SME

Crashtesty na roh ukazujú, kde je slabé miesto moderných áut

Keď sa auto trafí do prekážky len malou časťou, nemusia fungovať deformačné zóny auta a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti.

(Zdroj: IIHS)

Výsledky klasických nárazových testov moderných áut sú až monotónne nudné. Autá zavedených značiek nimi prechádzajú bez väčšieho zaváhania s vysokými známkami.

Američania ale majú od roku 2012 špeciálny crashtest, v ktorom často pohorí aj uznávaný model. Náraz na roh, ktorým sa autá míňajú, pritom nie je nijako výnimočný, píše auto.idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS začal vo svojich testoch používať tento druh nárazovej skúšky predvlani. Volvo ho pre interné potreby používa už viac ako dvadsať rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Náraz na roh auta Je to druh čelného crashtestu. Je veľmi nepríjemný, pretože smeruje na jednu z veľmi zraniteľných častí auta.

V nárazovom teste narazí auto štvrtinou svojej šírky na strane vodiča do meter a pol vysokej pevnej bariéry v rýchlosti 64 km/h.

Tento test myslí na prípady, keď sa autá míňajú napríklad na úzkej ceste a jedno z nich sa nedokáže vyhnúť. Alebo sa vodič snaží na poslednú chvíľu zabrániť stretu so stromom, stĺpom alebo inou prekážkou.

Keď nefungujú bezpečnostné prvky Keď sa auto trafí do prekážky len malou časťou, nemusia fungovať deformačné zóny auta a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti.

IIHS uvádza, že vo väčšine prípadov tvorí deformačná zóna polovicu prednej časti auta v okolí stredu. Keď náraz zasiahne túto oblasť, zafungujú bezpečnostné prvky ako bezpečnostné pásy či airbagy.

SkryťVypnúť reklamu

Pri zásahu s malým presahom je to ale niečo iné. Rohy nie sú chránené deformačnými zónami. Sily nárazu pôsobia na koleso, nápravu a prepážku medzi motorom a kabínou . Nie je výnimočné, že koleso je zatlačené až do priestoru, kde má vodič so spolujazdcom nohy. To potom znamená závažné poranenia.

Nebezpečná rotácia auta po náraze Vývojári sú dnes zvyknutí stavať autá najmä na čelné crashtesty s plným (Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA), alebo so 40-percentným presahom (Poisťovací inštitút pre bezpečnosť na cestách IIHS a európsky EuroNCAP) na strane vodiča.

Náraz s malým presahom je pre posádku nebezpečnejší. Vozidlo sa môže roztočiť okolo zvislej osi. To spôsobuje komplikovaný pohyb posádky voči zadržiavacím systémom, čo môže mať za následok ich obmedzený účinok.

SkryťVypnúť reklamu

Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz

Autor: František Dvořák, iDnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Praskajú vám steny? Nie vždy ide len o chybu omietky
  2. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  3. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  4. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  6. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  7. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  2. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  3. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. HAUS - Môžeš za to, že veci fungujú
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 096
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 463
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 083
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 351
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 5 238
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 435
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 3 915
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 3 724
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Otčenáš: Konsolidácia z pohľadu kopáča
  2. Monika Albertiová: Nomen omen: Fiala, Fico a Orbán. Mená, ktoré hovoria o osude krajín. Prečo Česko bohatne a Slovensko s Maďarskom stráca dych
  3. Erik Kiss: Táto krajina nie je pre nikoho
  4. Jaroslav Liptak: Aká je budúcnosť digitálnej meny?
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  6. Peter Vernarec: Zverejnili moju fotku bez súhlasu – čo s tým?
  7. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  8. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 103 610
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 776
  3. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 20 222
  4. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 15 133
  5. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 7 050
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 887
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 5 956
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 5 708
  1. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  2. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  3. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  4. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  5. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  6. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
SkryťZatvoriť reklamu