Do benzínových motorov sa dodatočné nádrže na plyn LPG montujú už niekoľko desaťročí.
Prestavba vozidla stojí rádovo približne 1.000 eur a najmä pri vysokom počte najazdených kilometrov a motoroch s pôvodne vyššou spotrebou benzínu je vstupná investícia aj reálne návratná.
Nezriedka ponúka automobil s už namontovaným plynovým zariadením samotná automobilka. V poslednom čase sa takéto ponuky objavujú stále častejšie.
Hlavný dôvod by sme ale nemali hľadať v snahe ponúknuť nižšie prevádzkové náklady, ale znížiť celkový priemer produkovaného CO2 vo vozidlách vybranej značky. Neobviňovali by sme však automobilky, ale pokrivené emisné normy Európskej únie.
Zemný plyn aj v osobných vozidlách
V uplynulých mesiacoch doplnil ponuku LPG vozidiel napríklad Hyundai, dlhodobo ich ponúka Opel. Fiat, Seat a Škoda sa rozhodli aj pre inú cestu. Vybrané vozidlá spaľujú okrem benzínu stlačený zemný plyn – CNG, ktorý bol doteraz doménou skôr vozidiel mestskej hromadnej dopravy a nákladných áut.
Hlavnou výhodou stlačeného zemného plynu je okrem finančne menej náročnej prevádzky výrazne nižšia produkcia škodlivín, v prípade CO2 dokonca nižšia ako pri vozidle na LPG. To je hlavný dôvod, prečo je CNG také vhodné do veľkomiest.
LPG versus CNG
Liquified Petroleum Gas (LPG) je vedľajší produkt pri ťažbe a spracovaní ropy. Hlavnou zložkou plynu sú Propán a Bután. Je uchovávaný v kvapalnom skupenstve a je ťažší ako vzduch. Pri úniku sa ťažko odvetráva a z toho dôvodu je zakázaný v podzemných garážach.
Stlačením (2 až 8 bar) alebo ochladením (-25 až -35 °C) je skvapalnený objem plynu redukovaný približne 250 násobne.
Oktánové číslo LPG sa pohybuje v rozpätí 101 až 104.
Dodatočná prestavba vyžaduje investíciu cca 1.000 eur.
Compressed natural gas (CNG) je stlačený zemný plyn – prírodné fosílne palivo. Je ľahší ako vzduch.
Stlačený zemný plyn sa uchováva vo vysokotlakových nádobách pod tlakom min. 200 bar čím redukuje svoj objem asi 600 násobne. (vysoký tlak vyžaduje iný typ nádrže ako v prípade LPG)
Oktánové číslo CNG sa pohybuje v rozpätí 120 až 130.
Pohonná jednotka spaľujúca CNG produkuje najmenej škodlivých emisií, vrátane najnižšieho množstva CO2.
Dodatočná prestavba vyžaduje investíciu cca 2.000 eur.
Rozdiely z pohľadu spotreby
Pre lepšiu predstavu ekonomiky prevádzky vozidiel na benzín, naftu, LPG či CNG sme vytvorili porovnanie.
Spotreby sú orientačné a môžu odrážať reálnu prevádzku hatchbacku nižšej strednej triedy so zdvihovým objemom motora 1,4 litra.
Palivo | Cena za liter (kg) s DPH | Spotreba na 100 km | Cena za 100 km jazdy |
Benzín (l) | 1,486 eur | 6,7 l | 9,96 eur |
Nafta (l) | 1,362 eur | 5 l | 6,81 eur |
CNG (kg) | 1,156 eur | 5 kg | 5,78 eur |
LPG (l) | 0,708 eur | 8 l | 5,66 eur |
Dynamika vozidla je na LPG nižšia
Všeobecne prevláda názor, že motor spaľujúci LPG ponúka nižší výkon ako rovnaký motor spaľujúci benzín. Ale je to naozaj tak?
Krátkemu testu sme podrobili Hyundai i30 s motorom 1.4 MPI a výkonom 73 kW (100 k). Výrobca daného vozidla nedeklaruje nižší výkon počas prevádzky na LPG.
Naše merania však horšiu dynamiku na LPG potvrdili.
Typ merania | Benzín | LPG |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 13,21 s | 13,93 s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3. pr.st.) | 6,28 s | 6,73 s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4. pr.st.) | 9,37 s | 9,73 s |
Dynamika testovaného Hyundai i30 je síce horšia, no rozdiely sú pri bežnej prevádzke zanedbateľné. V prípade merania pružnosti motora z rýchlosti 70 km/h na 100 km/h pri 3. prevodovom stupni to znamená rozdiel približne 11 metrov v prospech "benzínu".
Problémom vybraného modelu je skôr všeobecná neochota zrýchľovať v nízkych otáčkach ako rozdiely LPG vs. Benzín. Agregát sa prebúdza k životu až pri hranici 4.000 ot. min. a bez problémov dosiahne hranicu 6.000 ot.min.
Aj štandardné palivá majú svoje výhody
Každé z riešení má svoje výhody aj nevýhody. Za hlavnú výhodu benzínového motora môžeme považovať jeho konštrukciu a odolnosť voči studeným štartom. Diesel sa odmení nižšou spotrebou, no krátke trasy mu nerobia dobre.
Tabuľky výhod a nevýhod sme rozdelili podľa typu paliva. Dostali sa do nich základné a zásadné rozdiely pohonných jednotiek a palív.
Benzín
Výhody | Nevýhody |
Široká sieť čerpacích staníc Menej chúlostivé studené štarty Rýchlo zohriaty motor Relatívne jednoduchá konštrukcia motora Jednoduchá prestavba na LPG Možnosť tankovať do prenosnej nádoby - bandasky | Vyššia spotreba Vyššia cena za liter paliva Motory bez turba majú spravidla nižší krútiaci moment (menej vhodné na ťahanie vozíkov a pod.) |
Nafta
Výhody | Nevýhody |
Široká sieť čerpacích staníc Nižšia cena za liter paliva Nižšia spotreba Vyšší krútiaci moment (vhodnejší pre ťažie vozidlá a vozíky) Možnosť tankovať do prenosnej nádoby - bandasky | Vyššia pravdepodobnosť poruchy Citlivý na studené štarty Citlivý na kvalitu nafty (najmä v zime) Vyššia nadobúdacia cena Vyššia hlučnosť motora Riziká spojené s využívaním filtra pevných častíc Vyššia pohotovostná hmotnosť v porovnaní s benzínovým motorom (teoreticky vyššie opotrebovanie nápravy nad ktorou motor pracuje) |
LPG - Liquified Petroleum Gas
Výhody | Nevýhody |
Nízka cena za liter paliva Nižšie prevádzkové náklady V spojení s benzínom vysoký dojazd Dostupná sieť čerpacích staníc (nie však tak široká ako v prípade benzínu a nafty) Možnosť umiestenia nádrže do priestoru rezervy | Vyššia spotreba LPG voči benzínu Nižší dojazd výhradne na LPG Pri zohrievaní motor spotrebúva benzín Vstupná investícia prestavby Nemožnosť tankovať do prenosnej nádoby (bandasky) Nemožnosť parkovať v podzemných garážach Tlaková nádoba vyžaduje dodatočné miesto (spravidla v tvare rezervného kolesa) Zníženie výkonu do cca 5% Dodatočne sú prerábané len benzínové motory |
CNG - Compressed natural gas
Výhody | Nevýhody |
Nižšia cena za liter (kilogram) paliva voči 1l benzínu Nižšie prevádzkové náklady V spojení s benzínom vysoký dojazd Možnosť parkovať v podzemných garážach Najekologickejšia prevádzka Nevyžaduje zohriatie motora na benzín Teoretická možnosť úpravy aj naftového motora (v praxi sa u osobných áut nevyužíva) Vďaka vysokému oktánovému číslu zväčša tichšia prevádzka | Nedostatočná sieť tankovacích staníc (v rámci Slovenska) Nerentabilná dodatočná prestavba vozidla (v prípade osobného auta) Nemožnosť tankovať do prenosnej nádoby (bandasky) Tlaková nádoba vyžaduje dodatočné miesto (viac ako v prípade nádrže LPG) |
Ani kúpiť nové vozidlo na plyn nie je lacné
Nahliadli sme do cenníkov štyroch automobiliek aby sme zistili, či je výhodnejšie nechať si vozidlo na spaľovanie plynu prerobiť, alebo takto hotové ho už kúpiť.
Investícia navyše, voči rovnakému motoru spaľujúcemu len benzín, je vo všetkých prípadoch minimálne 1.000 eur*. Navyše dodatočná investícia do naftového motora (voči benzínovému) sa často pohybuje v rovnakom rozsahu.
Značka | Typ | Cena auta s benzínovým motorom | Cena auta s kombinovaným spaľovaním | Rozdiel cien |
Hyundai | i30 1,4 MPI | 11.990 eur | 13.490 eur (LPG) | 1.500 eur |
Fiat | Punto 1.4 | 9.110 eur | 10.210 eur (LPG) | 1.100 eur |
Fiat | Punto 1.4 | 9.110 eur | 12.410 eur (CNG) | 3.300 eur |
Škoda | Citigo 1.0 MPI | 10.075 eur | 12.055 eur (CNG) | 1.980 eur |
Opel | Astra 1,4 Turbo | 13.790 eur | 14.790 eur (LPG) | 1.000 eur |
* niektoré automobilky ponúkajú Benzín/LPG verziu, v prípade využití finančných produktov, grátis.
Investovať do prestavby alebo nie?
Z nášho pohľadu sa oplatí investovať do prestavby motora spaľujúceho benzín na LPG vtedy, ak máte v blízkosti čerpaciu stanicu, ktorá takýto plyn ponúka.
Zároveň však treba byť disciplinovaný a po prestavbe, na plyn jazdiť čo najčastejšie a benzín využívať len na zohriatie motora. (prepínanie sa po prvej voľbe plynu deje automaticky)
S návratom investície môžu počítať tí, ktorí prejdú naraz viac ako približne 2 - 3 km a motor sa stihne zohriať a na plynovú prevádzku prepnúť.
Podľa našich informácií je odporúčané raz za čas prejsť dlhšiu vzdialenosť výhradne na benzín. Spaľovanie výhradne LPG môže zvyšovať nánosy karbónu na piestoch.
Pozrite si, koľko stoja ceny pohonných látok na Slovensku >>
Keď viac najazdíte, investícia sa vráti skôr
Na návrat investície 1.000 eur (dodatočná montáž LPG zariadenia) do bežného motora s objemom 1,4 litra je potrebné najazdiť vzdialenosť približne 23.000 km v režime LPG. Až potom bude jazda na plyn reálne výhodnejšia ako na benzín.
O niečo lepšie sú na tom väčšie pohonné jednotky. Do "prerábky" sa často púšťajú napríklad majitelia Subaru Outback/Legacy s 3,6 litrovým benzínovým šesťvalcom. V ich prípade môže návratnosť klesnúť na 13 až 15-tisíc kilometrov, čo je neraz jediný rok.
Dodatočná montáž CNG zariadení v cene približne 2.000 eur do osobných vozidiel je menej výhodná a v spojení so slabou sieťou čerpacích staníc ju neodporúčame.
Plnenie vozidiel s pohonom na CNG zabezpečujú non-stop samoobslužné plniace stanice, ktoré prevádzkuje SPP v Bratislave, Nitre, Košiciach, Michalovciach, Žiline, Komárne a Novom Meste nad Váhom. zdroj: SPP |