Hľadali sme praktické rozdiely medzi palivami CNG a LPG

Investícia do prestavby benzínového motora na LPG sa vráti asi po 20-tisíc najazdených kilometroch. Najekologickejšia je prevádzka na stlačený zemný plyn (CNG).

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Do benzínových motorov sa dodatočné nádrže na plyn LPG montujú už niekoľko desaťročí.

Prestavba vozidla stojí rádovo približne 1.000 eur a najmä pri vysokom počte najazdených kilometrov a motoroch s pôvodne vyššou spotrebou benzínu je vstupná investícia aj reálne návratná.

Nezriedka ponúka automobil s už namontovaným plynovým zariadením samotná automobilka. V poslednom čase sa takéto ponuky objavujú stále častejšie.

Hlavný dôvod by sme ale nemali hľadať v snahe ponúknuť nižšie prevádzkové náklady, ale znížiť celkový priemer produkovaného CO2 vo vozidlách vybranej značky. Neobviňovali by sme však automobilky, ale pokrivené emisné normy Európskej únie.

Zemný plyn aj v osobných vozidlách

V uplynulých mesiacoch doplnil ponuku LPG vozidiel napríklad Hyundai, dlhodobo ich ponúka Opel. Fiat, Seat a Škoda sa rozhodli aj pre inú cestu. Vybrané vozidlá spaľujú okrem benzínu stlačený zemný plyn – CNG, ktorý bol doteraz doménou skôr vozidiel mestskej hromadnej dopravy a nákladných áut.

Hlavnou výhodou stlačeného zemného plynu je okrem finančne menej náročnej prevádzky výrazne nižšia produkcia škodlivín, v prípade CO2 dokonca nižšia ako pri vozidle na LPG. To je hlavný dôvod, prečo je CNG také vhodné do veľkomiest.

LPG versus CNG

Liquified Petroleum Gas (LPG) je vedľajší produkt pri ťažbe a spracovaní ropy. Hlavnou zložkou plynu sú Propán a Bután. Je uchovávaný v kvapalnom skupenstve a je ťažší ako vzduch. Pri úniku sa ťažko odvetráva a z toho dôvodu je zakázaný v podzemných garážach.

Stlačením (2 až 8 bar) alebo ochladením (-25 až -35 °C) je skvapalnený objem plynu redukovaný približne 250 násobne.

Oktánové číslo LPG sa pohybuje v rozpätí 101 až 104.

Dodatočná prestavba vyžaduje investíciu cca 1.000 eur.

Compressed natural gas (CNG) je stlačený zemný plyn – prírodné fosílne palivo. Je ľahší ako vzduch.

Stlačený zemný plyn sa uchováva vo vysokotlakových nádobách pod tlakom min. 200 bar čím redukuje svoj objem asi 600 násobne. (vysoký tlak vyžaduje iný typ nádrže ako v prípade LPG)

Oktánové číslo CNG sa pohybuje v rozpätí 120 až 130.

Pohonná jednotka spaľujúca CNG produkuje najmenej škodlivých emisií, vrátane najnižšieho množstva CO2.

Dodatočná prestavba vyžaduje investíciu cca 2.000 eur.

Rozdiely z pohľadu spotreby

Pre lepšiu predstavu ekonomiky prevádzky vozidiel na benzín, naftu, LPG či CNG sme vytvorili porovnanie.

Spotreby sú orientačné a môžu odrážať reálnu prevádzku hatchbacku nižšej strednej triedy so zdvihovým objemom motora 1,4 litra.

Palivo

Cena za liter (kg) s DPH

Spotreba na 100 km

Cena za 100 km jazdy

Benzín (l)

1,486 eur

6,7 l

9,96 eur

Nafta (l)

1,362 eur

5 l

6,81 eur

CNG (kg)

1,156 eur

5 kg

5,78 eur

LPG (l)

0,708 eur

8 l

5,66 eur

Dynamika vozidla je na LPG nižšia

Všeobecne prevláda názor, že motor spaľujúci LPG ponúka nižší výkon ako rovnaký motor spaľujúci benzín. Ale je to naozaj tak?

Krátkemu testu sme podrobili Hyundai i30 s motorom 1.4 MPI a výkonom 73 kW (100 k). Výrobca daného vozidla nedeklaruje nižší výkon počas prevádzky na LPG.

Naše merania však horšiu dynamiku na LPG potvrdili.

Typ merania

Benzín

LPG

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

13,21 s

13,93 s

Pružnosť 70 – 100 km/h (3. pr.st.)

6,28 s

6,73 s

Pružnosť 70 – 100 km/h (4. pr.st.)

9,37 s

9,73 s

Dynamika testovaného Hyundai i30 je síce horšia, no rozdiely sú pri bežnej prevádzke zanedbateľné. V prípade merania pružnosti motora z rýchlosti 70 km/h na 100 km/h pri 3. prevodovom stupni to znamená rozdiel približne 11 metrov v prospech "benzínu".

Problémom vybraného modelu je skôr všeobecná neochota zrýchľovať v nízkych otáčkach ako rozdiely LPG vs. Benzín. Agregát sa prebúdza k životu až pri hranici 4.000 ot. min. a bez problémov dosiahne hranicu 6.000 ot.min.

Aj štandardné palivá majú svoje výhody

Každé z riešení má svoje výhody aj nevýhody. Za hlavnú výhodu benzínového motora môžeme považovať jeho konštrukciu a odolnosť voči studeným štartom. Diesel sa odmení nižšou spotrebou, no krátke trasy mu nerobia dobre.

Tabuľky výhod a nevýhod sme rozdelili podľa typu paliva. Dostali sa do nich základné a zásadné rozdiely pohonných jednotiek a palív.

Benzín

Výhody

Nevýhody

Široká sieť čerpacích staníc

Menej chúlostivé studené štarty

Rýchlo zohriaty motor

Relatívne jednoduchá konštrukcia motora

Jednoduchá prestavba na LPG

Možnosť tankovať do prenosnej nádoby - bandasky

Vyššia spotreba

Vyššia cena za liter paliva

Motory bez turba majú spravidla nižší krútiaci moment (menej vhodné na ťahanie vozíkov a pod.)

Nafta

Výhody

Nevýhody

Široká sieť čerpacích staníc

Nižšia cena za liter paliva

Nižšia spotreba

Vyšší krútiaci moment (vhodnejší pre ťažie vozidlá a vozíky)

Možnosť tankovať do prenosnej nádoby - bandasky

Vyššia pravdepodobnosť poruchy

Citlivý na studené štarty

Citlivý na kvalitu nafty (najmä v zime)

Vyššia nadobúdacia cena

Vyššia hlučnosť motora

Riziká spojené s využívaním filtra pevných častíc

Vyššia pohotovostná hmotnosť v porovnaní s benzínovým motorom (teoreticky vyššie opotrebovanie nápravy nad ktorou motor pracuje)

LPG - Liquified Petroleum Gas

Výhody

Nevýhody

Nízka cena za liter paliva

Nižšie prevádzkové náklady

V spojení s benzínom vysoký dojazd

Dostupná sieť čerpacích staníc (nie však tak široká ako v prípade benzínu a nafty)

Možnosť umiestenia nádrže do priestoru rezervy

Vyššia spotreba LPG voči benzínu

Nižší dojazd výhradne na LPG

Pri zohrievaní motor spotrebúva benzín

Vstupná investícia prestavby

Nemožnosť tankovať do prenosnej nádoby (bandasky)

Nemožnosť parkovať v podzemných garážach

Tlaková nádoba vyžaduje dodatočné miesto (spravidla v tvare rezervného kolesa)

Zníženie výkonu do cca 5%

Dodatočne sú prerábané len benzínové motory

CNG - Compressed natural gas

Výhody

Nevýhody

Nižšia cena za liter (kilogram) paliva voči 1l benzínu

Nižšie prevádzkové náklady

V spojení s benzínom vysoký dojazd

Možnosť parkovať v podzemných garážach

Najekologickejšia prevádzka

Nevyžaduje zohriatie motora na benzín

Teoretická možnosť úpravy aj naftového motora (v praxi sa u osobných áut nevyužíva)

Vďaka vysokému oktánovému číslu zväčša tichšia prevádzka

Nedostatočná sieť tankovacích staníc (v rámci Slovenska)

Nerentabilná dodatočná prestavba vozidla (v prípade osobného auta)

Nemožnosť tankovať do prenosnej nádoby (bandasky)

Tlaková nádoba vyžaduje dodatočné miesto (viac ako v prípade nádrže LPG)

Ani kúpiť nové vozidlo na plyn nie je lacné

Nahliadli sme do cenníkov štyroch automobiliek aby sme zistili, či je výhodnejšie nechať si vozidlo na spaľovanie plynu prerobiť, alebo takto hotové ho už kúpiť.

Investícia navyše, voči rovnakému motoru spaľujúcemu len benzín, je vo všetkých prípadoch minimálne 1.000 eur*. Navyše dodatočná investícia do naftového motora (voči benzínovému) sa často pohybuje v rovnakom rozsahu.

Značka

Typ

Cena auta s benzínovým motorom

Cena auta s kombinovaným spaľovaním

Rozdiel cien

Hyundai

i30 1,4 MPI

11.990 eur

13.490 eur (LPG)

1.500 eur

Fiat

Punto 1.4

9.110 eur

10.210 eur (LPG)

1.100 eur

Fiat

Punto 1.4

9.110 eur

12.410 eur (CNG)

3.300 eur

Škoda

Citigo 1.0 MPI

10.075 eur

12.055 eur (CNG)

1.980 eur

Opel

Astra 1,4 Turbo

13.790 eur

14.790 eur (LPG)

1.000 eur

* niektoré automobilky ponúkajú Benzín/LPG verziu, v prípade využití finančných produktov, grátis.

Investovať do prestavby alebo nie?

Z nášho pohľadu sa oplatí investovať do prestavby motora spaľujúceho benzín na LPG vtedy, ak máte v blízkosti čerpaciu stanicu, ktorá takýto plyn ponúka.

Zároveň však treba byť disciplinovaný a po prestavbe, na plyn jazdiť čo najčastejšie a benzín využívať len na zohriatie motora. (prepínanie sa po prvej voľbe plynu deje automaticky)

S návratom investície môžu počítať tí, ktorí prejdú naraz viac ako približne 2 - 3 km a motor sa stihne zohriať a na plynovú prevádzku prepnúť.

Podľa našich informácií je odporúčané raz za čas prejsť dlhšiu vzdialenosť výhradne na benzín. Spaľovanie výhradne LPG môže zvyšovať nánosy karbónu na piestoch.

Keď viac najazdíte, investícia sa vráti skôr

Na návrat investície 1.000 eur (dodatočná montáž LPG zariadenia) do bežného motora s objemom 1,4 litra je potrebné najazdiť vzdialenosť približne 23.000 km v režime LPG. Až potom bude jazda na plyn reálne výhodnejšia ako na benzín.

O niečo lepšie sú na tom väčšie pohonné jednotky. Do "prerábky" sa často púšťajú napríklad majitelia Subaru Outback/Legacy s 3,6 litrovým benzínovým šesťvalcom. V ich prípade môže návratnosť klesnúť na 13 až 15-tisíc kilometrov, čo je neraz jediný rok.

Dodatočná montáž CNG zariadení v cene približne 2.000 eur do osobných vozidiel je menej výhodná a v spojení so slabou sieťou čerpacích staníc ju neodporúčame.

Plnenie vozidiel s pohonom na CNG zabezpečujú non-stop samoobslužné plniace stanice, ktoré prevádzkuje SPP v Bratislave, Nitre, Košiciach, Michalovciach, Žiline, Komárne a Novom Meste nad Váhom.

Motoristom sú k dispozícii aj plniace stanice SAD Zvolen, a. s., v areáli podniku vo Zvolene a v Banskej Bystrici.

zdroj: SPP

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 866
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 243
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 613
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 168
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 741
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 370
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 086
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 969
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 638
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 038

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy.

DOMOV

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Kaliňák dohadoval pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku získal jeho kamarát.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop