Víťaz Eco-marathonu prešiel 3000 kilometrov na liter paliva

Víťazný tím prešiel viac ako 3000 km na liter paliva. Jazdu na úspornom vozidle sme vyskúšali aj my. Slovákom sa nedarilo.

(Zdroj: Shell)

Tento víkend sa uskutočnil ďalší ročník Shell Eco-marathonu, ktorého história siaha do roku 1985, kedy sa uskutočnila prvá súťaž vo Francúzsku.

V priebehu rokov bolo domovom pretekov v úspornej jazde viacero lokácií a od roku 2010 si svoje miesto našli na mestskom okruhu v holandskom Rotterdame.

Do konštrukcie vozidiel pre preteky sa zapojilo viac ako 3000 študentov stredných a vysokých škôl z 27 krajín. Vozidlá boli rozdelené do dvoch hlavných kategórií Urban Concept a Prototype.

Zatiaľ čo v prípade prototypov bolo všetko podriadené nízkej spotrebe, autá patriace do kategórii Urban Concept sa museli približovať reálnym mestským autám.

Zrkadlá, svetlá, stierače a mnohé iné prvky sú v ich prípade povinnou výbavou.

Zaujímavými technológiami študenti nešetrili

Pri návšteve boxov nás študenti prekvapili riešeniami a použitými technológiami. Samozrejmosťou pri výrobe bolo využitie 3D tlačiarní, ktorému sa nevyhol ani slovenský zástupca FME Racing Team.

Tím z Portugalska postavil prototyp bez klasického riadenia. Smer jazdy mohol šofér ovplyvňovať navážením sa do strán podobne ako v prípade Segwaya.

Nemecký tím Hydro2Motion získaval v reálnom čase prostredníctvom dvoch antén umiestnených na vozidle informácie o teplote, vlhkosti a natočení volantu.

Mnohí súťažiaci využili počítačové simulácie, na základe ktorých rozhodli, pri akej rýchlosti treba vypnúť motor a plachtiť a kedy ho znovu naštartovať.

Francúzi obhájili prvenstvo

Celkové prvenstvo obhájil tradične niekoľkýkrát po sebe francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý by teoreticky prešiel na jeden liter paliva až 3314 kilometrov.

Každý tím musel pre započítanie výsledku absolvovať desať kôl na 1,6 km dlhom mestskom okruhu za menej ako 40 minút. Počas celého víkendu mohli súťažiaci svoje pokusy opakovať.

Z pokusu, v ktorom dosiahli jednotlivé tímy najnižšiu spotrebu, organizátor vypočítal teoretický dojazd na liter paliva. Pre presné určenie spotreby paliva sa merala aj jeho teplota.

Slovákom preteky nevyšli

Členovia slovenského zoskupenia FME Racing Team skonštruovali vozidlo pre kategóriu prototyp s benzínovým pohonom.

Z celkového počtu 59 tímov danej kategórie až 19 neprešlo technickou kontrolou, alebo z technických príčin neabsolvovali platný pokus. V tejto skupine bol žiaľ aj zástupca Slovenskej technickej univerzity.

Po úspešnej technickej kontrole vypovedal službu malý jednovalcový motor a napriek neustávajúcej snahe ho študenti počas víkendu nedokázali včas sfunkčniť.

Pre mladých Slovákov nevydarený víkend nemôžeme hodnotiť ako zlyhanie.

Nízky rozpočet, ale hlavne jeho naplnenie na poslednú chvíľu zdržalo vývoj nového vozidla a ukázalo nádejným konštruktérom slovenskú realitu v plnej kráse.

Pozitívom je, že súčasné vozidlo má potenciál úspešne účinkovať v súťaži o najnižšiu spotrebu niekoľko nasledujúcich rokov.

FME Racing Team tak môže vrhnúť všetky sily na vývoj a úpravu pohonnej jednotky, ktorá podľa predbežných informácií nebude benzínová.

Veríme, že v budúcom roku nám slovenský zástupca dokáže svoje schopnosti a naplní svoj potenciál.

Jazdili sme v prototype

Počas víkendu nám organizátor umožnil jazdu na jednom z vlastných vozidiel v kategórii Prototype. Nízka konštrukcia, v ktorej šofér prakticky leží, nie je vhodná pre mohutné postavy.

Po pár úpravách sa nám predsa len podarilo usadiť sa do vozidla a odštartovať. Pri samotnom štarte sme spotrebovali zbytočne veľa paliva.

Neefektívne stlačenie plynu síce vyvolalo zvýšenie otáčok, ale k pohnutiu nedošlo. Až po výraznejšom pridaní sa vozidlo dalo do pohybu.

Pre zle prístupné štartovanie a odporučenie organizátora sme sa rozhodli motor nevypínať. Plachtenie s naštartovaným motorom strácalo na význame.

Vynahradili sme si to na konci kola, keď sme vypli motor pomocou tlačidla stop umiestneného na riadidlách. Prototyp doplachtil takmer ideálne necelé dva metre za cieľovú čiaru.

Podľa meraní a výpočtu by na základe nášho kola spotrebovalo vozidlo počas 100 km 1,28 litra paliva.

Atmosféru pretekov v úspornej jazde približuje nasledujúce video.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 850
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 375
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 736
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 079
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 699
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 436
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 563
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 965
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 917
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 141

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident. Jeho nástupca platí v hlavnom meste nájomné 30 eur mesačne.

DOMOV

Flašík chce RTVS premeniť na akciovku (Minúta po minúte)

O post šéfa RTVS zabojuje deväť kandidátov.

ŠPORT

Dlhé roky patril k najlepším. Viac vraj dokáže len Messi

Francesco Totti uzavrel svoj rímsky futbalový príbeh.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce Sweptail je historicky najdrahšie nové auto

Vyrobený je len jeden kus a jeho cena sa vyšplhala až na 13 miliónov dolárov.

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.