Zaujímavý kúsok automobilovej histórie uvidia návštevníci tohtoročného festivalu rýchlosti v britskom Goodwoode. Po dlhých sto rokoch sa opäť v plnej paráde predvedie Fiat S76, v roku 1911 neoficiálne najrýchlejší automobil na svete.
Fiat postavil len dva exempláre a to s jediným cieľom – pokoriť rýchlostný rekord a demonstrovať svoje technické schopnosti. Fiat S76 na svoj pohon využíval motor s objemom 28,353 cm3 a štyrmi valcami.
Tri sviečky na valec
S motorom bola spriahnutá prevodovka so štyrmi stupňami a spiatočkou. Zmes v každom z valcov zapaľovali tri sviečky. O prenos gigantického krútiaceho momentu s hodnotou 2.700 Nm na zadné kolesá sa staral reťazový rozvod.
Štvorvalcový motor s vŕtaním 7 a pol palca vyprodukoval na tú dobu neuveriteľných 300 konských síl. Konštruktéri predpokladali, že maximálny výkon je dostupný pri 1.800 otáčkach za minútu.
Vo Fiate však narazili na problém. V tej dobe nebolo veľmi kde rýchlostnú skúšku zrealizovať. Po niekoľkých pokusoch v roku 1911 vozidlo dosiahlo rýchlosť 217 km/h na jednom kilometri v belgickom Ostenede.
Rýchlostný rekord však zapísaný oficiálne nebol, pretože Fiat nebol schopný zopakovať rovnaký výsledok do jednej hodiny.
Obnova vozidla trvala 10 rokov
Prvé z vozidiel Fiat S76 bolo demontované aby po Prvej svetovej vojne nik neukradol technické tajomstvá. Druhé kúpil ruský aristokrat Boris Soukhanov. Po vojne putoval Fiat do Austrálie, kde bol zmodernizovaný a prezentovaný ako závodný špeciál.
V roku 2003 automobil kúpil nadšenec Duncan Pittway, ktorý priniesol šasi späť do Veľkej Británie. Vozidlo získalo pôvodný motor z prvého rozobraného Fiatu S76. Obnovenie do pôvodnej špecifikácie trvalo 10 rokov.
Vidieť takýto stroj naživo bude pre návštevníkov festivalu v Goodwoode určite veľký zážitok.
zdroj: carscoops.com