Michal: "Často jazdím do Žiliny a keďže som z Považskej Bystrice vchádzam aj vychádzam zo Žiliny vždy tou istou trasou, po diaľnici v časti Žilina - západ.
Už som som si viacmenej zvykol na vodičov ktorí nerešpektujú dopravné značenie a maximálnu povolenú rýchlosť v úseku Hričovskej cesty. Na tomto úseku cesty sa mi ale čoraz častejšie stáva a začína ma to znepokojovať, drzé, arogantné a nebezpečné správanie vodičov kamiónov.
Pri zjazde z diaľnice na Hričovskú cestu ich zrejme veľmi rozčuľuje, že sa držím predpísaných 60 km/h. Niekoľkokrát sa mi stalo, že sa ma kamión snažil v zákrute "obehnúť" a to dokonca z pravej strany. To že mal na svojom tachometri minimálne 80 km/h je jedna vec, no predbiehal ma sprava. A keď som pokračoval v jazde vo svojom pruhu, "vyhodil" smerovku a snažil sa ma "donútiť" pustiť ho na cestu. Mňa pritom vytlačil na ľavú stranu, aj keď tam jazdili autá v smere od Bytče "starou cestou", ktoré sa pripájali na vjazd do Žiliny pod diaľnicou.
Moja posledná kvapka trpezlivosti ale pretiekla raz vo večerných hodinách. Vracal som sa zo Žiliny a vošiel som na Hričovskú cestu. Pri pumpe Shell, vľavo, sa začína úsek s rýchlosťou obmedzenou na 70 km/h. Zrýchlil som teda na maximálnu povolenú rýchlosť.
Po asi jednom kilometri je po novom rýchlosť znova upravená na 50 km/h, zrejme pre priechod pre chodcov. Ja som sa nachádzal v pravom pruhu, v ľavom pruhu sa nachádzalo ďalšie osobné vozidlo.
Obaja sme spomalili na predpísaných 50 km/h. To sme zrejme nemali robiť, pretože kamionista jazdiaci v pravom pruhu za mnou to pochopil ako obmedzovanie jeho jazdy na tempomate a začal trúbiť, blikať diaľkovými svetlami a snažil sa "vopchať" medzi nás, aby mohol pokračovať v rýchlej jazde.
Nakoniec vodič v ľavom pruhu to už nevydržal a pribrzdil možno na 30 km/h, aby nás mohol kamión predbehnúť. Podotýkam, ešte stále sme boli na úseku s maximálkou 50 km/h
Samozrejme, keď ma predbiehal, nezabudol na mňa trúbiť. Naozaj mám obavu jazdiť po tejto ceste pre drzé správanie sa niektorých kamionistov. Je zaujímavé že s osobnými autami sa mi takéto niečo ešte nestalo."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Keď kamionista vytláča iného z jazdného pruhu Vytláčať iné auto z jazdného pruhu len preto, že jazdí pomalšie, môže veľmi ľahko skončiť tragédiou. Najmä, ak kamión vytláča osobné auto do protismeru.
V mieste, kde je najvyššia dovolená rýchlosť 60 km/h, znamená 80-ka na tachometri pokutu. V obci až 800 eur a zákaz šoférovania na tri roky, mimo obce najviac 100 eur.
Miesto je na hranici obce. Z ľavého pruhu sa odbočuje na starú cestu do Bytče, z pravého sa vchádza na diaľnicu D1.
Vodiči v obci smú jazdiť v ktoromkoľvek pruhu v danom smere. Mimo obce len v pravom, no ak odbočujú do Bytče, tak aj v ľavom.
Michal by svojou jazdou porušil predpisy, ak by úmyselne spomaľoval premávku. Z toho, čo napísal, sa to ale nezdá. No aj keby to robil, iní vodiči nemajú právo ho vytláčať z jeho jazdného pruhu.
"Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," píše sa v dopravných pravidlách.
Ak by kamionistu namerali, prišiel by o vodičák V druhom prípade, ktorý sa stal Michalovi "raz večer", porušil predpisy pravdepodobne nielen kamionista. Mohol ich porušiť aj vodič auta jazdiaceho v ľavom pruhu. No len v prípade, ak by ignoroval nasledovný predpis:
"Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť."
Kamionista mal v úseku, kde platí 50 km/h, jazdiť predpísanou rýchlosťou. Je prakticky isté, že žiadnu z výnimiek, ktoré zákony umožňujú, nemal právo využiť. Ak by ho namerali policajti, prišiel by o vodičák.
Rovnako sa nemal tlačiť na pomalšie vozidlá pred ním a ani medzi ne. Riskoval tak haváriu.
Vodič v ľavom pruhu sa mal po priblížení sa kamiónu zaradiť do pravého pruhu. Podľa Michala to aj spravil, dokonca správnym spôsobom. Zrýchliť nesmel, lebo by prekročil predpísanú rýchlosť a tak spomalil.
Aj za trúbenie by si vodič kamiónu zaslúžil pokutu, ak trúbil v obci. V čase, keď predbiehal vozidlo Michala, to nebolo potrebné.
"Vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, a mimo obce aj na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla," prikazuje zákon o cestnej premávke.
Nebezpečných vodičov ohláste polícii Ak niekedy zažijete podobných vodičov, zavolajte políciu a oznámte porušenie dopravných predpisov.
Pomôžete tak znížiť počet arogantných a agresívnych vodičov na cestách. Možno tým aj zachránite niekomu život.
Zväčšiť mapu