SME
Štvrtok, 27. január, 2022 | Meniny má Bohuš

Kto platí pokutu vo firme pri objektívnej zodpovednosti

Auto lízingovej spoločnosti šoférovala manželka zamestnanca firmy, ktorý je na služobnej ceste v zahraničí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ivan: "Ako je to s objektívnou zodpovednosťou vo firme. Auto odfotia, pošlú pokutu do lízingovky, tá to pošle mne, ja pozriem, kto má auto, a ON to zaplatí.

Ale, čo ak ON je na služobnej ceste v zahraničí a auto šoférovala napríklad manželka?

Je nejaká fotka na vyžiadanie? Je aj záznam o priestupku na konkrétnu osobu, ktorá pokutu zaplatila, alebo len proste na osobu, ktorá má auto napísané na seba?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Polícia pri využití inštitútu objektívnej zodpovednosti nezastaví vodiča po zistení priestupku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Odfotí vozidlo aj s evidenčným číslom, zistí, kto je držiteľom, a tomu pošle pokutový šek so sumou podľa spáchaného priestupku. Pribaliť by mala aj fotografiu.

Vlastníkom vozidla alebo vodičom môže byť ktokoľvek. Polícia bude vyžadovať pokutu od držiteľa. To je človek, ktorý je takto uvedený v technickom preukaze. Zvyčajne je to zároveň aj vlastník vozidla a neraz zároveň šofér.

To isté platí aj v prípade, že vlastníkom auta je lízingová spoločnosť.

Prezradením bez pokuty

Z toho, čo napísal Ivan, sa zdá, že držiteľom auta je firma. Pokutu teda musí zaplatiť firma. Tá si následne môže vymáhať vzniknutú škodu priamo od vodiča alebo od človeka, ktorý mal v čase priestupku auto pridelené.

Firma sa tiež môže brániť. Platí to pre každého držiteľa, ktorý oznámi polícii vodiča, čo spáchal priestupok. Ak mu to ale polícia nedokáže, pokutu musí zaplatiť držiteľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Polícia je povinná zo zákona viesť evidenciu pokút vo vzťahu k držiteľovi vozidla. Prakticky to ale pre držiteľa neznamená žiadne povinnosti či nepríjemnosti.

Povinnosťou držiteľa je podľa zákona zabezpečiť, aby vodič dodržiaval nasledovné dopravné predpisy:

  1. rýchlosť jazdy,
  2. zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  3. zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  4. prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  5. zákaz zastavenia alebo státia,
  6. zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  7. príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde, alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  8. hmotnosti vozidla

Ak vodič spácha niektorý z vymenovaných priestupkov, pokutu zaplatí držiteľ vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu

Držiteľ, ktorý zaplatí pokutu do 15 dní od jej doručenia, môže uhradiť dve tretiny z pokuty. Bude sa to vnímať, akoby zaplatil celú pokutu.

Pokuty určené držiteľom vozidiel

Prekročenie rýchlosti pokuta v obci pokuta mimo obce
od 6 do 10 km/h 15 € -
od 11 do 15 km/h 39 € 30 €
od 16 do 20 km/h 66 € 42 €
od 21 do 25 km/h 96 € 66 €
od 26 do 30 km/h 141 € 99 €
od 31 do 35 km/h 201 € 162 €
od 36 do 40 km/h 270 € 201 €
od 41 do 45 km/h 342 € 270 €
od 46 do 50 km/h 402 € 342 €
od 51 do 55 km/h 471 € 402 €
od 56 do 60 km/h 540 € 471 €
od 61 do 65 km/h 600 € 540 €
od 66 do 70 km/h 699 € 600 €
o viac ako 70 km/h 798 € 699 €
o viac ako 75 km/h - 798 €
Ďalšie priestupky
porušenie zákazu predchádzania 249 €
porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 €
zakázaný prejazd cez železničné priecestie 300 €
zastavenie alebo státie na železničnom priecestí, v podjazde či v tuneli 198 €
zastavenie alebo státie pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené 198 €
iné zakázané zastavenie alebo státie 78 €
zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy 99 €
nezastavenie vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“ 300 €
prekročenie hmotnosti do 10 % 99 €
prekročenie hmotnosti nad 10% do 15% 231 €
prekročenie hmotnosti nad 15% do 20% 342 €
prekročenie hmotnosti nad 20% do 25% 450 €
prekročenie hmotnosti nad 25% do 30% 570 €
prekročenie hmotnosti nad 30% do 35% 681 €
prekročenie hmotnosti o viac ako 35% 798 €
zákaz vjazdu vozidla alebo zákaz jazdy vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vozidla prevyšujúcou 12 000 kg alebo jazdnej súpravy s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 12 000 kg 2000 €
spáchanie predchádzajúceho priestupku opätovne do jedného roka od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty 4000 €

Kedy pokutu nedajú

Policajti nebudú vyžadovať pokutu od držiteľa vozidla v týchto prípadoch:

  • nebudú vedieť zistiť držiteľa vozidla,
  • držiteľ vozidla má diplomatickú imunitu,
  • porušenie pravidiel cestnej premávky bolo nesprávne alebo neúplne vyhodnotené,
  • uplynuli 2 roky od spáchania priestupku
  • v čase, keď sa stal priestupok, bolo vozidlo alebo tabuľka s evidenčným číslom ukradnutá,
  • polícia zistila skutočného páchateľa priestupku pred začatím konania o správnom delikte držiteľa vozidla,
  • ide o vozidlá polície, vojska, alebo SIS.

Zákon umožňuje držiteľovi vozidla podať odpor proti rozkazu zaplatiť pokutu. Treba ho ale poslať do 15 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak v zdôvodnení uvedie, kto viedol v čase priestupku vozidlo a dokáže sa to, držiteľ pokutu platiť nebude. V prípade, že odpor bol neodôvodnený, držiteľ bude musieť zaplatiť navyše 30 eur ako trovy spojené s prejednaním správneho deliktu.

Držiteľ vozidla má voči vodičovi nárok na náhradu pokuty.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  4. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  3. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  9. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  10. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 8 691
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 708
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 597
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 588
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 371
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 2 758
  7. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 2 663
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 607
  9. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 489
  10. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 2 280
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nad štvrtou dávkou zatiaľ neuvažujeme.


a 1 ďalší 1 h
Ivan Korčok počas mimoriadneho zasadnutia Zahraničného výboru NR SR.

Nie je požiadavka zo slovenskej strany, vysvetľuje Korčok.


TASR 3 h

Neprehliadnite tiež

Prvá skica nového Mitsubishi ASX. Premiéru bude mať na jar 2023.

Premiéru bude mať na jar 2023.


2 h
Hyundai Tucson

Uspel ten, kto si spravil včas zásoby.


5 h
BMW M760 s motorom V12.

Motory V12 sa ponúkali od roku 1987.


25. jan
Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


24. jan

Blogy SME

  1. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Porozmýšľajme o tom, ako rozmýšľame
  2. Rudolf Pado: Ochranársky marazmus alebo všetky víťazstvá sú dočasné a všetky prehry trvalé
  3. Anna Milanová: Minulá Jeseň... 2021
  4. Martina Hilbertová: Odborníci: Aj deti treba chrániť pred koronavírusom. Priebeh môže byť ľahký, následky vážne
  5. ADRA Slovensko: Postrehy o živote Rómov v Srbsku
  6. Katarína Mikolášová: Ostrov lásky sa kúpe v troch moriach (1. časť)
  7. Jozo Peric: Aj keď segment výletných lodí v pandémii mimoriadne utrpel, trhy mu stále veria
  8. Marián Lukáč: Blog č. 73- Asistované ukončenie života
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 11 451
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 10 642
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 6 116
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 579
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 4 979
  6. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 027
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 4 000
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 3 987
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu