SME
reklama

Po 100 rokoch opäť naštartujú Fiat s 28 litrovým motorom

Na pohon Fiatu S76 slúžil 28 litrový štvorvalcový motor. V roku 1911 dosiahol rýchlosť 217 km/h.

(Zdroj: wikipedia.it)

Zaujímavý kúsok automobilovej histórie uvidia návštevníci tohtoročného festivalu rýchlosti v britskom Goodwoode. Po dlhých sto rokoch sa opäť v plnej paráde predvedie Fiat S76, v roku 1911 neoficiálne najrýchlejší automobil na svete.

Fiat postavil len dva exempláre a to s jediným cieľom – pokoriť rýchlostný rekord a demonstrovať svoje technické schopnosti. Fiat S76 na svoj pohon využíval motor s objemom 28,353 cm3 a štyrmi valcami.

Tri sviečky na valec

S motorom bola spriahnutá prevodovka so štyrmi stupňami a spiatočkou. Zmes v každom z valcov zapaľovali tri sviečky. O prenos gigantického krútiaceho momentu s hodnotou 2.700 Nm na zadné kolesá sa staral reťazový rozvod.

Štvorvalcový motor s vŕtaním 7 a pol palca vyprodukoval na tú dobu neuveriteľných 300 konských síl. Konštruktéri predpokladali, že maximálny výkon je dostupný pri 1.800 otáčkach za minútu.

Vo Fiate však narazili na problém. V tej dobe nebolo veľmi kde rýchlostnú skúšku zrealizovať. Po niekoľkých pokusoch v roku 1911 vozidlo dosiahlo rýchlosť 217 km/h na jednom kilometri v belgickom Ostenede.

Rýchlostný rekord však zapísaný oficiálne nebol, pretože Fiat nebol schopný zopakovať rovnaký výsledok do jednej hodiny.

Obnova vozidla trvala 10 rokov

Prvé z vozidiel Fiat S76 bolo demontované aby po Prvej svetovej vojne nik neukradol technické tajomstvá. Druhé kúpil ruský aristokrat Boris Soukhanov. Po vojne putoval Fiat do Austrálie, kde bol zmodernizovaný a prezentovaný ako závodný špeciál.

V roku 2003 automobil kúpil nadšenec Duncan Pittway, ktorý priniesol šasi späť do Veľkej Británie. Vozidlo získalo pôvodný motor z prvého rozobraného Fiatu S76. Obnovenie do pôvodnej špecifikácie trvalo 10 rokov.

Vidieť takýto stroj naživo bude pre návštevníkov festivalu v Goodwoode určite veľký zážitok.

zdroj: carscoops.com

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 365
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 885
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 222
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 801
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 825
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 042
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 970
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 444
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 242
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu