SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Nechcú vás pustiť do vedľajšieho pruhu? Možno nemáte prednosť

Vodiči často zabúdajú, že pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého musia dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peter: Nedávno som sa vracal z Bratislavy Rače do Pezinka.

Na križovatke Púchovská - Rybničná schádzalo v mojom smere ďalšie auto cez pripájací pruh. Ľavý pruh v smere do Pezinka bol obsadený, ale auto bolo dostatočne ďaleko za mnou. Ja som šiel v pravom pruhu.

Prichádzajúce vozidlo sprava dosiahlo rovnakú rýchlosť ako ja. Asi sa vodič snažil rozbehnúť to. Ja som mal však tiež už rýchlosť 80 km/h, ktorá je tam povolená. Vodič nakoniec musel spomaliť a zaradiť sa za mňa.

Mohol som sa presunúť do ľavého pruhu, ktorý bol relatívne prázdny. Ale je to mojou povinnosťou?

Často tam vidím podobnú situáciu, aj keď sú oba jazdné pruhy plné. Vodiči, ktorí sa pripájajú, sa rozbehnú a rovno sa snažia pripojiť na cestu, no akoby nesledovali premávku vedľa seba.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Neraz sa nám stalo, že vodič z vedľajšieho pruhu sa tlačil do nášho napriek tomu, že pred sebou nemal prekážku.

Vodiči často zabúdajú, že pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého musia dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďujú. Platí to aj na mieste, kde sa chce vodič dostať z pripájacieho pruhu do priebežného.

Vynechajme prípady, keď sa v jednom jazdnom pruhu priamo pred vami nachádza prekážka, alebo nie je zrejmé, ktorý jazdný pruh sa končí.

Peter mal prednosť

"Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v dopravných predpisoch.

V situácii, ktorú opísal Peter, je on ten, komu musí dať vozidlo z pripájacieho pruhu prednosť. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Za nedanie prednosti v jazde je pokuta až do 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.

Peter sa mohol vyhnúť vozidlu v pripájacom pruhu do ľavého pruhu, miesto je totiž v obci. Pomohol by tak zvýšiť plynulosť cestnej premávky a zároveň by neobmedzil vodičov v ľavom jazdnom pruhu. Ale nemusel ísť do ľavého pruhu, lebo mal prednosť.

Peter tiež mohol spomaliť, ale rovnako nemusel.

Niektorí (tí, ktorí nemajú prednosť) sa možno odvolávajú na toleranciu a slušnosť tých, ktorí majú prednosť. Tolerantné a slušné je však aj to, keď vodič dá prednosť tomu, kto ju má podľa pravidiel a neohrozí ho.

Smel ísť do ľavého pruhu aj mimo obce

Mimo obce by smel Peter ísť do ľavého jazdného pruhu len v prípade, ak by predchádzal, obchádzal, odbočoval alebo otáčal sa. Nič z toho však vodič nerobí, keď sa vedľajšie vozidlo v pripájacom pruhu snaží dostať do priebežného v súlade s pravidlami.

Samozrejme, ak sa niekto z vedľajšieho pruhu bude tlačiť do vášho a ani trúbenie ho neupozorní na nebezpečenstvo kolízie, radšej sa takémuto vodičovi vyhnite do ľavého pruhu. Vytvoril by vám prekážku cestnej premávky, ktorú smiete obísť cez ľavý pruh aj mimo obce.

Vodič z pripájacieho pruhu sa do problémov dostal sám. Nesprávne vyhodnotil situáciu, lebo sa bez brzdenia nemohol bezpečne zaradiť do priebežného pruhu. Nakoniec to ale vyriešil správne, keď pribrzdil a zaradil sa za Petrovo vozidlo.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 782
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 6 086
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 342
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 506
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 516
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 324
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 187
  8. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 167
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 108
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 2 753
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Operný spevák Peter Dvorský.

SND mu pripravilo operné gala.


23. sep

Vykonali viac ako 10-tisíc PCR testov.


2 h
Peter Sagan.

Kto sú najväčší favoriti na zisk dúhového dresu?


21 h
Predseda Smeru Robert Fico.

V prvej vláde odpísané záverečné práce spolustraníkov neriešil.


15 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


20 h
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju!
  2. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes.
  3. Štefan Vidlár: Autority
  4. Iveta Bakitová: Taliansko - poznávanie známych aj menej známych miest pokračuje
  5. Anton Kovalčík: Len aby si neublížil(a)!
  6. Jozef Sitko: Zákonnosť či spravodlivosť? Že by neaktuálna téma?
  7. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Moderátor Junior: Nezmením a nevyliečim nikoho, ale môžem pomôcť zviditeľniť
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 17. - Antarktída a jej zabudnutí objavitelia
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 570
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 13 076
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 048
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 479
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 895
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 880
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 770
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 669
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu