SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Crashtesty na roh ukazujú, kde je slabé miesto moderných áut

Keď sa auto trafí do prekážky len malou časťou, nemusia fungovať deformačné zóny auta a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti.

(Zdroj: IIHS)

Výsledky klasických nárazových testov moderných áut sú až monotónne nudné. Autá zavedených značiek nimi prechádzajú bez väčšieho zaváhania s vysokými známkami.

Američania ale majú od roku 2012 špeciálny crashtest, v ktorom často pohorí aj uznávaný model. Náraz na roh, ktorým sa autá míňajú, pritom nie je nijako výnimočný, píše auto.idnes.cz

Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS začal vo svojich testoch používať tento druh nárazovej skúšky predvlani. Volvo ho pre interné potreby používa už viac ako dvadsať rokov.

Náraz na roh auta

Je to druh čelného crashtestu. Je veľmi nepríjemný, pretože smeruje na jednu z veľmi zraniteľných častí auta.

V nárazovom teste narazí auto štvrtinou svojej šírky na strane vodiča do meter a pol vysokej pevnej bariéry v rýchlosti 64 km/h.

Tento test myslí na prípady, keď sa autá míňajú napríklad na úzkej ceste a jedno z nich sa nedokáže vyhnúť. Alebo sa vodič snaží na poslednú chvíľu zabrániť stretu so stromom, stĺpom alebo inou prekážkou.

Keď nefungujú bezpečnostné prvky

Keď sa auto trafí do prekážky len malou časťou, nemusia fungovať deformačné zóny auta a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti.

IIHS uvádza, že vo väčšine prípadov tvorí deformačná zóna polovicu prednej časti auta v okolí stredu. Keď náraz zasiahne túto oblasť, zafungujú bezpečnostné prvky ako bezpečnostné pásy či airbagy.

Pri zásahu s malým presahom je to ale niečo iné. Rohy nie sú chránené deformačnými zónami. Sily nárazu pôsobia na koleso, nápravu a prepážku medzi motorom a kabínou . Nie je výnimočné, že koleso je zatlačené až do priestoru, kde má vodič so spolujazdcom nohy. To potom znamená závažné poranenia.

Nebezpečná rotácia auta po náraze

Vývojári sú dnes zvyknutí stavať autá najmä na čelné crashtesty s plným (Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA), alebo so 40-percentným presahom (Poisťovací inštitút pre bezpečnosť na cestách IIHS a európsky EuroNCAP) na strane vodiča.

Náraz s malým presahom je pre posádku nebezpečnejší. Vozidlo sa môže roztočiť okolo zvislej osi. To spôsobuje komplikovaný pohyb posádky voči zadržiavacím systémom, čo môže mať za následok ich obmedzený účinok.

Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  4. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  5. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  6. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  7. Verejné hlasovanie rozhodne o najkrajšej obnovenej pamiatke
  8. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozlúskne verejné hlasovanie
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 685
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 12 795
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 168
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 598
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 6 036
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 336
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 114
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  3. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  4. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  5. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  6. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  7. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  8. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 177
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 732
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 179
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 146
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 601
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 052
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 513
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu