SME
Nedeľa, 23. január, 2022 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Víťaz Eco-marathonu prešiel 3000 kilometrov na liter paliva

Víťazný tím prešiel viac ako 3000 km na liter paliva. Jazdu na úspornom vozidle sme vyskúšali aj my. Slovákom sa nedarilo.

(Zdroj: Shell)

Tento víkend sa uskutočnil ďalší ročník Shell Eco-marathonu, ktorého história siaha do roku 1985, kedy sa uskutočnila prvá súťaž vo Francúzsku.

V priebehu rokov bolo domovom pretekov v úspornej jazde viacero lokácií a od roku 2010 si svoje miesto našli na mestskom okruhu v holandskom Rotterdame.

Do konštrukcie vozidiel pre preteky sa zapojilo viac ako 3000 študentov stredných a vysokých škôl z 27 krajín. Vozidlá boli rozdelené do dvoch hlavných kategórií Urban Concept a Prototype.

Zatiaľ čo v prípade prototypov bolo všetko podriadené nízkej spotrebe, autá patriace do kategórii Urban Concept sa museli približovať reálnym mestským autám.

Zrkadlá, svetlá, stierače a mnohé iné prvky sú v ich prípade povinnou výbavou.

Zaujímavými technológiami študenti nešetrili

Pri návšteve boxov nás študenti prekvapili riešeniami a použitými technológiami. Samozrejmosťou pri výrobe bolo využitie 3D tlačiarní, ktorému sa nevyhol ani slovenský zástupca FME Racing Team.

Tím z Portugalska postavil prototyp bez klasického riadenia. Smer jazdy mohol šofér ovplyvňovať navážením sa do strán podobne ako v prípade Segwaya.

Nemecký tím Hydro2Motion získaval v reálnom čase prostredníctvom dvoch antén umiestnených na vozidle informácie o teplote, vlhkosti a natočení volantu.

Mnohí súťažiaci využili počítačové simulácie, na základe ktorých rozhodli, pri akej rýchlosti treba vypnúť motor a plachtiť a kedy ho znovu naštartovať.

Francúzi obhájili prvenstvo

Celkové prvenstvo obhájil tradične niekoľkýkrát po sebe francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý by teoreticky prešiel na jeden liter paliva až 3314 kilometrov.

Každý tím musel pre započítanie výsledku absolvovať desať kôl na 1,6 km dlhom mestskom okruhu za menej ako 40 minút. Počas celého víkendu mohli súťažiaci svoje pokusy opakovať.

Z pokusu, v ktorom dosiahli jednotlivé tímy najnižšiu spotrebu, organizátor vypočítal teoretický dojazd na liter paliva. Pre presné určenie spotreby paliva sa merala aj jeho teplota.

Slovákom preteky nevyšli

Členovia slovenského zoskupenia FME Racing Team skonštruovali vozidlo pre kategóriu prototyp s benzínovým pohonom.

Z celkového počtu 59 tímov danej kategórie až 19 neprešlo technickou kontrolou, alebo z technických príčin neabsolvovali platný pokus. V tejto skupine bol žiaľ aj zástupca Slovenskej technickej univerzity.

Po úspešnej technickej kontrole vypovedal službu malý jednovalcový motor a napriek neustávajúcej snahe ho študenti počas víkendu nedokázali včas sfunkčniť.

Pre mladých Slovákov nevydarený víkend nemôžeme hodnotiť ako zlyhanie.

Nízky rozpočet, ale hlavne jeho naplnenie na poslednú chvíľu zdržalo vývoj nového vozidla a ukázalo nádejným konštruktérom slovenskú realitu v plnej kráse.

Pozitívom je, že súčasné vozidlo má potenciál úspešne účinkovať v súťaži o najnižšiu spotrebu niekoľko nasledujúcich rokov.

FME Racing Team tak môže vrhnúť všetky sily na vývoj a úpravu pohonnej jednotky, ktorá podľa predbežných informácií nebude benzínová.

Veríme, že v budúcom roku nám slovenský zástupca dokáže svoje schopnosti a naplní svoj potenciál.

Jazdili sme v prototype

Počas víkendu nám organizátor umožnil jazdu na jednom z vlastných vozidiel v kategórii Prototype. Nízka konštrukcia, v ktorej šofér prakticky leží, nie je vhodná pre mohutné postavy.

Po pár úpravách sa nám predsa len podarilo usadiť sa do vozidla a odštartovať. Pri samotnom štarte sme spotrebovali zbytočne veľa paliva.

Neefektívne stlačenie plynu síce vyvolalo zvýšenie otáčok, ale k pohnutiu nedošlo. Až po výraznejšom pridaní sa vozidlo dalo do pohybu.

Pre zle prístupné štartovanie a odporučenie organizátora sme sa rozhodli motor nevypínať. Plachtenie s naštartovaným motorom strácalo na význame.

Vynahradili sme si to na konci kola, keď sme vypli motor pomocou tlačidla stop umiestneného na riadidlách. Prototyp doplachtil takmer ideálne necelé dva metre za cieľovú čiaru.

Podľa meraní a výpočtu by na základe nášho kola spotrebovalo vozidlo počas 100 km 1,28 litra paliva.

Atmosféru pretekov v úspornej jazde približuje nasledujúce video.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 785
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 5 048
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 850
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 3 510
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 385
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 3 141
  7. Marrákeš je červená perla Maroka 2 706
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 680
  9. Mecom ide na zelenú 2 083
  10. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 1 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demonštranti držia fotografie zavraždenej novinárky Daphne Caruanovej-Galiziovej.

Prečo by sa Slovensko nemalo inšpirovať ostrovným štátom.


30. dec
Zuzana Kepplová.

Keď hlavný záujem je nenavoziť.


4 h

V januári 2017 sme sa dozvedeli, že Andrej Danko si od ministra obrany nechal prideliť titul kapitána.


Riaditeľ INEKO Dušan Zachar

Reforma na krátko prinesie i problémy.


20. jan

Neprehliadnite tiež

Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan

Blogy SME

  1. Lea Linerová: Keď vás umlčí demokracia
  2. Róbert Lešš: Ruža za cenu kávy na Farskej
  3. Rudolfa Vallová: Nezakrývajme si ďalej svoje oči
  4. Věra Tepličková: Čo dôležité sme sa dnes v jednej z diskusných relácií dozvedeli?
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy
  6. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  7. Michal Šustek: Riešenia udržateľnosti dôchodkového systému (zníženie zodpovednosti štátu 1-3/9) - 3. časť
  8. Martina Meriačová: Svetelný cestovateľ
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 120
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 11 976
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 6 098
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 877
  5. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 083
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 479
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 460
  8. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 3 287
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu