Ford postupne obnovuje svoju flotilu úžitkových automobilov, a tak sme využili možnosť a vyskúšali Ford Transit Van a Ford Transit Custom.
Spoločným znakom úžitkových vozidiel značky je preberanie niektorých prvkov exteriéru a interiéru od osobných áut.
Zvonku sú to pretiahnuté predné svetlomety, lichobežníková maska chladiča, či vsadený znak automobilky v hornej maske.
Vozidlá si zachovali otváranie kapoty motora pomocou kľúča a zámku ukrytého pod znakom Ford.
Interiér Transitu má mnoho podobných znakov s osobnými automobilmi značky.
Interiérom a výbavou sa približuje k osobným autámInteriér sa vypracovaním a výbavou približuje osobným autám. Jedine plasty na dverách pôsobia lacno, ale to v žiadnom prípade nevyčítame pracovne ladenému autu.
Radšej lacný ľahko udržiavateľný plast ako luxusne pôsobiace materiály, ktoré ľahko podliehajú opotrebeniu z každodenného používania.
Tempomat ovládaný z volantu, palubná doska a hlavne asistenčné systémy nás nechávali zabudnúť, že šoférujeme úžitkové vozidlo.
Za zmienku stojí asistent vybočenia z jazdného pruhu a kontrola bdelosti vodiča. O pocit z osobného auta nás okrem veľkosti vozidla ukrátilo typické vyššie sedenie v dodávke, ktoré je príjemné, ale uvítali by sme o niečo dlhší sedák.
Pri výjazde z vedľajšej cesty prekáža horší výhľad šikmo dozadu. To je samozrejme problém u väčšiny podobne zameraných áut.
Transit Van to kompenzoval veľkými spätnými zrkadlami, s ktorými bola radosť cúvať na parkovacie miesto.
Ford Transit odporúčame s najsilnejšou verziou 2,2 litrového dieselového agregátu.
Transit potrebuje silnejší dieselZ pohonných jednotiek sme vyskúšali diesel s objemom 2,2 litra v dvoch výkonových verziách v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
V úvode sme otestovali dynamický potenciál verzie s výkonom 92 kW. Slabšiu z motorizácií považujeme za nepostačujúcu.
Dynamické vlastnosti sú akceptovateľné pri nezaťaženom vozidle. Predstava zaplneného nákladného priestoru v kombinácii s jazdou do kopca, či predbiehaním je na daný výkon trochu silná káva.
V galérii si môžete pozrieť rôzne verzie Fordu Transit a Tourneo.
O tridsať koní viac v prípade 114 kW verzie cítiť. V spodnej časti otáčok je to pomerne vyrovnaná záležitosť, ale pri prekročení hranice 3000 otáčok má silnejšia verzia jednoznačne navrch.
Výkon sa približuje k svojim maximálnym hodnotám, auto chytá druhý dych a je tu ideálna šanca na predbiehanie. Po dosiahnutí 4000 otáčok sa však ťah stráca.
Spotreba sa počas prvej jazdy pohybovala v rozmedzí od osem do desať litrov na sto kilometrov v závislosti od spôsobu jazdy.
Agregát nepatrí medzi najtichšie, ale aspoň pri vyrovnanej rýchlosti je pomerne kultúrny. Žiadne výrazné zvuky neprichádzali ani z nákladného priestoru.
Z jazdných vlastností nás prekvapilo dobré sedenie auta aj na menej kvalitnom povrchu. Napriek tomu, že cesta mala na mnohých miestach prevalenú krajnicu, Transit neposkakoval a správal sa pomerne pokojne aj vo vyšších rýchlostiach.
Do nákladného priestoru sa zmestia štyri europalety. Vďaka 1300mm otvoru nie je problém naložiť náklad aj cez bočné posuvné dvere.
Custom má slabšie odhlučnenú kabínuNa asi 15 kilometrovom úseku sme sa na záver zviezli aj v modeli Ford Transit Custom Van. Pri hodnotení menšieho úžitkového vozidla (L1H1) na základe krátkej jazdy sme opatrní.
Ľahšie vozidlo s rovnakým motorom ako Ford Transit Van je na tom logicky ešte o niečo lepšie v dynamických vlastnostiach.
Podstatne horšie vychádzal pri porovnaní odhlučnenia motora od kabíny. Hlučnosť dieselového agregátu sa prejavovala aj pri minimálnej akcelerácii.
Tak isto v niektorých špecifických situáciách zaťaženia motora prechádzali do kabíny vibrácie. Koncom tohto roka predstaví Ford ako poslednú z novej generácie Transitu verziu Courier.
Sedadlá spolujazdcov sú variabilné a ponúkajú dodatočné odkladacie priestory.
Z testovacieho zápisníkaznačka
Ford
model
Transit Van (L2H2)
motorizácia
2.2TDCI
objem (cm3)/ počet valcov
2198/4
výkon (kW(k))
/pri otáčkach
114(155)/3500
krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach
385/1600-2300
dojmy z motora
tridsať koní navyše oproti verzii s výkonom 125 koní cítiť; motor chytá druhý dych pri 3000 otáčkach kedy sa pomaly približuje k maximálnemu výkonu; nad 4000 otáčok záťah ochabuje; podľa zvuku agregát jednoznačne identifikujete ako diesel; veľký rozdiel v odhlučnení v prospech Transitu L2H2 oproti menšiemu súrodencovi Transit Custom L1H1
reakcia na plyn/štart stop
reakcia nezaťaženého auta je vcelku dobrá, výrazne lepšia je však po prekročení 3000 otáčok
pohotovostná hmotnosť
1959-2165 v závislosti od výbavy a typu pohonu
prevodovka/ počet stupňov
manuál/6
kvalita radenia
prvý dojem z radenia je dobrý, presná kulisa radiacej páky
riadenie a vedenie stopy
Transit sa aj na menej kvalitných cestách druhej triedy príjemne ovládal; nenaložený poskakoval oveľa menej, ako sme vzhľadom na nerovnosti očakávali; má príjemné tuhé riadenie
odhlučnenie podvozka
odhlučnenie podvozka hodnotíme pozitívne, ale jeho skutočné možnosti by odhalili až silné rázy do podvozka od nerovností v prípade plne naloženého auta
komfort podvozka
aj na nekvalitných cestách sme sa cítili komfortne
asistenčné systémy
kontrola trakcie, ochrana proti prevráteniu, ESP reagujúce v závislosti od hmotnosti nákladu; asistent vybočenia z jazdného pruhu, systém stabilizácie v zákrutách (upravuje rozdelenie krútiaceho momentu na kolesá podľa situácie), systém sledovania bdelosti, adaptívny tempomat, automatické prepínanie diaľkových svetlometov, statické prisvietenie do zákrut, detektor bezpečnej vzdialenosti, asistent rozjazdu do kopca, stabilizačný systém pri ťahaní prívesu
výhľad od vodiča
typický dodávkový - obmedzený šikmo dozadu; pozitívom sú veľké spätné zrkadlá
posed za volantom
posedu možno vyčítať trochu krátky sedák
ovládacie prvky a navigácia
ovládanie tempomatu a rádia z volantu
grafika displejov
grafika je prispôsobená kategórii vozidla, kvalitu prémie rozhodne nečakajte
nastupovanie
pomerne veľký uhol otvárania dverí uľahčuje nastupovanie
úžitková hodnota a bat. priestor
do Transitu sa zmestia štyri europalety, dostatočne široké na nakladanie sú aj bočné posuvné dvere; zadné dvere otvoriteľné o 180 stupňov; objem nákladného priestoru 10m3 v prípade predného pohonu; 9,5m3 pre pohon všetkých kolies a pohon zadnej nápravy
zameranie vozidla
pracovné; prevoz tovaru
celkový dojem
niektoré plasty v interiéri (dvere) pripomínajú pracovné zaradenie auta, ale výbava, asistenčné systémy a celkový pocit sa úrovňou približujú k osobnému autu