SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Nechcú vás pustiť do vedľajšieho pruhu? Možno nemáte prednosť

Vodiči často zabúdajú, že pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého musia dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peter: Nedávno som sa vracal z Bratislavy Rače do Pezinka.

Na križovatke Púchovská - Rybničná schádzalo v mojom smere ďalšie auto cez pripájací pruh. Ľavý pruh v smere do Pezinka bol obsadený, ale auto bolo dostatočne ďaleko za mnou. Ja som šiel v pravom pruhu.

Prichádzajúce vozidlo sprava dosiahlo rovnakú rýchlosť ako ja. Asi sa vodič snažil rozbehnúť to. Ja som mal však tiež už rýchlosť 80 km/h, ktorá je tam povolená. Vodič nakoniec musel spomaliť a zaradiť sa za mňa.

Mohol som sa presunúť do ľavého pruhu, ktorý bol relatívne prázdny. Ale je to mojou povinnosťou?

Často tam vidím podobnú situáciu, aj keď sú oba jazdné pruhy plné. Vodiči, ktorí sa pripájajú, sa rozbehnú a rovno sa snažia pripojiť na cestu, no akoby nesledovali premávku vedľa seba.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Neraz sa nám stalo, že vodič z vedľajšieho pruhu sa tlačil do nášho napriek tomu, že pred sebou nemal prekážku.

Vodiči často zabúdajú, že pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého musia dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďujú. Platí to aj na mieste, kde sa chce vodič dostať z pripájacieho pruhu do priebežného.

Vynechajme prípady, keď sa v jednom jazdnom pruhu priamo pred vami nachádza prekážka, alebo nie je zrejmé, ktorý jazdný pruh sa končí.

Peter mal prednosť

"Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v dopravných predpisoch.

V situácii, ktorú opísal Peter, je on ten, komu musí dať vozidlo z pripájacieho pruhu prednosť. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Za nedanie prednosti v jazde je pokuta až do 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.

Peter sa mohol vyhnúť vozidlu v pripájacom pruhu do ľavého pruhu, miesto je totiž v obci. Pomohol by tak zvýšiť plynulosť cestnej premávky a zároveň by neobmedzil vodičov v ľavom jazdnom pruhu. Ale nemusel ísť do ľavého pruhu, lebo mal prednosť.

Peter tiež mohol spomaliť, ale rovnako nemusel.

Niektorí (tí, ktorí nemajú prednosť) sa možno odvolávajú na toleranciu a slušnosť tých, ktorí majú prednosť. Tolerantné a slušné je však aj to, keď vodič dá prednosť tomu, kto ju má podľa pravidiel a neohrozí ho.

Smel ísť do ľavého pruhu aj mimo obce

Mimo obce by smel Peter ísť do ľavého jazdného pruhu len v prípade, ak by predchádzal, obchádzal, odbočoval alebo otáčal sa. Nič z toho však vodič nerobí, keď sa vedľajšie vozidlo v pripájacom pruhu snaží dostať do priebežného v súlade s pravidlami.

Samozrejme, ak sa niekto z vedľajšieho pruhu bude tlačiť do vášho a ani trúbenie ho neupozorní na nebezpečenstvo kolízie, radšej sa takémuto vodičovi vyhnite do ľavého pruhu. Vytvoril by vám prekážku cestnej premávky, ktorú smiete obísť cez ľavý pruh aj mimo obce.

Vodič z pripájacieho pruhu sa do problémov dostal sám. Nesprávne vyhodnotil situáciu, lebo sa bez brzdenia nemohol bezpečne zaradiť do priebežného pruhu. Nakoniec to ale vyriešil správne, keď pribrzdil a zaradil sa za Petrovo vozidlo.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  4. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  7. Úprava osobného motorového vozidla
  8. Important information for Brazilians living in Slovakia
  9. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  10. Vitajte v postapokalyptickom svete
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 828
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 656
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 069
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 693
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 935
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 522
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 087
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 589
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 494
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 337
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson