SME

Čo robiť, keď kamienok rozbije čelné sklo, a kto zaplatí škodu

Radíme, ako riešiť výmenu okna a neprísť o diaľničnú nálepku a nálepky od technickej a emisnej kontroly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Marián: "Kamienok vystrelený kolesami protiidúceho auta mi rozbil čelné sklo. Na skle mám nalepenú celoročnú diaľničnú známku a nálepky s informáciami o absolvovanej technickej a emisnej kontroly. Ako mám riešiť výmenu okna, pokiaľ nechcem o tieto nálepky prísť?

Mám aj otázku ohľadom riešenia výmeny čelného skla ako poistnej udalosti. Samozrejme, ťažko budete "chytať" šoféra protiidúceho auta, z ktorého kamienok odletel. A opisovať si ŠPZ asi tiež nemá veľký význam, keďže takto by som si mohol vymyslieť v podstate akúkoľvek ŠPZ o ktorej viem, že v danom čase bol na tejto ceste (napr. švagor, ktorý išiel pred nami).

Je vôbec možné túto situáciu riešiť ako poistnú udalosť, ak mám iba PZP?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poškodené čelné sklo môže znamenať pre vodiča pokutu a zadržanie techničáku i tabuliek s evidenčným číslom. Samozrejme, v závislosti od poškodenia.

"Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča," uvádzajú predpisy.

Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku a zároveň nesmie na cesty, ak je:

  • výhľad z miesta vodiča obmedzený alebo znemožnený,
  • prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche s veľkosťou väčšou ako 20 mm.

Potom je nevyhnutné vymeniť na aute čelné sklo. Neraz sú na ňom aj povinné nálepky, napríklad od technickej či emisnej kontroly alebo diaľničná nálepka.

Pred výmenou skla nezabudnite požiadať servis, aby nálepky nevyhadzoval. Diaľničnú budete určite potrebovať, ak ju budete chcieť vymeniť.

SkryťVypnúť reklamu

Nálepky vymenia

Národná diaľničná spoločnosť vymieňa len ročné nálepky. Mesačnú či desaťdňovú si musíte kúpiť novú.

Musíte splniť niekoľko podmienok, aby vám vymenili diaľničnú nálepku z poškodeného čelného skla rozbitého odstreleným kamienkom.

Musí byť na nej rozpoznateľný ochranný holografický prvok a sériové číslo. Vyplníte žiadosť, doplníte nálepku, ktorú chcete vymeniť, originálny vyplnený kontrolný kupón a doklad o výmene čelného skla (viac na stránkach NDS >>)

Nálepky od technickej a emisnej kontroly vám vymenia na STK alebo pracovisku emisnej kontroly po absolvovaní administratívnej kontroly.

Prakticky to znamená len skontrolovanie toho, či máte platné kontroly, aby vám mohli vydať nové nálepky. Bude vás to ale stáť niekoľko eur (odhadom do 10 eur za kontrolu).

SkryťVypnúť reklamu

Podľa NBS by oprava mala ísť z PZP

Aj výmenu poškodeného čelného skla od vystreleného kamienka by podľa Národnej banky Slovenska (NBS) mali poisťovne preplácať z povinného zmluvného poistenia (PZP).

NBS, ktorá vykonáva dohľad nad poisťovňami, vypracovala v júli 2013 stanovisko ku škodám na čelnom skle spôsobeným kamienkom vystreleným spod kolies idúceho vozidla.

Vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke.

"Ak teda udalosť - škoda na čelnom skle - bola spôsobená okolnosťou majúcou pôvod v prevádzke, škoda vznikla a existuje príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody, prevádzkovateľ zodpovedá za škodu na čelnom skle, a pokiaľ má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je poisťovateľ povinný takúto škodu zaňho nahradiť," uvádza sa v stanovisku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podmienkou ale je poznať evidenčné číslo vozidla. Ak ho nepoznáte, ešte vám môže pomôcť preštudovanie si zmluvných podmienok PZP alebo havarijnej poistky. Mnohé poisťovne poskytujú automaticky náhradu škody poškodeného čelného skla.

Stanovisko Útvaru dohľadu nad finančným trhom NBS

k likvidácii škodových udalostí v povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v prípadoch škôd na čelnom skle spôsobených kameňom vymršteným spod kolies iného motorového vozidla

Vzhľadom na to, že Národná banka Slovenska zaznamenala nejednotnú prax pri likvidácii škodových udalostí v povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v prípadoch škôd na čelnom skle spôsobených kameňom vymršteným spod kolies iného motorového vozidla (ďalej len „škoda na čelnom skle“), vydáva podľa § 1 ods. 3 písm. a) tretieho bodu v spojení s § 37 ods. 3 písm. d) zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vydáva toto stanovisko:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla sa vzťahuje povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a poistený má z poistenia zodpovednosti právo, aby poisťovateľ za neho nahradil poškodenému uplatnené nároky na náhradu v rozsahu podľa § 4 ods. 2 zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Predpokladmi vzniku zodpovednosti prevádzkovateľa pri škodách spôsobených prevádzkou motorového vozidla sú: udalosť vyvolaná osobitnou povahou prevádzky, vznik škody a príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody. Keďže zodpovednosť prevádzkovateľa pri škodách spôsobených prevádzkou motorového vozidla je založená na princípe objektívnej zodpovednosti, to znamená bez ohľadu na zavinenie, nie je podmienkou jej vzniku protiprávny úkon osoby, ktorá za škodu zodpovedá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa § 428 Občianskeho zákonníka sa svojej zodpovednosti nemôže prevádzateľ zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke. Inak sa zodpovednosti zbaví, len ak sa preukáže, že sa škode nemohlo zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia.

Ak teda bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke motorového vozidla, ide o absolútnu objektívnu zodpovednosť za škodu a prevádzkovateľ sa za žiadnych okolností nemôže zbaviť svojej zodpovednosti za vznik takejto škody.

V prípade škody na čelnom skle zaujíma Národná banka Slovenska stanovisko, že vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla spôsobí škodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak teda udalosť - škoda na čelnom skle - bola spôsobená okolnosťou majúcou pôvod v prevádzke, škoda vznikla a existuje príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody, prevádzkovateľ zodpovedá za škodu na čelnom skle, a pokiaľ má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je poisťovateľ povinný takúto škodu zaňho nahradiť.

16.7.2013

Ing. Vladimír Dvořáček, výkonný riaditeľ útvaru dohľadu nad finančným trhom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 402
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 18 333
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 683
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 242
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 198
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 594
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 484
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  3. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  4. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  5. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  6. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  7. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  8. Jozef Pivarník: Breaking News z Koaličného Pieskoviska: Kapitán Danko Vytiahol Formičky a Hrozí Odchodom (Zase)
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 885
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 381
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 382
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 739
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 372
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 668
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 966
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 726
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu