SME
Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav
reklama

Hľadali sme praktické rozdiely medzi palivami CNG a LPG

Investícia do prestavby benzínového motora na LPG sa vráti asi po 20-tisíc najazdených kilometroch. Najekologickejšia je prevádzka na stlačený zemný plyn (CNG).

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Do benzínových motorov sa dodatočné nádrže na plyn LPG montujú už niekoľko desaťročí.

Prestavba vozidla stojí rádovo približne 1.000 eur a najmä pri vysokom počte najazdených kilometrov a motoroch s pôvodne vyššou spotrebou benzínu je vstupná investícia aj reálne návratná.

Nezriedka ponúka automobil s už namontovaným plynovým zariadením samotná automobilka. V poslednom čase sa takéto ponuky objavujú stále častejšie.

Hlavný dôvod by sme ale nemali hľadať v snahe ponúknuť nižšie prevádzkové náklady, ale znížiť celkový priemer produkovaného CO2 vo vozidlách vybranej značky. Neobviňovali by sme však automobilky, ale pokrivené emisné normy Európskej únie.

Zemný plyn aj v osobných vozidlách

V uplynulých mesiacoch doplnil ponuku LPG vozidiel napríklad Hyundai, dlhodobo ich ponúka Opel. Fiat, Seat a Škoda sa rozhodli aj pre inú cestu. Vybrané vozidlá spaľujú okrem benzínu stlačený zemný plyn – CNG, ktorý bol doteraz doménou skôr vozidiel mestskej hromadnej dopravy a nákladných áut.

Hlavnou výhodou stlačeného zemného plynu je okrem finančne menej náročnej prevádzky výrazne nižšia produkcia škodlivín, v prípade CO2 dokonca nižšia ako pri vozidle na LPG. To je hlavný dôvod, prečo je CNG také vhodné do veľkomiest.

LPG versus CNG

Liquified Petroleum Gas (LPG) je vedľajší produkt pri ťažbe a spracovaní ropy. Hlavnou zložkou plynu sú Propán a Bután. Je uchovávaný v kvapalnom skupenstve a je ťažší ako vzduch. Pri úniku sa ťažko odvetráva a z toho dôvodu je zakázaný v podzemných garážach.

Stlačením (2 až 8 bar) alebo ochladením (-25 až -35 °C) je skvapalnený objem plynu redukovaný približne 250 násobne.

Oktánové číslo LPG sa pohybuje v rozpätí 101 až 104.

Dodatočná prestavba vyžaduje investíciu cca 1.000 eur.

Compressed natural gas (CNG) je stlačený zemný plyn – prírodné fosílne palivo. Je ľahší ako vzduch.

Stlačený zemný plyn sa uchováva vo vysokotlakových nádobách pod tlakom min. 200 bar čím redukuje svoj objem asi 600 násobne. (vysoký tlak vyžaduje iný typ nádrže ako v prípade LPG)

Oktánové číslo CNG sa pohybuje v rozpätí 120 až 130.

Pohonná jednotka spaľujúca CNG produkuje najmenej škodlivých emisií, vrátane najnižšieho množstva CO2.

Dodatočná prestavba vyžaduje investíciu cca 2.000 eur.

Rozdiely z pohľadu spotreby

Pre lepšiu predstavu ekonomiky prevádzky vozidiel na benzín, naftu, LPG či CNG sme vytvorili porovnanie.

Spotreby sú orientačné a môžu odrážať reálnu prevádzku hatchbacku nižšej strednej triedy so zdvihovým objemom motora 1,4 litra.

Palivo

Cena za liter (kg) s DPH

Spotreba na 100 km

Cena za 100 km jazdy

Benzín (l)

1,486 eur

6,7 l

9,96 eur

Nafta (l)

1,362 eur

5 l

6,81 eur

CNG (kg)

1,156 eur

5 kg

5,78 eur

LPG (l)

0,708 eur

8 l

5,66 eur

Dynamika vozidla je na LPG nižšia

Všeobecne prevláda názor, že motor spaľujúci LPG ponúka nižší výkon ako rovnaký motor spaľujúci benzín. Ale je to naozaj tak?

Krátkemu testu sme podrobili Hyundai i30 s motorom 1.4 MPI a výkonom 73 kW (100 k). Výrobca daného vozidla nedeklaruje nižší výkon počas prevádzky na LPG.

Naše merania však horšiu dynamiku na LPG potvrdili.

Typ merania

Benzín

LPG

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

13,21 s

13,93 s

Pružnosť 70 – 100 km/h (3. pr.st.)

6,28 s

6,73 s

Pružnosť 70 – 100 km/h (4. pr.st.)

9,37 s

9,73 s

Dynamika testovaného Hyundai i30 je síce horšia, no rozdiely sú pri bežnej prevádzke zanedbateľné. V prípade merania pružnosti motora z rýchlosti 70 km/h na 100 km/h pri 3. prevodovom stupni to znamená rozdiel približne 11 metrov v prospech "benzínu".

Problémom vybraného modelu je skôr všeobecná neochota zrýchľovať v nízkych otáčkach ako rozdiely LPG vs. Benzín. Agregát sa prebúdza k životu až pri hranici 4.000 ot. min. a bez problémov dosiahne hranicu 6.000 ot.min.

Aj štandardné palivá majú svoje výhody

Každé z riešení má svoje výhody aj nevýhody. Za hlavnú výhodu benzínového motora môžeme považovať jeho konštrukciu a odolnosť voči studeným štartom. Diesel sa odmení nižšou spotrebou, no krátke trasy mu nerobia dobre.

Tabuľky výhod a nevýhod sme rozdelili podľa typu paliva. Dostali sa do nich základné a zásadné rozdiely pohonných jednotiek a palív.

Benzín

Výhody

Nevýhody

Široká sieť čerpacích staníc

Menej chúlostivé studené štarty

Rýchlo zohriaty motor

Relatívne jednoduchá konštrukcia motora

Jednoduchá prestavba na LPG

Možnosť tankovať do prenosnej nádoby - bandasky

Vyššia spotreba

Vyššia cena za liter paliva

Motory bez turba majú spravidla nižší krútiaci moment (menej vhodné na ťahanie vozíkov a pod.)

Nafta

Výhody

Nevýhody

Široká sieť čerpacích staníc

Nižšia cena za liter paliva

Nižšia spotreba

Vyšší krútiaci moment (vhodnejší pre ťažie vozidlá a vozíky)

Možnosť tankovať do prenosnej nádoby - bandasky

Vyššia pravdepodobnosť poruchy

Citlivý na studené štarty

Citlivý na kvalitu nafty (najmä v zime)

Vyššia nadobúdacia cena

Vyššia hlučnosť motora

Riziká spojené s využívaním filtra pevných častíc

Vyššia pohotovostná hmotnosť v porovnaní s benzínovým motorom (teoreticky vyššie opotrebovanie nápravy nad ktorou motor pracuje)

LPG - Liquified Petroleum Gas

Výhody

Nevýhody

Nízka cena za liter paliva

Nižšie prevádzkové náklady

V spojení s benzínom vysoký dojazd

Dostupná sieť čerpacích staníc (nie však tak široká ako v prípade benzínu a nafty)

Možnosť umiestenia nádrže do priestoru rezervy

Vyššia spotreba LPG voči benzínu

Nižší dojazd výhradne na LPG

Pri zohrievaní motor spotrebúva benzín

Vstupná investícia prestavby

Nemožnosť tankovať do prenosnej nádoby (bandasky)

Nemožnosť parkovať v podzemných garážach

Tlaková nádoba vyžaduje dodatočné miesto (spravidla v tvare rezervného kolesa)

Zníženie výkonu do cca 5%

Dodatočne sú prerábané len benzínové motory

CNG - Compressed natural gas

Výhody

Nevýhody

Nižšia cena za liter (kilogram) paliva voči 1l benzínu

Nižšie prevádzkové náklady

V spojení s benzínom vysoký dojazd

Možnosť parkovať v podzemných garážach

Najekologickejšia prevádzka

Nevyžaduje zohriatie motora na benzín

Teoretická možnosť úpravy aj naftového motora (v praxi sa u osobných áut nevyužíva)

Vďaka vysokému oktánovému číslu zväčša tichšia prevádzka

Nedostatočná sieť tankovacích staníc (v rámci Slovenska)

Nerentabilná dodatočná prestavba vozidla (v prípade osobného auta)

Nemožnosť tankovať do prenosnej nádoby (bandasky)

Tlaková nádoba vyžaduje dodatočné miesto (viac ako v prípade nádrže LPG)

Ani kúpiť nové vozidlo na plyn nie je lacné

Nahliadli sme do cenníkov štyroch automobiliek aby sme zistili, či je výhodnejšie nechať si vozidlo na spaľovanie plynu prerobiť, alebo takto hotové ho už kúpiť.

Investícia navyše, voči rovnakému motoru spaľujúcemu len benzín, je vo všetkých prípadoch minimálne 1.000 eur*. Navyše dodatočná investícia do naftového motora (voči benzínovému) sa často pohybuje v rovnakom rozsahu.

Značka

Typ

Cena auta s benzínovým motorom

Cena auta s kombinovaným spaľovaním

Rozdiel cien

Hyundai

i30 1,4 MPI

11.990 eur

13.490 eur (LPG)

1.500 eur

Fiat

Punto 1.4

9.110 eur

10.210 eur (LPG)

1.100 eur

Fiat

Punto 1.4

9.110 eur

12.410 eur (CNG)

3.300 eur

Škoda

Citigo 1.0 MPI

10.075 eur

12.055 eur (CNG)

1.980 eur

Opel

Astra 1,4 Turbo

13.790 eur

14.790 eur (LPG)

1.000 eur

* niektoré automobilky ponúkajú Benzín/LPG verziu, v prípade využití finančných produktov, grátis.

Investovať do prestavby alebo nie?

Z nášho pohľadu sa oplatí investovať do prestavby motora spaľujúceho benzín na LPG vtedy, ak máte v blízkosti čerpaciu stanicu, ktorá takýto plyn ponúka.

Zároveň však treba byť disciplinovaný a po prestavbe, na plyn jazdiť čo najčastejšie a benzín využívať len na zohriatie motora. (prepínanie sa po prvej voľbe plynu deje automaticky)

S návratom investície môžu počítať tí, ktorí prejdú naraz viac ako približne 2 - 3 km a motor sa stihne zohriať a na plynovú prevádzku prepnúť.

Podľa našich informácií je odporúčané raz za čas prejsť dlhšiu vzdialenosť výhradne na benzín. Spaľovanie výhradne LPG môže zvyšovať nánosy karbónu na piestoch.

Keď viac najazdíte, investícia sa vráti skôr

Na návrat investície 1.000 eur (dodatočná montáž LPG zariadenia) do bežného motora s objemom 1,4 litra je potrebné najazdiť vzdialenosť približne 23.000 km v režime LPG. Až potom bude jazda na plyn reálne výhodnejšia ako na benzín.

O niečo lepšie sú na tom väčšie pohonné jednotky. Do "prerábky" sa často púšťajú napríklad majitelia Subaru Outback/Legacy s 3,6 litrovým benzínovým šesťvalcom. V ich prípade môže návratnosť klesnúť na 13 až 15-tisíc kilometrov, čo je neraz jediný rok.

Dodatočná montáž CNG zariadení v cene približne 2.000 eur do osobných vozidiel je menej výhodná a v spojení so slabou sieťou čerpacích staníc ju neodporúčame.

Plnenie vozidiel s pohonom na CNG zabezpečujú non-stop samoobslužné plniace stanice, ktoré prevádzkuje SPP v Bratislave, Nitre, Košiciach, Michalovciach, Žiline, Komárne a Novom Meste nad Váhom.

Motoristom sú k dispozícii aj plniace stanice SAD Zvolen, a. s., v areáli podniku vo Zvolene a v Banskej Bystrici.

zdroj: SPP

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 258
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 514
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 946
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 055
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 709
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 5 853
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 204
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 013
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 038
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 575
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 813
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 519
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 531
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 499
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 474
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 352
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu