Začína sa éra elektromobilov, aj na Slovensku

V Bratislave si budete môcť zadarmo vyskúšať jazdu elektromobilom.

(Zdroj: OZ Elektromobily)

Elektromobily boli na cestách skôr ako automobily so spaľovacím motorom. Hneď na začiatku 20. storočia ale nastala dlhá éra dominancie samohybných strojov s valcami, nádržami na palivo, karburátormi a výfukmi.

Toto desaťročie bude ale na severnej pologuli a zvlášť tento rok na Slovensku zlomovým.

Naše dopravné potreby sa dajú riešiť so zlomkom hluku a splodín v porovnaní s dneškom.

Éra spaľovacích motorov sa končí

Musíme sa obzrieť a poctivo si priznať, čo všetko spaľovací motor v stovkách miliónov exemplárov narobil s planetárnym životným prostredím.

Voláme to eufemicky motorizácia, agregát, pohonná jednotka, ale stále je to len kovová piecka, v ktorej spaliny energeticky bohatej zmesi uhľovodíkov po detonácii tlačia na piest.

Po práci sú spaliny „vyhodené“ cez výfuk do vrstvy vzduchu, z ktorej čerpáme vzduch na dýchanie.

To všetko je sprevádzané hlukom, ktorý dosahuje na hlavných ťahoch 70 až 80 dB.

Dobrovoľne to akceptujeme, pretože musíme udržať našu civilizáciu v chode.

Elektromobil ako prostriedok odvykacej kúry zo závislosti na rope

Na svete je 600 mil. áut a 200 mil. nákladiakov a autobusov.

Denná svetová spotreba ropy stúpla na 13.000.000 m3 (83 mil. barrelov)

EÚ dováža 84 % spotrebovanej ropy, čo je 1 miliarda € / deň.

V 1 litri benzínu je asi 9 kWh energie, využijeme z nej len 25% na pohyb vozidla.

Nové dieselové motory produkujú ultrajemné sadze, tzv. PM2.5, ktoré sa bez zábran dostávajú do našich pľúc a prispievajú k vzniku rakoviny a srdcocievnych chorôb. Ich zachytenie by vyžadovalo špeciálne filtre.

Prechod na podstatne čistejšie spaľovanie, napríklad zemného plynu alebo vodíka by tento problém vyriešil. Ale ešte je tu aj elektromobil, ktorý nemusí nič spaľovať.

Predstavte si každodennú zápchu v meste. Nekonečné prúdy áut postupujú krokom, vytvárajú hlukovú kulisu asi 75 db a výfuky bežiacich motorov tvoria v bezveterné dni viditeľnú vrstvu smogu siahajúcu po 3 až 4 poschodie.

Teraz si predstavte tú istú zápchu z elektromobilov. Vozidlá sa posúvajú krátkymi zabzučaniami do 54 dB (čo je asi 25% hluku zo 75 dB) a medzi tým nič – žiadne výfuky a ticho. Počuť vrabce a džavot detí na prechádzke.

Elektromobily dospeli na cesty

Elektromobil je podľa definície automobil s alternatívnym pohonom, pozostávajúcim z elektrického motora s regulátorom, ktorému elektrickú energiu dodáva zväčša sada batérií .

Z kategórie technických a dizajnových rarít sa dnešné elektromobily prepracovali do triedy vozidiel použiteľných pre najrôznejšie dopravné potreby.

Najvhodnejšie sú pre osobnú a tovarovú dopravu v mestách a najmä ich preťažených centrách a radiálach. Nehodia sa zatiaľ na preteky alebo na veľmi dlhé trasy (pravda, sú aj výnimky, napríklad Tesla).

Ich zavedeniu do praxe bránia, vraví sa, technické, psychologické a ekonomické bariéry. Elektromobily sú drahé, majú malý dojazd, dlho sa nabíjajú a nabíjačiek pri cestách nie je veľa.

Vysoká cena elektromobilov alebo áut na spaľovací motor?

Ceny dnešných elektromobilov sa pohybujú od 20 do 26 tisíc eur. Je to dvojnásobok porovnateľného automobilu nižšej triedy. Ceny ale majú tendenciu klesať.

Klasickým komentárom skeptikov je, že si za cenu elektromobilu kúpia nové auto a ešte 10 000 litrov benzínu k tomu. To je ale hrubé zjednodušenie.

Zabúdajú, že musia meniť olej, filtre, sviečky, absolvovať emisné kontroly a udržiavať ďalšie komponenty palivového systému. Počítať so stabilnou cenou benzínu alebo nafty je tiež nereálne.

A aká je cena škodlivín z výfukových plynov, ktoré zostanú po spálení, alebo škôd, chorôb a úmrtí, ktoré spôsobujú?

Elektromobil spotrebuje priemerne asi 15 kWh/100 km. To je približne dve eurá na 100 km. Jeho údržba je podstatne jednoduchšia a lacnejšia.

Čím viac sa elektromobil používa, tým je celková cena jeho používania výhodnejšia v porovnaní s klasickým autom. Ak na aute denne najazdíte 50 km, elektromobil by mal byť výhodnejší už v piatom roku používania.

Skutočne majú elektromobily malý dojazd?

Zvykli sme si na to, že automobil nás dovezie do práce, do divadla, ale aj na dovolenku k moru. No až 90% denných ciest je do 50 km. Na to dojazd 160 alebo 200 km bohato stačí.

Skúste si predstaviť, že na dlhé trasy nepoužijete vozidlo, ktorým denne vozíte deti do školy, ale niečo iné: buď druhé rodinné auto, alebo „car sharing“ (auto, ktoré zdieľate s piatimi inými rodinami), alebo autovlak.

Posledná spomínaná možnosť je už dnes veľmi reálna a znamená pre vašu rodinu aj podstatne väčšiu bezpečnosť.

Na cesty do 400 – 600 km sa ale pokojne môžete spoľahnúť aj na svoj elektromobil, vďaka rýchlemu nabíjaniu.

Nabíjanie a "riedka" infraštruktúra

Li-Ionové batérie, sofistikovaná elektronika BMS (Battery Management System) a rýchlonabíjacie stanice umožňujú nabiť elektromobil jednosmerným prúdom do 30 minút (z dôvodov ochrany batérií je ale celková kapacita nabitia obmedzená na 80%).

Okrem toho sa dá auto nabiť aj 3-fázovým striedavým prúdom, čo trvá približne 45 až 80 minút. Batéria sa tak nabije doplna.

Samozrejme, doma možno nabíjať aj štandardným pomalým nabíjaním z bežnej zásuvky (6 až 8 hodín).

A infraštruktúra? Na Slovensku sa začala budovať sieť rýchlonabíjacích staníc na hlavných cestných ťahoch

Spoznajte elektromobily naživo

V deviatich hlavných mestách Európy chcú nadšenci z rôznych krajín spropagovať elektromobilitu za deväť dní. Zorganizovali podujatie eTourEurope 2014.

V Bratislave sa eTour zastaví v nedeľu 25. mája. Od 9. do 14. hodiny sa na parkovisku pri novej budove SND sa budete môcť zoznámiť so skutočnými elektromobilmi a aj si v nich zajazdiť.

V rámci programu uvidíte a zažijete:

  • príjazd a etapový štart najdlhšej európskej elektromobilovej rely,
  • posledné modely elektromobilov vo viacerých exemplároch, na ktorých sa môžete aj povoziť (abecedne: BMW i3, Citroen eBerlingo, Nissan Leaf, Peugeot Ion, Opel Almera, Renault ZOE, VW eUP, Tesla Model S),
  • ďalšie zaujímavé vozidlá na elektrický pohon: skútre, e-bicykle, úžitkové elektromobily Melex, personálne transportéry Segway (dotýkať a voziť sa je dovolené),
  • zaujímavých ľudí okolo elektromobility zo Slovenska i zahraničia.

Autor je z občianskeho združenia Elektromobily

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 055
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 012
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 464
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 983
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 519
  6. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 519
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 422
  8. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 381
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 369
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 275

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.