Víťaz Eco-marathonu prešiel 3000 kilometrov na liter paliva

Víťazný tím prešiel viac ako 3000 km na liter paliva. Jazdu na úspornom vozidle sme vyskúšali aj my. Slovákom sa nedarilo.

(Zdroj: Shell)

Tento víkend sa uskutočnil ďalší ročník Shell Eco-marathonu, ktorého história siaha do roku 1985, kedy sa uskutočnila prvá súťaž vo Francúzsku.

V priebehu rokov bolo domovom pretekov v úspornej jazde viacero lokácií a od roku 2010 si svoje miesto našli na mestskom okruhu v holandskom Rotterdame.

Do konštrukcie vozidiel pre preteky sa zapojilo viac ako 3000 študentov stredných a vysokých škôl z 27 krajín. Vozidlá boli rozdelené do dvoch hlavných kategórií Urban Concept a Prototype.

Zatiaľ čo v prípade prototypov bolo všetko podriadené nízkej spotrebe, autá patriace do kategórii Urban Concept sa museli približovať reálnym mestským autám.

Zrkadlá, svetlá, stierače a mnohé iné prvky sú v ich prípade povinnou výbavou.

Zaujímavými technológiami študenti nešetrili

Pri návšteve boxov nás študenti prekvapili riešeniami a použitými technológiami. Samozrejmosťou pri výrobe bolo využitie 3D tlačiarní, ktorému sa nevyhol ani slovenský zástupca FME Racing Team.

Tím z Portugalska postavil prototyp bez klasického riadenia. Smer jazdy mohol šofér ovplyvňovať navážením sa do strán podobne ako v prípade Segwaya.

Nemecký tím Hydro2Motion získaval v reálnom čase prostredníctvom dvoch antén umiestnených na vozidle informácie o teplote, vlhkosti a natočení volantu.

Mnohí súťažiaci využili počítačové simulácie, na základe ktorých rozhodli, pri akej rýchlosti treba vypnúť motor a plachtiť a kedy ho znovu naštartovať.

Francúzi obhájili prvenstvo

Celkové prvenstvo obhájil tradične niekoľkýkrát po sebe francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý by teoreticky prešiel na jeden liter paliva až 3314 kilometrov.

Každý tím musel pre započítanie výsledku absolvovať desať kôl na 1,6 km dlhom mestskom okruhu za menej ako 40 minút. Počas celého víkendu mohli súťažiaci svoje pokusy opakovať.

Z pokusu, v ktorom dosiahli jednotlivé tímy najnižšiu spotrebu, organizátor vypočítal teoretický dojazd na liter paliva. Pre presné určenie spotreby paliva sa merala aj jeho teplota.

Slovákom preteky nevyšli

Členovia slovenského zoskupenia FME Racing Team skonštruovali vozidlo pre kategóriu prototyp s benzínovým pohonom.

Z celkového počtu 59 tímov danej kategórie až 19 neprešlo technickou kontrolou, alebo z technických príčin neabsolvovali platný pokus. V tejto skupine bol žiaľ aj zástupca Slovenskej technickej univerzity.

Po úspešnej technickej kontrole vypovedal službu malý jednovalcový motor a napriek neustávajúcej snahe ho študenti počas víkendu nedokázali včas sfunkčniť.

Pre mladých Slovákov nevydarený víkend nemôžeme hodnotiť ako zlyhanie.

Nízky rozpočet, ale hlavne jeho naplnenie na poslednú chvíľu zdržalo vývoj nového vozidla a ukázalo nádejným konštruktérom slovenskú realitu v plnej kráse.

Pozitívom je, že súčasné vozidlo má potenciál úspešne účinkovať v súťaži o najnižšiu spotrebu niekoľko nasledujúcich rokov.

FME Racing Team tak môže vrhnúť všetky sily na vývoj a úpravu pohonnej jednotky, ktorá podľa predbežných informácií nebude benzínová.

Veríme, že v budúcom roku nám slovenský zástupca dokáže svoje schopnosti a naplní svoj potenciál.

Jazdili sme v prototype

Počas víkendu nám organizátor umožnil jazdu na jednom z vlastných vozidiel v kategórii Prototype. Nízka konštrukcia, v ktorej šofér prakticky leží, nie je vhodná pre mohutné postavy.

Po pár úpravách sa nám predsa len podarilo usadiť sa do vozidla a odštartovať. Pri samotnom štarte sme spotrebovali zbytočne veľa paliva.

Neefektívne stlačenie plynu síce vyvolalo zvýšenie otáčok, ale k pohnutiu nedošlo. Až po výraznejšom pridaní sa vozidlo dalo do pohybu.

Pre zle prístupné štartovanie a odporučenie organizátora sme sa rozhodli motor nevypínať. Plachtenie s naštartovaným motorom strácalo na význame.

Vynahradili sme si to na konci kola, keď sme vypli motor pomocou tlačidla stop umiestneného na riadidlách. Prototyp doplachtil takmer ideálne necelé dva metre za cieľovú čiaru.

Podľa meraní a výpočtu by na základe nášho kola spotrebovalo vozidlo počas 100 km 1,28 litra paliva.

Atmosféru pretekov v úspornej jazde približuje nasledujúce video.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 342
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 100
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 688
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 2 853
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 396
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 162
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 160
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 058
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 596
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 485

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

EKONOMIKA

Ako sa menila najmodernejšia stanica na Slovensku

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola dokončená.

Neprehliadnite tiež

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.