ceste (napr. švagor, ktorý išiel pred nami).

Je vôbec možné túto situáciu riešiť ako poistnú udalosť, ak mám iba PZP?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Poškodené čelné sklo môže znamenať pre vodiča pokutu a zadržanie techničáku i tabuliek s evidenčným číslom. Samozrejme, v závislosti od poškodenia.

"Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča," uvádzajú predpisy.

Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku a zároveň nesmie na cesty, ak je:

  • výhľad z miesta vodiča obmedzený alebo znemožnený,
  • prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche s veľkosťou väčšou ako 20 mm.

Potom je nevyhnutné vymeniť na aute čelné sklo. Neraz sú na ňom aj povinné nálepky, napríklad od technickej či emisnej kontroly alebo diaľničná nálepka.

Pred výmenou skla nezabudnite požiadať servis, aby nálepky nevyhadzoval. Diaľničnú budete určite potrebovať, ak ju budete chcieť vymeniť.

Nálepky vymenia

Národná diaľničná spoločnosť vymieňa len ročné nálepky. Mesačnú či desaťdňovú si musíte kúpiť novú.

Musíte splniť niekoľko podmienok, aby vám vymenili diaľničnú nálepku z poškodeného čelného skla rozbitého odstreleným kamienkom.

Musí byť na nej rozpoznateľný ochranný holografický prvok a sériové číslo. Vyplníte žiadosť, doplníte nálepku, ktorú chcete vymeniť, originálny vyplnený kontrolný kupón a doklad o výmene čelného skla (viac na stránkach NDS >>)

Nálepky od technickej a emisnej kontroly vám vymenia na STK alebo pracovisku emisnej kontroly po absolvovaní administratívnej kontroly.

Prakticky to znamená len skontrolovanie toho, či máte platné kontroly, aby vám mohli vydať nové nálepky. Bude vás to ale stáť niekoľko eur (odhadom do 10 eur za kontrolu).

Podľa NBS by oprava mala ísť z PZP

Aj výmenu poškodeného čelného skla od vystreleného kamienka by podľa Národnej banky Slovenska (NBS) mali poisťovne preplácať z povinného zmluvného poistenia (PZP).

NBS, ktorá vykonáva dohľad nad poisťovňami, vypracovala v júli 2013 stanovisko ku škodám na čelnom skle spôsobeným kamienkom vystreleným spod kolies idúceho vozidla.

Vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke.

"Ak teda udalosť - škoda na čelnom skle - bola spôsobená okolnosťou majúcou pôvod v prevádzke, škoda vznikla a existuje príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody, prevádzkovateľ zodpovedá za škodu na čelnom skle, a pokiaľ má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je poisťovateľ povinný takúto škodu zaňho nahradiť," uvádza sa v stanovisku.

Podmienkou ale je poznať evidenčné číslo vozidla. Ak ho nepoznáte, ešte vám môže pomôcť preštudovanie si zmluvných podmienok PZP alebo havarijnej poistky. Mnohé poisťovne poskytujú automaticky náhradu škody poškodeného čelného skla.

Stanovisko Útvaru dohľadu nad finančným trhom NBS

k likvidácii škodových udalostí v povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v prípadoch škôd na čelnom skle spôsobených kameňom vymršteným spod kolies iného motorového vozidla

Vzhľadom na to, že Národná banka Slovenska zaznamenala nejednotnú prax pri likvidácii škodových udalostí v povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v prípadoch škôd na čelnom skle spôsobených kameňom vymršteným spod kolies iného motorového vozidla (ďalej len „škoda na čelnom skle“), vydáva podľa § 1 ods. 3 písm. a) tretieho bodu v spojení s § 37 ods. 3 písm. d) zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vydáva toto stanovisko:

Na zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla sa vzťahuje povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a poistený má z poistenia zodpovednosti právo, aby poisťovateľ za neho nahradil poškodenému uplatnené nároky na náhradu v rozsahu podľa § 4 ods. 2 zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Predpokladmi vzniku zodpovednosti prevádzkovateľa pri škodách spôsobených prevádzkou motorového vozidla sú: udalosť vyvolaná osobitnou povahou prevádzky, vznik škody a príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody. Keďže zodpovednosť prevádzkovateľa pri škodách spôsobených prevádzkou motorového vozidla je založená na princípe objektívnej zodpovednosti, to znamená bez ohľadu na zavinenie, nie je podmienkou jej vzniku protiprávny úkon osoby, ktorá za škodu zodpovedá.

Podľa § 428 Občianskeho zákonníka sa svojej zodpovednosti nemôže prevádzateľ zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke. Inak sa zodpovednosti zbaví, len ak sa preukáže, že sa škode nemohlo zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia.

Ak teda bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke motorového vozidla, ide o absolútnu objektívnu zodpovednosť za škodu a prevádzkovateľ sa za žiadnych okolností nemôže zbaviť svojej zodpovednosti za vznik takejto škody.

V prípade škody na čelnom skle zaujíma Národná banka Slovenska stanovisko, že vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla spôsobí škodu.

Ak teda udalosť - škoda na čelnom skle - bola spôsobená okolnosťou majúcou pôvod v prevádzke, škoda vznikla a existuje príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody, prevádzkovateľ zodpovedá za škodu na čelnom skle, a pokiaľ má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je poisťovateľ povinný takúto škodu zaňho nahradiť.

16.7.2013

Ing. Vladimír Dvořáček, výkonný riaditeľ útvaru dohľadu nad finančným trhom

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 659
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 476
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 174
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 692
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 913
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 139
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 044
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 596
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson