Nechcú vás pustiť do vedľajšieho pruhu? Možno nemáte prednosť

Vodiči často zabúdajú, že pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého musia dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peter: Nedávno som sa vracal z Bratislavy Rače do Pezinka.

Na križovatke Púchovská - Rybničná schádzalo v mojom smere ďalšie auto cez pripájací pruh. Ľavý pruh v smere do Pezinka bol obsadený, ale auto bolo dostatočne ďaleko za mnou. Ja som šiel v pravom pruhu.

Prichádzajúce vozidlo sprava dosiahlo rovnakú rýchlosť ako ja. Asi sa vodič snažil rozbehnúť to. Ja som mal však tiež už rýchlosť 80 km/h, ktorá je tam povolená. Vodič nakoniec musel spomaliť a zaradiť sa za mňa.

Mohol som sa presunúť do ľavého pruhu, ktorý bol relatívne prázdny. Ale je to mojou povinnosťou?

Často tam vidím podobnú situáciu, aj keď sú oba jazdné pruhy plné. Vodiči, ktorí sa pripájajú, sa rozbehnú a rovno sa snažia pripojiť na cestu, no akoby nesledovali premávku vedľa seba.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Neraz sa nám stalo, že vodič z vedľajšieho pruhu sa tlačil do nášho napriek tomu, že pred sebou nemal prekážku.

Vodiči často zabúdajú, že pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého musia dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďujú. Platí to aj na mieste, kde sa chce vodič dostať z pripájacieho pruhu do priebežného.

Vynechajme prípady, keď sa v jednom jazdnom pruhu priamo pred vami nachádza prekážka, alebo nie je zrejmé, ktorý jazdný pruh sa končí.

Peter mal prednosť

"Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v dopravných predpisoch.

V situácii, ktorú opísal Peter, je on ten, komu musí dať vozidlo z pripájacieho pruhu prednosť. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Za nedanie prednosti v jazde je pokuta až do 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.

Peter sa mohol vyhnúť vozidlu v pripájacom pruhu do ľavého pruhu, miesto je totiž v obci. Pomohol by tak zvýšiť plynulosť cestnej premávky a zároveň by neobmedzil vodičov v ľavom jazdnom pruhu. Ale nemusel ísť do ľavého pruhu, lebo mal prednosť.

Peter tiež mohol spomaliť, ale rovnako nemusel.

Niektorí (tí, ktorí nemajú prednosť) sa možno odvolávajú na toleranciu a slušnosť tých, ktorí majú prednosť. Tolerantné a slušné je však aj to, keď vodič dá prednosť tomu, kto ju má podľa pravidiel a neohrozí ho.

Smel ísť do ľavého pruhu aj mimo obce

Mimo obce by smel Peter ísť do ľavého jazdného pruhu len v prípade, ak by predchádzal, obchádzal, odbočoval alebo otáčal sa. Nič z toho však vodič nerobí, keď sa vedľajšie vozidlo v pripájacom pruhu snaží dostať do priebežného v súlade s pravidlami.

Samozrejme, ak sa niekto z vedľajšieho pruhu bude tlačiť do vášho a ani trúbenie ho neupozorní na nebezpečenstvo kolízie, radšej sa takémuto vodičovi vyhnite do ľavého pruhu. Vytvoril by vám prekážku cestnej premávky, ktorú smiete obísť cez ľavý pruh aj mimo obce.

Vodič z pripájacieho pruhu sa do problémov dostal sám. Nesprávne vyhodnotil situáciu, lebo sa bez brzdenia nemohol bezpečne zaradiť do priebežného pruhu. Nakoniec to ale vyriešil správne, keď pribrzdil a zaradil sa za Petrovo vozidlo.


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 148
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 587
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 232
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 133
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 933
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 520
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 727
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 424
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 067
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 699

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na ministerstve prežil Mečiara, Dzurindu aj Fica. Prečo by mal Plavčan odstúpiť

Aj keď ďalšie kauzy pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

EKONOMIKA

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka.

SVET

Trump vymenil ľudské práva za vysnívaný múr

Prezident zakázal transrodovým ľuďom slúžiť v armáde.

Neprehliadnite tiež

V Kvasinách spustili sériovú výrobu Škody Karoq

Výroba prebieha v Česku na jednej linke so Seatom Ateca.

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.