Výsledky klasických nárazových testov moderných áut sú až monotónne nudné. Autá zavedených značiek nimi prechádzajú bez väčšieho zaváhania s vysokými známkami.
Američania ale majú od roku 2012 špeciálny crashtest, v ktorom často pohorí aj uznávaný model. Náraz na roh, ktorým sa autá míňajú, pritom nie je nijako výnimočný, píše auto.idnes.cz
Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS začal vo svojich testoch používať tento druh nárazovej skúšky predvlani. Volvo ho pre interné potreby používa už viac ako dvadsať rokov.
Náraz na roh auta Je to druh čelného crashtestu. Je veľmi nepríjemný, pretože smeruje na jednu z veľmi zraniteľných častí auta.
V nárazovom teste narazí auto štvrtinou svojej šírky na strane vodiča do meter a pol vysokej pevnej bariéry v rýchlosti 64 km/h.
Tento test myslí na prípady, keď sa autá míňajú napríklad na úzkej ceste a jedno z nich sa nedokáže vyhnúť. Alebo sa vodič snaží na poslednú chvíľu zabrániť stretu so stromom, stĺpom alebo inou prekážkou.
Keď nefungujú bezpečnostné prvky Keď sa auto trafí do prekážky len malou časťou, nemusia fungovať deformačné zóny auta a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti.
IIHS uvádza, že vo väčšine prípadov tvorí deformačná zóna polovicu prednej časti auta v okolí stredu. Keď náraz zasiahne túto oblasť, zafungujú bezpečnostné prvky ako bezpečnostné pásy či airbagy.
Pri zásahu s malým presahom je to ale niečo iné. Rohy nie sú chránené deformačnými zónami. Sily nárazu pôsobia na koleso, nápravu a prepážku medzi motorom a kabínou . Nie je výnimočné, že koleso je zatlačené až do priestoru, kde má vodič so spolujazdcom nohy. To potom znamená závažné poranenia.
Nebezpečná rotácia auta po náraze Vývojári sú dnes zvyknutí stavať autá najmä na čelné crashtesty s plným (Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA), alebo so 40-percentným presahom (Poisťovací inštitút pre bezpečnosť na cestách IIHS a európsky EuroNCAP) na strane vodiča.
Náraz s malým presahom je pre posádku nebezpečnejší. Vozidlo sa môže roztočiť okolo zvislej osi. To spôsobuje komplikovaný pohyb posádky voči zadržiavacím systémom, čo môže mať za následok ich obmedzený účinok.
Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz
Autor: František Dvořák, iDnes.cz