Víťaz Eco-marathonu prešiel 3000 kilometrov na liter paliva

Víťazný tím prešiel viac ako 3000 km na liter paliva. Jazdu na úspornom vozidle sme vyskúšali aj my. Slovákom sa nedarilo.

(Zdroj: Shell)

Tento víkend sa uskutočnil ďalší ročník Shell Eco-marathonu, ktorého história siaha do roku 1985, kedy sa uskutočnila prvá súťaž vo Francúzsku.

V priebehu rokov bolo domovom pretekov v úspornej jazde viacero lokácií a od roku 2010 si svoje miesto našli na mestskom okruhu v holandskom Rotterdame.

Do konštrukcie vozidiel pre preteky sa zapojilo viac ako 3000 študentov stredných a vysokých škôl z 27 krajín. Vozidlá boli rozdelené do dvoch hlavných kategórií Urban Concept a Prototype.

Zatiaľ čo v prípade prototypov bolo všetko podriadené nízkej spotrebe, autá patriace do kategórii Urban Concept sa museli približovať reálnym mestským autám.

Zrkadlá, svetlá, stierače a mnohé iné prvky sú v ich prípade povinnou výbavou.

Zaujímavými technológiami študenti nešetrili

Pri návšteve boxov nás študenti prekvapili riešeniami a použitými technológiami. Samozrejmosťou pri výrobe bolo využitie 3D tlačiarní, ktorému sa nevyhol ani slovenský zástupca FME Racing Team.

Tím z Portugalska postavil prototyp bez klasického riadenia. Smer jazdy mohol šofér ovplyvňovať navážením sa do strán podobne ako v prípade Segwaya.

Nemecký tím Hydro2Motion získaval v reálnom čase prostredníctvom dvoch antén umiestnených na vozidle informácie o teplote, vlhkosti a natočení volantu.

Mnohí súťažiaci využili počítačové simulácie, na základe ktorých rozhodli, pri akej rýchlosti treba vypnúť motor a plachtiť a kedy ho znovu naštartovať.

Francúzi obhájili prvenstvo

Celkové prvenstvo obhájil tradične niekoľkýkrát po sebe francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý by teoreticky prešiel na jeden liter paliva až 3314 kilometrov.

Každý tím musel pre započítanie výsledku absolvovať desať kôl na 1,6 km dlhom mestskom okruhu za menej ako 40 minút. Počas celého víkendu mohli súťažiaci svoje pokusy opakovať.

Z pokusu, v ktorom dosiahli jednotlivé tímy najnižšiu spotrebu, organizátor vypočítal teoretický dojazd na liter paliva. Pre presné určenie spotreby paliva sa merala aj jeho teplota.

Slovákom preteky nevyšli

Členovia slovenského zoskupenia FME Racing Team skonštruovali vozidlo pre kategóriu prototyp s benzínovým pohonom.

Z celkového počtu 59 tímov danej kategórie až 19 neprešlo technickou kontrolou, alebo z technických príčin neabsolvovali platný pokus. V tejto skupine bol žiaľ aj zástupca Slovenskej technickej univerzity.

Po úspešnej technickej kontrole vypovedal službu malý jednovalcový motor a napriek neustávajúcej snahe ho študenti počas víkendu nedokázali včas sfunkčniť.

Pre mladých Slovákov nevydarený víkend nemôžeme hodnotiť ako zlyhanie.

Nízky rozpočet, ale hlavne jeho naplnenie na poslednú chvíľu zdržalo vývoj nového vozidla a ukázalo nádejným konštruktérom slovenskú realitu v plnej kráse.

Pozitívom je, že súčasné vozidlo má potenciál úspešne účinkovať v súťaži o najnižšiu spotrebu niekoľko nasledujúcich rokov.

FME Racing Team tak môže vrhnúť všetky sily na vývoj a úpravu pohonnej jednotky, ktorá podľa predbežných informácií nebude benzínová.

Veríme, že v budúcom roku nám slovenský zástupca dokáže svoje schopnosti a naplní svoj potenciál.

Jazdili sme v prototype

Počas víkendu nám organizátor umožnil jazdu na jednom z vlastných vozidiel v kategórii Prototype. Nízka konštrukcia, v ktorej šofér prakticky leží, nie je vhodná pre mohutné postavy.

Po pár úpravách sa nám predsa len podarilo usadiť sa do vozidla a odštartovať. Pri samotnom štarte sme spotrebovali zbytočne veľa paliva.

Neefektívne stlačenie plynu síce vyvolalo zvýšenie otáčok, ale k pohnutiu nedošlo. Až po výraznejšom pridaní sa vozidlo dalo do pohybu.

Pre zle prístupné štartovanie a odporučenie organizátora sme sa rozhodli motor nevypínať. Plachtenie s naštartovaným motorom strácalo na význame.

Vynahradili sme si to na konci kola, keď sme vypli motor pomocou tlačidla stop umiestneného na riadidlách. Prototyp doplachtil takmer ideálne necelé dva metre za cieľovú čiaru.

Podľa meraní a výpočtu by na základe nášho kola spotrebovalo vozidlo počas 100 km 1,28 litra paliva.

Atmosféru pretekov v úspornej jazde približuje nasledujúce video.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 729
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 482
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 719
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 594
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 537
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 185
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 955
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 273
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 941