Peter: Nedávno som sa vracal z Bratislavy Rače do Pezinka.
Na križovatke Púchovská - Rybničná schádzalo v mojom smere ďalšie auto cez pripájací pruh. Ľavý pruh v smere do Pezinka bol obsadený, ale auto bolo dostatočne ďaleko za mnou. Ja som šiel v pravom pruhu.
Prichádzajúce vozidlo sprava dosiahlo rovnakú rýchlosť ako ja. Asi sa vodič snažil rozbehnúť to. Ja som mal však tiež už rýchlosť 80 km/h, ktorá je tam povolená. Vodič nakoniec musel spomaliť a zaradiť sa za mňa.
Mohol som sa presunúť do ľavého pruhu, ktorý bol relatívne prázdny. Ale je to mojou povinnosťou?
Často tam vidím podobnú situáciu, aj keď sú oba jazdné pruhy plné. Vodiči, ktorí sa pripájajú, sa rozbehnú a rovno sa snažia pripojiť na cestu, no akoby nesledovali premávku vedľa seba.
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Neraz sa nám stalo, že vodič z vedľajšieho pruhu sa tlačil do nášho napriek tomu, že pred sebou nemal prekážku.
Vodiči často zabúdajú, že pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého musia dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďujú. Platí to aj na mieste, kde sa chce vodič dostať z pripájacieho pruhu do priebežného.
Vynechajme prípady, keď sa v jednom jazdnom pruhu priamo pred vami nachádza prekážka, alebo nie je zrejmé, ktorý jazdný pruh sa končí.
Peter mal prednosť "Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v dopravných predpisoch.
V situácii, ktorú opísal Peter, je on ten, komu musí dať vozidlo z pripájacieho pruhu prednosť. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
Za nedanie prednosti v jazde je pokuta až do 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.
Peter sa mohol vyhnúť vozidlu v pripájacom pruhu do ľavého pruhu, miesto je totiž v obci. Pomohol by tak zvýšiť plynulosť cestnej premávky a zároveň by neobmedzil vodičov v ľavom jazdnom pruhu. Ale nemusel ísť do ľavého pruhu, lebo mal prednosť.
Peter tiež mohol spomaliť, ale rovnako nemusel.
Niektorí (tí, ktorí nemajú prednosť) sa možno odvolávajú na toleranciu a slušnosť tých, ktorí majú prednosť. Tolerantné a slušné je však aj to, keď vodič dá prednosť tomu, kto ju má podľa pravidiel a neohrozí ho.
Smel ísť do ľavého pruhu aj mimo obce Mimo obce by smel Peter ísť do ľavého jazdného pruhu len v prípade, ak by predchádzal, obchádzal, odbočoval alebo otáčal sa. Nič z toho však vodič nerobí, keď sa vedľajšie vozidlo v pripájacom pruhu snaží dostať do priebežného v súlade s pravidlami.
Samozrejme, ak sa niekto z vedľajšieho pruhu bude tlačiť do vášho a ani trúbenie ho neupozorní na nebezpečenstvo kolízie, radšej sa takémuto vodičovi vyhnite do ľavého pruhu. Vytvoril by vám prekážku cestnej premávky, ktorú smiete obísť cez ľavý pruh aj mimo obce.
Vodič z pripájacieho pruhu sa do problémov dostal sám. Nesprávne vyhodnotil situáciu, lebo sa bez brzdenia nemohol bezpečne zaradiť do priebežného pruhu. Nakoniec to ale vyriešil správne, keď pribrzdil a zaradil sa za Petrovo vozidlo.
Zväčšiť mapu