SME

Crashtesty na roh ukazujú, kde je slabé miesto moderných áut

Keď sa auto trafí do prekážky len malou časťou, nemusia fungovať deformačné zóny auta a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti.

(Zdroj: IIHS)

Výsledky klasických nárazových testov moderných áut sú až monotónne nudné. Autá zavedených značiek nimi prechádzajú bez väčšieho zaváhania s vysokými známkami.

Američania ale majú od roku 2012 špeciálny crashtest, v ktorom často pohorí aj uznávaný model. Náraz na roh, ktorým sa autá míňajú, pritom nie je nijako výnimočný, píše auto.idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS začal vo svojich testoch používať tento druh nárazovej skúšky predvlani. Volvo ho pre interné potreby používa už viac ako dvadsať rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Náraz na roh auta Je to druh čelného crashtestu. Je veľmi nepríjemný, pretože smeruje na jednu z veľmi zraniteľných častí auta.

V nárazovom teste narazí auto štvrtinou svojej šírky na strane vodiča do meter a pol vysokej pevnej bariéry v rýchlosti 64 km/h.

Tento test myslí na prípady, keď sa autá míňajú napríklad na úzkej ceste a jedno z nich sa nedokáže vyhnúť. Alebo sa vodič snaží na poslednú chvíľu zabrániť stretu so stromom, stĺpom alebo inou prekážkou.

Keď nefungujú bezpečnostné prvky Keď sa auto trafí do prekážky len malou časťou, nemusia fungovať deformačné zóny auta a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti.

IIHS uvádza, že vo väčšine prípadov tvorí deformačná zóna polovicu prednej časti auta v okolí stredu. Keď náraz zasiahne túto oblasť, zafungujú bezpečnostné prvky ako bezpečnostné pásy či airbagy.

SkryťVypnúť reklamu

Pri zásahu s malým presahom je to ale niečo iné. Rohy nie sú chránené deformačnými zónami. Sily nárazu pôsobia na koleso, nápravu a prepážku medzi motorom a kabínou . Nie je výnimočné, že koleso je zatlačené až do priestoru, kde má vodič so spolujazdcom nohy. To potom znamená závažné poranenia.

Nebezpečná rotácia auta po náraze Vývojári sú dnes zvyknutí stavať autá najmä na čelné crashtesty s plným (Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA), alebo so 40-percentným presahom (Poisťovací inštitút pre bezpečnosť na cestách IIHS a európsky EuroNCAP) na strane vodiča.

Náraz s malým presahom je pre posádku nebezpečnejší. Vozidlo sa môže roztočiť okolo zvislej osi. To spôsobuje komplikovaný pohyb posádky voči zadržiavacím systémom, čo môže mať za následok ich obmedzený účinok.

SkryťVypnúť reklamu

Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz

Autor: František Dvořák, iDnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 576
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 659
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 299
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 924
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 590
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 812
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 682
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 319
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  2. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  5. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  6. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  8. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 790
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 64 037
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 47 926
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 501
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 955
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 805
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 15 002
  8. Rado Surovka: Raši dostal padáka 12 292
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu