SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Začína sa éra elektromobilov, aj na Slovensku

V Bratislave si budete môcť zadarmo vyskúšať jazdu elektromobilom.

(Zdroj: OZ Elektromobily)

Elektromobily boli na cestách skôr ako automobily so spaľovacím motorom. Hneď na začiatku 20. storočia ale nastala dlhá éra dominancie samohybných strojov s valcami, nádržami na palivo, karburátormi a výfukmi.

Toto desaťročie bude ale na severnej pologuli a zvlášť tento rok na Slovensku zlomovým.

Naše dopravné potreby sa dajú riešiť so zlomkom hluku a splodín v porovnaní s dneškom.

Éra spaľovacích motorov sa končí

Musíme sa obzrieť a poctivo si priznať, čo všetko spaľovací motor v stovkách miliónov exemplárov narobil s planetárnym životným prostredím.

Voláme to eufemicky motorizácia, agregát, pohonná jednotka, ale stále je to len kovová piecka, v ktorej spaliny energeticky bohatej zmesi uhľovodíkov po detonácii tlačia na piest.

Po práci sú spaliny „vyhodené“ cez výfuk do vrstvy vzduchu, z ktorej čerpáme vzduch na dýchanie.

To všetko je sprevádzané hlukom, ktorý dosahuje na hlavných ťahoch 70 až 80 dB.

Dobrovoľne to akceptujeme, pretože musíme udržať našu civilizáciu v chode.

Elektromobil ako prostriedok odvykacej kúry zo závislosti na rope

Na svete je 600 mil. áut a 200 mil. nákladiakov a autobusov.

Denná svetová spotreba ropy stúpla na 13.000.000 m3 (83 mil. barrelov)

EÚ dováža 84 % spotrebovanej ropy, čo je 1 miliarda € / deň.

V 1 litri benzínu je asi 9 kWh energie, využijeme z nej len 25% na pohyb vozidla.

Nové dieselové motory produkujú ultrajemné sadze, tzv. PM2.5, ktoré sa bez zábran dostávajú do našich pľúc a prispievajú k vzniku rakoviny a srdcocievnych chorôb. Ich zachytenie by vyžadovalo špeciálne filtre.

Prechod na podstatne čistejšie spaľovanie, napríklad zemného plynu alebo vodíka by tento problém vyriešil. Ale ešte je tu aj elektromobil, ktorý nemusí nič spaľovať.

Predstavte si každodennú zápchu v meste. Nekonečné prúdy áut postupujú krokom, vytvárajú hlukovú kulisu asi 75 db a výfuky bežiacich motorov tvoria v bezveterné dni viditeľnú vrstvu smogu siahajúcu po 3 až 4 poschodie.

Teraz si predstavte tú istú zápchu z elektromobilov. Vozidlá sa posúvajú krátkymi zabzučaniami do 54 dB (čo je asi 25% hluku zo 75 dB) a medzi tým nič – žiadne výfuky a ticho. Počuť vrabce a džavot detí na prechádzke.

Elektromobily dospeli na cesty

Elektromobil je podľa definície automobil s alternatívnym pohonom, pozostávajúcim z elektrického motora s regulátorom, ktorému elektrickú energiu dodáva zväčša sada batérií .

Z kategórie technických a dizajnových rarít sa dnešné elektromobily prepracovali do triedy vozidiel použiteľných pre najrôznejšie dopravné potreby.

Najvhodnejšie sú pre osobnú a tovarovú dopravu v mestách a najmä ich preťažených centrách a radiálach. Nehodia sa zatiaľ na preteky alebo na veľmi dlhé trasy (pravda, sú aj výnimky, napríklad Tesla).

Ich zavedeniu do praxe bránia, vraví sa, technické, psychologické a ekonomické bariéry. Elektromobily sú drahé, majú malý dojazd, dlho sa nabíjajú a nabíjačiek pri cestách nie je veľa.

Vysoká cena elektromobilov alebo áut na spaľovací motor?

Ceny dnešných elektromobilov sa pohybujú od 20 do 26 tisíc eur. Je to dvojnásobok porovnateľného automobilu nižšej triedy. Ceny ale majú tendenciu klesať.

Klasickým komentárom skeptikov je, že si za cenu elektromobilu kúpia nové auto a ešte 10 000 litrov benzínu k tomu. To je ale hrubé zjednodušenie.

Zabúdajú, že musia meniť olej, filtre, sviečky, absolvovať emisné kontroly a udržiavať ďalšie komponenty palivového systému. Počítať so stabilnou cenou benzínu alebo nafty je tiež nereálne.

A aká je cena škodlivín z výfukových plynov, ktoré zostanú po spálení, alebo škôd, chorôb a úmrtí, ktoré spôsobujú?

Elektromobil spotrebuje priemerne asi 15 kWh/100 km. To je približne dve eurá na 100 km. Jeho údržba je podstatne jednoduchšia a lacnejšia.

Čím viac sa elektromobil používa, tým je celková cena jeho používania výhodnejšia v porovnaní s klasickým autom. Ak na aute denne najazdíte 50 km, elektromobil by mal byť výhodnejší už v piatom roku používania.

Skutočne majú elektromobily malý dojazd?

Zvykli sme si na to, že automobil nás dovezie do práce, do divadla, ale aj na dovolenku k moru. No až 90% denných ciest je do 50 km. Na to dojazd 160 alebo 200 km bohato stačí.

Skúste si predstaviť, že na dlhé trasy nepoužijete vozidlo, ktorým denne vozíte deti do školy, ale niečo iné: buď druhé rodinné auto, alebo „car sharing“ (auto, ktoré zdieľate s piatimi inými rodinami), alebo autovlak.

Posledná spomínaná možnosť je už dnes veľmi reálna a znamená pre vašu rodinu aj podstatne väčšiu bezpečnosť.

Na cesty do 400 – 600 km sa ale pokojne môžete spoľahnúť aj na svoj elektromobil, vďaka rýchlemu nabíjaniu.

Nabíjanie a "riedka" infraštruktúra

Li-Ionové batérie, sofistikovaná elektronika BMS (Battery Management System) a rýchlonabíjacie stanice umožňujú nabiť elektromobil jednosmerným prúdom do 30 minút (z dôvodov ochrany batérií je ale celková kapacita nabitia obmedzená na 80%).

Okrem toho sa dá auto nabiť aj 3-fázovým striedavým prúdom, čo trvá približne 45 až 80 minút. Batéria sa tak nabije doplna.

Samozrejme, doma možno nabíjať aj štandardným pomalým nabíjaním z bežnej zásuvky (6 až 8 hodín).

A infraštruktúra? Na Slovensku sa začala budovať sieť rýchlonabíjacích staníc na hlavných cestných ťahoch

Spoznajte elektromobily naživo

V deviatich hlavných mestách Európy chcú nadšenci z rôznych krajín spropagovať elektromobilitu za deväť dní. Zorganizovali podujatie eTourEurope 2014.

V Bratislave sa eTour zastaví v nedeľu 25. mája. Od 9. do 14. hodiny sa na parkovisku pri novej budove SND sa budete môcť zoznámiť so skutočnými elektromobilmi a aj si v nich zajazdiť.

V rámci programu uvidíte a zažijete:

  • príjazd a etapový štart najdlhšej európskej elektromobilovej rely,
  • posledné modely elektromobilov vo viacerých exemplároch, na ktorých sa môžete aj povoziť (abecedne: BMW i3, Citroen eBerlingo, Nissan Leaf, Peugeot Ion, Opel Almera, Renault ZOE, VW eUP, Tesla Model S),
  • ďalšie zaujímavé vozidlá na elektrický pohon: skútre, e-bicykle, úžitkové elektromobily Melex, personálne transportéry Segway (dotýkať a voziť sa je dovolené),
  • zaujímavých ľudí okolo elektromobility zo Slovenska i zahraničia.

Autor je z občianskeho združenia Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 281
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 222
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 959
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 812
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 364
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 348
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 182
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 772
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Deväť rád, ako spraviť Slovensko lepšou krajinou.


11. aug
Ilustračné foto.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.


3 h
Peter Schutz.

Vymývač mozgov môže tárať čokoľvek, štúdiá ho naďalej volajú.


3 h
Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 13 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  2. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  3. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  4. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  5. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  6. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  7. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  8. Erik Kriššák: Terra incognita – dobre prebádané územie genitívnych metafor
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 16 944
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 136
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 175
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 882
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 838
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 621
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 213
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 013
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu