Crashtesty na roh ukazujú, kde je slabé miesto moderných áut

Keď sa auto trafí do prekážky len malou časťou, nemusia fungovať deformačné zóny auta a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti.

(Zdroj: IIHS)

Výsledky klasických nárazových testov moderných áut sú až monotónne nudné. Autá zavedených značiek nimi prechádzajú bez väčšieho zaváhania s vysokými známkami.

Američania ale majú od roku 2012 špeciálny crashtest, v ktorom často pohorí aj uznávaný model. Náraz na roh, ktorým sa autá míňajú, pritom nie je nijako výnimočný, píše auto.idnes.cz

Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS začal vo svojich testoch používať tento druh nárazovej skúšky predvlani. Volvo ho pre interné potreby používa už viac ako dvadsať rokov.

Náraz na roh auta

Je to druh čelného crashtestu. Je veľmi nepríjemný, pretože smeruje na jednu z veľmi zraniteľných častí auta.

V nárazovom teste narazí auto štvrtinou svojej šírky na strane vodiča do meter a pol vysokej pevnej bariéry v rýchlosti 64 km/h.

Tento test myslí na prípady, keď sa autá míňajú napríklad na úzkej ceste a jedno z nich sa nedokáže vyhnúť. Alebo sa vodič snaží na poslednú chvíľu zabrániť stretu so stromom, stĺpom alebo inou prekážkou.

Keď nefungujú bezpečnostné prvky

Keď sa auto trafí do prekážky len malou časťou, nemusia fungovať deformačné zóny auta a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti.

IIHS uvádza, že vo väčšine prípadov tvorí deformačná zóna polovicu prednej časti auta v okolí stredu. Keď náraz zasiahne túto oblasť, zafungujú bezpečnostné prvky ako bezpečnostné pásy či airbagy.

Pri zásahu s malým presahom je to ale niečo iné. Rohy nie sú chránené deformačnými zónami. Sily nárazu pôsobia na koleso, nápravu a prepážku medzi motorom a kabínou . Nie je výnimočné, že koleso je zatlačené až do priestoru, kde má vodič so spolujazdcom nohy. To potom znamená závažné poranenia.

Nebezpečná rotácia auta po náraze

Vývojári sú dnes zvyknutí stavať autá najmä na čelné crashtesty s plným (Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA), alebo so 40-percentným presahom (Poisťovací inštitút pre bezpečnosť na cestách IIHS a európsky EuroNCAP) na strane vodiča.

Náraz s malým presahom je pre posádku nebezpečnejší. Vozidlo sa môže roztočiť okolo zvislej osi. To spôsobuje komplikovaný pohyb posádky voči zadržiavacím systémom, čo môže mať za následok ich obmedzený účinok.

Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 867
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 243
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 620
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 168
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 779
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 370
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 072
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 973
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 635
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 038

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy.

DOMOV

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Kaliňák dohadoval pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku získal jeho kamarát.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop