AKTUALIZOVANÉ 25.6.

Porovnali sme havarijné poistky. Jedna poisťovňa nepreplatí ani polovicu

Pozreli sme sa do podmienok havarijných (kasko) poistiek jedenástich poisťovní.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Porovnali sme havarijné poistky. Všímali sme si to, koľko vám poisťovne vyplatia, keď spôsobíte svojim vozidlom škodu.

Jedna z poisťovní pri tisíceurovej škode nevyplatí ani polovicu.

Mať havarijne poistené auto je dôležité, presviedčajú poisťovne vo svojich reklamných letákoch. Súhlasíme s nimi, pretože nikdy neviete, či neurobíte niekedy chybu a nehavarujete. Aj drobná škoda, ktorú takmer nevidno, môže presiahnuť 1000 eur.

Nie je ale poistka ako poistka.

Poisťovne neradi spomínajú to, čo by vás od poistky mohlo odradiť. Neraz sa nedozviete, čo všetko poistka nekryje, výpočet toho, koľko vám poisťovňa vyplatí a aké sú podmienky. Preto si pred výberom havarijnej poistky dobre pozrite, aké sú poistné podmienky.

Pozreli sme sa do poistných podmienok havarijných (kasko) poistiek 11 poisťovní.

Vedeli ste napríklad, že nie vždy poisťovňa preplatí z nákladov na opravu DPH? Alebo, že má limity na preplácanie náhradných dielov či hodinovej sadzby za opravu auta?

Havarijne sme poistili Škodu Octaviu

Virtuálne sme poistili Škodu Octaviu 1,9 TDI. Teraz 30-ročný majiteľ ju kúpil pred štyrmi rokmi za 15 tisíc eur a zaevidoval ju na polícii v Bratislave. Nie je platcom DPH, poistku platí ročne a spoluúčasť má najmenej 5 % z náhrady škody. V aute je imobilizér a mechanické zabezpečenie radiacej páky.

Stačí malá nepozornosť pri rozbehu na križovatke a drobný ťukanec je na svete. Naša Škoda sa rozbehla na zelenú, no auto pred ňou nie. Na oboch autách boli poškodené nárazníky.

Škodu na aute, do ktorého naše narazilo, preplatí poisťovňa zo zákonnej poistky vinníka. Naše auto necháme opraviť v autorizovanom servise z havarijnej poistky.

Servis nám vystavil faktúru na 1000 eur. Náhradné diely stáli 850 eur, cena za hodinou práce má hodnotu 30 eur a na oprave pracovali 5 hodín.

tab4.jpg

Väčšina poisťovní si z 1000 eur odpočíta len spoluúčasť. Čím je dohodnutá spoluúčasť nižšia, tým vyššie poplatky za havarijnú poistku platíte.

Na konci článku je tabuľka, na základe ktorej sme získali spoluúčasti do nášho výpočtu vyššie.

Ako vyberať
havarijnú poistku:

1) Dôkladne si prečítajte poistné podmienky. Ak im nerozumiete, dajte si ich vysvetliť človeku, ktorému dôverujete.

2) Pozrite si, za akých okolností vám poisťovňa poistku nevyplatí.

3) Pozrite si, aké podmienky musíte splniť, aby havarijná poistka platila.

4) Všimnite si, za akých okolností poisťovňa nevyplatí DPH z náhrady škody.

5) Pozrite si tiež, akú sumu z náhradných dielov a normohodín poisťovňa uhrádza.

6) Všimnite si aj rozdiely medzi tým, ako poisťovňa pristupuje k oprave v servise a k oprave svojpomocne.

Jedna poisťovňa preplatí menej ako polovicu nákladov

Ak auto opravujete v autorizovanom servise, poisťovne zvyčajne nemajú problém zvyšok nákladov na opravu preplatiť.

Poisťovne Allianz a Groupama na základe poistných podmienok pravdepodobne odpočítajú okrem spoluúčasti aj časť nákladov na prácu v servise. Ich tabuľkové hodnoty, ktoré preplácajú, sú neraz nižšie, ako oficiálne cenníky za hodinu práce v autorizovaných servisoch.

Genertel vám z nákladov na opravu, ktoré autorizovaný servis ohodnotí na faktúre na 1000 eur, vyplatí necelých 400 eur. Vyplýva to z poistných podmienok zverejnených na stránkach poisťovne.

Nezaplatí spoluúčasť, nezaplatí DPH z faktúry a zaplatí najviac 60 percent z použitých náhradných dielov.

Taký postup, ako Genertel, zvyčajne poisťovne používajú, keď im nepredložíte faktúru za opravu, ale len rozpočet (keď si auto opravujete svojpomocne).

Ostatné poisťovne si z ceny za opravu stiahnu zvyčajne len spoluúčasť. Poistné podmienky im ale umožňujú nepreplatiť aj časti z nákladov na opravu, ak sa náklady na opravu vymykajú štandardom.

Všetky poistné podmienky sledovaných poisťovní si môžete stiahnuť na konci článku.

Doplnené 23.6.: Poisťovňa Groupama nám zaslala stanovisko, podľa ktorého rešpektuje oficiálne cenníky za hodinu práce v autorizovaných servisoch. Na základe toho sme upravili aj tabuľku.

Obmedzenie ceny za prácu na oprave auta sa podľa Tomáša Kalivodu, vedúceho poisťovne, vzťahuje len na prípady, kedy sa klient rozhodne predložiť namiesto faktúry za opravu rozpočet, alebo ak je neautorizovaný servis drahší ako autorizovaný (vtedy poisťovňa preplatí len toľko, koľko by pýtal autorizovaný servis).

Napriek stanovisku Groupamy sa v ich poistných podmienkach (článok 11, odsek 18) uvádza "maximálna hodinová poisťovateľom uznaná cena normohodiny". Podľa poistných podmienok by poisťovňa mala uznať len 10 eur z normohodiny v prípade poistnej sumy do výšky 22 tisíc eur.

Doplenené 25.6.: Po zverejnení článku sa nám ozvali aj z poisťovne Allianz. Aj ona uznáva cenu za normohodinu v autorizovanom servise bez toho, aby ju upravovala nadol.

Keď sme pri tvorbe článku zisťovali informácie o poistných podmienkach, na stránke poisťovne bola dostupná len verzia, ktorá počítala s normohodinami určenými poisťovňou. Podľa poistných podmienok platných od 1. novembra 2013 však už poisťovňa cenu za normohodinu prác pre jednotlivé modely áut nepredpisuje.

"Allianz pri likvidácii zohľadňuje typ produktu a už pri hlásení poistnej udalosti nasmeruje klienta do zmluvného servisu, akceptujúceho podmienky daného produktu, ktoré boli dojednané v zmluve. Pri likvidácii sa každá poistná udalosť posudzuje individuálne, ak si klient zvolí aj lacnejší produkt, poisťovňa má riešenie pri ktorom klient nedopláca," dodal Artur Šturmankin, hovorca poisťovne.

Aké drahé sú havarijné poistky

Výšku spoluúčasti sme získali pomocou niekoľkých online služieb, ktoré vám vypočítajú havarijnú (kasko) poistku.

Výsledok sa vzťahuje na vozidlo a ďalšie parametre uvedené na začiatku článku.

tab-2.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 001
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 680
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 672
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 283
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 751
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 657
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 414
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 906
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 888
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 833

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.