SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 25.6.

Porovnali sme havarijné poistky. Jedna poisťovňa nepreplatí ani polovicu

Pozreli sme sa do podmienok havarijných (kasko) poistiek jedenástich poisťovní.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Porovnali sme havarijné poistky. Všímali sme si to, koľko vám poisťovne vyplatia, keď spôsobíte svojim vozidlom škodu.

Jedna z poisťovní pri tisíceurovej škode nevyplatí ani polovicu.

Mať havarijne poistené auto je dôležité, presviedčajú poisťovne vo svojich reklamných letákoch. Súhlasíme s nimi, pretože nikdy neviete, či neurobíte niekedy chybu a nehavarujete. Aj drobná škoda, ktorú takmer nevidno, môže presiahnuť 1000 eur.

Nie je ale poistka ako poistka.

Poisťovne neradi spomínajú to, čo by vás od poistky mohlo odradiť. Neraz sa nedozviete, čo všetko poistka nekryje, výpočet toho, koľko vám poisťovňa vyplatí a aké sú podmienky. Preto si pred výberom havarijnej poistky dobre pozrite, aké sú poistné podmienky.

Pozreli sme sa do poistných podmienok havarijných (kasko) poistiek 11 poisťovní.

Vedeli ste napríklad, že nie vždy poisťovňa preplatí z nákladov na opravu DPH? Alebo, že má limity na preplácanie náhradných dielov či hodinovej sadzby za opravu auta?

Havarijne sme poistili Škodu Octaviu

Virtuálne sme poistili Škodu Octaviu 1,9 TDI. Teraz 30-ročný majiteľ ju kúpil pred štyrmi rokmi za 15 tisíc eur a zaevidoval ju na polícii v Bratislave. Nie je platcom DPH, poistku platí ročne a spoluúčasť má najmenej 5 % z náhrady škody. V aute je imobilizér a mechanické zabezpečenie radiacej páky.

Stačí malá nepozornosť pri rozbehu na križovatke a drobný ťukanec je na svete. Naša Škoda sa rozbehla na zelenú, no auto pred ňou nie. Na oboch autách boli poškodené nárazníky.

Škodu na aute, do ktorého naše narazilo, preplatí poisťovňa zo zákonnej poistky vinníka. Naše auto necháme opraviť v autorizovanom servise z havarijnej poistky.

Servis nám vystavil faktúru na 1000 eur. Náhradné diely stáli 850 eur, cena za hodinou práce má hodnotu 30 eur a na oprave pracovali 5 hodín.

tab4.jpg

Väčšina poisťovní si z 1000 eur odpočíta len spoluúčasť. Čím je dohodnutá spoluúčasť nižšia, tým vyššie poplatky za havarijnú poistku platíte.

Na konci článku je tabuľka, na základe ktorej sme získali spoluúčasti do nášho výpočtu vyššie.

Ako vyberať
havarijnú poistku:

1) Dôkladne si prečítajte poistné podmienky. Ak im nerozumiete, dajte si ich vysvetliť človeku, ktorému dôverujete.
 
2) Pozrite si, za akých okolností vám poisťovňa poistku nevyplatí.
 
3) Pozrite si, aké podmienky musíte splniť, aby havarijná poistka platila.

4) Všimnite si, za akých okolností poisťovňa nevyplatí DPH z náhrady škody.

5) Pozrite si tiež, akú sumu z náhradných dielov a normohodín poisťovňa uhrádza.

6) Všimnite si aj rozdiely medzi tým, ako poisťovňa pristupuje k oprave v servise a k oprave svojpomocne.

Jedna poisťovňa preplatí menej ako polovicu nákladov

Ak auto opravujete v autorizovanom servise, poisťovne zvyčajne nemajú problém zvyšok nákladov na opravu preplatiť.

Poisťovne Allianz a Groupama na základe poistných podmienok pravdepodobne odpočítajú okrem spoluúčasti aj časť nákladov na prácu v servise. Ich tabuľkové hodnoty, ktoré preplácajú, sú neraz nižšie, ako oficiálne cenníky za hodinu práce v autorizovaných servisoch.

Genertel vám z nákladov na opravu, ktoré autorizovaný servis ohodnotí na faktúre na 1000 eur, vyplatí necelých 400 eur. Vyplýva to z poistných podmienok zverejnených na stránkach poisťovne.

Nezaplatí spoluúčasť, nezaplatí DPH z faktúry a zaplatí najviac 60 percent z použitých náhradných dielov.

Taký postup, ako Genertel, zvyčajne poisťovne používajú, keď im nepredložíte faktúru za opravu, ale len rozpočet (keď si auto opravujete svojpomocne).

Ostatné poisťovne si z ceny za opravu stiahnu zvyčajne len spoluúčasť. Poistné podmienky im ale umožňujú nepreplatiť aj časti z nákladov na opravu, ak sa náklady na opravu vymykajú štandardom.

Aktualizované 19.2.2019: Genertel už produkt neponúka. Klienti môžu uzatvoriť  štandardné plnohodnotné kasko, v ktorom si môžu vybrať z troch úrovní spoluúčasti – 5, 10 a 30%.

Všetky poistné podmienky sledovaných poisťovní si môžete stiahnuť na konci článku.

Doplnené 23.6.: Poisťovňa Groupama nám zaslala stanovisko, podľa ktorého rešpektuje oficiálne cenníky za hodinu práce v autorizovaných servisoch. Na základe toho sme upravili aj tabuľku.

Obmedzenie ceny za prácu na oprave auta sa podľa Tomáša Kalivodu, vedúceho poisťovne, vzťahuje len na prípady, kedy sa klient rozhodne predložiť namiesto faktúry za opravu rozpočet, alebo ak je neautorizovaný servis drahší ako autorizovaný (vtedy poisťovňa preplatí len toľko, koľko by pýtal autorizovaný servis).

Napriek stanovisku Groupamy sa v ich poistných podmienkach (článok 11, odsek 18) uvádza "maximálna hodinová poisťovateľom uznaná cena normohodiny". Podľa poistných podmienok by poisťovňa mala uznať len 10 eur z normohodiny v prípade poistnej sumy do výšky 22 tisíc eur.

Doplenené 25.6.: Po zverejnení článku sa nám ozvali aj z poisťovne Allianz. Aj ona uznáva cenu za normohodinu v autorizovanom servise bez toho, aby ju upravovala nadol.

Keď sme pri tvorbe článku zisťovali informácie o poistných podmienkach, na stránke poisťovne bola dostupná len verzia, ktorá počítala s normohodinami určenými poisťovňou. Podľa poistných podmienok platných od 1. novembra 2013 však už poisťovňa cenu za normohodinu prác pre jednotlivé modely áut nepredpisuje.

"Allianz pri likvidácii zohľadňuje typ produktu a už pri hlásení poistnej udalosti nasmeruje klienta do zmluvného servisu, akceptujúceho podmienky daného produktu, ktoré boli dojednané v zmluve. Pri likvidácii sa každá poistná udalosť posudzuje individuálne, ak si klient zvolí aj lacnejší produkt, poisťovňa má riešenie pri ktorom klient nedopláca," dodal Artur Šturmankin, hovorca poisťovne.

Aké drahé sú havarijné poistky

Výšku spoluúčasti sme získali pomocou niekoľkých online služieb, ktoré vám vypočítajú havarijnú (kasko) poistku.

Výsledok sa vzťahuje na vozidlo a ďalšie parametre uvedené na začiatku článku.

tab-2.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 703
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 986
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 564
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 282
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 529
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 446
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 297
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 320
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 572
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.