SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Čo robiť, keď kamienok rozbije čelné sklo, a kto zaplatí škodu

Radíme, ako riešiť výmenu okna a neprísť o diaľničnú nálepku a nálepky od technickej a emisnej kontroly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Marián: "Kamienok vystrelený kolesami protiidúceho auta mi rozbil čelné sklo. Na skle mám nalepenú celoročnú diaľničnú známku a nálepky s informáciami o absolvovanej technickej a emisnej kontroly. Ako mám riešiť výmenu okna, pokiaľ nechcem o tieto nálepky prísť?

Mám aj otázku ohľadom riešenia výmeny čelného skla ako poistnej udalosti. Samozrejme, ťažko budete "chytať" šoféra protiidúceho auta, z ktorého kamienok odletel. A opisovať si ŠPZ asi tiež nemá veľký význam, keďže takto by som si mohol vymyslieť v podstate akúkoľvek ŠPZ o ktorej viem, že v danom čase bol na tejto ceste (napr. švagor, ktorý išiel pred nami).

Je vôbec možné túto situáciu riešiť ako poistnú udalosť, ak mám iba PZP?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Poškodené čelné sklo môže znamenať pre vodiča pokutu a zadržanie techničáku i tabuliek s evidenčným číslom. Samozrejme, v závislosti od poškodenia.

"Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča," uvádzajú predpisy.

Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku a zároveň nesmie na cesty, ak je:

  • výhľad z miesta vodiča obmedzený alebo znemožnený,
  • prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche s veľkosťou väčšou ako 20 mm.

Potom je nevyhnutné vymeniť na aute čelné sklo. Neraz sú na ňom aj povinné nálepky, napríklad od technickej či emisnej kontroly alebo diaľničná nálepka.

Pred výmenou skla nezabudnite požiadať servis, aby nálepky nevyhadzoval. Diaľničnú budete určite potrebovať, ak ju budete chcieť vymeniť.

Nálepky vymenia

Národná diaľničná spoločnosť vymieňa len ročné nálepky. Mesačnú či desaťdňovú si musíte kúpiť novú.

Musíte splniť niekoľko podmienok, aby vám vymenili diaľničnú nálepku z poškodeného čelného skla rozbitého odstreleným kamienkom.

Musí byť na nej rozpoznateľný ochranný holografický prvok a sériové číslo. Vyplníte žiadosť, doplníte nálepku, ktorú chcete vymeniť, originálny vyplnený kontrolný kupón a doklad o výmene čelného skla (viac na stránkach NDS >>)

Nálepky od technickej a emisnej kontroly vám vymenia na STK alebo pracovisku emisnej kontroly po absolvovaní administratívnej kontroly.

Prakticky to znamená len skontrolovanie toho, či máte platné kontroly, aby vám mohli vydať nové nálepky. Bude vás to ale stáť niekoľko eur (odhadom do 10 eur za kontrolu).

Podľa NBS by oprava mala ísť z PZP

Aj výmenu poškodeného čelného skla od vystreleného kamienka by podľa Národnej banky Slovenska (NBS) mali poisťovne preplácať z povinného zmluvného poistenia (PZP).

NBS, ktorá vykonáva dohľad nad poisťovňami, vypracovala v júli 2013 stanovisko ku škodám na čelnom skle spôsobeným kamienkom vystreleným spod kolies idúceho vozidla.

Vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke.

"Ak teda udalosť - škoda na čelnom skle - bola spôsobená okolnosťou majúcou pôvod v prevádzke, škoda vznikla a existuje príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody, prevádzkovateľ zodpovedá za škodu na čelnom skle, a pokiaľ má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je poisťovateľ povinný takúto škodu zaňho nahradiť," uvádza sa v stanovisku.

Podmienkou ale je poznať evidenčné číslo vozidla. Ak ho nepoznáte, ešte vám môže pomôcť preštudovanie si zmluvných podmienok PZP alebo havarijnej poistky. Mnohé poisťovne poskytujú automaticky náhradu škody poškodeného čelného skla.

Stanovisko Útvaru dohľadu nad finančným trhom NBS

k likvidácii škodových udalostí v povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v prípadoch škôd na čelnom skle spôsobených kameňom vymršteným spod kolies iného motorového vozidla

Vzhľadom na to, že Národná banka Slovenska zaznamenala nejednotnú prax pri likvidácii škodových udalostí v povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v prípadoch škôd na čelnom skle spôsobených kameňom vymršteným spod kolies iného motorového vozidla (ďalej len „škoda na čelnom skle“), vydáva podľa § 1 ods. 3 písm. a) tretieho bodu v spojení s § 37 ods. 3 písm. d) zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vydáva toto stanovisko:

Na zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla sa vzťahuje povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a poistený má z poistenia zodpovednosti právo, aby poisťovateľ za neho nahradil poškodenému uplatnené nároky na náhradu v rozsahu podľa § 4 ods. 2 zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Predpokladmi vzniku zodpovednosti prevádzkovateľa pri škodách spôsobených prevádzkou motorového vozidla sú: udalosť vyvolaná osobitnou povahou prevádzky, vznik škody a príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody. Keďže zodpovednosť prevádzkovateľa pri škodách spôsobených prevádzkou motorového vozidla je založená na princípe objektívnej zodpovednosti, to znamená bez ohľadu na zavinenie, nie je podmienkou jej vzniku protiprávny úkon osoby, ktorá za škodu zodpovedá.

Podľa § 428 Občianskeho zákonníka sa svojej zodpovednosti nemôže prevádzateľ zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke. Inak sa zodpovednosti zbaví, len ak sa preukáže, že sa škode nemohlo zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia.

Ak teda bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke motorového vozidla, ide o absolútnu objektívnu zodpovednosť za škodu a prevádzkovateľ sa za žiadnych okolností nemôže zbaviť svojej zodpovednosti za vznik takejto škody.

V prípade škody na čelnom skle zaujíma Národná banka Slovenska stanovisko, že vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla spôsobí škodu.

Ak teda udalosť - škoda na čelnom skle - bola spôsobená okolnosťou majúcou pôvod v prevádzke, škoda vznikla a existuje príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody, prevádzkovateľ zodpovedá za škodu na čelnom skle, a pokiaľ má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je poisťovateľ povinný takúto škodu zaňho nahradiť.

16.7.2013

Ing. Vladimír Dvořáček, výkonný riaditeľ útvaru dohľadu nad finančným trhom

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 944
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 760
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 717
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 569
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 184
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 919
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 381
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 240
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 191
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 111
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

9 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

9 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

6 h

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

11 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan