SME
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

Nechcú vás pustiť do vedľajšieho pruhu? Možno nemáte prednosť

Vodiči často zabúdajú, že pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého musia dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peter: Nedávno som sa vracal z Bratislavy Rače do Pezinka.

Na križovatke Púchovská - Rybničná schádzalo v mojom smere ďalšie auto cez pripájací pruh. Ľavý pruh v smere do Pezinka bol obsadený, ale auto bolo dostatočne ďaleko za mnou. Ja som šiel v pravom pruhu.

Prichádzajúce vozidlo sprava dosiahlo rovnakú rýchlosť ako ja. Asi sa vodič snažil rozbehnúť to. Ja som mal však tiež už rýchlosť 80 km/h, ktorá je tam povolená. Vodič nakoniec musel spomaliť a zaradiť sa za mňa.

Mohol som sa presunúť do ľavého pruhu, ktorý bol relatívne prázdny. Ale je to mojou povinnosťou?

Často tam vidím podobnú situáciu, aj keď sú oba jazdné pruhy plné. Vodiči, ktorí sa pripájajú, sa rozbehnú a rovno sa snažia pripojiť na cestu, no akoby nesledovali premávku vedľa seba.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Neraz sa nám stalo, že vodič z vedľajšieho pruhu sa tlačil do nášho napriek tomu, že pred sebou nemal prekážku.

Vodiči často zabúdajú, že pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého musia dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďujú. Platí to aj na mieste, kde sa chce vodič dostať z pripájacieho pruhu do priebežného.

Vynechajme prípady, keď sa v jednom jazdnom pruhu priamo pred vami nachádza prekážka, alebo nie je zrejmé, ktorý jazdný pruh sa končí.

Peter mal prednosť

"Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v dopravných predpisoch.

V situácii, ktorú opísal Peter, je on ten, komu musí dať vozidlo z pripájacieho pruhu prednosť. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Za nedanie prednosti v jazde je pokuta až do 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.

Peter sa mohol vyhnúť vozidlu v pripájacom pruhu do ľavého pruhu, miesto je totiž v obci. Pomohol by tak zvýšiť plynulosť cestnej premávky a zároveň by neobmedzil vodičov v ľavom jazdnom pruhu. Ale nemusel ísť do ľavého pruhu, lebo mal prednosť.

Peter tiež mohol spomaliť, ale rovnako nemusel.

Niektorí (tí, ktorí nemajú prednosť) sa možno odvolávajú na toleranciu a slušnosť tých, ktorí majú prednosť. Tolerantné a slušné je však aj to, keď vodič dá prednosť tomu, kto ju má podľa pravidiel a neohrozí ho.

Smel ísť do ľavého pruhu aj mimo obce

Mimo obce by smel Peter ísť do ľavého jazdného pruhu len v prípade, ak by predchádzal, obchádzal, odbočoval alebo otáčal sa. Nič z toho však vodič nerobí, keď sa vedľajšie vozidlo v pripájacom pruhu snaží dostať do priebežného v súlade s pravidlami.

Samozrejme, ak sa niekto z vedľajšieho pruhu bude tlačiť do vášho a ani trúbenie ho neupozorní na nebezpečenstvo kolízie, radšej sa takémuto vodičovi vyhnite do ľavého pruhu. Vytvoril by vám prekážku cestnej premávky, ktorú smiete obísť cez ľavý pruh aj mimo obce.

Vodič z pripájacieho pruhu sa do problémov dostal sám. Nesprávne vyhodnotil situáciu, lebo sa bez brzdenia nemohol bezpečne zaradiť do priebežného pruhu. Nakoniec to ale vyriešil správne, keď pribrzdil a zaradil sa za Petrovo vozidlo.


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  6. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  7. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Levanduľa pre zamestnancov
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  5. Unikát medzi značkami. CUPRA
  6. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  7. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  8. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  9. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  10. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 190
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 905
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 507
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 847
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 909
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 886
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 623
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 133
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 656
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 624

Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Zvláštny príbeh Bašternákovej vily na Slavíne: Kočner, Počiatek i sudkyne z Threemy

Úrady stavbu opakovane blokovali, až raz zrazu všetko potvrdili.

Bašternákova vila na Havlíčkovej ulici pri Slavíne
Vizualizácia projektu River Park 2.
Bercow neumožnil v pondelok poslancom hlasovať o novej dohode o brexite.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 208 v nižšej výbave Active.

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom

Dojazd na jedno nabitie je vyše 400 kilometrov.

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.