Víťaz Eco-marathonu prešiel 3000 kilometrov na liter paliva

Víťazný tím prešiel viac ako 3000 km na liter paliva. Jazdu na úspornom vozidle sme vyskúšali aj my. Slovákom sa nedarilo.

(Zdroj: Shell)

Tento víkend sa uskutočnil ďalší ročník Shell Eco-marathonu, ktorého história siaha do roku 1985, kedy sa uskutočnila prvá súťaž vo Francúzsku.

V priebehu rokov bolo domovom pretekov v úspornej jazde viacero lokácií a od roku 2010 si svoje miesto našli na mestskom okruhu v holandskom Rotterdame.

Do konštrukcie vozidiel pre preteky sa zapojilo viac ako 3000 študentov stredných a vysokých škôl z 27 krajín. Vozidlá boli rozdelené do dvoch hlavných kategórií Urban Concept a Prototype.

Zatiaľ čo v prípade prototypov bolo všetko podriadené nízkej spotrebe, autá patriace do kategórii Urban Concept sa museli približovať reálnym mestským autám.

Zrkadlá, svetlá, stierače a mnohé iné prvky sú v ich prípade povinnou výbavou.

Zaujímavými technológiami študenti nešetrili

Pri návšteve boxov nás študenti prekvapili riešeniami a použitými technológiami. Samozrejmosťou pri výrobe bolo využitie 3D tlačiarní, ktorému sa nevyhol ani slovenský zástupca FME Racing Team.

Tím z Portugalska postavil prototyp bez klasického riadenia. Smer jazdy mohol šofér ovplyvňovať navážením sa do strán podobne ako v prípade Segwaya.

Nemecký tím Hydro2Motion získaval v reálnom čase prostredníctvom dvoch antén umiestnených na vozidle informácie o teplote, vlhkosti a natočení volantu.

Mnohí súťažiaci využili počítačové simulácie, na základe ktorých rozhodli, pri akej rýchlosti treba vypnúť motor a plachtiť a kedy ho znovu naštartovať.

Francúzi obhájili prvenstvo

Celkové prvenstvo obhájil tradične niekoľkýkrát po sebe francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý by teoreticky prešiel na jeden liter paliva až 3314 kilometrov.

Každý tím musel pre započítanie výsledku absolvovať desať kôl na 1,6 km dlhom mestskom okruhu za menej ako 40 minút. Počas celého víkendu mohli súťažiaci svoje pokusy opakovať.

Z pokusu, v ktorom dosiahli jednotlivé tímy najnižšiu spotrebu, organizátor vypočítal teoretický dojazd na liter paliva. Pre presné určenie spotreby paliva sa merala aj jeho teplota.

Slovákom preteky nevyšli

Členovia slovenského zoskupenia FME Racing Team skonštruovali vozidlo pre kategóriu prototyp s benzínovým pohonom.

Z celkového počtu 59 tímov danej kategórie až 19 neprešlo technickou kontrolou, alebo z technických príčin neabsolvovali platný pokus. V tejto skupine bol žiaľ aj zástupca Slovenskej technickej univerzity.

Po úspešnej technickej kontrole vypovedal službu malý jednovalcový motor a napriek neustávajúcej snahe ho študenti počas víkendu nedokázali včas sfunkčniť.

Pre mladých Slovákov nevydarený víkend nemôžeme hodnotiť ako zlyhanie.

Nízky rozpočet, ale hlavne jeho naplnenie na poslednú chvíľu zdržalo vývoj nového vozidla a ukázalo nádejným konštruktérom slovenskú realitu v plnej kráse.

Pozitívom je, že súčasné vozidlo má potenciál úspešne účinkovať v súťaži o najnižšiu spotrebu niekoľko nasledujúcich rokov.

FME Racing Team tak môže vrhnúť všetky sily na vývoj a úpravu pohonnej jednotky, ktorá podľa predbežných informácií nebude benzínová.

Veríme, že v budúcom roku nám slovenský zástupca dokáže svoje schopnosti a naplní svoj potenciál.

Jazdili sme v prototype

Počas víkendu nám organizátor umožnil jazdu na jednom z vlastných vozidiel v kategórii Prototype. Nízka konštrukcia, v ktorej šofér prakticky leží, nie je vhodná pre mohutné postavy.

Po pár úpravách sa nám predsa len podarilo usadiť sa do vozidla a odštartovať. Pri samotnom štarte sme spotrebovali zbytočne veľa paliva.

Neefektívne stlačenie plynu síce vyvolalo zvýšenie otáčok, ale k pohnutiu nedošlo. Až po výraznejšom pridaní sa vozidlo dalo do pohybu.

Pre zle prístupné štartovanie a odporučenie organizátora sme sa rozhodli motor nevypínať. Plachtenie s naštartovaným motorom strácalo na význame.

Vynahradili sme si to na konci kola, keď sme vypli motor pomocou tlačidla stop umiestneného na riadidlách. Prototyp doplachtil takmer ideálne necelé dva metre za cieľovú čiaru.

Podľa meraní a výpočtu by na základe nášho kola spotrebovalo vozidlo počas 100 km 1,28 litra paliva.

Atmosféru pretekov v úspornej jazde približuje nasledujúce video.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  4. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  5. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  6. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  7. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  8. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  9. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 679
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 501
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 813
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 673
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 813
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 344
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 132
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 644
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 028
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 671

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

KOMENTÁRE

Mihál a jeho kontext

Malichernosť a oproti princípu, má svoj étos – Slovensko oslobodené od Fica.

Neprehliadnite tiež

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

Nový Hyundai i30 kombi sa ukázal na prvých obrázkoch

Základným objemom batožinového priestoru sa približuje ku konkurenčnej Octavii Combi.

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop